abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_26954066
Oldtimer Elfstedentocht 2005

Bij de elfstedentocht denken de meeste mensen meteen aan schaatsen. Wat buiten Friesland wat minder bekend is, is dat er nog een heleboel andere manieren zijn om een elfstedenkruisje te verdienen. Zo kun je de tocht bijvoorbeeld lopend, per kano, per motorfiets, op een solex, op de fiets, met een oude tractor of met een oldtimer van voor 1950 afleggen.
Zaterdag 7 mei, de zaterdag voor het Pinkster weekeinde, werd de oldtimer elfstedentocht voor de 20e keer georganiseerd. Start was om 7 uur ’s ochtends in Sloten, en de eerste deelnemers kwamen daar rond 4 uur ’s middags weer aan. Tussendoor waren een aantal stopplaatsen, waar het publiek de voertuigen, 380 auto’s en 215 motoren, kon bekijken. Op deze stopplaatsen waren activiteiten voor zowel deelnemers als publiek. Zo was er in Franeker, waar uw schrijver het evenement volgde, een oldtimershow met oldtimers van na 1950 van mensen uit de regio. Normaal gesproken is er in Franeker tijdens deze elfstedentocht ieder jaar een grote rommelmarkt, maar deze ging dit jaar helaas niet door, in verband met het slechte weer. Het slechte weer zorgde er ook voor dat er minder publiek en iets meer pechgevallen als andere jaren waren. Toch gingen de meeste deelnemers gewoon onderweg, maar met een aantal lagen extra kleding aan, onderhun vaak traditionele kledij. Een deelnemer uit Leeuwarden kon helaas niet vertrekken. Zijn Morris 10/4 uit 1933 werd de avond van tevoren gestolen. Later bleek zijn auto ontvoerd door de persoon die de motor had gereviseerd, en kon de eigenaar de auto weer terugkrijgen na betaling van de rekening.
De organisatie en servicewagens zijn vaak ook in stijl. Zo reed de organisatie dit jaar in een aantal legervoertuigen uit de tweede wereldoorlog, welke 2 dagen eerder ook al een tocht door Friesland hadden gemaakt ter ere van 60 jaar bevrijding. De servicewagens waren deels moderne VW busjes van de ANWB wegenwacht, maar ook oudere wegenwachtvoertuigen, zoals een Harley Davidson met zijspan en een Citroën ‘patatkraam’, verleenden service.
Behalve personenwagens en motorfietsen met bouwjaren tussen 1910 en 1950, rijden er ieder jaar ook een aantal, vaak lichte, bedrijfswagens mee. Het mag duidelijk zijn dat deze voertuigen mijn grootste interesse hebben. Hierbij dus een aantal foto’s uit met name deze categorie.

Een Chevrolet CPE uit 1937

Citroën vrachtwagentje

Neus van een Ford V8 pick-up

Nog een neus van een Ford V8 pick-up, dit keer een van een eerder bouwjaar. Let ook op het dealerplaatje van Ozinga uit Sneek. Ozinga is tegenwoordig nog steeds Ford dealer voor Sneek en omgeving.

Twee detail foto’s van een GMC CCKW-353 ‘Jimmy’. Aan de voeten van de bijrijder ligt een tas van sponsor Essent, waarin het gesponsorde lunchpakketje van de deelnemers zit.

T-Fordje, bouwjaar 1920

Een nog niet zo lang geleden gerestaureerde Ford pick-up. Tot voor kort mochten alleen voertuigen meerijden die al voor 1950 in Nederland op kenteken zijn gezet. Van deze regel is blijkbaar afgestapt.

Clement-Bayard 4 M5 uit 1910... Toch heel wat anders dan een BMW M5...

Citroën busje.

Unic, tegenwoordig onderdeel van Iveco, heeft behalve vrachtwagens ook personenwagens gebouwd. Dit exemplaar is in 1926 gebouwd.

T-Ford in vrachtwagen uitvoering.

Ford GPA, de amfibische versie van de oer-jeep.

De halftrack van de organisatie (waarschijnlijk een White, maar dit voertuig is ook door andere fabrieken gebouwd) word tegen de regen beschermd door een doek.

Op het marktplein stond deze Praga. Een merk dat vooral bekend is van haar terreinvaardige vrachtwagentjes. Helaas is in 2004 het doek voor dit merk gevallen. Ze werken nog wel als onderdelenleverancier voor onder andere Tatra.

Deze DAF met melkbussen is erg vaak te zien op oldtimer evenementen in Friesland, en ook dit keer was hij er bij, uiteraard niet bij de elfstedentocht, aangezien deze vrachtwagen na 1950 is gebouwd, maar bij de oldtimershow in de Dijkstraat.

