abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_26978565
quote:
Op vrijdag 13 mei 2005 15:19 schreef Mutant01 het volgende:
Je bedoelt "de" Islam die AHA heeft ondervonden in Somalie? Wat versta jij onder "de" Islam? Radicalen die de islam met een bepaalde fantasie interpreteren? Of dragen de "gematigden" zoals jij ze noemt de ware islam uit?
De islam als algemene stroming.
De basis van de islam bevindt zich in de Arabische wereld dus logischerwijs vindt men daar de ware islam. Daar bevinden zich de wortels van het probleem.
quote:
Hoe kan "de islam" zich in godsnaam "vernieuwen". Beetje achterlijke opmerking als je het mij vraagt, wie zegt dat vrouwenonderdrukking niet een traditionele uiting is? Vervolgens meldt je "die blijven liever"? Wie is "die"?
De islam kan zich vernieuwen als de geestelijken en gelovigen zichzelf aanpassen aan de moderne tijd en niet blijven hangen in de middeleeuwen.
Met die bedoel ik de islam. Kleine typo.
quote:
Nog meer onzin.
Satellieten op de daken van moslims wijzen zeker naar de noordpool
pi_26978609
quote:
Op vrijdag 13 mei 2005 15:23 schreef SCH het volgende:
Dat is een zeer subjectieve visie.
Nee hoor objectief
Kijk maar naar de geschiedenis van de islam en het christendom.
Kijk naar de stichter van de islam. Et voila mijn punt is duidelijk
pi_26978617
quote:
Op vrijdag 13 mei 2005 15:25 schreef Johan_de_With het volgende:

[..]

Door wie is de Verlichting dan opgelegd?
Nou ja, je zou wel kunnen denken dat, bijvoorbeeld, tijdens de Verlichting uitgewerkte of populaire ideeën die gebruikt werden voor de nationale politiek opgelegd zijn aan de burgers die om moesten gaan met die nieuwe politiek. Maar dan gaat het natuurlijk wel slechts om 'produkten' van de Verlichting, als we het zo snel kunnen noemen.
pi_26978685
quote:
Op vrijdag 13 mei 2005 15:22 schreef Mutant01 het volgende:
Schoonvoorbeeld van een Christen-extremist
Zo gelovig ben ik helemaal niet. Maar ik ben wel realistisch
Jij als moslim zou toch de basis van de islam moeten kennen.
Vergelijk de basis eens met die van het christendom.
pi_26978721
Ze heeft een luxe huis en een dik inkomen.

Over de rug van moslims natuurlijk.
pi_26978724
quote:
Op vrijdag 13 mei 2005 15:21 schreef SCH het volgende:

[..]

Het is wel dom en gevaarlijk.
Waarom is het dom en gevaarlijk?
pi_26978731
Het grappige is trouwens dat de sura's over de heilige oorlog misschien het gevolg zijn van Christelijke denkbeelden uit de tijd van de oorlogen tussen Constantinopel en de Sassaniden.
pi_26978754
quote:
Op vrijdag 13 mei 2005 15:33 schreef Youssef het volgende:
Ze heeft een luxe huis en een dik inkomen.

Over de rug van moslims natuurlijk.
Hoezo, kunnen die dat betalen? .

(Sorry, maar het is Youssef.)
pi_26978788
quote:
Op vrijdag 13 mei 2005 15:25 schreef Johan_de_With het volgende:

[..]

Door wie is de Verlichting dan opgelegd?
Burgers.
pi_26978810
quote:
Op vrijdag 13 mei 2005 15:30 schreef MrX1982 het volgende:
De islam als algemene stroming.
De basis van de islam bevindt zich in de Arabische wereld dus logischerwijs vindt men daar de ware islam. Daar bevinden zich de wortels van het probleem.
Wat een nonsens, er zijn wellicht regionaal getinte stromingen, maar de basis van alle grote religies bevind zich daar. Nu ben je echt een aantal dingen door elkaar aan het halen, surinaamse moslims zijn anders dan afghaanse moslims, Indonesiers anders dan Saoedies en Iranezen anders dan Marokkanen. Je haalt cultuur en religie door elkaar, je ziet de Saoedische cultuur (die zich dmv het wahabisme verspreid) en denkt "ah dat is de basis van de islam".
quote:
De islam kan zich vernieuwen als de geestelijken en gelovigen zichzelf aanpassen aan de moderne tijd en niet blijven hangen in de middeleeuwen.
Met die bedoel ik de islam. Kleine typo.
Je bent zeker lang niet in een islamitisch land geweest? Turkije, Tunesie, Jordanie, Indonesie, Marokko, Maleisie, die hangen allen zeker nog in de middeleeuwen.
[..]
quote:
Satellieten op de daken van moslims wijzen zeker naar de noordpool
Is het een misdaad om nieuws en programma's te ontvangen van andere landen?
Allah Al Watan Al Malik
pi_26978853
quote:
Op vrijdag 13 mei 2005 15:31 schreef MrX1982 het volgende:

[..]

Nee hoor objectief
Kijk maar naar de geschiedenis van de islam en het christendom.
Kijk naar de stichter van de islam. Et voila mijn punt is duidelijk
De islam kent geen "stichter"
Allah Al Watan Al Malik
  vrijdag 13 mei 2005 @ 15:37:04 #87
45457 NightH4wk
Semper Fi!
pi_26978864
We hebben globalisatie en dus ze moeten wel veranderen. Of we gaat de scheiterd uithangen zoals Spanje.
pi_26978938
quote:
Op vrijdag 13 mei 2005 15:27 schreef Mutant01 het volgende:

Die beeldspraak zit in haar fantasie, mensen delen die beelden niet met haar. Het is net zoiets als iemand die zegt "bananen kunnen vliegen" en dan vervolgens een banaan in de lucht gooit. Volgens de fantasie van diegene is het waarheid, volgens die gene die ernaar kijkt, is die persoon gestoord.
Mensen delen die beelden niet met haar, omdat ze het makkelijker vinden boos te worden op de verpakking dan om inhoudelijk op de boodschap in te gaan. Dat is een bekend verschijnsel in de psychologie.
quote:
90%, zozo. Is dat een loze uitspraak of kunnen we deze ook met bronnen en feiten laten zien?
Als ik dat aantoon, wat is dan het volgende waar je over gaat vallen om maar te voorkomen dat je inhoudelijk er op in hoeft te gaan?
quote:
Mijn achtergrond doet er niet toe, waar mijn "bord voor mijn kop" vandaan komt ook niet. Probeer het nogmaals.
Jouw achtergrond doet er voor jou niet toe, omdat je bent opgegroeit in een omgeving waarin jouw denkbeelden volledig normaal zijn. Bij mij ligt dat een beetje anders geloof ik. Als mijn argumenten lijnrecht ingaan tegen hetgene wat jij gelooft, zullen wij nooit een vruchtbare discussie kunnen hebben. Nog een keer proberen is dus zinloos.
Big dick.
  vrijdag 13 mei 2005 @ 15:39:32 #89
114005 Blood_Money
where is the money?
pi_26978977
quote:
Op vrijdag 13 mei 2005 15:24 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Vind ik niet, kan je misschien met een concreet voorbeeld komen?
Moslims keuren het gedrag van andersdenkenden vaak af. Hekel aan homo's, aan joden, aan westerse vrijheden. Een hekel hebben is geen probleem, maar velen kunnen het niet laten om die anderen dan dwars te gaan zitten of zelfs onderdrukken. De verlichting is nodig om hen te laten inzien dat de overtuiging van de ander in wezen gelijkwaardig is aan hun eigen. Helaas vinden veel moslims zich tot nu toe de übermensch. Daarom willen ze niks van compromissen weten.
pi_26979008
quote:
Op vrijdag 13 mei 2005 15:38 schreef HassieBassie het volgende:
Mensen delen die beelden niet met haar, omdat ze het makkelijker vinden boos te worden op de verpakking dan om inhoudelijk op de boodschap in te gaan. Dat is een bekend verschijnsel in de psychologie.
Net als deze manier van het verwerken van trauma's een bekend verschijnsel is in de psychologie niet waar?
quote:
Als ik dat aantoon, wat is dan het volgende waar je over gaat vallen om maar te voorkomen dat je inhoudelijk er op in hoeft te gaan?
Toon dat eerst maar aan, en dan kijken we verder. Tot nu toe heb je geen drol bewezen namelijk.
quote:
Jouw achtergrond doet er voor jou niet toe, omdat je bent opgegroeit in een omgeving waarin jouw denkbeelden volledig normaal zijn. Bij mij ligt dat een beetje anders geloof ik. Als mijn argumenten lijnrecht ingaan tegen hetgene wat jij gelooft, zullen wij nooit een vruchtbare discussie kunnen hebben. Nog een keer proberen is dus zinloos.
Ik ben in een dorp gegroeit met heel veel gereformeerden, misschien ligt het daaraan ja.
Allah Al Watan Al Malik
  vrijdag 13 mei 2005 @ 15:40:59 #91
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_26979024
Je moet eigenlijk terug naar de hoofdvraag.
Wat was Submission (welk etiket kun je eraan plakken).?

