Oldtimer Elfstedentocht 2005
Bij de elfstedentocht denken de meeste mensen meteen aan schaatsen. Wat buiten Friesland wat minder bekend is, is dat er nog een heleboel andere manieren zijn om een elfstedenkruisje te verdienen. Zo kun je de tocht bijvoorbeeld lopend, per kano, per motorfiets, op een solex, op de fiets, met een oude tractor of met een oldtimer van voor 1950 afleggen.
Zaterdag 7 mei, de zaterdag voor het Pinkster weekeinde, werd de oldtimer elfstedentocht voor de 20e keer georganiseerd. Start was om 7 uur ’s ochtends in Sloten, en de eerste deelnemers kwamen daar rond 4 uur ’s middags weer aan. Tussendoor waren een aantal stopplaatsen, waar het publiek de voertuigen, 380 auto’s en 215 motoren, kon bekijken. Op deze stopplaatsen waren activiteiten voor zowel deelnemers als publiek. Zo was er in Franeker, waar uw schrijver het evenement volgde, een oldtimershow met oldtimers van na 1950 van mensen uit de regio. Normaal gesproken is er in Franeker tijdens deze elfstedentocht ieder jaar een grote rommelmarkt, maar deze ging dit jaar helaas niet door, in verband met het slechte weer. Het slechte weer zorgde er ook voor dat er minder publiek en iets meer pechgevallen als andere jaren waren. Toch gingen de meeste deelnemers gewoon onderweg, maar met een aantal lagen extra kleding aan, onderhun vaak traditionele kledij. Een deelnemer uit Leeuwarden kon helaas niet vertrekken. Zijn Morris 10/4 uit 1933 werd de avond van tevoren gestolen. Later bleek zijn auto ontvoerd door de persoon die de motor had gereviseerd, en kon de eigenaar de auto weer terugkrijgen na betaling van de rekening.
De organisatie en servicewagens zijn vaak ook in stijl. Zo reed de organisatie dit jaar in een aantal legervoertuigen uit de tweede wereldoorlog, welke 2 dagen eerder ook al een tocht door Friesland hadden gemaakt ter ere van 60 jaar bevrijding. De servicewagens waren deels moderne VW busjes van de ANWB wegenwacht, maar ook oudere wegenwachtvoertuigen, zoals een Harley Davidson met zijspan en een Citroën ‘patatkraam’, verleenden service.
Behalve personenwagens en motorfietsen met bouwjaren tussen 1910 en 1950, rijden er ieder jaar ook een aantal, vaak lichte, bedrijfswagens mee. Het mag duidelijk zijn dat deze voertuigen mijn grootste interesse hebben. Hierbij dus een aantal foto’s uit met name deze categorie.
![]()
Een Chevrolet CPE uit 1937
![]()
![]()
Citroën vrachtwagentje
![]()
Neus van een Ford V8 pick-up
![]()
Nog een neus van een Ford V8 pick-up, dit keer een van een eerder bouwjaar. Let ook op het dealerplaatje van Ozinga uit Sneek. Ozinga is tegenwoordig nog steeds Ford dealer voor Sneek en omgeving.
![]()
![]()
Twee detail foto’s van een GMC CCKW-353 ‘Jimmy’. Aan de voeten van de bijrijder ligt een tas van sponsor Essent, waarin het gesponsorde lunchpakketje van de deelnemers zit.
![]()
![]()
T-Fordje, bouwjaar 1920
![]()
Een nog niet zo lang geleden gerestaureerde Ford pick-up. Tot voor kort mochten alleen voertuigen meerijden die al voor 1950 in Nederland op kenteken zijn gezet. Van deze regel is blijkbaar afgestapt.
![]()
![]()
![]()
Clement-Bayard 4 M5 uit 1910... Toch heel wat anders dan een BMW M5...
![]()
Citroën busje.
![]()
![]()
Unic, tegenwoordig onderdeel van Iveco, heeft behalve vrachtwagens ook personenwagens gebouwd. Dit exemplaar is in 1926 gebouwd.
![]()
T-Ford in vrachtwagen uitvoering.
![]()
![]()
Ford GPA, de amfibische versie van de oer-jeep.
![]()
De halftrack van de organisatie (waarschijnlijk een White, maar dit voertuig is ook door andere fabrieken gebouwd) word tegen de regen beschermd door een doek.
![]()
Op het marktplein stond deze Praga. Een merk dat vooral bekend is van haar terreinvaardige vrachtwagentjes. Helaas is in 2004 het doek voor dit merk gevallen. Ze werken nog wel als onderdelenleverancier voor onder andere Tatra.
![]()
Deze DAF met melkbussen is erg vaak te zien op oldtimer evenementen in Friesland, en ook dit keer was hij er bij, uiteraard niet bij de elfstedentocht, aangezien deze vrachtwagen na 1950 is gebouwd, maar bij de oldtimershow in de Dijkstraat.
![]()
Een andere DAF in dezelfde straat was deze YA-326.
![]()
![]()
Een Morris Van van Langius uit Joure, met Brits kenteken.
![]()
![]()
Een T-Ford als bus. De chauffeur zal destijds weinig last hebben gehad van passagiers die zeuren dat ze een raampje open willen hebben…
![]()
![]()
![]()
Een American LaFrance uit 1917 met gigantische motor. Dit voertuig was destijds in 2 uitvoeringen leverbaar, als Roadster en als brandweerwagen… het hier afgebeelde voertuig is een Roadster.
![]()
Een voormalige wegenwacht patatkraam, oftewel een Citroën HY als bezemwagen.
![]()
![]()
![]()
Een Citroën vrachtwagentje uit Lemmer
![]()
Een Jimmy met dichte cabine.
Als iemand nog vragen, opmerkingen of aanvullingen heeft, hoor ik het graag.