abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_63858353
Waarom ben je de sjaak? Het is maar waar je aan gewend bent; zachte lenzen en nooit enig discomfort van je lenzen, ipv af en toe een vuiltje in je oog met harde lenzen. Ik krijg echt geen ondraaglijke pijn als er een vuiltje in zit. Ja, soms zo'n kutvuiltje waardoor je je oog niet meer openkrijgt, maar dat heb ik zeg, 1x in het jaar.
Ik heb soms ook zachte lenzen in voor uitgaan, zwemmen, of op vakantie. Het voelt gewoon droger, meer afgesloten, alsof ze meer vocht aan mijn ogen onttrekken. Ik moet ook veel meer knipperen en krijg er dan 3/4 van de dag last van, droge ogen. Met harde lenzen heb ik daar nooit last van, behalve inderdaad in een droge omgeving. Maar dan doe ik nog liever mijn bril op dan dat ik zachte lenzen draag.

vergeet niet dat dit voor iedereen anders is gast.
jij heb er 1 x per jaar een vuiltje onder. Ik had bij mijn harde lenzen toendertijd dat 5 x per dag
en dan sta je daar dus elke dag bijvoorbeeld op straat met je oog die je niet kan knipperen van de pijn.
harde lenzen voelen bij mij elke avond droog aan...zo droog dat ik meestal savond maar een bril opzet.

daarom overgestapt op zachte...
nooit last van vuiltjes...
af en toe dat ze welis wat droogjes zijn maar verder altijd goed.

het is dus geheel persoonlijk!!!
  maandag 8 december 2008 @ 19:37:47 #182
55709 Stereotomy
Mens sana in corpore sano
pi_63858388
Is geen gast, is vrouwtje.
Confidence through competence
  maandag 8 december 2008 @ 20:01:23 #183
195169 Enfermera
I'm k-kinda busy.
pi_63858925
Dat zei ik toch ook, dat dat per persoon heel erg verschilt? Of niet? Nouja, dan nu iig.
I never look back, darling. It distracts from the now.
pi_63858950
quote:
Op maandag 8 december 2008 19:37 schreef Stereotomy het volgende:
Is geen gast, is vrouwtje.

daar gaat het niet om
pi_63865877
Nachtlenzen gaan niet tot -4 maar tot -6. en... nachtlenzen FTW! heb ze inmiddels 1 jaar, geen problemen mee gehad en ik kan nog 1 jaartje met zelfde lenzen doen, dus 2 jaar levensduur!
  maandag 8 december 2008 @ 23:42:44 #186
55709 Stereotomy
pi_63865945
quote:
Op maandag 8 december 2008 23:40 schreef Mar0988 het volgende:
Nachtlenzen gaan niet tot -4 maar tot -6. en... nachtlenzen FTW! heb ze inmiddels 1 jaar, geen problemen mee gehad en ik kan nog 1 jaartje met zelfde lenzen doen, dus 2 jaar levensduur!
Klinkt goed, wat zijn je sterktes, en wat was de prijs? Ik dacht dat nachtlenzen tegenwoordig maar tot -5 D gingen.
  dinsdag 9 december 2008 @ 15:06:26 #187
207371 Verluste
Definitely Maybe
pi_63879542
quote:
Op maandag 8 december 2008 12:56 schreef Stereotomy het volgende:
hm, niet zo relevante, kinderachtige - PM. Ik denk dat dat genoeg zegt over jou.
Dasvidanja
pi_63885238
quote:
Op maandag 8 december 2008 19:36 schreef Pino07 het volgende:
harde lenzen voelen bij mij elke avond droog aan...zo droog dat ik meestal savond maar een bril opzet.

Idem.
Misschien kan Steer hier nog zijn licht op schijnen; ik heb één van mijn lenzen in een ander (duurder) materiaal laten maken ivm lage traanproductie en dus droge ogen. Geen idee wat het standaardmateriaal van harde lenzen is, noch wat dit speciale materiaal dan wel niet zou zijn, maar ben wel benieuwd.
Maar goed, bij lage traanproductie lijken mij zowel harde als zacht lenzen niet optimaal comfortabel. Dán ben je dus de sjaak.
  dinsdag 9 december 2008 @ 18:59:00 #189
55709 Stereotomy
pi_63885781
Je noemt me nu al Steer

Helaas is de mate van droge ogen ook genetisch aangelegd. Zelfs zonder lenzen, hard of zacht, drogen ogen 's avonds meer uit dan overdag. Is iets waar we mee moeten leven. Dunnere traanfilm == meer schuifspanning tussen lens en oog, en elk mechanisch contact voel je.... van zachte lenzen weet ik dat de 1e generatie silicone hydrogelen een vrij hydrofoob oppervlak hebben, dat merk je ook bij het schoonmaken dat het wat stroever gaat. Wellicht dat bij harde lenzen er ook verschil in schuifspanningen bestaat?

Maar over droge ogen: veel mensen die hun ogen hebben laten laseren, hebben consequent 's avonds oogdruppels nodig, omdat ze last van hun droge ogen krijgen. Collega's van mij die chirurg zijn hebben een contract waarin staat dat ze uberhaupt hun ogen niet mogen laseren - die minieme kans op complicaties is nog te groot.

Wellicht dat wanneer ik afgestudeerd ben mijn ogen wil laten laseren, of idd nachtlenzen, al zal dat op mijn sterktes op het randje zijn.

[ Bericht 5% gewijzigd door Stereotomy op 09-12-2008 19:05:27 ]
  dinsdag 9 december 2008 @ 19:05:12 #190
207371 Verluste
Definitely Maybe
pi_63885947
quote:
Op dinsdag 9 december 2008 18:59 schreef Stereotomy het volgende:

Wellicht dat wanneer ik afgestudeerd ben mijn ogen wil laten laseren, of idd nachtlenzen, al zal dat op mijn sterktes op het randje zijn.
Succes http://home.planet.nl/~ru(...)Dr_Bates_methode.htm
Dasvidanja
  dinsdag 9 december 2008 @ 19:09:49 #191
55709 Stereotomy
pi_63886076
quote:
Is me net iets tè 'zen'.
pi_63886144
Zo te zien is hier al uitgebreid geanalyseerd, en ik heb te weinig kennis om er iets aan toe te voegen, ik post alleen even deze anekdote: ik kwam laatst bij m'n opticien omdat ik meende nieuwe lenzen nodig te hebben omdat m'n ogen achteruit zijn gegaan. Dus hij meten, en vervolgens vragen wat voor lenzen ik nu heb: maandlenzen, of daglenzen, of....? Dus ik zeg: "ik heb gewoon gewone, harde".

Blijkt dat ze daar tegenwoordig geen harde lenzen meer doen, dat had de overkoepelende organisatie van die filialen besloten. En hij vond dat vreselijk en wilde me geen zachte aanmeten als ik over de harde gewoon tevreden was, ried me dus aan naar elders te gaan, waardoor hij dus geen cent aan me verdiende.

Dit moet dus wel een heel enthousiaste voorstander van harde lenzen zijn geweest. Ik heb 'm maar geloofd, zag zelf ook geen reden om over te stappen als ik met harde gewoon prima tevreden was, en ben naar een andere zaak gegaan.
  dinsdag 9 december 2008 @ 19:15:57 #193
55709 Stereotomy
pi_63886256
Dat klopt ook wel hoor: er zit behoorlijk veel politiek en marketing achter lenzen. Bedenk dat een groot bedrijf (en daar zijn er maar 5-6 van) maar 1 nieuw product per - nou wat is het - 2 of 3 jaar kan lanceren vanwege de R&D kosten en de keuringen door de FDA en EU, dan wordt er ook wat door de strot van de arme opticien geduwd.

