abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_27074222
quote:
Op zondag 15 mei 2005 19:58 schreef Leatherface het volgende:
Je moet sowieso een onderscheid maken tussen puur uithoudingsvermogen en atletisch vermogen.

Dat voorbeeld van sterrenslag is wel aardig. Wielrenners scoorden daar matig omdat ze een zeer eenzijdige lichaamsbeweging hebben en andere lichaamsdelen dan hun benen nauwelijks in vorm houden. Voetballers zijn fysiek sowieso meer 'allround' actief en ontwikkeld en moeten veel meer verschilende spieren en krachten aanboren dan wielrenners.
Kan me ook herinneren dat een paar jaar geleden bij de trappenloop in die toren van Nationale Nederlanden in Rotterdam een stel toppers uit het roeien, schaatsen, voetballen en hockey meededen. De roeiers en schaatsers deden vrij voorin mee, de hockeyers en voetballers kwamen helemaal achterin aan.
pi_27074232
quote:
Op zondag 15 mei 2005 20:53 schreef Coheed het volgende:
Ik heb jaren gevoetbald op amateurniveau
Verder gefietst, afstanden tussen 50 en 150 km
En hardlopen tussen 5 en 15

Voetbal.. Zwaar
Fietsen, alleen laatste lootjes
hardlopen, als je tijdje gestopt bent is zelfs 5 km super zwaar, maar na 2 weken regelmatig lopen is zelfs 10+ een breeze

Ik weet het dus niet.. Lastig in te schatten..heb vaak genoeg rond de 70ste minuut erdoorheen gezeten(middenveld) maar ook soms gewoon geen pijntje en bij fietsen hetzelfde..
Ik geloof best dat voetballen op amateurniveau zwaarder is dan recreatief fietsen.
Heb je ook wedstrijden gefietst op amateuniveau? Da's ook zwaar.
Een Marmotte rijden is denk ik zwaarder dan een wedstrijdje voetballen.

(De Marmotte is een grote toertocht in Frankrijk, over Croix de Fer, Télégraphe, Galibier en Alpe d'Huez).

Fietsen in Nederland stelt geen ruk voor, zoals placebeau ook al zei, want het is allemaal retevlak.
pi_27075290
Wielrennen is absoluut conditioneel zwaarder, als je alleen al ziet wat een wielrenner aan vocht verliest tijdens een etappe bij een graad of 35-40. Die mannen rijden een moordend tempo, en in het peleton stikt het van de tempowisselingen. 200 km tegen een gemiddelde van 40 in het uur is echt iets voor zwaar getrainde mensen. Tuurlijk rij je niet continue met je neus in de wind, maar 15km in het uur bergop is teringzwaar. Je benen verzuren, en bergop (soms 3 kwartier aan een stuk) kun je je benen geen moment laten rusten. terwijl in een voetbal wedstrijd regelmatig de bal over de lijn gaat, en er overtredingen worden begaan.

Ik heb zelf ook gevoetbalt, en als middenvelder maak je veel (kilo)meters, maar een touretappe is slopend. Zwaar respect voor die mannen die na een etappe van een uur of zes, de volgende dag weer op de fiets kruipen voor een misschien wel nog zwaardere etappe.

Een gemiddelde wielrenner heeft een hartslag van 40 slagen per minuut wanneer hij in rust is, ik meen dat Indurain zelfs de 30 slagen per minuut haalde. Das toch wel een teken van een getraint hart.
pi_27075786
wielrennen is veel zwaarder. 200 km per dag fietsen, soms 3 weken achter elkaar met een gemiddelde van 45 km/u, 5 uur per dag.
Voetballers gaan al klagen wanneer ze 2 wedstrijden per week (in totaal 3 uur) moeten voetballen. Conclusie: Voetballers zijn mietjes, wielrenners de echte mannen. Wielrennen is dan ook veel zwaarder
  dinsdag 17 mei 2005 @ 11:29:22 #55
72039 Pappie_Culo
Spelen is leuk
pi_27078000
Denk dat de wielrenner meer kans maakt de voetbalwedstrijd uit te spelen dan de voetballer kans maakt de etappe uit te rijden.

