abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_59145066
quote:
Op donderdag 5 juni 2008 14:23 schreef GSMboy het volgende:
En die DSLAM en ADSL 2 dan ?
Wat wil je daar precies van weten dan??
Je moet het je eigenlijk heel simpel voorstellen:

in een wijkcentrale komt aan de ene kant een glas-kabel binnen (en er weer uit natuurlijk...bi-directioneel).
Aan de andere kant komen de lijnen van de woningen binnen... Dit zijn allemaal koper-verbindingen.
Deze koper-verbindingen worden gerangeerd naar de DSLAM. Dat kun je je voorstellen als een grote kast vol met modems. Per modem-kaart zitten een aantal woningen aangesloten. Deze kaarten zitten op hun beurt weer gekoppeld aan het glas-netwerk, (ATM is het protocol dat hierover gebruikt wordt).
Het verschil tussen ADSL en ADSL2 zit dus eigenlijk alleen maar in de gebruikte modem-kaarten. Mocht je dus een nieuwe aanvraag doen en je aansluitng zit nog niet op zo'n kaart gekoppeld (tegenwoordig zijn ze vrijwel allemaal al wel gekoppeld overigens) dan moet dat nog even worden gedaan. Dan komt er zo'n knaapje langs bij de centrale, en maakt de rangering naar de modem-kaart toe

Om inzicht te krijgen in het ATM-protocol en hoe dat nou precies werkt kun je even hier kijken naar het OSI-model. Zonder deze kennis heeft het geen zin eigenlijk om verder door te gaan met de ATM-technologie.
Wil je meer weten over ATM en over DSLAM, lees dan even de wiki's van deze 2 door. Het staat er vrij duidelijk uitgelegd, maar ik kan me voorstellen dat de termen het allemaal vrij complex maken. (daarom is het handig eerst het OSI-model te begrijpen. Dan wordt ATM en DSLAM een stuk begrijpelijker voor je)
pi_59218422
Klinkt interessant, en dat OSI model ook. maar heeft elke provider (bijv. Wanadoo en xs4all) nou zijn eigen DSLAM's in alle wijkcentrales hangen dan? En werd dat vroeger gedeeld?
  zondag 8 juni 2008 @ 23:19:40 #204
33615 kroegtijger
Ajeto buur!
pi_59234513
quote:
Op zondag 8 juni 2008 14:39 schreef GSMboy het volgende:
Klinkt interessant, en dat OSI model ook. maar heeft elke provider (bijv. Wanadoo en xs4all) nou zijn eigen DSLAM's in alle wijkcentrales hangen dan? En werd dat vroeger gedeeld?
Nee, ISP's beschikken niet over hun eigen infrastructuur. Die nemen deze af bij een van de 3 netwerk-aanbieders: KPN, Tele2 of BBNed.
pi_59236737
Bij XS4ALL had ik wel een andere WAN Gateway ip adres waarop hij was verbonden?
Valt dat uit te leggen, of kan zo'n ding meerdere IP's hebben ofzo?
pi_59330463
quote:
Op maandag 9 juni 2008 01:14 schreef GSMboy het volgende:
Kroegtijger?
pi_59332845
quote:
Op maandag 9 juni 2008 01:14 schreef GSMboy het volgende:
Hoe dat precies in elkaar zit zou ik ook niet kunnen vertellen; daar doe ik te weinig voor met dat soort dingen. Het zal wel te maken hebben met een andere layer op je OSI-model
  donderdag 12 juni 2008 @ 13:17:59 #208
136730 PiRANiA
All thinking men are atheists.
pi_59333314
Interresant!
pi_59909818
En kan iemand vertellen hoe de telefoonnummers worden geregistreerd?
pi_60024239
Nobdy, of is dat een uber-secret geheim daar bij KPN .
pi_60031517
Dit is geen KPN verhaal maar een OPTA verhaa.

Opta beheert alle nummers in Nederland. Zeker na de invoering van het digitale bellen zijn er flink wat providers bijgekomen die nummers nodig hebben kijk eens op http://www.opta.nl/asp/nummers/telefoonenoverigenummers/

Dit klopt natuurlijk niet helemaal want af en toe worden er ook nummers uit een bundel gehaald om bij een andere provider te zetten.

In de wijkcentrale's (toch het hoofd topic) komen tegenwoordig digitaal over glas de lijnen binnen. De "centrale" ziet dan aah nummer 0123-456789 die abonnee is geprogrammeerd op die LSA en dat aderpaar en routeerd het gesprek die kant op. Omgekeerd kan je wel ruiken hoe dat werkt natuurlijk.