Aan de andere kant is het bij opticiens ook zo dat wat een boer niet kent, dat ie dat niet vreet. Mijn alleroudste opticien heb ik vaarwel gezegd omdat hij niet aan de silicone hydrogelen wilde. Was hem te modern, kende hij niet, en ik ging toch goed om met de normale hydrogelen? Ben toen naar een oogarts gegaan die wél literatuur bijhield ipv alleen brochures, en sindsdien kom ik alleen bij oogartsen.

Wel een aardige man, zo te horen.
pi_63886288
quote:
Op dinsdag 9 december 2008 18:59 schreef Stereotomy het volgende:
Je noemt me nu al Steer
Zo gezellig ben ik nou.
quote:
Wellicht dat bij harde lenzen er ook verschil in schuifspanningen bestaat?
Dat moet dan wel, want ik merk duidelijk verschil tussen mijn rechter lens (speciaal materiaal) en linker lens (standaard). Ik doe wel een rondje Pubmed als ik echt gemotiveerd ben.
quote:
Maar over droge ogen: veel mensen die hun ogen hebben laten laseren, hebben consequent 's avonds oogdruppels nodig, omdat ze last van hun droge ogen krijgen. Collega's van mij die chirurg zijn hebben een contract waarin staat dat ze uberhaupt hun ogen niet mogen laseren - die minieme kans op complicaties is nog te groot.
Ik pas er ook voor. Mijn oogarts had het laatst over een operatiemethode in ontwikkeling, die gebaseerd zou zijn op de techniek voor een staaroperatie. Moet zeggen, klonk veelbelovend. Maar zolang als er nog geen operatie bestaat die mij veilig genoeg in de oren klinkt, zal ik me er niet aan wagen. -5 is nog prima te doen met lenzen en brillen.
pi_63886473
Ik ben een viezerd Een week met hetzelfde plasje vloeistof? Euh, maand komt meer in de buurt
Nog nooit een ontstoken oog gehad *heel hard afklopt*. Ik heb mijn eerste paar lenzen zelfs 10 jaar gehad. De opticien viel bijna van zijn kruk toen hij het hoorde. En toen hij mijn lenzen nakeek helemaal, ze waren amper bekrast. Wat nogal logisch is als je ze nauwelijks poetst

Ik heb voor een vakantie zachte daglenzen besteld, helaas waarschijnlijk totaal verkeerd aangemeten want ik zag er geen f*ck mee En als ik knipperde was het net alsof ze uit mijn oog vielen, 1 keer ook echt gebeurt, toen vouwde ie dubbel. Tja, Pearl

Ik wil het komend jaar nog eens proberen, maar dan ga ik naar mijn oude opticien toe.

Laseren is geen optie (aangeboren staar & lui oog), voorzetlens weet ik niet, dat proces is stopgezet vanwege de staar, het vooronderzoek is al lang en breed verlopen en ik wil niet weer zo'n onderzoek betalen en dan horen dat het toch niet kan.

Wat wel cool is, mijn linker en rechterlens zijn totaal anders Links heb ik een kleinere, blauwig van kleur, rechts een grotere, meer "wit" van kleur. Ik kan dus mijn lenzen tegelijk poetsen, kan zo zien welke rechts en links is
"Why does being a librarian make her even hotter?"
"They're keepers of knowledge. She holds the answers to all of our questions..."
  dinsdag 9 december 2008 @ 19:30:36 #196
55709 Stereotomy
pi_63886648
Nouja, hiermee is dan wel bewezen dat harde lenzen minder hygienegevoelig zijn. Dus, als je vies én lui bent: allemaal aan de harde lens!