Een andere DAF in dezelfde straat was deze YA-326.

Een Morris Van van Langius uit Joure, met Brits kenteken.

Een T-Ford als bus. De chauffeur zal destijds weinig last hebben gehad van passagiers die zeuren dat ze een raampje open willen hebben…

Een American LaFrance uit 1917 met gigantische motor. Dit voertuig was destijds in 2 uitvoeringen leverbaar, als Roadster en als brandweerwagen… het hier afgebeelde voertuig is een Roadster.

Een voormalige wegenwacht patatkraam, oftewel een Citroën HY als bezemwagen.

Een Citroën vrachtwagentje uit Lemmer

Een Jimmy met dichte cabine.

Als iemand nog vragen, opmerkingen of aanvullingen heeft, hoor ik het graag.
pi_26954684
Leuke reportage.

Ik ben donderdag in Sloten geweest (binnenkomst legertrucks) en heb daar ook nog een aantal foto's van oldtimers geschoten.
Zal eens kijken of ik ze snel online krijg.
pi_26957860
Mijn vader reed ook weer mee, met deze die hij net gerestaureerd heeft:

pi_27002701
Zo, das wel wat anders als een BX
pi_27002966
Ik vind het maar ouwe lorren. Zulke oude auto's interesseren me niet echt, pas van na de jaren 50 eigenlijk.
pi_27003328
Mooi verslag!!!
pi_27003597
Waren der geen brummerts?
pi_27003725
quote:
Op zaterdag 14 mei 2005 14:13 schreef LangeJan het volgende:
Waren der geen brummerts?
Jawel. Maar die heb ik niet op de foto gezet.

Komende maandag is de Solex elfstedentocht, is dat misschien naar je gading?
pi_27014488
Mooie foto's van mooie auto's
De status 'bagger-user' voorbij
pi_27124294
quote:
Op zaterdag 14 mei 2005 23:00 schreef Sterke_Yerke het volgende:
Mooie foto's van mooie auto's
Dank je Zelf vind ik de foto's wat teegnvallen. Maar met mijn analoge camera heb ik (hopelijk) wel mooie foto's gemaakt. Deze foto's waren in de 1e plaats om het kenteken goed op de foto te hebben ivm rdw.nl
pi_27125990
die Chevrolet CPE uit 1937 is mooi
Was ik maar rijk en niet zo gelukkig.
  woensdag 18 mei 2005 @ 22:55:08 #12
7092 Oosthoek
Homo SAABiens
pi_27133964
al die mooie historie in de regen
daarna schilderde ik mijn schaduw
deed het licht uit
en genoot bij de gedachte dat ik de enige mens ter wereld ben met een schaduw in volstrekte duisternis
pi_38253060
Huh zo snel, was even aan het kijken wanneer ik de vorige post had geplaatst in dit topic, dacht een week geleden ofzo
pi_38262375
quote:
Op vrijdag 26 mei 2006 23:46 schreef Sterke_Yerke het volgende:
Huh zo snel, was even aan het kijken wanneer ik de vorige post had geplaatst in dit topic, dacht een week geleden ofzo
ik had precies hetzelfde
Best treurig eigenlijk
Was ik maar rijk en niet zo gelukkig.
  zaterdag 27 mei 2006 @ 14:53:33 #16
65351 B_BOY
De kater komt later.
pi_38268681
zitte echt schone mobielen bij.
Remlof is een Spellings Nsb'er
  zondag 28 mei 2006 @ 00:00:43 #17
71721 Alexxxxx
Friespeuk
pi_38300009
Gave foto's weer
Heb het helaas allemaal weer gemist, nergens stonden ook tijden ofzo, die rode Lagonda vind ik trouwens een van de mooiste

Weet je ook waarom er bij deze oldtimer tocht alleen maar héle oude auto's meedoen, ze zijn bijna allemaal vooroorlogs, mochten de volvo amazons enzo niet meerijden?
  zondag 28 mei 2006 @ 14:23:38 #19
71721 Alexxxxx
Friespeuk
pi_38300128
quote:
Op zondag 28 mei 2006 14:20 schreef Sterke_Yerke het volgende:
Gave foto's weer
Heb het helaas allemaal weer gemist, nergens stonden ook tijden ofzo, die rode Lagonda vind ik trouwens een van de mooiste