Maar goed je volgende vraag is dus waarschijnlijk "hoe weet zo'n centrale waar hij naar toe moet bellen.

Alle centrales in Nederland hangen op meerdere manieren aan elkaar. Op het moment dat jij de schop zet in een glas lijn kan hij over de andere kant nog verder.
Voorbeeld 1:

Jou nummer is: 0123-456789 en je wil bellen 0123-456788 de centrale ziet dan aaah makkelijk intern nummertje en zet hem zo door. Zelfde als met een huis centrale zeg maar.

Voorbeeld 2: 0123-456789 naar 0321-456789 de centrale ziet: aah 0321 centrale en zoekt in zijn interne database (welke door de kpn wordt bijgehouden) hoe hij daar het makkelijkste kan komen.

De centrale ziet bv het volgende pad staan: 0123->0182->0456->073->0321 hij kondigt het gesprek aan en de lijn wordt doorgezet over het pad. Natuurlijk zijn er ook backup paden en is de route van en naar een centrale op 100en manieren.

Bij beide voorbeelden gaat er natuurlijk ook een signaal naar de centrale KPN database waar jou gesprek wordt geregistreerd ivm facturen etc.
Dit is dus de beroemde ondertitel
  vrijdag 11 juli 2008 @ 10:53:51 #212
33615 kroegtijger
Ajeto buur!
pi_60037025
quote:
Op donderdag 10 juli 2008 23:25 schreef Tita_NL het volgende:
Dit is geen KPN verhaal maar een OPTA verhaa.

Opta beheert alle nummers in Nederland. Zeker na de invoering van het digitale bellen zijn er flink wat providers bijgekomen die nummers nodig hebben kijk eens op http://www.opta.nl/asp/nummers/telefoonenoverigenummers/

Dit klopt natuurlijk niet helemaal want af en toe worden er ook nummers uit een bundel gehaald om bij een andere provider te zetten.

In de wijkcentrale's (toch het hoofd topic) komen tegenwoordig digitaal over glas de lijnen binnen. De "centrale" ziet dan aah nummer 0123-456789 die abonnee is geprogrammeerd op die LSA en dat aderpaar en routeerd het gesprek die kant op. Omgekeerd kan je wel ruiken hoe dat werkt natuurlijk.

Maar goed je volgende vraag is dus waarschijnlijk "hoe weet zo'n centrale waar hij naar toe moet bellen.

Alle centrales in Nederland hangen op meerdere manieren aan elkaar. Op het moment dat jij de schop zet in een glas lijn kan hij over de andere kant nog verder.
Voorbeeld 1:

Jou nummer is: 0123-456789 en je wil bellen 0123-456788 de centrale ziet dan aaah makkelijk intern nummertje en zet hem zo door. Zelfde als met een huis centrale zeg maar.

Voorbeeld 2: 0123-456789 naar 0321-456789 de centrale ziet: aah 0321 centrale en zoekt in zijn interne database (welke door de kpn wordt bijgehouden) hoe hij daar het makkelijkste kan komen.

De centrale ziet bv het volgende pad staan: 0123->0182->0456->073->0321 hij kondigt het gesprek aan en de lijn wordt doorgezet over het pad. Natuurlijk zijn er ook backup paden en is de route van en naar een centrale op 100en manieren.

Bij beide voorbeelden gaat er natuurlijk ook een signaal naar de centrale KPN database waar jou gesprek wordt geregistreerd ivm facturen etc.
inderdaad, eigenlijk net zoals het internet werkt met routeringen....
Maar volgens mij was de vraag eigenlijk meer in de richting van het gedeelte over de opta en het registeren en uitdelen van de nummers, maar correct me if i'm wrong
  vrijdag 11 juli 2008 @ 13:48:01 #213
151400 EvilMarc
, gekkie!
pi_60040372
Ik weet hier echt de ballen van maar vind het wel interessant.
tvp.
Omnia dicta fortiora, si dicta Latina
pi_60162316
quote:
Op vrijdag 11 juli 2008 10:53 schreef kroegtijger het volgende:

[..]

inderdaad, eigenlijk net zoals het internet werkt met routeringen....
Maar volgens mij was de vraag eigenlijk meer in de richting van het gedeelte over de opta en het registeren en uitdelen van de nummers, maar correct me if i'm wrong
klopt daar was ik benieuwd naar. En hoe kan het dan 112 en 1888 etc dan 4 cijfers hebben, i.p.v. 10 cijfers?
  donderdag 7 augustus 2008 @ 12:22:30 #216
56875 dalet
zoekt altijd de grens op :)
pi_60623718
quote:
Op donderdag 17 juli 2008 11:47 schreef GSMboy het volgende:

[..]

klopt daar was ik benieuwd naar. En hoe kan het dan 112 en 1888 etc dan 4 cijfers hebben, i.p.v. 10 cijfers?
Precies, ben ik ook wel nieuwsgierig naar. Hier wordt waarschijnlijk nummeranalyse op toegepast.
Indien nummer begint met "1", dan weet de centrale dat het nummer betreft korter dan 4 cijfers. Indien het 2e getal begint met een 1, dan is het vast het alarmnummer.
If it ain't Dutch... It ain't much!
pi_60704219
quote:
Op woensdag 14 mei 2008 21:04 schreef Mirre het volgende:
Op mijn postcode geeft die database aan dat ik 1,4km vanaf de centrale woon. In werkelijkheid gaf een lijntest vorige week door KPN aan dat ik door alle lussen in de lijn meer dan 3 km weg zit. Daarbij is de lijn zo slecht (40 jaar oude kabel) dat ik snel adsl wel kan vergeten. Noise is bijna 6db dus op het kritieke punt. Sneller dan 6mb lijn is op deze kabel niet mogelijk omdat de verbinding dan onstabiel zal worden.
Nee, ik woon niet in een of ander klein gehuchtje, ik woon in de hoofdstad van Noordholland. Belachelijk toch dat de lijnen hier zo slecht zijn. U zal moeten wachten op glasvezel zei de KPN man heel jolig....grrrrrr
Het klopt dat je EN 1,4 KM zit verwijderd EN 3 KM.
1,4 KM is naar het wijkcentrale gebouwtje, hier bevind zich echter alleen maar kabels en etc. In principe zit daar niets in waar een stekker aanzit (alleen pasieve apparaten, geen actieve).

3 KM is de wat grotere centrale, daar bevind zich de actieve apparaten.

Zo te lezen woon je in Haarlem, de centrale bevind zich op de RAAKS (groot KPN gebouw) en nog 2 kleinere in de stad.
Je had een beroerde monteur, als hij de andere aderparen had genomen had ie mischien wel een juiste meting verkregen. Daarbij moet hij een "kale" lijn meten, iets wat een hoop vergeten. dus alle telefoons, alarmsystemen, alles los koppelen van de telefoonlijn.

Daarbij zijn de aansluitingen (het witte geval op je muur, de "varkenssnuit") vaak gewoon oud, als je direct de aderen gaat meten is het goed, dus aansluitingen vervangen (zie gamma voor materiaal en informatie).
Je moet wel ontzettend goed zijn, wil je zoveel fouten kunnen maken :-S
pi_60704517
quote:
Op donderdag 17 juli 2008 11:47 schreef GSMboy het volgende:

[..]

De mogelijke oplossing, ik ben al jaren uit het vak dus mijn kennis is her en der aan leeftijd onderhevig!

112 en nummers zoals 0906-***** etcetera zijn ook te bereiken via een "normaal" 10 cijferig nummer, welke is inderdaad een geheim waar je niet zomaar achterkomt, en terecht!.
Dus stel ik open een hijglijn in een pand in amsterdam dan zal mijn 0906-**** ook te bereiken zijn via 020-.... etc. leuke truc?

vergelijk het met internet dat men 213.193.208.13 ook kan bereiken onder frontpage.fok.nl

Hoe zitten de nummers in elkaar, simpel het kengetal is het belangrijkste. Het gaat namelijk om gebieden, de eerste 0 duid op een nationaal nummer, de 10 is rotterdam, 20 is amsterdam 75 is regio zaanstad.

Vervolgens is men dan al in de juiste gemeente aanbeland. aldaar zoekt men alle abboneenummers af, men ziet dan bv dat er 100 wijkcentrales zijn en de ontvanger bevind zich in 1 van die wijken.

dan ben je dus al in de juiste wijk, nu het huis vinden.
Ach simpel, die 4 koperdraden vanaf jou huis, gaan inderdaad onder de grond naar de wijkcentrale, daar komen dan ongeveer 10.000 x 4 draadjes binnen.

die worden nooit allemaal tegelijk gebruikt dus met 3 kabels van 900 dubbeladders (dus 3 kabels met 1800 draadjes erin) gaan als Back-bone naar de grotere centrale met actieve apparatuur.

Het geheim zit in de backbone en de werking ervan. dat gaan uitleggen gaat me echt te ver.