10 jaar 1 maand in hetzelfde plasje vloeistof Ew
pi_63887395
Comfort is natuurlijk ook subjectief. Ik heb voor tijdens 't sporten zachte lenzen (harde zijn toch wat duurder als je er één kwijtraakt), maar ik vind de harde lenzen toch fijner zitten. De zachte plakken echt op je oog.
Ook het inzetten van de zachte vind ik minder handig...doe je er wat vloeistof op en klapt ie weer dubbel of om je vinger en dan moet je er opnieuw vloeistof op doen en dan moet dat grote ding (vergeleken met een harde lens) ook nog maar op je oog willen.
- I've just made up my mind, so don't confuse me with the facts -
pi_63891711
Na jarenlang een bril te hebben gedragen, nu sinds 2 weken harde lenzen.
Bevalt me wel goed, krijg er erg veel positieve reacties op. Een meisje op mn werk: Hey, ben je hier nieuw... Het is wel wennen met indoen en het dragen. Je kunt niet ff in je ogen wrijven. Ook denk ik af en toe, hey ik moet mn bril opdoen
Op 25-09-2008 19:32 schreef beverton
whehehe het is Patriek Lodiers van de lama's
pi_63893815
quote:
Op maandag 8 december 2008 23:42 schreef Stereotomy het volgende:

[..]

Klinkt goed, wat zijn je sterktes, en wat was de prijs? Ik dacht dat nachtlenzen tegenwoordig maar tot -5 D gingen.
prijs is ca 500 euro inclusief controle voor 1 set lenzen die 1 jaar mee kunnen gaan, bij mij kunnen ze 2 jaar meegaan omdat ik zwakke sterkte heb, -0.50 en -0.75. daarmee kan je dus na 1 nacht 2 tot 4 dagen scherp zien. en 2e set kost 320 euro, wat ik dus 1 jaar geleden van mijn opticien had gehoord.
  woensdag 10 december 2008 @ 10:24:19 #200
207371 Verluste
Definitely Maybe
pi_63899179
quote:
Op dinsdag 9 december 2008 22:32 schreef Radioheader het volgende:
Na jarenlang een bril te hebben gedragen, nu sinds 2 weken harde lenzen.
Bevalt me wel goed, krijg er erg veel positieve reacties op. Een meisje op mn werk: Hey, ben je hier nieuw... Het is wel wennen met indoen en het dragen. Je kunt niet ff in je ogen wrijven. Ook denk ik af en toe, hey ik moet mn bril opdoen
Hoe ging de wenperiode? Waren je ogen ook rodeR?
Dasvidanja
  woensdag 10 december 2008 @ 10:27:26 #201
207371 Verluste
Definitely Maybe
pi_63899258
quote:
Op dinsdag 9 december 2008 19:23 schreef Syrena het volgende:
Ik ben een viezerd Een week met hetzelfde plasje vloeistof? Euh, maand komt meer in de buurt
Nog nooit een ontstoken oog gehad *heel hard afklopt*. Ik heb mijn eerste paar lenzen zelfs 10 jaar gehad. De opticien viel bijna van zijn kruk toen hij het hoorde. En toen hij mijn lenzen nakeek helemaal, ze waren amper bekrast. Wat nogal logisch is als je ze nauwelijks poetst

Ik heb voor een vakantie zachte daglenzen besteld, helaas waarschijnlijk totaal verkeerd aangemeten want ik zag er geen f*ck mee En als ik knipperde was het net alsof ze uit mijn oog vielen, 1 keer ook echt gebeurt, toen vouwde ie dubbel. Tja, Pearl

Ik wil het komend jaar nog eens proberen, maar dan ga ik naar mijn oude opticien toe.

Laseren is geen optie (aangeboren staar & lui oog), voorzetlens weet ik niet, dat proces is stopgezet vanwege de staar, het vooronderzoek is al lang en breed verlopen en ik wil niet weer zo'n onderzoek betalen en dan horen dat het toch niet kan.

Wat wel cool is, mijn linker en rechterlens zijn totaal anders Links heb ik een kleinere, blauwig van kleur, rechts een grotere, meer "wit" van kleur. Ik kan dus mijn lenzen tegelijk poetsen, kan zo zien welke rechts en links is
oh my god
Geen wonder dat ie van zn stoel klapte xD

Geen complicaties eraan overgehouden?
Dasvidanja
pi_63899600
quote:
Op woensdag 10 december 2008 10:24 schreef Verluste het volgende:

[..]

