Gumball 3000: walgelijk
door Carlo Brantsen
Eén van de allereerste films die ik me herinner was The Great Race uit 1965 met Tony Curtis, waarin équipes in fraaie voertuigen een traject aflegde en met allerlei trucs de politie aftroefde. Ik vond dat prachtig, ook om het taartgevecht dat er in voorkwam.
Een andere aardige film, zestien jaar later, was Cannonball Run. Die had hetzelfde thema: racen tegen de klok, desnoods in een tot ambulance omgebouwde Ferrari, alle regels aan je laars lappen en als eerste aankomen. Hilarisch, omdat Oom Agent steeds het nakijken had, zoals Bromsnor met Swiebertje.
Vraag is nu of hedendaagse evenementen als de Gumball 3000 en, in mindere mate The Quote Challenge, ook met een dergelijke sympathie moeten worden bekeken. Hierbij gaat het immers om échte races, met échte auto’s en échte omstanders. Nog steeds zijn de ingrediënten aansprekend: er rijdt in deze rally’s een veld dat bestaat uit auto’s die we allemaal wel zouden willen bezitten, bereden door mensen met geld dat we allemaal wel zouden willen hebben en bovendien net zo brutaal als we allemaal wel zouden willen zijn. Beladen met detectoren en véél cash op zak racen de équipes van hot naar her. De Gumball bijvoorbeeld is afgelopen zaterdag gestart in Londen, het veld zit nu ergens tussen Boedapest en Dubrovnik, om vrijdag in Monaco te finishen. Kosten om mee te doen: 16 mille per auto. Geef toe: klinkt allemaal goed.
Nou… tot op zekere hoogte. Want met een vaartje van 200 in je Gallardo over de vluchtstrook langs de file knallen klínkt misschien heel stoer, maar de huisvader die daar net even zijn kinderen laat uitstappen om te plassen denkt daar heel anders over. Die zal terecht denken dat dat zooitje over het paard getilde gokbazen zich beter op een circuit kan gaan uitleven. En de kroegbaas die ’s avonds vertelt over het feit dat hij zijn bolide heeft platgereden en nu per vliegtuig onderdelen laat invliegen om de rally te kunnen vervolgen heeft ’s avonds misschien een tópverhaal aan de bar, maar de omstanders die dezelfde kroegbaas onderweg goddank nèt heeft gemist zullen ervan walgen.
Daar zit ‘m dus de kneep. Zolang er niks ernstigs gebeurt is er weinig aan de hand met dit soort rally’s. Maar de risico’s die daarbij genomen worden (voor dat goeie verhaal, ’s avonds in de kroeg), zijn te groot. Vandaar dat ik, Carlo Brantsen, autoliefhebber pur sang, van harte hoop dat de deelnemers aan de Gumball deze week alleen zichzèlf te barsten rijden. En dat dit soort rijkelui’s feestjes daarna historie is.
bron: carros.nl, 18-05-2005
===============================================================================
http://www.autogespot.com De verzameling van bijzondere auto's!!
http://www.klassiekergespot.nl ©1983-2007 -Eddow-