Wegenbelasting ongeveer ¤60 per jaar en ik betaalde iets van ¤17 euro per maand aan verzekering. (incl. rechtsbijstand en opzittendeverzekering voor 2 personen)quote:Op vrijdag 13 mei 2005 09:12 schreef highworker het volgende:
Vanochtend zat ik op m'n scootertje naar m'n werk (ongeveer 50 km per dag), en bedacht me dat een motor misschien toch prettiger is om deze afstand af te leggen.
Nu rij ik op dat scootertje omdat het super goedkoop is. En dat zal het motorrijden moeten blijven.
Wat zou het me gaan kosten als ik :
1: motorrijbewijs ga halen (25 jaar, 7 jaar rijbewijs B)
2: motor moet kopen (gewoon iets heel simpels, zeg maar de Suzuki Alto onder de motoren)
3: vaste kosten van het motorrijden.
Wie zou me wat kunnen vertellen..
en aan wat voor soort motoren moet ik denken als ik roep "de Suzuki Alto onder de motorfietsen"?quote:Op vrijdag 13 mei 2005 09:16 schreef Herkauwer het volgende:
[..]
Wegenbelasting ongeveer ¤60 per jaar en ik betaalde iets van ¤17 euro per maand aan verzekering. (incl. rechtsbijstand en opzittendeverzekering voor 2 personen)
Voor ¤2000 kan je al heel leuk shoppen voor een motor
Wat het rijbewijs tegnewoordig kost kan ik je niet zeggen. Maar ga er voor, het is echt leuk!
Een lichte ca. 600cc motor, Honda Transalp, Honda CB500, Suzuki gs 500, Kawasaki ER-5, die klasse denk ik zo.quote:Op vrijdag 13 mei 2005 09:19 schreef highworker het volgende:
[..]
en aan wat voor soort motoren moet ik denken als ik roep "de Suzuki Alto onder de motorfietsen"?
Een les of 15 is wel gemiddeld? of zijn het er meer?quote:Op vrijdag 13 mei 2005 09:21 schreef Youp het volgende:
ik ben het rijbewijs aan het halen... examen kost +-290 euro voor beide exames... ongeveer 100 euro voor het theorieexamen en de uitreksels en de boeken etc. en +-36-39 euro per les...
ik heb 7 lessen voertuigbeheersing gehad en toen dat examen gedaan en geslaagd (gister) en ik heb nu 4 lessen op de weg gehad.. ik hoop er nog een stuk of 5 vol te maken en dan ook op de weg op examen te kunnen..
gemiddeld genomen hebben de meeste mensen minder lessen nodig als voor de auto en als je er een beetje aanleg voor hebt kost het niet zo heel veel.. maar het is wel duurder geworden als dat het ooit was.....
ik denk niet dat het veel uitmaakt, mijn brommerervaring (Honda MB, scooters...)quote:Op vrijdag 13 mei 2005 09:30 schreef Heras het volgende:
Ik heb mijn motorrijbewijs ongeveer 2,5 jaar geleden voor 500 euro gehaald, dat was een snel cursus van 3 dagen. De eerste dag 8 uur rijden, de tweede dag 4 uur en de derde dag nog 1 uurtje voor het examen.
Gezien jouw ervaring met een brommer denk ik dat je het beste zo iets kan doen, ik had van m'n leven nog nooit op iets met twee wielen gezeten (behalve een fiets dan...), en ik heb het toch in 1 keer gehaald.
n les of 20-25 is gemiddeld...quote:Op vrijdag 13 mei 2005 09:28 schreef highworker het volgende:
[..]
Een les of 15 is wel gemiddeld? of zijn het er meer?
Lessen: 39 x 15 = 585
Examens: ong. 390
totaal: ongeveer 1000 euro?
dat is juist beterquote:Op vrijdag 13 mei 2005 09:30 schreef Heras het volgende:
Ik heb mijn motorrijbewijs ongeveer 2,5 jaar geleden voor 500 euro gehaald, dat was een snel cursus van 3 dagen. De eerste dag 8 uur rijden, de tweede dag 4 uur en de derde dag nog 1 uurtje voor het examen.