Hoe ging de wenperiode? Waren je ogen ook rodeR?
De wenperiode ging wel goed, m'n ogen waren wel wat roder. Maar tot nu toe geen al te erge problemen gehad, wel af en toe op de knieën om m'n lenzen te zoeken. Straks naar de opticien, die gaat het nog bekijken en kijken of er nog wat aangepast moet worden.
Op 25-09-2008 19:32 schreef beverton
whehehe het is Patriek Lodiers van de lama's
pi_65047125
Ik ben nieuw op dit forum en draag sinds kort zachte contactlenzen na 3 jaar een bril te hebben gedragen.
Ik heb als advies zachte maandlenzen gekregen. De lenzen bevallen me tot nu toe zeer goed. In het begin is het natuurlijk wel even worstelen met het in- en uitdoen maar ik heb ze nu 3 weken en het gaat nu al tien keer beter. Ik kan nu ook 's avonds sporten zonder de hele tijd te moeten turen.
Soms heb ik wel eens dat m'n ogen 's avonds droog worden en een beetje beginnen te irriteren. Ook een enkele keer gebeurt het me wel dat de lens dubbel in m'n oog komt te zitten.
Maar tot nu toe alleen maar tevredenheid en gisteren voor een jaar lenzen besteld.
pi_65063171
Lens dubbel in oog heb ik nog nooit gehad; droge ogen aan het eind van de dag heb ik wel, maar dan doe ik gewoon lekker mijn lenzen uit. Zit ook op mijn werk veel achter de computer en dan schijn je minder met je ogen te knipperen...

Overigens heb ik wel een paar keer ontstoken ogen gehad, dat is wel klote. Dit had echter vooral te maken met het feit dat ik voor mijn diabetes een behandeling voor retinpathie heb (met een laser aderen op mijn netvlies wegbranden) waarbij waarschijnlijk je oog niet zo goed op een lens regaeert direct daarna....
  donderdag 15 januari 2009 @ 11:36:44 #205
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_65063980
Toen ik met lenzen begon ried de oogarts me harde aan; ik had liever geen bril meer, en hem leken destijds – begin jaren 90 – harde lenzen beter, lieten meer zuurstof door en waren minder gevoelig voor slecht onderhoud. Nu onderhoud ik ze goed, en ben ik er redelijk zuinig op, maar ik heb toch een tijdje zachte lenzen geprobeerd: ik vind ze minder prettig in & uit doen, maar dat is deels gewenning, en heb er aan het eind van de dag, met name als ik achter de computer heb gezeten, meer last van dan harde.

Dit jaar heb ik nog een tijdje daglenzen gedragen, maar dat was hetzelfde, misschien dat het hier niet de nieuwe hydroxygel-lenzen betrof echter, geen idee, ik weet alleen dat ik met mijn nieuwe harde weer uitermate gelukkig ben.

Overigens geldt voor mij ook dat ik slechts zeer zelden een zodanig vuiltje in m'n oog heb dat ik verga van de pijn, en desnoods doe ik dan even m'n lens uit, spoel 'm af onder de kraan en doe 'm weer in. Daarnaast zijn ze goedkoper, veel minder dan voor dezelfde periode maandlenzen kopen.

Mijn ervaringen met harde lenzen zijn dan ook prima, alhoewel ik met zwemmen nog wel eens een daglens wil indoen.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  donderdag 15 januari 2009 @ 15:45:50 #206
207371 Verluste
Definitely Maybe
pi_65073687
quote:
Op donderdag 15 januari 2009 11:36 schreef Iblis het volgende:
Toen ik met lenzen begon ried de oogarts me harde aan; ik had liever geen bril meer, en hem leken destijds – begin jaren 90 – harde lenzen beter, lieten meer zuurstof door en waren minder gevoelig voor slecht onderhoud. Nu onderhoud ik ze goed, en ben ik er redelijk zuinig op, maar ik heb toch een tijdje zachte lenzen geprobeerd: ik vind ze minder prettig in & uit doen, maar dat is deels gewenning, en heb er aan het eind van de dag, met name als ik achter de computer heb gezeten, meer last van dan harde.