• Speelfilm : Nee.
  • Docu : Nee
  • Persiflage : Op de qu'ran - wellicht maar zonder enige vorm van humor
  • Propaganda : zoals de film : "Der ewige Jude (1940)") : Dat is een lastige omdat deze film is mede vormgegeven door een politica
  • Discussiestuk : Nee het beeld werdt eenzijdig geprojecteerd.
  • Op waarheid berust - objectief : Nee want de qu'ran werdt als geheel neergezet, en doet afbreuk aan seculiere islamitische gezinsituaties.
  • Kunstfilm : zou kunnen, de projectie en de film zagen er professioneel uit.

Ik hou het op een "kunst", en "propaganda".En iIn vele opzichten een grensverleggende film.

Heeft het zijn doel bereikt ?!, wat was het doel van de film ?
  • Heeft het een discussie losgemaakt... Jazeker : een discussie over vrije meningsuiting in maatschappelijke zin. Maar was dit het doel van de film.... Nee !!

Ik denk persoonlijk dat door de moord op TvG deze film in Nederland een heel andere betekenis heeft gekregen met een heel andere lading.

In het buitenland kan deze film een heel andere betekenis krijgen omdat ze daar slechts naar de film kijken en niet zozeer naar de makers (en de geschiedenis) van welke ideologie daar achter heeft gezeten.

Ik hou het voorlopig nog op een kunstfilm, en daarin is hij uitermate goed geslaagd. De hele wereld kent deze film (of ze hem mooi vinden is een tweede). Maar het zou mij niet verbazen dat in de toekomst deze film een propagandistische lading zal gaan krijgen.
  • pi_26979055
    Hoe dan ook, hun zou dan nog altijd een verlichting moet worden opgelegd, niet dé Verlichting. En over de Middeleeuwen begin ik maar niet...
    pi_26979065
    quote:
    Op vrijdag 13 mei 2005 15:39 schreef Blood_Money het volgende:

[..]

Moslims keuren het gedrag van andersdenkenden vaak af. Hekel aan homo's, aan joden, aan westerse vrijheden. Een hekel hebben is geen probleem, maar velen kunnen het niet laten om die anderen dan dwars te gaan zitten of zelfs onderdrukken. De verlichting is nodig om hen te laten inzien dat de overtuiging van de ander in wezen gelijkwaardig is aan hun eigen. Helaas vinden veel moslims zich tot nu toe de übermensch. Daarom willen ze niks van compromissen weten.
    Hupla, en daar gaan we weer, we gooien extremisten in een mix met moslims en elke moslim is een extremist. Je geeft karaktertrekken van een extremist aan (willekeurige extremist overigens), en bombardeert dit tot de karaktertrekken van "de algemene" moslim.
    Allah Al Watan Al Malik
    pi_26979151
    quote:
    Op vrijdag 13 mei 2005 15:40 schreef Mutant01 het volgende:

Net als deze manier van het verwerken van trauma's een bekend verschijnsel is in de psychologie niet waar?
    Deze manier? Trauma's?
    quote:
    Toon dat eerst maar aan, en dan kijken we verder. Tot nu toe heb je geen drol bewezen namelijk.
    Ik beweer ook nergens iets bewezen te hebben, ik zeg alleen dat ik het niet van plan ben te bewijzen omdat het wat jou en mij betreft niets toevoegt.
    quote:
    Ik ben in een dorp gegroeit met heel veel gereformeerden, misschien ligt het daaraan ja.
    Misschien is het tijd om je los te maken van dat juk, je ogen open te doen en zelf na te gaan denken?
    Big dick.
    pi_26979166
    quote:
    Op vrijdag 13 mei 2005 15:35 schreef Mutant01 het volgende:
    Wat een nonsens, er zijn wellicht regionaal getinte stromingen, maar de basis van alle grote religies bevind zich daar. Nu ben je echt een aantal dingen door elkaar aan het halen, surinaamse moslims zijn anders dan afghaanse moslims, Indonesiers anders dan Saoedies en Iranezen anders dan Marokkanen. Je haalt cultuur en religie door elkaar, je ziet de Saoedische cultuur (die zich dmv het wahabisme verspreid) en denkt "ah dat is de basis van de islam".
    Waarvoor liggen Mekka en Medina dan in het Midden-Oosten?
    Waarom komt daar de meeste haat vandaan richting niet-moslims?
    Waarom richten moslims hun satellieten richting dat werelddeel?
    In het Midden-Oosten ligt de basis van de islam. Het is niet meer dan logisch dat moslims in de rest van de wereld zich enigszins anders ontwikkelen op cultureel gebied maar de religieuze basis is hetzelfde. Door de verbintenis met het Midden-Oosten.
    quote:
    Je bent zeker lang niet in een islamitisch land geweest? Turkije, Tunesie, Jordanie, Indonesie, Marokko, Maleisie, die hangen allen zeker nog in de middeleeuwen.
    Nee in die landen ben ik nog nooit geweest.
    Het gaat bovendien om de rigide en vrome houding van de islam als geloof. Dat er islamitische landen zijn met moderne faciliteiten heeft niets te maken met het geloof maar eerder met Westerse invloeden.
    quote:
    Is het een misdaad om nieuws en programma's te ontvangen van andere landen?
    Nee maar het is wel een teken aan de wand hoe moslims denken over hun roots.
      vrijdag 13 mei 2005 @ 15:45:16 #96
    28640 Sidekick
    Ban the fucker
    pi_26979179
    Ze heeft gezorgd voor meer (internationale) aandacht voor de positie van de vrouw binnen de Islam. Dat kan eventueel leiden tot verbeteringen, misschien. Vooralsnog wordt de doelgroep niet echt goed bereikt, en is de manier en de toon van Hirsi Ali soms niet altijd even effectief. In het parlement komt ze ook niet goed uit de verf imho aangezien zij geen politieke teamplayer is.
    A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
    Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
    I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
      vrijdag 13 mei 2005 @ 15:46:02 #97
    93744 Finder_elf_towns
    Sterf nu en vloek tevergeefs
    pi_26979205
    quote:
    Op vrijdag 13 mei 2005 15:41 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Hupla, en daar gaan we weer, we gooien extremisten in een mix met moslims en elke moslim is een extremist. Je geeft karaktertrekken van een extremist aan (willekeurige extremist overigens), en bombardeert dit tot de karaktertrekken van "de algemene" moslim.
    Waarom is dat dan een onjuist beeld? Er bestaan toch ook geen gematigde nazi's?
      vrijdag 13 mei 2005 @ 15:46:43 #98
    117328 JanPoedel
    XS4ALL CSS-02
    pi_26979232
    quote:
    Op vrijdag 13 mei 2005 15:21 schreef MrX1982 het volgende:
    ...
    Het christendom is in de basis een vredelievend geloof. Dat itt de islam.
    ...
    Ik wilde niet reageren in een topic over deze economische vluchteling, maar deze was te lachwekkend om voorbij te laten gaan.

Je hebt zeker nooit het Oude Testament gelezen? Je weet wel, onderdeel van de Bijbel? Het boek van je vredelievende religie?
    quote:
    Eigenlijk zou de verandering vanuit de islam moeten komen maar omdat dat niet echt gebeurd zijn mensen als Ayaan Hirsi Ali een goede ontsteking om de veranderingsbom intern te laten exploderen.
    Daarbij duurt het exploderen van je bom intern wel erg lang. De explosies lijken voornamelijk (lees: enkel) buiten de bom plaats te vinden.

Daarbij is de verandering die jij zo graag wenst in de Islam een wens van buitenaf. Van binnen is er geen behoefte aan verandering. Net zoals ik jouw manier van opvoeden van kinderen niet goed kan vinden, maar er niets mee te maken heb, heeft een buitenstaander niets te maken met de problemen van een ander. Wil de buitenstaander zich bemoeien, dan kun je spreken van backfire. Als dat al niet je doel zou zijn om andere ontwikkelingen weer uit te lokken uiteraard.
    Het verstand van degenen die op alles een materialistische visie hebben, zit in hun ogen. En de ogen zijn blind in de spiritualiteit.
    - www.islamendialoog.nl
    pi_26979235
    Tja, wat heeft het bereikt....

Er wordt over gesproken, maar dat is met elke controversiele film.

Door de hetze tegen Ali, van Gogh en de film heeft deze geen eerlijke kans gekregen om bij te dragen aan een debat.
    Helaas wilde men deze film niet interpreteren zoals men dat bij de Koran gewend is.
    Yeah baby Yeah!
      vrijdag 13 mei 2005 @ 15:46:56 #100
    3479 Lithion
    Melancholisch misantroop
    pi_26979242
    De vraag wat de film Submission nu bereikt heeft is van hetzelfde kaliber als de vraag wat Cohen's dogma 'de boel bij elkaar houden' bereikt heeft.

Dat zijn vragen waarop je misschien over 5 jaar een redelijk antwoord kunt geven.
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')