Complete nonsens-stelling dus. Het afzien van de wielrenner is vele malen erger dan het afzien van de voetballer.
Dance into the fire, to fatal sounds of broken dreams...
  dinsdag 17 mei 2005 @ 11:51:18 #56
2764 Trainspotter
Nu mèt goedkope zonnebril
pi_27078557
quote:
Op dinsdag 17 mei 2005 11:29 schreef Pappie_Culo het volgende:
Denk dat de wielrenner meer kans maakt de voetbalwedstrijd uit te spelen dan de voetballer kans maakt de etappe uit te rijden.
Ik heb een keer een spinningles (uurtje indoor fietsen) gevolgd waar ook het tweede van een of andere amateurclub aan meedeed. Vooraf hadden ze allemaal een grote smoel, na vijf minuten werd het stil, na een kwartier stapte de helft af. Er waren er hooguit vijf die het tempo konden volhouden. Gesteun en gekreun alom. En allemaal maar klagen over de harde zadels (terwijl er een kilo gel in is verwerkt).

Voetballers zijn mietjes.
  dinsdag 17 mei 2005 @ 13:12:03 #57
37966 TimoBasso
Vai Vai,we need Bayliss
pi_27080827
quote:
Op dinsdag 17 mei 2005 11:51 schreef Trainspotter het volgende:

[..]

Ik heb een keer een spinningles (uurtje indoor fietsen) gevolgd waar ook het tweede van een of andere amateurclub aan meedeed. Vooraf hadden ze allemaal een grote smoel, na vijf minuten werd het stil, na een kwartier stapte de helft af. Er waren er hooguit vijf die het tempo konden volhouden. Gesteun en gekreun alom. En allemaal maar klagen over de harde zadels (terwijl er een kilo gel in is verwerkt).

Hell yeah
SKB | Michel Fabrizio | Noriyuki Haga
MotoGP | World Champion 2006 Nicky Hayden | World Champion 2007 Casey Stoner
Alice Team | Mika Kallio | Niccolò Canepa
  dinsdag 17 mei 2005 @ 13:38:08 #58
97951 Anonymouscoward
Goed, maar niet super
pi_27081643
quote:
Op dinsdag 17 mei 2005 07:39 schreef Wombcat het volgende:
Fietsen in Nederland stelt geen ruk voor, zoals placebeau ook al zei, want het is allemaal retevlak.
Het is niet het parcours maar de renners die de koers hard maken.
  dinsdag 17 mei 2005 @ 13:43:31 #59
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_27081789
Ik ben dit weekend de Alp 'd Huez op gefietst en mijn respect voor de wielrenners is alleen maar groter geworden...

En idd wat Wombcat zet, La Marmotte fietsen is zo ongelovelijk afzien... En voor een renner is zoiets een standaard bergetappe in de Tour...
pi_27082551
quote:
Op dinsdag 17 mei 2005 11:51 schreef Trainspotter het volgende:

[..]

Heb zelf nooit gespind, maar veel van mijn fietsmaatjes wel. Spinning is idd zwaar volgens hen, zeker in het begin. Maar ook absoluut niet te vergelijken met buitenfietsen.
Wat bij spinning bergop fietsen wordt genoemd, is volgens hen bv. ook niet te vergelijken met echt bergop fietsen.
Bij sprinten met spinning, staat de fiets vast, waardoor het zwaarder is voor je gewichten.

Hun algemeen oordeel is trouwens dat spinning goed is voor je souplesse, maar dat je er voor je duurvermogen niets aan hebt.
pi_27082696
quote:
Op dinsdag 17 mei 2005 13:38 schreef Anonymouscoward het volgende:

[..]

Het is niet het parcours maar de renners die de koers hard maken.
Klopt. Maar 150 kilometer in Nederland fietsen, zal nooit zo zwaar worden als 150 kilometer in de bergen.

En als het niet waait in Nederland, kun je als renners het nog zo zwaar maken als je wilt, maar de wedstrijd wordt nooit echt zwaar als het niet waait, want wind is de enige factor in Nederland die het zwaar kan maken (buiten Limburg dan).
In de bergen is het altijd zwaar, ook als er niet hard gekoerst wordt.
  dinsdag 17 mei 2005 @ 14:30:51 #62
97951 Anonymouscoward
Goed, maar niet super
pi_27083421
quote:
Op dinsdag 17 mei 2005 14:11 schreef Wombcat het volgende:
Maar 150 kilometer in Nederland fietsen, zal nooit zo zwaar worden als 150 kilometer in de bergen.
Hele grote onzin. Een berg kun je met het juiste verzet ook rustig opfietsen. Aan de andere kant kun je op het vlakke zelfs met wind mee zo hard gaan dat je er bij neervalt. Maar voor de onvoorbereide, ongetrainde of ongemotiveerde fietser is het misschien makkelijker op een berg weerstand te vinden dan op het vlakke, ja. Daar móeten ze wel op de pedalen staan. En inderdaad, gewone stervelingen met een BMI boven de 18 worden in de bergen eerder met de neus op de feiten gedrukt omdat ze het wiel niet kunnen houden. In een peloton op het vlakke kun je je beter verstoppen, maar dat maakt een bergkoers niet per definitie zwaarder. Zoals ik zei: het ligt aan de renners, niet aan het parcours. En de Marmotte is geen koers, behalve als je Oege heet.
pi_27083707
quote:
Op dinsdag 17 mei 2005 14:30 schreef Anonymouscoward het volgende:

[..]

