40 Euro zoals in de OP staat.quote:Op maandag 16 mei 2005 21:56 schreef Ayaxola het volgende:
Ben ff benieuwd dan, voor hoeveel heb je em zelf gekocht?
Ik gok 40 euroquote:Op maandag 16 mei 2005 21:56 schreef Ayaxola het volgende:
Ben ff benieuwd dan, voor hoeveel heb je em zelf gekocht?
Nee, ik wil weten of ik een redelijke prijs betaald heb, aangezien ik daar geen kijk op heb. De verkoper wilde eerste 60 hebben.quote:Op maandag 16 mei 2005 21:56 schreef Yildiz het volgende:
dus je koopt em, en wil em gelijk doorverkopen?
Of wil je alleen ff kijken hoeveel "winst" je nu heb gemaakt?
Is 't ook ! Vooral uitvinden hoe je moet delen met zo'n ding is nog een hele opgavequote:Op maandag 16 mei 2005 22:00 schreef Godlike02 het volgende:
Ik heb dr geen verstand van maar vind het wel een gaaf ding!
RRAAAHHHH... Hier heb ikzelf nog mee gerekend!!!! En dan echt serieus rekenwerk hè! Je kunt er alle bewerkingen mee doen, ook delen. Ik heb het ding gebruikt bij de kostprijscalculatie in verschillende bedrijven, o.a. de Van Houten chocoladefabriek.quote:Op maandag 16 mei 2005 21:49 schreef gelly het volgende:
Ik heb een Original-Odhner op de kop getikt vanmiddag op een rommelmarkt, en hij doet het ook nog...
Het gaat om deze rekenmachine..
[afbeelding]
Als nerd die van antieke voorlopers van pc's houdt moest ik hem wel kopen. Heeft iemand enig idee wat ie waard is ? Ik denk zelf dat het de 40 euro wel waard was. Op internet zie ik prijzen die varieëren van 30 euro tot 200 euro. Heeft iemand anders zo'n ding ? Het exemplaar dat ik heb gekocht is geproduceerd tussen 1932 en 1945.
Je bent in de 80 ?quote:Op maandag 16 mei 2005 22:06 schreef FiveseveN het volgende:
[..]
RRAAAHHHH... Hier heb ikzelf nog mee gerekend!!!! En dan echt serieus rekenwerk hè! Je kunt er alle bewerkingen mee doen, ook delen. Ik heb het ding gebruikt bij de kostprijscalculatie in verschillende bedrijven, o.a. de Van Houten chocoladefabriek.
quote:
Het was eigenlijk best een serieuze vraag... Als hij daar nog mee gewerkt heeft dan moet dat wel bijna 40 jaar geleden zijn. Kan me niet voorstellen dat in de jaren 70 dit soort machines nog werden gebruikt.quote:
Tenzij chocoladefabriek Van Houten eigendom is van Dagobert Duck.quote:Op maandag 16 mei 2005 22:14 schreef gelly het volgende:
Het was eigenlijk best een serieuze vraag... Als hij daar nog mee gewerkt heeft dan moet dat wel bijna 40 jaar geleden zijn. Kan me niet voorstellen dat in de jaren 70 dit soort machines nog werden gebruikt.
bwahahahaquote:Op maandag 16 mei 2005 22:06 schreef FiveseveN het volgende:
[..]
RRAAAHHHH... Hier heb ikzelf nog mee gerekend!!!! En dan echt serieus rekenwerk hè! Je kunt er alle bewerkingen mee doen, ook delen. Ik heb het ding gebruikt bij de kostprijscalculatie in verschillende bedrijven, o.a. de Van Houten chocoladefabriek.
Ja het is serieus. Ik ben nu 56. Van Houten was dacht ik 1968. Later kreeg ik zo'n machine met electrische aandrijving, RSI bestond toen ook al. Toen ik in 1975 bij een gemeente werkte stond er één bij de Landmeetkundige Dienst en ik kon trots laten zien dat ik een van de weinigen was die ermee kon rekenen.quote:Op maandag 16 mei 2005 22:14 schreef gelly het volgende:
[..]
Het was eigenlijk best een serieuze vraag... Als hij daar nog mee gewerkt heeft dan moet dat wel bijna 40 jaar geleden zijn. Kan me niet voorstellen dat in de jaren 70 dit soort machines nog werden gebruikt.
Dan kan je me vast ook wel vertellen hoe je met dat ding moet delenquote:Op donderdag 19 mei 2005 19:11 schreef FiveseveN het volgende:
[..]
Ja het is serieus. Ik ben nu 56. Van Houten was dacht ik 1968. Later kreeg ik zo'n machine met electrische aandrijving, RSI bestond toen ook al. Toen ik in 1975 bij een gemeente werkte stond er één bij de Landmeetkundige Dienst en ik kon trots laten zien dat ik een van de weinigen was die ermee kon rekenen.
Overigens heb ik altijd belangstelling voor rekentuig gehad. In 1982 kocht ik mijn eerste computer, een Texas Instruments 99 4a. Daarna een Commodore 64, daarna één van de eerste PC's.
Overigens werk ik bij een ICT-onderdeel van een uitkeringsfabriek in het Westen des lands, hoewel ik een boekhoudkundige opleiding heb.
Even denken.... Getal dat moet worden gedeeld instellen met de pinnetjes bovenaan. Kopiëren naar de onderste rij rechtsonder door één slag vooruit. Daarna het getal waarmee je moet delen instellen met de pinnetjes, dan de wagen een paar stappen naar links, terugdraaien. Als het onderste getal negatief wordt, dan één slag vooruit. Vervolgens de wagen stap voor stap naar rechts, elke keer als het onderste getal negatief wordt, één slag vooruit, wagen één stap naar rechts. Als het goed is zie je dan op de wagen linksonder het deelgetal.quote:Op donderdag 19 mei 2005 19:15 schreef gelly het volgende:
[..]
Dan kan je me vast ook wel vertellen hoe je met dat ding moet delen
Zeker wel, mijn vader heeft tot half jaren 90 met een soortgelijk apparaat gewerkt met de mededeling op waarom hij geen elektronische calculator gebruikt:quote:Op maandag 16 mei 2005 22:14 schreef gelly het volgende:
[..]
Het verschil met dit en een elektronisch exemplaar is dat je zelf moet draaien om een berekening uit te voeren. Er komt verder weinig slimheid bij kijken hoor. Als ie een echte bikkel was geweest deed ie alles wel uit z'n hoofd.quote:Op vrijdag 20 mei 2005 04:03 schreef Tichelaar het volgende:
[..]
Zeker wel, mijn vader heeft tot half jaren 90 met een soortgelijk apparaat gewerkt met de mededeling op waarom hij geen elektronische calculator gebruikt:
"technologie maakt mensen dom"
En vermenigvuldigen en delen.quote:Op zondag 22 mei 2005 14:16 schreef Martijn_77 het volgende:
En wat kan dat ding?
Aftrekken / optellen?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |