abonnement Unibet Coolblue
pi_27136223
.. vindt Brinkhorst. Ik vraag me af waarom ik ooit D66 gestemd heb.
quote:
Brinkhorst tegen referendum over grondwet

DEN HAAG - D66-Minister Brinkhorst van Economische Zaken vindt het een "slecht idee" dat er een referendum wordt gehouden over de Europese grondwet. Dat zegt de vice-premier in een interview met het magazine van ondernemersorganisatie VNO-NCW Forum, dat donderdag uitkomt.

"Op zichzelf is er best wat te zeggen voor referenda, maar niet over dit onderwerp. We houden nu een referendum over een zaak waar de bevolking niets over weet. Dat schept een slecht precedent", aldus Brinkhorst.

(..)
http://www.telegraaf.nl/binnenland/article20944961.ece

Kan het nog ietsjes meer zijn? De EU grondwet zorgt ervoor dat 'de burger' -die toch nergens verstand van heeft- z'n mond dient te houden en regeren over zal laten aan mensen die het wel zeggen te snappen. Mensen op onverkiesbare plekken. Untouchables. De natte droom van mensen als Brinkhorst. Tekenend. Ooit zo iets aanmatigends gehoord?

Straks mag je stemmen op de kleur van de gemeentelijke plantenbakken. Uiteraard wel uit een waaier EU-goedgekeurde grijstinten. Als het de regenten goed dunkt.

"Brussel is de ver-van-m'n-bed-show voor Haagse politici. Men doet net alsof men straks nog heel wat te zeggen heeft. Ik moet niet zeuren, 'Hanja weer met haar Europa.' " Hanja Maij Weggen over de totstandkoming van de EU Grondwet, voorjaar 2003, Radio 1.
pi_27136292
quote:
Op donderdag 19 mei 2005 00:08 schreef Keromane het volgende:
Ik vraag me af waarom ik ooit D66 gestemd heb.
Je bent niet de enige .

Als Brinkhorst consequent is gaat ie dus niet stemmen.
Het gaat slecht, maar verder gaat het goed.
pi_27136367
quote:
Op donderdag 19 mei 2005 00:11 schreef FritsVanEgters het volgende:

[..]

Je bent niet de enige .

Als Brinkhorst consequent is gaat ie dus niet stemmen.
!

Dat je het woord consequent in zin durft te gebruiken met de naam van een D66'er !
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_27136377
Eën ding moet ik Brinkhorst toegeven. Z'n visie op 'bestuurlijke vernieuwing'. Gaat Balkenende slechts naar de jaren 50, Brinkhorst doet een gooi naar 1830.
pi_27136562
quote:
Op donderdag 19 mei 2005 00:14 schreef du_ke het volgende:

[..]

!

Dat je het woord consequent in zin durft te gebruiken met de naam van een D66'er !


De zin begon wel met "als" hè.
Het gaat slecht, maar verder gaat het goed.
pi_27138395
Brinkhorst heeft gelijk.
__________
  donderdag 19 mei 2005 @ 04:25:14 #7
93744 Finder_elf_towns
Sterf nu en vloek tevergeefs
pi_27138794
Waar haalt die hansworst die verschikkelijke arrogantie vandaan?
pi_27138922
Brinkhorst

Hij heeft volkomen gelijk... Typisch dat sommige mensen dit weer "arrogant" vinden..
  donderdag 19 mei 2005 @ 06:11:25 #9
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_27138928
Waarom heeft Brinkhorst gelijk. Je kunt hem verwijten dat het volk dan blijkbaar van niets weet. Maar heel het volk van Nederland wordt dus wel even voor dom uitgemaakt. Lekker die hechte band tussen volk en politiek. Bah teringlijers zijn het.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  donderdag 19 mei 2005 @ 06:16:59 #10
64326 beestjuh
stupid little dreamer
pi_27138937
Gewoon, bang dat Nederland maximaal tegen gaat stemmen. En nu zijn "ze" alvast van alles verzinnen om straks onze stemmen teniet te doen. Wij zijn per slot een stel imbecielen die niet het minste idee hebben wat goed is voor ons land, we stemmen tegen voor de sport, etc, heb ze allemaal al gehoord.
Want we denken toch niet dat de regering zich in deze tegen laat houden door de bevolking? Die grondwet komt er toch wel.
power to the people
  donderdag 19 mei 2005 @ 06:26:19 #11
95608 Speth
Rorschach
pi_27138944
quote:
Op donderdag 19 mei 2005 06:11 schreef Megumi het volgende:
Waarom heeft Brinkhorst gelijk. Je kunt hem verwijten dat het volk dan blijkbaar van niets weet. Maar heel het volk van Nederland wordt dus wel even voor dom uitgemaakt. Lekker die hechte band tussen volk en politiek. Bah teringlijers zijn het.
Dit klinkt weinig genuanceerd, en daar houd ik doorgaans niet van, maar: het Nederlandse volk is ook gewoon heel verschrikkelijk dom.
  donderdag 19 mei 2005 @ 06:27:56 #12
64326 beestjuh
stupid little dreamer
pi_27138947
quote:
Op donderdag 19 mei 2005 06:26 schreef Speth het volgende:

[..]

