Het kan zijn, mn. wanneer je de zachte lenzen jaren geleden aangemeten hebt gekregen, dat je nog twee generaties oudere hydrogel lenzen hebt (bv. Bausch & Lomb Soflens). Zoals ik al eerder schreef, ben ik geen fan van ze, en deze worden ook langzamerhand uitgefaseerd, omdat sinds eind jaren '90/begin deze eeuw de silicone hydrogel lenzen vrijwel standaard worden. Veel van de oordelen over zachte lenzen hebben betrekking tot de oude conventionele lenzen, zoals 'dat zachte lenzen veel minder zuurstof doorlaten dan harde'. Juist daarom zijn er tegenwoordig silicone hydrogellenzen - indien je echt discomfort hebt met je huidige zachte lenzen, zou ik toch even aan je oogarts vragen of hij je een nieuwe generatie lenzen kan aanbevelen. Sterker, als je ze echt niet lekker vind, zou ik meer denken aan een slechte fit, en zou ik je aanraden om dat ook opnieuw op te meten.
Scroll even terug: specifiek heb ik onderbuikgevoelens genoemd uitspraken als "Zachte lenzen kun je niet je hele leven dragen, harde wel" wat op angst inspeelt en nergens op gefundeerd is. Anders zou je toch op elk pakje te lezen krijgen: "kun je maar maximaal 10 jaar dragen" ofzo? Of dat de oogarts tegen je zegt als je zachte lenzen neemt: veel plezier, maar over 10 jaar zijn je ogen aan gort

. Onzin, als dit zo was, waren zachte lenzen ALLANG wereldwijd streng verboden. Nogmaals: speelt in op angst, bij goede verzorging geldt zowel voor harde als zachte lenzen dat je je hele leven gezond deze dingen kunt dragen.

Dat zachte lenzen 'overall beter zijn' dan harde lenzen heb ik nooit gezegd, dat met juist gebruik de laatste generatie silicone hydrogellenzen sinds 2000 qua zuurstofdoorlatendheid minstens even goed en bij praktisch gebruik erg handiger is (juist óók uitgaan, zwemmen, op vakantie, zoals je kunt beamen), dat zeker. Zo moet je na een week geen harde lenzen gedragen te hebben, weer een dagje wennen. Bij zachte lenzen is het instantaan comfort. Tevens heb ik eerder gezegd dat bij *een slechte hygiene* je inderdaad bij zachte lenzen meer kans hebt op een infectie dan met harde.
Hoop dat het zo duidelijker is.

Ik reageer voornamelijk in dit topic omdat ik merk dat er heel veel vooroordelen of zelfs verkeerde informatie over zachte contactlenzen wordt verspreid. Zo snap ik wel, maar kan ik er niet bij, dat men over zachte contactlenzen nog steeds zegt dat ze minder zuurstof doorlaten dan harde lenzen, terwijl dit bijna al 10 jaar niet meer zo hoeft te zijn.