Gezien jouw ervaring met een brommer denk ik dat je het beste zo iets kan doen, ik had van m'n leven nog nooit op iets met twee wielen gezeten (behalve een fiets dan...), en ik heb het toch in 1 keer gehaald.
Ja, maaaaar, je wou mij NIET zien wegrijden de eerste keer. Die instructeur geloofde mij ook niet toen ik zei dat ik nog nooit brommer gereden had... Instructeur:"Ja, geef maar een beetje gas, koppeling op laten komen en rijden", ik:"Ehm, hoe moet ik hem startenquote:Op vrijdag 13 mei 2005 09:32 schreef Youp het volgende:
[..]
dat is juist beterdan leer je je niks fouts aan wat je weer afgeleerd moet worden.....
Zo motor haalt wel 1 op 15 tot en met 1 op 23. Nuttige post hierboven, kleding is wel redelijk duur en een goede helm ookquote:Op vrijdag 13 mei 2005 09:30 schreef highworker het volgende:
[..]
ik denk niet dat het veel uitmaakt, mijn brommerervaring (Honda MB, scooters...)
ben echt op zoek naar een goedkope motor, het interesseert me niet of ie snel is ofzo, of hoe hij er uit ziet, als hij maar me naar m'n werk brengt..
Wat is het benzine verbruik van zo'n motor (400-600cc?)
Benzine verbruik is dus wel gunstig (mijn brommertje doet nu 1 op 24), kleding had ik nog niet bij stil gestaan, helm heb ik al (is een motorhelm, zou moeten kunnen)..quote:Op vrijdag 13 mei 2005 09:38 schreef Herkauwer het volgende:
[..]
Zo motor haalt wel 1 op 15 tot en met 1 op 23. Nuttige post hierboven, kleding is wel redelijk duur en een goede helm ook
Je hebt niet echt rammelbakken wat motoren betreft, veiligheid is namelijk niet iets dat je lichtzinnig op moet vatten. Prijs hangt ook meestal samen met design, dus net als auto's is de prijs afhankelijk van hoe mooi een motor is. Een goed overzicht kun je krijgen als je op marktplaats op prijs sorteert, en vergelijkt met merk en model.quote:Op vrijdag 13 mei 2005 09:19 schreef highworker het volgende:
[..]
en aan wat voor soort motoren moet ik denken als ik roep "de Suzuki Alto onder de motorfietsen"?
quote:Op vrijdag 13 mei 2005 09:37 schreef Heras het volgende:
[..]
Ja, maaaaar, je wou mij NIET zien wegrijden de eerste keer. Die instructeur geloofde mij ook niet toen ik zei dat ik nog nooit brommer gereden had... Instructeur:"Ja, geef maar een beetje gas, koppeling op laten komen en rijden", ik:"Ehm, hoe moet ik hem starten". Instructeur :"
".
Het eerste ritje van ongeveer 1 kilometer was die motor ook 'slechts' 12x afgeslagen![]()
Nou ik denk dat ik wel zou moeten kunnen wegrijden zonder af te laten slaan?quote:Op vrijdag 13 mei 2005 09:40 schreef Youp het volgende:
[..]de aller eerste keer dat ik motor reed sloeg hij me nog niet af
en toen was ik 14 ofzo en dat was in bilstain op dat off-road gebeuren daar
Ja wist ik veel dat je ook gas moest geven bij het wegrijden... diesel motor was wel wat voor mij geweest toenquote:Op vrijdag 13 mei 2005 09:40 schreef Youp het volgende:
[..]de aller eerste keer dat ik motor reed sloeg hij me nog niet af
en toen was ik 14 ofzo en dat was in bilstain op dat off-road gebeuren daar
Alleen moet je die aantrappenquote:Op vrijdag 13 mei 2005 09:42 schreef Heras het volgende:
[..]