Dit klinkt weinig genuanceerd, en daar houd ik doorgaans niet van, maar: het Nederlandse volk is ook gewoon heel verschrikkelijk dom.
Laat me raden, jij bent de spreekwoordelijke uitzondering?? Dit vind ik een iets ongenuanceerde opmerking, Speth.
power to the people
  donderdag 19 mei 2005 @ 06:31:54 #13
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_27138954
quote:
Op donderdag 19 mei 2005 06:26 schreef Speth het volgende:

[..]

Dit klinkt weinig genuanceerd, en daar houd ik doorgaans niet van, maar: het Nederlandse volk is ook gewoon heel verschrikkelijk dom.
Dan had de politiek beter de voordelen moeten uitleggen en minder moeten liegen over de euro. Maar jij bent als onderdeel van het Nederlandse volk te dom om dat te begrijpen.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  donderdag 19 mei 2005 @ 06:33:07 #14
95608 Speth
Rorschach
pi_27138959
quote:
Op donderdag 19 mei 2005 06:27 schreef beestjuh het volgende:

[..]

Laat me raden, jij bent de spreekwoordelijke uitzondering?? Dit vind ik een iets ongenuanceerde opmerking, Speth.
Ik ben een van de vele spreekwoordelijke uitzonderingen, die veruit in de minderheid zijn.

Voici.
  donderdag 19 mei 2005 @ 06:35:02 #15
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_27138962
quote:
Op donderdag 19 mei 2005 06:33 schreef Speth het volgende:

[..]

Ik ben een van de vele spreekwoordelijke uitzonderingen, die veruit in de minderheid zijn.

Voici.
Merk daar anders weinig van.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  donderdag 19 mei 2005 @ 06:56:23 #16
95608 Speth
Rorschach
pi_27139015
quote:
Op donderdag 19 mei 2005 06:35 schreef Megumi het volgende:

[..]

Merk daar anders weinig van.
Om mijn stelling wat te verduidelijken: ik mis bij de meeste mensen het vermogen om sentimenten en werkelijkheid te scheiden. Op allerlei gebieden (bijvoorbeeld genetische manipulatie, of klonen)weigert men te luisteren naar de wetenschappelijke uitleg.

Het probleem zit hem er in mijn ogen in dat veel mensen (met name de sterk gepoliticeerden onder ons) hun standpunten over ethische kwesties en politiek zien als een soort verlengstuk van hun persoonlijkheid. Iemand adopteert het stigma "links" of "rechts", of "voor", of "tegen", en gaat daarnaar handelen. Ik zie niet vaak een PvdA-stemmer een goed voorstel van een VVD'er prijzen, of vice versa. Eveneens zie ik veel te weinig zelfkritiek binnen die hokjes (dus ook binnen het "ja" en "nee" kamp). Men betrekt er allerlei zaken bij die men met hun hokje associeert (bijvoorbeeld het tegen de toetreding van Turkije zijn, het tegen regelgeving in het algemeen zijn, etc...), wat dat betreft ben ik het geheel eens met Bot en Brinkhorst dat men schermt met valse argumenten.

Ik vind dit bijzonder dom gedrag waar bijzonder veel mensen zich schuldig aan maken.
pi_27139974
Brinkhorst heeft groot gelijk. Ik ben daarom ook altijd groot tegenstander geweest van referenda.
  donderdag 19 mei 2005 @ 09:48:53 #18
58683 NewOrder
markt anarchist
pi_27141141
Brinkhorst heeft in principe gelijk; de meeste mensen kennen het verschil niet tussen de verdragen die nu gelden en die in de grondwet zijn opgenomen. Men gaat stemmen op basis van een gevoel dat wordt opgelegd door anderen. Daarbij speelt disinformatie een grote rol. De politiek had dit kunnen voorkomen door in de afgelopen jaren meer aandacht te besteden aan Europa.
pi_27141972
Typisch dat een lid van een regering die altijd oreert dat ons vaderlands onderwijs subliem is en dat onze bevolking relatief hoog opgeleid is plotseling volkomen tegengesteld oreert.
Ik ben spijkerhard. Sommigen noemen dat egoïstisch. Ik noem dat rechtvaardig.
Ik stem Wilders. U ook?
Kijk ook eens op mijn web-log
  donderdag 19 mei 2005 @ 12:28:59 #20
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_27146220
quote:
Op donderdag 19 mei 2005 06:08 schreef Speth het volgende:
Brinkhorst

Hij heeft volkomen gelijk... Typisch dat sommige mensen dit weer "arrogant" vinden..
Hij heeft gelijk, maar het is wel hypocriet van een D66'er om het referendum opeens te gaan afvallen.