Hele grote onzin. Een berg kun je met het juiste verzet ook rustig opfietsen. Aan de andere kant kun je op het vlakke zelfs met wind mee zo hard gaan dat je er bij neervalt. Maar voor de onvoorbereide, ongetrainde of ongemotiveerde fietser is het misschien makkelijker op een berg weerstand te vinden dan op het vlakke, ja. Daar móeten ze wel op de pedalen staan. En inderdaad, gewone stervelingen met een BMI boven de 18 worden in de bergen eerder met de neus op de feiten gedrukt omdat ze het wiel niet kunnen houden. In een peloton op het vlakke kun je je beter verstoppen, maar dat maakt een bergkoers niet per definitie zwaarder. Zoals ik zei: het ligt aan de renners, niet aan het parcours. En de Marmotte is geen koers, behalve als je Oege heet.
De Marmotte is geen koers, maar daarom niet minder zwaar. Ben je er zelf wel eens geweest. Ik heb 'm 4x gereden. Je moet maar eens kijken wat er op het einde allemaal nog naar boven komt. De langzaamsten hebben er 12 uur over gedaan. Dat is zonder twijfel zwaarder dan welke voetbalwedstrijd dan ook. Die mensen hebben misschien nog wel meer afgezien dan Oege (of Bert).

En rustig een berg opfietsen kan tot op zeker hoogte, maar op het vlakke kan ik (maar ik ben goed getraind) rondfietsen met een hartslag van 120-130. Bergop gaat dat niet lukken, want dan kom je neit vooruit. Bergop is het altijd duwen en gaat de hartslag sowieso omhoog, of je nu hard fietst of niet.
  dinsdag 17 mei 2005 @ 15:05:36 #64
97951 Anonymouscoward
Goed, maar niet super
pi_27084556
quote:
Op dinsdag 17 mei 2005 14:39 schreef Wombcat het volgende:
Ben je er zelf wel eens geweest. [...]
Bergop is het altijd duwen en gaat de hartslag sowieso omhoog, of je nu hard fietst of niet.
Ja, ik heb ook een keer of vier meegedaan. Eén keer was ik zo goed (voor mijn doen dan) dat ik realistische ambities had om in de top 100 te eindigen, maar had ik het op een gegeven moment zo verschrikkelijk koud dat ik omgedraaid ben. Zo lang ik er geen geld voor krijg, moet het wel leuk blijven.

Luister, als jij met een extreem verzet zoals 24x36 met 6 km/u de berg oprijdt, dan kun je ook rustig blijven draaien hoor, en je hartslag zal niet hoger zijn dan op het vlakke. Maar als je met je 39x25 niet onder de 75 omwentelingen wilt komen en dus 15 in het uur rijdt, ja!, dan wordt 2 uur lang de Glandon oprijden zwaar ja.
Heb je van het weekend nog gefietst? Wat een wind he?! Nog geprobeerd 'm in de polder met de wind recht op kop in de 53x15 te houden..? Ik herhaal: de renners maken de koers zwaar.
pi_27084659
quote:
Op dinsdag 17 mei 2005 15:05 schreef Anonymouscoward het volgende:

Heb je van het weekend nog gefietst? Wat een wind he?! Nog geprobeerd 'm in de polder met de wind recht op kop in de 53x15 te houden..? Ik herhaal: de renners maken de koers zwaar.
Ja in de Eiffel.