Ja wist ik veel dat je ook gas moest geven bij het wegrijden... diesel motor was wel wat voor mij geweest toen![]()
Ja ik denk dat je het daar wel mee moet redden, de echte basis dingen van het rijden zal je geen moeite mee hebben. Alleen het kijken zal je waarschijnlijk weer moeten leren, met een motor moet je verder kijken als met een auto. En aangezien je al 7 jaar je B rijbewijs hebt, kan ik me zo voorstellen dat je dat weer een beetje verleerd bent.quote:Op vrijdag 13 mei 2005 09:42 schreef highworker het volgende:
[..]
Nou ik denk dat ik wel zou moeten kunnen wegrijden zonder af te laten slaan?
heb schakelbrommer ervaring, en 7 jaar auto? Zou ik toch weg moeten kunnen komen?
![]()
Dan heb je al een voorsprong, alleen niet te lichtzinnig denken over de bijzondere verrichtingen. Met een brommer is bijvoorbeeld een 'achtje rijden' wel te doen, maar met een veelvoud aan vermogen en gewicht is het niet eenvoudig.quote:Op vrijdag 13 mei 2005 09:42 schreef highworker het volgende:
[..]
Nou ik denk dat ik wel zou moeten kunnen wegrijden zonder af te laten slaan?
heb schakelbrommer ervaring, en 7 jaar auto? Zou ik toch weg moeten kunnen komen?
![]()
als je schakelbrommer kan rijden trek je een motor ook zo wegquote:Op vrijdag 13 mei 2005 09:42 schreef highworker het volgende:
[..]
Nou ik denk dat ik wel zou moeten kunnen wegrijden zonder af te laten slaan?
heb schakelbrommer ervaring, en 7 jaar auto? Zou ik toch weg moeten kunnen komen?
![]()
alle echte motors trap je aanquote:Op vrijdag 13 mei 2005 09:44 schreef Herkauwer het volgende:
[..]
Alleen moet je die aantrappenEn dat is echt kut!
![]()
Een echte motor heeft geen kickstarterquote:
Koekie! Reed vanaf mijn 14 schakel-brommer, was 18 met 12 lessen inclusief examen klaar, gelijk m'n RS 250quote:Op vrijdag 13 mei 2005 09:59 schreef Youp het volgende:
[..]
als je schakelbrommer kan rijden trek je een motor ook zo weg
E-start is voor mietjesquote:Op vrijdag 13 mei 2005 10:01 schreef Herkauwer het volgende:
[..]
Een echte motor heeft geen kickstarter
Ben dan ook geen mietje, ik duw een motor altijd aanquote:
mijne heeft lekker een kickertquote:Op vrijdag 13 mei 2005 10:05 schreef Herkauwer het volgende:
[..]
Ben dan ook geen mietje, ik duw een motor altijd aan
Haha. dan wil ik jou wel eens Goldwing 1800 aan zien duwenquote:Op vrijdag 13 mei 2005 10:05 schreef Herkauwer het volgende:
[..]
Ben dan ook geen mietje, ik duw een motor altijd aan
gaat goed... je kan ook een 3 liter diesel auto aanduwenquote:Op vrijdag 13 mei 2005 10:07 schreef Whizkid_RaiLmAn het volgende:
[..]
Haha. dan wil ik jou wel eens Goldwing 1800 aan zien duwen![]()
Ik pas niet op een Goldwing, dus waarom zou ik die aanduwenquote:Op vrijdag 13 mei 2005 10:07 schreef Whizkid_RaiLmAn het volgende:
[..]
Haha. dan wil ik jou wel eens Goldwing 1800 aan zien duwen![]()
Dat is toch geen motor, dat is nou echt 3x niks. Koop dat gewoon een auto, dan zit je nog droog ook.quote:Op vrijdag 13 mei 2005 10:07 schreef Whizkid_RaiLmAn het volgende:
[..]
