FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / [Volvo 240] Moet ik hier wat aan gaan doen?
Het_Biertjewoensdag 18 mei 2005 @ 19:12








ik heb teneerste 0,0 verstand van auto's.

Dit is een Volvo 240GL 2.3 U

Zoals je ziet hangt de auto, vergeleken met het foto 3, nogal op z'n kont.
Opzich niet hinderlijk tijdens het rijden behalve dat je drempels met beleid moet nemen. Moet ik hier wat aan laten doen? Zoja, wat moet er gebeuren?
AMD64woensdag 18 mei 2005 @ 19:14
Lol. Die auto heeft mijn collega ook

Puike bak (opgeknapt)
Pr0nIwoensdag 18 mei 2005 @ 19:15
quote:
Op woensdag 18 mei 2005 19:14 schreef AMD64 het volgende:
Lol. Die auto heeft mijn collega ook

Puike bak (opgeknapt)
Ga van mijn planeet af.
fmasewoensdag 18 mei 2005 @ 19:42
Zo te zien heb je een LPG tank eronder? Dan zou je met hulpveren kunnen werken. ( wij hadden dat vroeger ook onder onze 240 met LPG)
mistermaniacwoensdag 18 mei 2005 @ 19:43
Hoogstwaarschijnlijk de achterschokdempers lek. Je zou even kunnen informeren bij een lokale (niet merk) garage wat dat grapje moet kosten. Er zijn ook garages die er nog wat hebben liggen of ze van de sloop halen.
dark_humanity774woensdag 18 mei 2005 @ 19:48
Kan zijn dat er niveauregeling op zit, ik weet niet of volvo dat toen ook had. Mijn 79'er opel heeft dat wel en kun je mbv perslucht verstellen. gewoon ff in de achterbak zoeken

[ Bericht 10% gewijzigd door dark_humanity774 op 19-05-2005 23:04:45 ]
dark_humanity774woensdag 18 mei 2005 @ 19:50
...als er bij mij weinig druk in het 'systeem' zit hangt ie ook helemaal achterover
Het_Biertjewoensdag 18 mei 2005 @ 20:00
quote:
Op woensdag 18 mei 2005 19:42 schreef fmase het volgende:
Zo te zien heb je een LPG tank eronder? Dan zou je met hulpveren kunnen werken. ( wij hadden dat vroeger ook onder onze 240 met LPG)
quote:
Op woensdag 18 mei 2005 19:48 schreef dark_humanity774 het volgende:
Kan zijn dat er niveauregeling op zit, ik weet niet of volvo dat toen ook had. Mijn 79'er opel heeft dat wel en kun je mbv perslucht verstellen. gewoon ff in de achterbak zoeken naar een ventiel. anders zijn idd waarschijnlijk je schokbrekers lek..
Deze heeft geen druk systeem. Daar heb ik al eens een x naar gekeken. Waar zou dat ventiel moeten zitten dan?


Zijn het nu veren of schokdempers?
dark_humanity774woensdag 18 mei 2005 @ 20:14
quote:
Op woensdag 18 mei 2005 20:00 schreef Het_Biertje het volgende:

[..]


[..]

Deze heeft geen druk systeem. Daar heb ik al eens een x naar gekeken. Waar zou dat ventiel moeten zitten dan?
tja die kan overal zitten, bij mij op de instap (of hoe zeg je dat bij de bagageruimte) van de achterbak. maar ik heb een sedan. bij een stationbak ziitten ze vaak aan de zijkant op de vloer van de bagageruimte, moet je ff de bekleding wegtrekken. gewoon ff goed zoeken overal.

dit vond ik op google:
quote:
De 245 modellen bezitten allemaal de ruitensproeier en wisser op de achterklep en vier sjorogen en vanaf de GL tevens een semi automatische niveauregeling.
de 245 heb jij maar heette begin jaren 80 nog 245, dus wellicht heb je een automatische regeling
quote:
Zijn het nu veren of schokdempers?
ik zeg schokbrekers indien uitgerust met hoogteregeling

[ Bericht 1% gewijzigd door dark_humanity774 op 19-05-2005 23:06:58 ]
Het_Biertjewoensdag 18 mei 2005 @ 20:21
Heb ff met zo'n volvo site gemaild. probleem uitgelegd;
quote:
http://www.fcpgroton.com/volvo240rearsuspension.htm