Ik las ook dat hij zo'n raadgevend referendum maar niets vindt, en dat hij een bindend correctief referendum wil. Maar dit is al als een bindend correctief referendum te zien, want 1) de meerderheid van het parlement heeft aangegeven om de uitslag te volgen, en het zou politieke zelfmoord zijn als de uitslag niet wordt opgevolgd, en 2) we treden nu al correctief op omdat we een beslissing nemen over een beslissing van de overheid, namelijk de ondertekening van de Grondwet eind vorig jaar.
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
pi_27146446
quote:
Op donderdag 19 mei 2005 09:48 schreef NewOrder het volgende:
Brinkhorst heeft in principe gelijk; de meeste mensen kennen het verschil niet tussen de verdragen die nu gelden en die in de grondwet zijn opgenomen.
Daar heb jij vast en zeker onderzoek naar gedaan. Of je hebt betrouwbare bronnen die dat vermoeden staven. En laat me raden, je acht jezelf zeer goed op de hoogte.
quote:
Men gaat stemmen op basis van een gevoel dat wordt opgelegd door anderen.
Zeker ook onderzoek naar gedaan? Wederom een niet te onderbouwen veronderstelling.
quote:
Daarbij speelt disinformatie een grote rol. De politiek had dit kunnen voorkomen door in de afgelopen jaren meer aandacht te besteden aan Europa.
Klopt, maar de verschillende media zijn inmiddels dermate toegankelijk en snel geworden dat wie dat wil zich perfect van alle ins en outs op de hoogte kan stellen. Het is de voor-lobby kennelijk een beetje dun door de broek gelopen dat mensen zeer snel hebben kunnen achterhalen waar het feitelijk om draait, het publiek blijkt niet meer gevoelig voor de weinig onderbouwde kreten als "we krijgen oorlog".
Ik ben spijkerhard. Sommigen noemen dat egoïstisch. Ik noem dat rechtvaardig.
Ik stem Wilders. U ook?
Kijk ook eens op mijn web-log
pi_27151859
Brinkhorst moet niet zeiken. Als hij het idee heeft dat de bevolking niets van de grondwet afweet (wat wel waar is), dan moeten ze er voor zorgen dat dat verandert. Oftewel; stop met roepen dat we ja moeten stemmen omdat anders het land naar de klote gaat en begin nu eens met simpel uitleggen waar we nu eigenlijk over stemmen. Dan bepaal ik zelf wel of ik voor of tegen stem.
A mind with a heart of it's own
  donderdag 19 mei 2005 @ 15:21:55 #23
61927 DaveM
uitgefokt
pi_27152605
Nederland heeft slecht onderhandeld (nóg minder inspraak krijgen, maar ondertussen wél veel meer blijven betalen) en het resultaat daarvan wordt met de Grondwet in beton gegoten.

Je hoeft niet slim te zijn om te kunnen begrijpen dat dat niet goed is.

Neemt niet weg dat ook een deel van de tegenstanders écht verkeerde argumenten heeft, maar daar staat weer tegenover dat veel voorstanders naief zijn en blind in hun idealen geloven en daarbij de nadelen en risico's onderschatten.
pi_27153853
quote:
Op donderdag 19 mei 2005 06:08 schreef Speth het volgende:
Brinkhorst

Hij heeft volkomen gelijk... Typisch dat sommige mensen dit weer "arrogant" vinden..
Inderdaad, zegt die kerel eindelijk eens iets zinnigs ('t heeft lang genoeg geduurd ook) wordt ie afgekraakt. Je moet het volk niet laten beslissen over ingewikkelde dingen als de grondwet. Men stemt op basis van retoriek, emotie, valse argumenten en propaganda. Niet op de inhoud.

Referenda zijn sowieso 'stom', 't is een leuke manier om controversiële/moeilijke beslissingen op de burger af te schuiven maar dat was het dan ook wel weer.
"I'm trained not to see beautiful women, because they might distract me from my mission."
  donderdag 19 mei 2005 @ 16:48:53 #25
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_27155831
Brinkhorst: We houden nu een referendum over een zaak waar de bevolking niets over weet.

Dit vond ik trouwens ook wel een opmerkelijke uitspraak. Zelfs ik als fel tegenstander van referenda moet toegeven dat een referenda de kennis en aandacht voor het onderwerp wel doet toenemen. Natuurlijk is dat niet alleen maar positieve aandacht, maar zonder het referendum zou de grondwet het zoveelste verdragje zijn met een inhoud dat mijlenver van de burgers afstaat. Ik zou bijvoorbeeld heel weinig kunnen vertellen wat er precies in het verdrag van Nice staat, ook al staan er in deze grondwet zaken die rechtsstreeks afkomstig zijn van dat document.
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')