Haha. dan wil ik jou wel eens Goldwing 1800 aan zien duwen![]()
Aan alleen kijken heeft hij niets aan he...quote:Op vrijdag 13 mei 2005 10:10 schreef hollander172 het volgende:
Gezien je motivatie zou ik je wel aanraden naar een motor met kuip te kijken.Geen pretje als het hard waait en je moet 50 snelweg km's maken op een naked.
Zoek even een lijstje met de lelijkste motoren op en kies daar wat uit.GPX oid komt denk ik wel aardig in de buurt. GPZ500 wordt ook niet echt gewaardeerd door veel mensen.
..dat moet ik er thuis maar niet bij vertellen, mag ik gelijk niet meer van m'n vriendin..quote:Op vrijdag 13 mei 2005 10:15 schreef Heras het volgende:
[..]
Aan alleen kijken heeft hij niets aan he...![]()
Maar even serieus, motoren met een kuip zijn vaak wel iets duurder dan een naked bike, ten minste als je een beetje een knappe motor wil. Voordeel van een naked bike is dat je de schade niet zo erg ziet, als je er 's winters mee onderuit gaat door de gladheid.
Ja, maarja, dat kan met een brommer ook gebeuren hequote:Op vrijdag 13 mei 2005 10:16 schreef highworker het volgende:
[..]
..dat moet ik er thuis maar niet bij vertellen, mag ik gelijk niet meer van m'n vriendin..hoewel een brommer nou ook niet echt veilig is..
je gaat alleen wat minder hard (45 ipv van 120?)quote:Op vrijdag 13 mei 2005 10:17 schreef Heras het volgende:
[..]
Ja, maarja, dat kan met een brommer ook gebeuren he![]()
Maar daar heb je je beschermende kleding weer voor, voila probleem opgelostquote:Op vrijdag 13 mei 2005 10:18 schreef highworker het volgende:
[..]
je gaat alleen wat minder hard (45 ipv van 120?)
ik droeg in mn brommer periode ook meestal een motorjasquote:Op vrijdag 13 mei 2005 10:18 schreef highworker het volgende:
[..]
je gaat alleen wat minder hard (45 ipv van 120?)
jij reed dan ook vast geen 45...quote:Op vrijdag 13 mei 2005 10:20 schreef Youp het volgende:
[..]
ik droeg in mn brommer periode ook meestal een motorjas![]()
Is het ook niet, maar een vrachtschipquote:Op vrijdag 13 mei 2005 10:10 schreef Heras het volgende:
[..]
Dat is toch geen motor, dat is nou echt 3x niks. Koop dat gewoon een auto, dan zit je nog droog ook.![]()
Ik denk dat het gemak van een kuip wel opweegt tegen de meerprijs, als je trouwens naar de wat oudere motoren kijkt ouder dan 10/15 jaar dan is dit verschil ook miniem.quote:Op vrijdag 13 mei 2005 10:15 schreef Heras het volgende:
Maar even serieus, motoren met een kuip zijn vaak wel iets duurder dan een naked bike, ten minste als je een beetje een knappe motor wil. Voordeel van een naked bike is dat je de schade niet zo erg ziet, als je er 's winters mee onderuit gaat door de gladheid.
Mijn Suzuki 500 was toen ik hem kocht 'geknepen', omdat ik toen niet op een zware motor mocht rijden. Hierdoor had de motor weinig kracht bij hoge toeren (>7500), de topsnelheid lag ongeveer even hoog als normaal, maar het duurde veeeeel langer voor je daar kwam.quote:Op vrijdag 13 mei 2005 10:23 schreef TR08 het volgende:
Je hebt trouwens toch ook lichtere motoren die eigenlijk gewoon zeg maar zware brommers zijn? Sommige honda's had je vroeger geloof ik ook zwaardere blokjes voor en dan konden ze 130 dacht ik. Als je echt goedkoop wilt rijden ben je met 100cc op zich wel klaar.