You need part number 1229628

Nick Bauer

FCP Groton
734 Poquonnock Road
Groton, CT 06340
1-877-634-0063 toll free (from 9-5 eastern time Monday thru Friday) 1-860-445-7340 outside US
1-860-445-0511 Fax
heb nu 3 verschillende adviezen ....
dark_humanity774woensdag 18 mei 2005 @ 20:25
quote:
Op woensdag 18 mei 2005 20:21 schreef Het_Biertje het volgende:
Heb ff met zo'n volvo site gemaild. probleem uitgelegd;
[..]

heb nu 3 verschillende adviezen ....
kun je idd beter ff aan hun vragen, ik heb geen verstand van die volvo legertanks

ben benieuwd hoe dit afloopt
dark_humanity774woensdag 18 mei 2005 @ 20:26
heb je geen instructieboekje bij de auto die hierover wat verteld?
Het_Biertjewoensdag 18 mei 2005 @ 20:29
quote:
Op woensdag 18 mei 2005 20:26 schreef dark_humanity774 het volgende:
heb je geen instructieboekje bij de auto die hierover wat verteld?
nee. helaas.
dark_humanity774woensdag 18 mei 2005 @ 20:36
http://www.autobrochures.tk/

op deze site vind je vast wel een instructieboekje van jouw auto, toch zeer handig om er bij te hebben in veel gevallen
Het_Biertjewoensdag 18 mei 2005 @ 20:40
ah thnx
jochem8woensdag 18 mei 2005 @ 21:04
Ik ben benieuwd. Schokbrekers zijn toch niet zo gruwelijk duur?
Hyperdudewoensdag 18 mei 2005 @ 21:17
Ik weet niet zoveel van Volvo's, maar als je onder een normale otoo de schokbrekers vandaan haalt verandert er niks aan de hoogte van de otoo.
Voor dempers van otoos met niveauregeling geldt wellicht een ander verhaal.

Volgens mij zijn je veren gewoon op; of is je gastank te zwaar voor de huidige veren.


Of je bent een oud lijk vergeten ff op te ruimen

[ Bericht 10% gewijzigd door Hyperdude op 18-05-2005 22:54:44 ]
hermandepermanwoensdag 18 mei 2005 @ 21:28
otoo
Frezerwoensdag 18 mei 2005 @ 21:37
quote:
Op woensdag 18 mei 2005 21:17 schreef Hyperdude het volgende:
Volgens mij zijn je veren gewoon op; of is je gastank te zwaar voor de huidige veren.
idd. Nu is de kans wel aanwezig dat z'n schokdempers ook versleten zijn, maar daar gaat i niet doorgezakt van hangen.
dark_humanity774woensdag 18 mei 2005 @ 21:53
quote:
Op woensdag 18 mei 2005 21:37 schreef Frezer het volgende:

[..]

idd. Nu is de kans wel aanwezig dat z'n schokdempers ook versleten zijn, maar daar gaat i niet doorgezakt van hangen.
De veren kunnen idd op zijn ja maar als zijn volvo hoogteregeling heeft is de kans groot dat het daar aan ligt. Geloof me, ik heb ook niveauregeling en als je het niet afstelt hangt ie ook met z'n buik over de grond
Hyperdudewoensdag 18 mei 2005 @ 22:22
quote:
Op woensdag 18 mei 2005 21:28 schreef hermandeperman het volgende:
otoo
Als ik otoo wil schrijven dan schrijf ik otoo
Oosthoekwoensdag 18 mei 2005 @ 22:45
Ja, van versleten dempers gaat je auto hangen

Je veren zijn dus verrot. Of hulpveren, of nieuwe veren, of spacers monteren.
pieter_pontiacwoensdag 18 mei 2005 @ 22:52
Allemachtig, wat een sloep.
pieter_pontiacwoensdag 18 mei 2005 @ 22:54
Misschien is dit een oplossing?



Het_Biertjedonderdag 19 mei 2005 @ 00:02
quote:
Op woensdag 18 mei 2005 22:54 schreef pieter_pontiac het volgende:
Misschien is dit een oplossing?