Toch kunnen de renners de koers zo zwaar maken als ze willen, als het niet waait in Nederland en de koers vlak is, is het niet echt zwaar. Heb zelf eens een wedstrijd in Groningen van 90 km gereden, met windstil weer. Was niet goed genoeg om voorin te komen en heb me achterin te pletter verveeld, omdat ik dat wel weer makkelijk kon volgen.
Was overigens een massasprint, want niemand kon wegkomen.
Als 't waait, krijg je natuurlijk wel selectie, dan wordt 't wel zwaar, maar geen wind in Nederland, is geen of weinig selectie.
pi_27084811
quote:
Op dinsdag 17 mei 2005 15:05 schreef Anonymouscoward het volgende:

Ja, ik heb ook een keer of vier meegedaan. Eén keer was ik zo goed (voor mijn doen dan) dat ik realistische ambities had om in de top 100 te eindigen, maar had ik het op een gegeven moment zo verschrikkelijk koud dat ik omgedraaid ben. Zo lang ik er geen geld voor krijg, moet het wel leuk blijven.
Welk jaar was dat? De laatste keer dat ik 'm reed, was het ook slecht weer (2002 geloof ik). In 2003 zou ik 'm ook rijden, maar was het weer slecht weer, toen ben ik wel gestart, maar aan de voet van de Croix de Fer omgedraaid. Zo koud als ik het het jaar daarvoor gehad had in de afdaling van de Galibier, dat wilde ik niet nog eens meemaken.

Ow. Meer ontopic. Dat doet me trouwens denken aan de beroemde etappe in de Giro over de Gavia, in 1988. Sneeuw op de top. Van de Velde die als eerste bovenkomt, maar in de afdaling verkleumt. Breukink wint de etappe, omdat hij 6 km voor de finish (in de afdaling) Hampsten inhaalt, die later de Giro zou winnen (en al in het rose reed, of de trui daar overnam).

Als je zoiets ziet, dan is wielrennen zeker zwaarder dan voetballen.
  dinsdag 17 mei 2005 @ 15:14:20 #67
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_27084815
quote:
Op dinsdag 17 mei 2005 07:39 schreef Wombcat het volgende:
Toen ik in Amsterdam was, was het soms hilarisch om te izen hoe sommigen de grootste moeite hadden om een brugje over de grachten over te fietsen.
  dinsdag 17 mei 2005 @ 15:15:25 #68
66110 Ambrosius
SportFreak
pi_27084850
quote:
Op dinsdag 17 mei 2005 15:14 schreef placebeau het volgende:

[..]

Toen ik in Amsterdam was, was het soms hilarisch om te izen hoe sommigen de grootste moeite hadden om een brugje over de grachten over te fietsen.
Op stadsfietsen met grote tassen achterop ?
sig verwijderd door FA
  dinsdag 17 mei 2005 @ 15:20:37 #69
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_27085012
quote:
Op dinsdag 17 mei 2005 15:15 schreef Ambrosius het volgende:

[..]

Op stadsfietsen met grote tassen achterop ?
maakt niet uit, die brugjes zijn twintig meter lang.
Ik moet als ik naar mijn studentenkamer in leuven wil een berg van 400m aan een gemiddelde van 10% op (en ook op een stadsfiets)

[ Bericht 3% gewijzigd door Beregd op 17-05-2005 15:29:35 ]
pi_27087171
In dit topic gaat het hebben mensen het vaak over de vergelijking voetbal vs toerfietsen en dat gaat natuurlijk niet helemaal op. Ikzelf rijd wedstrijden bij de Beloften. Wedstrijden zijn zoveel zwaarder dan als je gewoon wat rondtoert.....

Ook dat mensen hier zeggen dat fietsen in Nederland niet zo zwaar is is niet waar, dan moet je maar eens een waaierklassieker rijden...dan ga je dus echt 10x naar de kloten, zeker als je op de kant komt te zitten.

En nog een misverstand is dat wielrenners, in koersen tenminste, 90% van de tijd niets doen. Ten eerste is het zo dat de profs nauwelijk wedstrijden rijden die vlak zijn, en rustig tegen een steile helling oprijden kan helaas niet. En op het vlakke is het inderdaad niet zo zwaar, maar het kost toch nog vrij veel kracht om uren aan 40-50 per uur te rijden, ook al zit je in een peleton. En de knechten die zijn dan al volop aan het werk met drinken halen en hun kopman uit de wind zetten.

Ook zag ik laatst een interview met Barry van Galen die zei dat hij, als voetbalprof, 9 uur per week traint. Ikzelf train al tegen de 15 uur aan, dat doen ze in mijn categorie allemaal, en ik ben dus niet eens proffessional.

Ik heb zelf ook gevoetbald en tuurlijk is voetbal ook wel vermoeiend, maar het is nooit zo dat je echt enorm afziet...dat je echt moet vechten tegen de pijn. En dat is bij wielrennen wel zo...