Dan kun je 120, heb je laag verbruik, weinig kosten en een kutgeluid. Kortom: De ultieme Suzuki Alto ervaring op 2 wielen
Is dat goedkoper dan? Aan wat voor motor moet ik dan denken? Kom je nog wel een beetje mee met het verkeer?quote:Op vrijdag 13 mei 2005 10:23 schreef TR08 het volgende:
Je hebt trouwens toch ook lichtere motoren die eigenlijk gewoon zeg maar zware brommers zijn? Sommige honda's had je vroeger geloof ik ook zwaardere blokjes voor en dan konden ze 130 dacht ik. Als je echt goedkoop wilt rijden ben je met 100cc op zich wel klaar.
Dan kun je 120, heb je laag verbruik, weinig kosten en een kutgeluid. Kortom: De ultieme Suzuki Alto ervaring op 2 wielen
Tja, misschien heb je gelijk. M'n volgende motor zal ook een motor met kuip worden, omdat ik dat gewoon mooier vind. Maar omdat ik nog niet zo ervaren was, had ik eerst maar gekozen voor een naked bike.quote:Op vrijdag 13 mei 2005 10:27 schreef hollander172 het volgende:
[..]
Ik denk dat het gemak van een kuip wel opweegt tegen de meerprijs, als je trouwens naar de wat oudere motoren kijkt ouder dan 10/15 jaar dan is dit verschil ook miniem.
Of je op je plaat gaat heb je doorgaans zelf in de hand, mocht je omver gereden worden dan heb je daar de WA van de tegenpartij voor.
Ik heb trouwens je spelletje gewonnenquote:Spelregels: door te drukken op de escape toets stopt mijn avatar. De bedoeling is deze te stoppen wanneer deze blauw is. Gebruik F5 om het spel opnieuw te starten.
Prijzen kunnen alleen persoonlijk en in natura uitgekeerd worden.
100cc 2takt jaquote:Op vrijdag 13 mei 2005 10:32 schreef highworker het volgende:
[..]
Is dat goedkoper dan? Aan wat voor motor moet ik dan denken? Kom je nog wel een beetje mee met het verkeer?
die maat van me is niet te spreken over dat hokquote:Op vrijdag 13 mei 2005 10:41 schreef TR08 het volgende:
Als hij toch over 80 km wegen brommert is dat toch geen probleem? Snelwegen heb je idd een auto of zwaardere motor voor.
Wat ik begrijp van TS is dat hij goedkoop woon-werk wil motoren. Als hij dat met de brommer gedaan heeft tot nu toe dan is dat waarschijnlijk over 80km wegen, dus dan is een top van 130 meer dan genoeg, toch? En het ging om de kosten, dus je wilt een zo zuinig mogelijk blok. 500cc is dan duidelijk overkill. Onderhoud is wel belangrijk inderdaad.
Het stuk dat ik rij is nu over fietspaden/60 km weg. Met de motor, zou ik op de parallel liggende weg rijden, dit is een autoweg (100km) en een 80 km weg.quote:Op vrijdag 13 mei 2005 10:41 schreef TR08 het volgende:
Als hij toch over 80 km wegen brommert is dat toch geen probleem? Snelwegen heb je idd een auto of zwaardere motor voor.
Wat ik begrijp van TS is dat hij goedkoop woon-werk wil motoren. Als hij dat met de brommer gedaan heeft tot nu toe dan is dat waarschijnlijk over 80km wegen, dus dan is een top van 130 meer dan genoeg, toch? En het ging om de kosten, dus je wilt een zo zuinig mogelijk blok. 500cc is dan duidelijk overkill. Onderhoud is wel belangrijk inderdaad.