[afbeelding]

Stop maar heel snel met soepen voordat het NOG slechter wordt.
quote:
Op woensdag 18 mei 2005 22:52 schreef pieter_pontiac het volgende:
Allemachtig, wat een sloep.



botsautootje spelen ? ik heb al een keer gewonnen van een Hyundai
Tjabbodonderdag 19 mei 2005 @ 08:55
quote:
Op woensdag 18 mei 2005 20:36 schreef dark_humanity774 het volgende:
http://www.autobrochures.tk/

op deze site vind je vast wel een instructieboekje van jouw auto, toch zeer handig om er bij te hebben in veel gevallen
Haha. De eigenaar van die site werkt 3 deuren verderop bij mij in de gang
pieter_pontiacdonderdag 19 mei 2005 @ 14:00
quote:
Op donderdag 19 mei 2005 00:02 schreef Het_Biertje het volgende:

[..]

Stop maar heel snel met soepen voordat het NOG slechter wordt.
Heb ik niet gesoept, maar gegoogled...
quote:


botsautootje spelen ? ik heb al een keer gewonnen van een Hyundai
Hyundai
Het_Biertjevrijdag 20 mei 2005 @ 07:00
Metro2005vrijdag 20 mei 2005 @ 09:25
Ik vermoed dat je schokbrekers lek zijn inderdaad. of je auto is door de veren gezakt door vaak extra gewicht achterin, dan is een nieuw setje veren voldoende om eronder te zetten (kost niet zo veel)

Of je moet je schoonmoeder uit de kofferbak halen
osmovrijdag 20 mei 2005 @ 10:45
Heb ook 6 jaar met zo eentje gereden, misschien wat weinig druk op de achterschokdempers? In de mijne kon je dat bijregelen via een ventiel onder de motorkap. (ergens bij de rechtervoorschokdemper, met drukmetertje bij) Die was wel een generatie nieuwer als de jouwe maar wie weet.
man_in_lovevrijdag 20 mei 2005 @ 13:13
Ik kan je vertellen wat het probleem is: Rotte vering. Mijn vader is nu aan zijn tweede 240 station bezig, de eerste was een omgebouwde (grijs->geel) bestel, nu heeft ie een geelkenteken auto.
Ten eerste: Vrijwel alle 240 station / 245's hebben origineel regelbare schokdempers, maar die zijn wsch. het probleem niet omdat die wsch allang vervangen zijn door gangbare exemplaren (want goedkoper) in het verleden.

De 240 grijs kenteken modellen werden speciaal geleverd met extra stevige vering, omdat al vanaf het begin bekend was dat de gewone (sedan-)vering het extra gewicht niet goed aan kon. De meeste 240 stations zakken na verloop van tijd door, zeker met een gastank.

Mijn advies is: Ga naar een volvo-specialist (niet alle volvo-dealers willen hieraan meewerken, eigen ervaring van mijn ouders), en haal een set extra zware veren van de "grijs kenteken" 240 station. Tipje: De volvo garage in Heerhugowaard, of de gespecialiseerde volvo-schadeauto-garage Elferink in Enter (bij Enschede).
Het_Biertjevrijdag 20 mei 2005 @ 19:23
quote:
Op vrijdag 20 mei 2005 13:13 schreef man_in_love het volgende:
*verhaal*


We hebbn inderdaad gas + benzine.

kga morgen eens bellen
Sterke_Yerkevrijdag 20 mei 2005 @ 19:46
Maak er een superstrakke hatchback van
Het_Biertjevrijdag 20 mei 2005 @ 19:51
quote:
Op vrijdag 20 mei 2005 19:46 schreef Sterke_Yerke het volgende:
Maak er een superstrakke hatchback van
[afbeelding]
dan kan ik al die computer spullen die ik in V&A verhandel niet meer halen

tof idee toch

ik wil er maybe toch ff wat van die hydrolics in dumpen
Alexxxxxvrijdag 20 mei 2005 @ 20:12
quote:
Op donderdag 19 mei 2005 08:55 schreef Tjabbo het volgende:

[..]