Heb je nu een wat beter idee?
pi_60717104
quote:
Op zondag 10 augustus 2008 14:06 schreef zaans_boefje het volgende:

[..]

De mogelijke oplossing, ik ben al jaren uit het vak dus mijn kennis is her en der aan leeftijd onderhevig!

112 en nummers zoals 0906-***** etcetera zijn ook te bereiken via een "normaal" 10 cijferig nummer, welke is inderdaad een geheim waar je niet zomaar achterkomt, en terecht!.
Dus stel ik open een hijglijn in een pand in amsterdam dan zal mijn 0906-**** ook te bereiken zijn via 020-.... etc. leuke truc?

vergelijk het met internet dat men 213.193.208.13 ook kan bereiken onder frontpage.fok.nl

Hoe zitten de nummers in elkaar, simpel het kengetal is het belangrijkste. Het gaat namelijk om gebieden, de eerste 0 duid op een nationaal nummer, de 10 is rotterdam, 20 is amsterdam 75 is regio zaanstad.

Vervolgens is men dan al in de juiste gemeente aanbeland. aldaar zoekt men alle abboneenummers af, men ziet dan bv dat er 100 wijkcentrales zijn en de ontvanger bevind zich in 1 van die wijken.

dan ben je dus al in de juiste wijk, nu het huis vinden.
Ach simpel, die 4 koperdraden vanaf jou huis, gaan inderdaad onder de grond naar de wijkcentrale, daar komen dan ongeveer 10.000 x 4 draadjes binnen.

die worden nooit allemaal tegelijk gebruikt dus met 3 kabels van 900 dubbeladders (dus 3 kabels met 1800 draadjes erin) gaan als Back-bone naar de grotere centrale met actieve apparatuur.

Het geheim zit in de backbone en de werking ervan. dat gaan uitleggen gaat me echt te ver.

Heb je nu een wat beter idee?
Ik gok dat dat idd een oudere situatie is, ik neem aan dat t nu grotendeels over glas gaat. Met een beetje glasverbinding kun je al heel wat gesprekken gelijktijdig voeren. Een ISDN30 wordt over een GHDSL(geloof ik) geleverd en is iets van 2.5mbit. Dat betekend dat je met 1x1Gbit al ruim 12.000 gesprekken gelijktijdig kan voeren.
pi_60732820
quote:
Op zondag 10 augustus 2008 22:00 schreef DJSmiley het volgende:

[..]

Ik gok dat dat idd een oudere situatie is, ik neem aan dat t nu grotendeels over glas gaat. Met een beetje glasverbinding kun je al heel wat gesprekken gelijktijdig voeren. Een ISDN30 wordt over een GHDSL(geloof ik) geleverd en is iets van 2.5mbit. Dat betekend dat je met 1x1Gbit al ruim 12.000 gesprekken gelijktijdig kan voeren.
Je hebt volkomen gelijk dat het over glas gaat. zelfs in deze verouderde situatie. Ik heb immers gesproken over een backbone, die bestaat uit glas.

Het koper wat ik beschreef is het aansluitnet (ASN). Ik weet 100% dat het nog steeds zo het geval is. Echter is men nu begonnen met een klein gedeelte van het ASN te "verglazen".
pi_60772609
quote:
Op zondag 10 augustus 2008 14:06 schreef zaans_boefje het volgende:

[..]

014-12[1-25]112 soms voor 112, ooit op Klaphek gelezen (testen op eigen risico, en het liefst als de nood echt aan de man_, maar ik herhaal.. eigen risico, en weet ook niet of *31* ook werkt.
meer weet ik niet ...

maar mijn vraag was waar het 4 cijferige nummer wordt aangemaakt, en hoe wordt ingesteld? En wordt doorgerouteerd aan het zojuiste genoemde nummer van 112.

iemand ?
pi_60931215
iemand ??

Verder een vraag:
Ik was pas geleden op een bedrijventerrein in de stad, en daar stond een klein KPN hokje van 3 bij 3 meter ofzo. Was van beton, en er hing geen Objectnummer bordje aan. Op http://adsl.hunen.net stond deze centrale niet bekend... Wat was dit voor hokje dan? Grote versie van zo'n klein KPN-kastje die je wel vaak ziet in woonwijken?
pi_61090011
Hoeft niet per se voor telefonie of internet te zijn denk ik.
  zondag 24 augustus 2008 @ 18:30:36 #225
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_61090076
quote:
Op zondag 24 augustus 2008 17:00 schreef GSMboy het volgende:
Iemand ?
soort van groot verdeelhokje? en vrij nieuw zodat ie nog niet op de die site staat?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')