Dit jaar heb ik nog een tijdje daglenzen gedragen, maar dat was hetzelfde, misschien dat het hier niet de nieuwe hydroxygel-lenzen betrof echter, geen idee, ik weet alleen dat ik met mijn nieuwe harde weer uitermate gelukkig ben.

Overigens geldt voor mij ook dat ik slechts zeer zelden een zodanig vuiltje in m'n oog heb dat ik verga van de pijn, en desnoods doe ik dan even m'n lens uit, spoel 'm af onder de kraan en doe 'm weer in. Daarnaast zijn ze goedkoper, veel minder dan voor dezelfde periode maandlenzen kopen.

Mijn ervaringen met harde lenzen zijn dan ook prima, alhoewel ik met zwemmen nog wel eens een daglens wil indoen.
Dat is leuk om te lezen, veel mensen vinden zachte veel beter; terwijl ze in essentie niet beter zijn. De oogarts zei tegen mij dat de nieuwste zachte lenzen van vandaag de dag net zoveel zuurstof doorlaten dan de harde lenzen. Het is alleen het comfort he. Ik heb zelf ook weleens een vuiltje eronder zitten die niet weggaat door knipperen en met het oog draaien. Als ik m dan uit doe dan zie ik meestal een klein haartje onder de lens geplakt zitten. Met zachte lenzen voel je dat niet en komt zo'n vuiltje er ook veel minder snel onder vanwege de grootte van de lenzen, maar mijn harde lenzen wil ik voor geen goud inruilen voor de nieuwste zachte in verband met scherpte van het zicht en gezondheid van de ogen.

Volgens mij is het trouwens beter dat je totaal niet gaat zwemmen als je lenzen in hebt. De stoffen die in het zwemwater zitten doen de ''poriën'' van je lenzen verstoppen waardoor ze minder zuurstof kunnen doorlaten. Maakt niet uit met welke lenzen. Met wegwerplenzen zou het ergens nog wel kunnen aangezien je ze toch weggegooid. Toch raad ik het niemand aan.
Dasvidanja
  donderdag 15 januari 2009 @ 15:57:26 #207
55709 Stereotomy
pi_65074178
quote:
De oogarts zei tegen mij dat de nieuwste zachte lenzen van vandaag de dag net zoveel zuurstof doorlaten dan de harde lenzen.
Nu opeens wel?
  donderdag 15 januari 2009 @ 16:08:44 #208
207371 Verluste
Definitely Maybe
pi_65074678
quote:
Op donderdag 15 januari 2009 15:57 schreef Stereotomy het volgende:

[..]

Nu opeens wel?
??? Lees het topic eens goed door ???

[ Bericht 16% gewijzigd door Verluste op 15-01-2009 16:14:26 ]
Dasvidanja
pi_65086830
Ik ben nu snotverkouden en ik moet zeggen dat ik nu heel erg veel last heb van (eiwit)aanslag op mijn harde lenzen door geirriteerde ogen.

Met zachte lenzen schijnt dat minder te zijn. Klopt dat?
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  donderdag 15 januari 2009 @ 21:30:20 #210
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_65087215
quote:
Op donderdag 15 januari 2009 21:21 schreef StateOfMind het volgende:
Ik ben nu snotverkouden en ik moet zeggen dat ik nu heel erg veel last heb van (eiwit)aanslag op mijn harde lenzen door geirriteerde ogen.

Met zachte lenzen schijnt dat minder te zijn. Klopt dat?
In principe is het bij zachte lenzen, over dezelfde tijdsperiode, volgens mij juist eerder, en zijn ze er ook gevoeliger voor, d.w.z. dat ze dichtslibben. Je vervangt ze natuurlijk wel vaker, als je daglenzen hebt is dat wel een voordeel.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')