Haha. De eigenaar van die site werkt 3 deuren verderop bij mij in de gang
Nog zo'n ambtenaar die op zn werk niets te doen heeft en daarom maar een site beheert?
pieter_pontiaczaterdag 21 mei 2005 @ 00:08
quote:
Op vrijdag 20 mei 2005 19:46 schreef Sterke_Yerke het volgende:
Maak er een superstrakke hatchback van
[afbeelding]


Wat is dat voor berg boerenkool op de achterruit?
allsystemshaltzaterdag 21 mei 2005 @ 13:57
quote:
Op zaterdag 21 mei 2005 00:08 schreef pieter_pontiac het volgende:

[..]



Wat is dat voor berg boerenkool op de achterruit?
als de handel in ouwe pc meuk wat minder is is ie groenteboer je moet omzet hebben he
Sterke_Yerkezaterdag 21 mei 2005 @ 16:06
Nee die bloemkool is het bosje wat achter de auto stond.

In Zweden doen ze heel veel aan het aanpassen van zulke volvo's. Er worden roadster, pick ups, sport wagens van gemaakt







Limosine
Het_Biertjemaandag 6 juni 2005 @ 15:17
Volvo Zwolle raadde mij aan het zogenaamde ophogende ALU cilinders aan te schaffen, oid.
Kosten a 120 euro p paar.


Ik heb inmiddels alu blokjes besteld uit de USA
Kosten $41 per paar incl verzenden

nummertje 2

Nu ff wachten tot ze binnen zijn
Oosthoekdinsdag 7 juni 2005 @ 23:42
Heb je Elferink nog gesproken? Ik kom er wel eens voor Saabonderdelen en het is echt een toptent. Veel expertise op het gebied van Saab. Weet niet hoe ze met Volvo's zijn maar zit wel goed denk ik.
Het_Biertjedinsdag 7 juni 2005 @ 23:46
quote:
Op dinsdag 7 juni 2005 23:42 schreef Oosthoek het volgende:
Heb je Elferink nog gesproken? Ik kom er wel eens voor Saabonderdelen en het is echt een toptent. Veel expertise op het gebied van Saab. Weet niet hoe ze met Volvo's zijn maar zit wel goed denk ik.
ik wacht even af hoe dat met die blokjes zit. Als die toch niezo bevallen maak ik eens een tripje naar Enschede.
r8alitywoensdag 8 juni 2005 @ 02:57
Bij oude Volvo's is dit een veelvoorkomend probleem, zeker als er een gastank inzit. En net zoals bij m'n eigen Zweedse juweeltje is een setje blokken tussen de veer en veerschotel al voldoende om deze situaties te voorkomen.
man_in_lovewoensdag 8 juni 2005 @ 15:20
Probleem van die blokjes is dat je er qua comfort op achteruit gaat. Je neemt een deel van de veerweg van de auto weg... Alweer de tip: Kijk eens voor een setje gebruikte "bedrijfswagen" veren.
Het_Biertjewoensdag 8 juni 2005 @ 18:06
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 15:20 schreef man_in_love het volgende:
Probleem van die blokjes is dat je er qua comfort op achteruit gaat. Je neemt een deel van de veerweg van de auto weg... Alweer de tip: Kijk eens voor een setje gebruikte "bedrijfswagen" veren.
geloof me, het is nu ook geen pretje als je een drempel neemt.

je moet ook nog eens extra rustig rijden omdat de trekhaak anders fonkt met de weg
MRPhonewoensdag 8 juni 2005 @ 22:56
quote:
Op dinsdag 7 juni 2005 23:42 schreef Oosthoek het volgende:
Heb je Elferink nog gesproken? Ik kom er wel eens voor Saabonderdelen en het is echt een toptent. Veel expertise op het gebied van Saab. Weet niet hoe ze met Volvo's zijn maar zit wel goed denk ik.
Inderdaad, Elferink heeft vast en zeker wel een setje goeie hulpveren of van die alu blokken liggen. Die heeft ech zo'n beetje alles op het gebied van Saab en Volvo liggen. Lagen laatst een paar volvo 480's (die vind je niet veel meer op de sloop), maar ook een Saab 9-5 Griffin!.
Het_Biertjemaandag 13 juni 2005 @ 21:15
Het kan trouwens nog lager heb ik zaterdag ontdekt

even 800 kilo aan rotte Bielzen weg brengen







jochem8maandag 13 juni 2005 @ 21:19
Hoempf, het rubber van de voorband staat op de straatstenen
the_contract_killermaandag 13 juni 2005 @ 21:22
quote:
Op maandag 13 juni 2005 21:15 schreef Het_Biertje het volgende:
Het kan trouwens nog lager heb ik zaterdag ontdekt

even 800 kilo aan rotte Bielzen weg brengen

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
wat een low-rider man,menig sjonny zou jaloers op je zijn
Oosthoekmaandag 13 juni 2005 @ 22:20
Tip: dit is niet goed voor je mobiel
Het_Biertjedinsdag 14 juni 2005 @ 00:26
ik had zelfs nog lef om een golfje in te halen met die zooi achterin

je had dat gezicht moeten zien
vannelledinsdag 14 juni 2005 @ 00:48
Zot.
Het_Biertjedinsdag 14 juni 2005 @ 15:01
quote:
Op dinsdag 14 juni 2005 00:48 schreef vannelle het volgende:
Zot.
vannelledinsdag 14 juni 2005 @ 15:50
Sterke_Yerkedinsdag 14 juni 2005 @ 17:23
Tering he , nu kan je die vering zeker wel helemaal vergeten, en had je die bielsen nog vast gesjord ofzo, anders glijden ze er zo uit toch?

Edit: Ik bekijk zo nog even de foto's en dat is nooit 800 kg
Het_Biertjedinsdag 14 juni 2005 @ 17:40
quote:
Op dinsdag 14 juni 2005 17:23 schreef Sterke_Yerke het volgende:
Tering he , nu kan je die vering zeker wel helemaal vergeten, en had je die bielsen nog vast gesjord ofzo, anders glijden ze er zo uit toch?

Edit: Ik bekijk zo nog even de foto's en dat is nooit 800 kg
ik zie 2 rijdende auto's op de foto


800/ 2?
pieter_pontiacdinsdag 14 juni 2005 @ 18:52
Volgens mij zag ik je pas nog rijden in Zwolle met die sloep...
Predemiusdinsdag 14 juni 2005 @ 18:56
gooi eronder!
Sterke_Yerkedinsdag 14 juni 2005 @ 20:13
quote:
Op dinsdag 14 juni 2005 17:40 schreef Het_Biertje het volgende:

[..]

ik zie 2 rijdende auto's op de foto


800/ 2?
Kan ik het weten dat er ook in die Transporter zit, die heeft tenminste goede vering
Het_Biertjedinsdag 14 juni 2005 @ 23:39
quote:
Op dinsdag 14 juni 2005 18:52 schreef pieter_pontiac het volgende:
Volgens mij zag ik je pas nog rijden in Zwolle met die sloep...
klopt
Het_Biertjedonderdag 14 juli 2005 @ 13:27
Nou

ze liggen erin, maar echt hoger issie niet komen te liggen

Volgende stap is hulpveren plaatsen a 138 euro per paar
jochem8donderdag 14 juli 2005 @ 15:06
Hoe komt dat ding zo laag dan?
Waren die schokbrekers van je gaar?
Het_Biertjedonderdag 14 juli 2005 @ 15:26
quote:
Op donderdag 14 juli 2005 15:06 schreef jochem8 het volgende:
Hoe komt dat ding zo laag dan?
Waren die schokbrekers van je gaar?
waren? gastank + trekhaak + benzinetank = topzwaar...schijnt..
jochem8donderdag 14 juli 2005 @ 20:17
Topzwaar is iets anders

Maar dat moet er normaal gewoon tegenkunnen hoor, daar gaat je Volvo echt niet zo van hangen.
Het_Biertjedonderdag 14 juli 2005 @ 21:37
quote:
Op donderdag 14 juli 2005 20:17 schreef jochem8 het volgende:
Topzwaar is iets anders

Maar dat moet er normaal gewoon tegenkunnen hoor, daar gaat je Volvo echt niet zo van hangen.
schijnt een bekende kwaal te zijn anders.
jochem8donderdag 14 juli 2005 @ 22:19
Zo erg als jouw bak? No way.