Weet je ook waarom er bij deze oldtimer tocht alleen maar héle oude auto's meedoen, ze zijn bijna allemaal vooroorlogs, mochten de volvo amazons enzo niet meerijden?
alleen auto's van 1949 en eerder mogen meedoen anders zal het wel te druk worden gok ik zo.

maar 5 juni rijden er wat versere oldtimers mee he?
pi_49571674
Alex, ik zit ff te kijken in je collectie haha en ik zie daar een Bucciali staan die jij Bart de Vries Buick noemt.. Staat beetje stom het is een Bucciali en de eigenaar is Bart de Vries. Vader van een vroegere vriendin van me! Die auto is echt een topauto..
We are red, we are white, we are like fucking dynamite!
  zondag 20 mei 2007 @ 15:29:18 #22
71721 Alexxxxx
Friespeuk
pi_49571924
quote:
Op zondag 20 mei 2007 15:21 schreef benckendorff het volgende:
Alex, ik zit ff te kijken in je collectie haha en ik zie daar een Bucciali staan die jij Bart de Vries Buick noemt.. Staat beetje stom het is een Bucciali en de eigenaar is Bart de Vries. Vader van een vroegere vriendin van me! Die auto is echt een topauto..
Ik ben er nog niet aan toe gekomen research over de betreffende auto te doen, dus ik nom hem maar naar wat ik op de neus zie staan Maar je bespaart me een hoop werk, bedankt! Heb je nog meer info over dit prachtige monster?
pi_49578201
quote:
Op zondag 20 mei 2007 15:21 schreef benckendorff het volgende:
Dat is het ook niet.. heb ook een beetje onderzocht op internet

Als je het kenteken in typt kom je terecht bij een CHEVROLET BUCCIALI FAUX 1931. Bucciali was een merk, niet een type.
Het is volgens mij een eigenbouw, die gelijkt naar een bucialli (zeldzaam merk).
Site van de eigenaar:
http://www.bartvrijevormgeving.nl/bucciali/bucciali_1.html
Als hij hem helemaal zelf heeft gemaakt, dan petje af

De avions-voisin was trouwens ook heel appart, alleen klopte er volgens mij iets niet met de motor. Toen hij weg reed uit franeker, zette hij de hele straat blank met witte rook, water in de motor?
  zondag 20 mei 2007 @ 18:17:06 #24
71721 Alexxxxx
Friespeuk
pi_49578533
RDW gegevens kloppen wel vaker niet he (of ten minste, het is niet wat je denkt)? Zo hebben Lincolns vaak als merk Ford staan, en Audi heeft als merk Auto Union...

En dan heb jij vlak bij me gestaan toen die Voisin weg reed? Het stonk niet echt ook, was het geen stoomauto?
pi_49608653
quote:
Op zondag 20 mei 2007 18:06 schreef Sterke_Yerke het volgende:

[..]

Dat is het ook niet.. heb ook een beetje onderzocht op internet

Als je het kenteken in typt kom je terecht bij een CHEVROLET BUCCIALI FAUX 1931. Bucciali was een merk, niet een type.
Het is volgens mij een eigenbouw, die gelijkt naar een bucialli (zeldzaam merk).
Site van de eigenaar:
http://www.bartvrijevormgeving.nl/bucciali/bucciali_1.html
Als hij hem helemaal zelf heeft gemaakt, dan petje af

De avions-voisin was trouwens ook heel appart, alleen klopte er volgens mij iets niet met de motor. Toen hij weg reed uit franeker, zette hij de hele straat blank met witte rook, water in de motor?
Ja dat bedoel ik Bucciali is inderdaad het merk.. Geloof dat hij hem helemaal zelf heeft gemaakt ja. Zie hem nog steeds wel eens rijden hier in de buurt echt prachtig gezicht! Zal kijken of ik nog wat info kan krijgen
We are red, we are white, we are like fucking dynamite!
  maandag 21 mei 2007 @ 16:14:45 #26
96666 pda
zo niet dan toch:P
pi_49610909
Ik dacht dat er ook een stoomauto rondreed.

heeft iemand daar foto's van
pi_49611122
quote:
Op maandag 21 mei 2007 16:14 schreef pda het volgende:
Ik dacht dat er ook een stoomauto rondreed.

heeft iemand daar foto's van
De Stanley? ja hoor!

Merk en type: Stanley
Eigenaar: onbekend
Land van herkomst: Nederland
Datum: 19 mei 2007
Fotograaf/Bron: Alex Miedema
Bijzonderheden: foto genomen bij de Oldtimer Elfstedentocht

En hier de stoomauto tot in ieder detail gefotografeerd.

En hier nog foto foto's van deze stanley, en andere Stanley's.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')