Conclusie: Wedstrijd-wielrennen is zeker wel zwaarder dan wedstrijden voetballen

Edit:Ow ja, om mijn lange bericht nog wat langer te maken...ik heb toch vrij vandaag
Dat die wielrenners het zo slecht deden met die TV-show is omdat je op de fiets die spieren gewoon niet meer traint. Ikzelf heb vroeger ook op atletiek gezeten en kon best goed hardlopen. Maar als ik nu de 100 meter sprint zou doen zou 95% van de voetballers mij verslaan. Langere afstanden kan ik niet eens lopen omdat mijn knieeen die belasting niet meer gewend zijn. Maar dat wil dus niet zeggen dat ik geen conditie heb......

[ Bericht 8% gewijzigd door 1-1-1-1-1 op 17-05-2005 16:36:22 ]
  dinsdag 17 mei 2005 @ 16:33:39 #71
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_27087367
De vergelijking is moeilijk te maken, over het algemeen denk ik dat voetballers het niet te moeilijk hebben.

Ik denk dat een basketballer al veel fysieker bezig is dan een voetballer bijv. Maar een vergelijking met een duursport is vrijwel onmogelijk.

Maar goed, dat zijn dan ook echte atleten
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
  dinsdag 17 mei 2005 @ 16:40:29 #72
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_27087596
quote:
Op dinsdag 17 mei 2005 16:33 schreef popolon het volgende:
De vergelijking is moeilijk te maken, over het algemeen denk ik dat voetballers het niet te moeilijk hebben.

Ik denk dat een basketballer al veel fysieker bezig is dan een voetballer bijv.

Maar goed, dat zijn dan ook echte atleten
Baketbal is ook extreem fysiek idd, en een ongelovelijk snel spelletje.
Een voetballer kan met een vrije trap of ingooi al gauw en tiental seconden stilstaan. En dan heb ik het nog niet eens over de 15 minuten rust gehad, zie je wielrenners na 45 minuten al een kwartier rust nemen?

In de Tour bijvoorbeeld wordt er zo hard gereden dat een hoop renners echt 5 tot 6 uur moeten aanpoten om bij te blijven... Soms vanaf het 1e uur al.

En iemand die vind dat voetballen zwaarder is dan wielrennen moet maar eens Parijs-Roubaix proberen te fietsen...
  dinsdag 17 mei 2005 @ 16:43:22 #73
64381 Achterhoekers_eerst
Als u alles op een rijtje hebt
pi_27087702
Ook maar een boon in de pot, ik kijk erg graag voetbal en vind het één van de leukste sporten om te kijken of te doen, maar als ik hoor roepen dat voetbal een zwaardere sport is dan wielrennen dan roep ik op mijn beurt....my ass. Ik kan zo verschillende sporten opnoemen die zwaarder zijn qua fysiek als conditie.......

Ter verduidelijking, als ik een van der Vaart zijn shirt uit zie trekken en ik zie een washandje ipv van een bord zoals als bij een doorsnee atleet waar zit dan het verschil?? Naar mijn weten is het l*lkoek als je roept dat voetbal erg zwaar is, althans zwaarder dan wielrennen.
....hoedt u voor het domino-effect ! !
  dinsdag 17 mei 2005 @ 16:44:21 #74
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_27087734
quote:
Op dinsdag 17 mei 2005 16:40 schreef Zwansen het volgende:

[..]

Baketbal is ook extreem fysiek idd, en een ongelovelijk snel spelletje.
Een voetballer kan met een vrije trap of ingooi al gauw en tiental seconden stilstaan. En dan heb ik het nog niet eens over de 15 minuten rust gehad, zie je wielrenners na 45 minuten al een kwartier rust nemen?

In de Tour bijvoorbeeld wordt er zo hard gereden dat een hoop renners echt 5 tot 6 uur moeten aanpoten om bij te blijven... Soms vanaf het 1e uur al.

En iemand die vind dat voetballen zwaarder is dan wielrennen moet maar eens Parijs-Roubaix proberen te fietsen...
Heb zo'n 20 jaar basketball achter de rug, zo'n 5 jaar voetbal dus heb 't beide gedaan en kan een redelijke vergelijking maken.

Op amateurniveau dan
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
  dinsdag 17 mei 2005 @ 16:46:39 #75
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_27087797
Wat ik eigenlijk wal frapant vind is dat voetballers gespaard worden als ze twee wedstrijden op een week moeten spelen, terwijl wielrenners het drie weken aan een stuk volhouden, en basketballers er dikwijls vier op een week moeten afwerken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')