Allebei een beetje, Renzell. Ik had vaak al gelezen dat de WHO aanraadt tot 2 jaar te voeden. Dat idee vond ik eerst erg vreemd, maar ik las oa op het bv-forum verhalen van moeders die hun oudere kind bv blijven geven, en hoe je daarin meegroeit, en dat het meestal in huis is dus niet provocerend oid. Zo raakte ik daar wat aan gewend.
![]()
En hier kwam Tan bijvoorbeeld ook veel, leek me wel een normaal mens, geen freak of maffioos maar geeft toch lang bv.
![]()
Toen ik zwanger was was het 'ik geef bv als het lukt', en toen het in de eerste weken erg moeizaam ging las ik van alles over de voordelen ed om mezelf te motiveren. Werkte wel goed. Toen kwam ik dus ook de voordelen tegen van lang bv geven (bijv een kind dat in het 2e levensjaar bv krijgt krijgt 120% binnen van de benodigde voedingsstoffen, een kind dat geen bv krijgt krijgt dan vaan 70% binnen doordat peuters vaak moeilijke eters zijn.. bron niet bij de hand, is een citaat van een vbn-contactpersoon).
Verder is Myrthe niet volledig ingeent, dus vind ik het idee dat ze langer meeprofiteert van mijn antistoffen wel prettig.
Of ze flesjes accepteert weet ik niet, hebben we heel lang niet geprobeerd en ik heb geen flessenspenen in huis. Maar als je dat vanaf de eerste maand introduceert en bijhoudt zou dat geen problemen moeten geven. Mocht ik eens wat langer van huis zijn oid kan Myrthe indien nodig nu ook gewoon uit een beker drinken (dat kan trouwens ook met jongere baby's wel -> cupfeeding). De noodzaak voor flesjes is er bij ons niet.
Verder is het nu alleen maar makkelijker. In het begin duurde een voeding snel een uur (incl verschonen), daarna een half uur, en nu vaak maximaal 10 minuten. 't Is nu vaak verbonden aan het slapen-gaan, dus vaak valt ze aan de borst in slaap (mag niet van het cb ivm tandjes enzo, maar ik zie verder veel info die dat standpunt tegenspreekt, dus voorlopig blijft het zo). Hoe lang ik doorga weet ik niet, is geen planning voor gemaakt.
![]()
Een reden voor afbouwen zou bijv kunnen zijn dat we graag een 2e kind willen oid, maar dat speelt nog niet.
Plus tot slot (wat een verhaal
![]()
): waarom zou ik geld uitgeven aan nutrilon oid als ik veel makkelijker kan doorgaan met borstvoeden, en dat minstens zo goed voor haar/ons* is?
* voor mij is bijv ook belangrijk dat je bij 2 jr voeden in je hele leven gemiddeld 50% minder kans hebt op reuma (zit in mijn familie), plus dat nu overstappen op flesvoeding Myrthe's kans op overgewicht later zeer waarschijnlijk vergroot, en ze is al zwaar genoeg.