Ja daar had ik ook last van ja, ik rij nu liever motor dan dat ik auto rij, voornamelijk omdat je veel sneller op plaatsen komt , je bent veel wendbaarder en je kan makkelijker parkerenquote:Op vrijdag 13 mei 2005 10:48 schreef Youp het volgende:
en als je de motor hebt reken maar dat je m dan ineens niet meer alleen voor woon-werk gebruiken gaat
Emotie speelt geen rol..zuiver de kostenquote:Op vrijdag 13 mei 2005 11:19 schreef Heras het volgende:
Zeer waarschijnlijk de motor, lage verzekering, heel weinig wegenbelasting en relatief weinig onderhoud (er zit niet heel veel op, dus heel veel kan er ook niet stuk gaan). Bovendien zou ik nog niet dood gevonden willen worden in die auto, maarja, dat is mijn mening![]()
Ok, ik zeg niets meerquote:Op vrijdag 13 mei 2005 11:35 schreef highworker het volgende:
[..]
Emotie speelt geen rol..zuiver de kosten![]()
nou, ik denk niet dat het scheelt op mijn traject, staat namelijk nooit file.quote:Op vrijdag 13 mei 2005 11:38 schreef big_al het volgende:
en als je een motor neemt, kan je ook langer uitslapen...![]()
Ik heb wel eens een Goldwing 1000 aangeduwd.quote:Op vrijdag 13 mei 2005 10:07 schreef Whizkid_RaiLmAn het volgende:
[..]
Haha. dan wil ik jou wel eens Goldwing 1800 aan zien duwen![]()
Op een goldwing 1800 zit je ook droog hoor, mits rijdend. Ik heb zelf gezien hoe iemand in de regen met een 1800 200 km reed en kurkdroog van het zadel stapte.quote:Op vrijdag 13 mei 2005 10:10 schreef Heras het volgende:
[over GL1800]
Dat is toch geen motor, dat is nou echt 3x niks. Koop dat gewoon een auto, dan zit je nog droog ook.![]()
de motor... zoals al gezegd, de verzekering is niks (kijk zelf maar eens op www.unive.nl >> premie berekenen) het verbruik zal ongeveer gelijk zijn aan dat hok van een auto en de wegenbelasting is veeeeel lager.. het enige wat is is dat de banden sneller zullen slijten.. en je bijna altijd een ketting hebt die gesmeerd, gespannen en op een gegeven moment vervangen moet worden..quote:Op vrijdag 13 mei 2005 11:35 schreef highworker het volgende:
[..]
Emotie speelt geen rol..zuiver de kosten![]()
Als je vader al 30 jaar ervaring met het verkeer heeft, en ook nog eens ervaring met schakelbrommers, dan moet het een eitje zijn. Wel ff goed de theorie doornemen. In 30 jaar is een hoop veranderd. Ook niet te licht denken over de bijzondere verrichtingen.quote:Op zaterdag 14 mei 2005 09:59 schreef xFriendx het volgende:
Dit is toch wel een verrassing. Ik dacht altijd dat je motorrijbewijs halen duurder was dan het autorijbewijs.
Vooral mijn vader zou graag een motorrijbewijs hebben. Hij reed vroeger brommer (schakel) en heeft nu ook weer een Kreidler Florett staan, maar dat blijft toch een brommer en geen motor (nou ja, eigenlijk wel...70cc)
Hij rijd al jaren auto...zeg zo'n 30 jaar. Zou hij net als TS dan vrij gemakkelijk een motorrijbewijs kunnen binnenslepen?
Motoren slijten ook, en vragen net zoveel onderhoud als een opgevoerde scooter. maar met een motor kun je tenminste hard rijden, zonder elke keer op de politie te letten. Dat zou een reden kunnen zijn om te gaan lessen.quote:Zelf ben ik 21, niet in bezit van rijbewijs B, wel ervaring mee (gezakt en niet meer lessende) en al wat jaren op de scooter (ook 70cc) maar zo'n motor is natuurlijk veel handiger. Geen gezeur met die slijtage bij scooters en zo.
Ik denk het wel. Maar motorverzekering en wegenbelasting zijn toch erg goedkoop tov auto.quote:Oh ja, krijgt mijn vader ook nog een soort korting qua verzekering gezien zijn (oude) leeftijd?
op een 620cc supermotard jaquote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |