abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_26932990
Next-Gen Gaming...

Met de E3 voor de deur zullen we binnenkort eindelijk te weten komen hoe de nieuwe consoles van Microsoft, Nintendo en Sony eruit komen te zien en wat de specificaties zullen zijn (voor zover we dat nog niet wisten). Ondanks dat er al veel gesproken wordt over deze nieuwe consoles en de nodige topics erover al gevuld worden, weten we nog niet zo goed wat we nou ècht kunnen verwachten van deze nieuwe generatie spelmachines. Wat gaat de nieuwe generatie brengen? Wat maakt deze next-gen consoles nou echt next-gen, behalve die nieuwste hardware die erin schuil gaat? Kortom... wàt kunnen we verwachten van de games die komen gaan? Ikzelf verwacht/hoop het volgende...

• Betere graphics
    Laat dat duidelijk zijn. Hoewel velen van ons de graphics van tegenwoordig nog steeds als (zeer) acceptabel beschouwen, zal alles er nòg mooier uit komen te zien. Nog meer polygonen, nog hogere resolutie textures, maar ook betere lichteffecten en filters als anti-aliassing. HDTV staat centraal in de volgende generatie. HDTV-resoluties als 1280x720 en 1920x1080 moeten straks allemaal mogelijk zijn. Natuurlijk moet je dan wel over een geschikte tv beschikken, maar als je die eenmaal hebt, zul je merken dat we ècht weer een generatie verder zijn wat console-gaming betreft. Nu hoeven console graphics absoluut niet meer onder te doen voor pc-graphics en ik verwacht zelfs dat de nieuwe consoles in de eerste paar jaren betere plaatjes op het scherm zullen toveren dan pc's.

Leuk dat resoluties, textures en polygonen omhoog gaan, maar wel erg vanzelfsprekend en niet zo bijzonder dus. Maar wat ik vooràl verwacht is dat we eindelijk eens realistische graphics zullen gaan zien. Niet iedere render van 1920x1080 is hetzelfde en niet ieder plaatje met 100miljoen polygonen is even mooi. Ik denk dat we met behulp van de nieuwe hardware nieuwe rendertechnieken zullen gaan zien die je mond open doen vallen! Ook verwacht ik dat we deze generatie ècht zullen zien welke developers getalenteerd zijn en welke niet!

• Beter geluid
    Spreekt ook voor zich. Ik verwacht dat deze komende generatie iedere console minstens 5.1 surround gaat ondersteunen. En dan heb ik het natuurlijk over 5.1 discrete kanalen en geen Dolby Pro Logic II. De xbox kon het deze generatie al real time. Straks zullen alle games 5.1 ondersteunen. Maar 5.1 is niet per definitie overtuigend ruimtelijk geluid. Er zullen nieuwe algoritme's gebruikt worden om met behulp van de rekenkracht van de nieuwe consoles een ècht overtuigend geluidsbeeld te creëren. Geluid speelt een steeds belangrijkere rol in games en het draagt bij aan een betere game-ervaring. Oké je moet even investeren in een goeie av-receiver/versterker en een stel speakers, maar straks zal het geluid van veel games niet onderdoen aan een Hollywood productie!

• Betere AI
    Het is inmiddels duidelijk dat alledrie de next-gen consoles parallel-processing gaan toepassen. Alle consoles krijgen CPU's met meerdere processor-cores. Dit biedt véle nieuwe mogelijkheden ten opzichte van traditionele CPU's. Ik verwacht, maar hóóp vooral dat deze processorkracht gebruikt gaat worden om eindelijk eens de AI op te krikken. Want laten we eerlijk zijn... de AI in veel games is nog altijd om te janken! De huidige generatie heeft niet veel verbetering gebracht ten opzichte van de generatie daarvoor, wat AI betreft. Parallel processing heeft de toekomst en uitgebreide rekentaken kunnen nu goed verdeeld worden over de cores. Laat de developers nu alsjeblieft gebruik maken van deze rekenkracht om ons betere AI te brengen!

• Betere physics
    Jaja... om maar even door te gaan op het parallel-processing gebeuren, denk ik dat dit ook uitermate geschikt is voor realistische physics. En dan heb ik het niet alleen over realistisch gedrag van een auto die met 300KM/u over een hobbelige weg rijdt in een race-simulatie. Nee, bijna ieder spel kan wel betere physics gebruiken! De wereld om je heen moet reageren op alles wat je doet. Omgevingen moeten interactiever worden. In FPS's moeten niet alleen je tegenstanders vatbaar zijn voor kogels, maar àlles! Als je in vechtspellen je tegenstander in elkaar kunt rossen, moet je ook de omgeving in elkaar kunnen rossen! Als je in GTA's mannetjes en andere auto's kapot kunt rijden, moet je ook gebouwen kapot kunnen rijden of in ieder geval kunnen beschadigen. En dit alles uiteraard op een realistische manier. Daar komen aardig wat natuurkundige berekeningen bij kijken en ik verwacht dat de nieuwe consoles de kracht kunnen leveren om deze berekeningen uit te voeren.

• Grotere werelden
    Velen stonden versteld van hoe groot San Andreas was. Nou... San Andreas is niks vergeleken met wat komen gaat! Ik verwacht in veel toekomstige games inmens grote werelden met oneindige draw-distance en nagenoeg geen laadtijden. In plaats van losse levels denk ik dat steeds meer games uit één grote wereld gaan bestaan, de lineariteit steeds meer gaat verdwijnen en alles meer free-roaming gaat worden. Zo voelt alles veel meer als één geheel en worden games meer een beleving in plaats van een spelletje waarbij je van a naar b moet en dan van b naar c...

• Betere online gameplay
    Vooral de xbox heeft deze generatie bewezen dat consoles weldegelijk geschikt zijn voor online gaming. Sony heeft het ook aardig gedaan, maar straks zullen alle consoles volwaardige onlinegaming gaan bieden. Meer opties, meer services en vooral meer users! Betere gameplay en ook meerdere genres games online, wellicht zelfs totaal nieuwe type games!

• Hardware add-ons
    Hoewel hardware add-ons in de consolewereld niet altijd even succesvol bleken hebben we deze generatie toch wel een aantal succesvolle add-ons gezien (zo is de eye-toy bijv. al 6,5miljoen keer verkocht)! Zolang de prijs van de add-ons niet te hoog is en ze gebundeld zijn met games, willen ze best verkopen! Ik denk dat we straks weer een aantal leuke nieuwe simpele add-ons zullen gaan zien die nieuwe gameplay elementen gaan bieden of gewoon totaal nieuwe games mogelijk maken. Hetzij via USB, het zij draadloos... alle next-gen consoles zullen deze opties moeten kunnen bieden!

• Sequels, véél sequels... en wellicht wat remakes!
    Er is geen ontkomen aan. Er zullen veel sequels verschijnen. Zo heb je waardeloze sequels die niets meer zijn dan een grafische update, maar je hebt ook volwaardige sequels die in alle opzichten beter zijn dan z'n voorganger(s), gameplay elementen toevoegen en toch trouw blijven aan hun voorganger(s). We kunnen ze allebei verwachten. Ik verwacht vooral waardeloze sequels als launchtitels en volwaardige sequels als games die later zullen gaan verschijnen. Sommige sequels zie ik dan ook meer zitten dan anderen. Ik verwacht ook wat remakes van legendarische titels uit de gamesgeschiedenis. En dan niet remakes van games van 1 generatie terug, maar vooral remakes van games van 2, 3 of misschien wel meer generaties terug!

• Langere ontwikkelingstijden
    Nu duurt het pakweg 2 jaar om een fatsoenlijke game te maken. Ik denk dat dit gaat toenemen naar 2,5 of misschien wel 3 jaar. Achja... we hebben de tijd!

• Hogere gamesprijzen
    Tja... niet leuk, maar wel waarschijnlijk. We moeten straks misschien nòg meer betalen voor onze games. Dat wordt straks dus nog beter opletten wat de toptitels worden en wat niet!

En hier wilde ik het voorlopig bij laten! Samengevat denk ik dat het toch wel weer redelijk grote sprong gaat worden die we gaan maken naar de volgende generatie! Veel meer dan een simpele grafische update dus. Wat verwachten jùllie van de nieuwe generatie games?
  • pi_26933041
    1920x1080 pixels is wel leuk alleen hebben we in nederland niet van die TV's
    I'm sick of all this pooping stuff i'm getting my buttcheeks pierced together .
    pi_26933048
    quote:
    Velen stonden versteld van hoe groot San Andreas was. Nou... San Andreas is niks vergeleken met wat komen gaat! Ik verwacht in veel toekomstige games inmens grote werelden met oneindige draw-distance en nagenoeg geen laadtijden. In plaats van losse levels denk ik dat steeds meer games uit één grote wereld gaan bestaan, de lineariteit steeds meer gaat verdwijnen en alles meer free-roaming gaat worden. Zo voelt alles veel meer als één geheel en worden games meer een beleving in plaats van een spelletje waarbij je van a naar b moet en dan van b naar c...
    hoop dat je gelijk heb .
    pi_26933053
    quote:
    Op donderdag 12 mei 2005 01:12 schreef Steve-O het volgende:
    1920x1080 pixels is wel leuk alleen hebben we in nederland niet van die TV's
    Nòg niet! Ik denk dat met de komst van de nieuwe consoles de HDTV markt in Europa eindelijk een boost gaat krijgen!
    pi_26933071
    Laten we het hopen
    * Steve-O 37 cm magnavox tv heeft zonder scart aansluiting
    pi_26933182

2.5 tot 3 jaar op een topper wachten is wel lang. Op sequels van toekomstige next-gen games moeten wel lang wachten... Maar ik heb wel geduld.

*wacht al meer dan 2.5 jaar op Final Fantasy XII

Maar op een gegeven moment kunnen graphics niet meer mooier, dus wordt alles uitgebreider.
    ...and you shall see.
    pi_26933215
    quote:
    Op donderdag 12 mei 2005 01:25 schreef PandorasBox het volgende:

2.5 tot 3 jaar op een topper wachten is wel lang. Op sequels van toekomstige next-gen games moeten wel lang wachten... Maar ik heb wel geduld.
    Het is lang, maar gelukkig zijn veel developers nu al bezig aan titels voor de next-gen consoles!
    quote:
    *wacht al meer dan 2.5 jaar op Final Fantasy XII
    Ik ook!
    quote:
    Maar op een gegeven moment kunnen graphics niet meer mooier...
    Ik denk dat het nog héél lang gaat duren voordat die grens bereikt gaat worden!
    pi_26933426
    quote:
    Dat denk ik ook. PC's zullen die grens wel als eerste bereiken, dunkt mij. PC's zullen volgens mij qua graphics altijd voorop lopen. Maar goed, PC gaming zal tot die tijd uitgestorven zijn. Misschien net 50 mensen die dan World Of Warcraft 3 achter hun PC spelen, 75 kan ook. De rest zit dan WOW 3 achter hun Ps4/Xbox3 te spelen.
    ...and you shall see.
    pi_26933497
    quote:
    Op donderdag 12 mei 2005 01:47 schreef PandorasBox het volgende:
    Dat denk ik ook. PC's zullen die grens wel als eerste bereiken, dunkt mij. PC's zullen volgens mij qua graphics altijd voorop lopen. Maar goed, PC gaming zal tot die tijd uitgestorven zijn. Misschien net 50 mensen die dan World Of Warcraft 3 achter hun PC spelen, 75 kan ook. De rest zit dan WOW 3 achter hun Ps4/Xbox3 te spelen.
    PC's lopen niet altijd voorop natuurlijk. Na de introductie van de nieuwe consoles lopen ze weer even achter... en daarna zullen ze het wel weer inhalen. Een soort van golfbeweging dus. Maar ik denk ook dat er steeds meer games naar de pc zullen komen. Simpelweg omdat steeds meer developers heil zien in de console(markt). Dus dat is nog een punt wat ik verwacht van de nieuwe generatie: Meer developers die oorspronkelijk van de pc kwamen.
      Donald Duck held donderdag 12 mei 2005 @ 02:21:19 #10
    46149 __Saviour__
    Superstapelsmoor op Kristel
    pi_26933675
    quote:
    Op donderdag 12 mei 2005 01:28 schreef P-Style het volgende:
    Dat valt wel mee denk ik. Beeldtechnologie ontwikkelt zich enorm snel, fotorealistische 3D-graphics zullen snel werkelijkheid worden. Probleem is alleen de physics van de wereld, het kost enorm veel rekenkracht om alles zo op elkaar te laten reageren als in de echte wereld.
    ❤ Rozen zijn rood ❤
    ❤ Viooltjes zijn blauw ❤
    ❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
    pi_26933715
    quote:
    Op donderdag 12 mei 2005 02:21 schreef __Saviour__ het volgende:
    Beeldtechnologie ontwikkelt zich enorm snel, fotorealistische 3D-graphics zullen snel werkelijkheid worden.
    Hmmm... ligt eraan wat er gerenderd wordt. Bij auto's bijvoorbeeld kunnen de huidige consoles al bijna fotorealistische plaatjes neerzetten en de komende generatie helemáál! Maar ik denk dat het nog wel wat generaties duurt voordat we een mens realtime fotorealistisch gerenderd zullen zien.
    quote:
    Probleem is alleen de physics van de wereld, het kost enorm veel rekenkracht om alles zo op elkaar te laten reageren als in de echte wereld.
    Klopt.
      donderdag 12 mei 2005 @ 08:56:39 #12
    8369 speknek
    Another day another slay
    pi_26935453
    Je verwacht dus eigenlijk gewoon meer van hetzelfde?
    They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
    pi_26935506
    ja idd, je vergeet de nieuwe aspecten die nog niet onthult zijn van alle consoles: Vooral de Revolution schijnt een nieuwe manier om games te ervaren te introduceren...
    #winning
      donderdag 12 mei 2005 @ 15:45:49 #14
    8369 speknek
    Another day another slay
    pi_26947360
    Goed, de volgende generatie zal het denk ik nog wel uitzingen met alleen maar mooiere graphics en geluid, maar persoonlijk is dat niet echt iets waar ik nog heel erg wild van word. Natuurlijk zullen er altijd wel verbeteringen te vinden zijn, maar op een gegeven moment houdt het denk ik gewoon op met hoeveel nòg mooiere graphics nog toevoegen in een ervaring. Vergeet sowieso niet dat je een 3D model wel hyperrealistisch kunt maken, waar het uiteindelijk om draait is het gevoel dat de gebruiker erbij krijgt. Die twee zijn niet noodzakelijkerwijs met elkaar verbonden.

Ik zie dus eerder een toename in dat laatste aspect, wanneer het draait om uiterlijk vertoon. Een verdere integratie ook met de filmwereld, die al honderd jaar lang bezig zijn met allemaal theorieën over camerastandpunten, belichtingen, etc. om een beter gevoel van dieptes en event cues te geven wanneer het gaat om iemand achter een 2D beeldscherm toch een gevoel van 'presence' (of zoals in het de computerwereld heet: 'immersion' te geven). De echte technische specificaties worden dan (voor mij, althans) minder interessant. Je kent het vast wel van een paar computerspellen (Half Life 2 wordt vaak genoemd, maar die is op zich nog best goed), technisch is het allemaal geweldig, maar zodra je de computer uitzet is het eigenlijk maar matigjes bijgebleven wat je nou gedaan hebt of er van vond. Terwijl een ander spel misschien veel minder mooi was, maar je wel hele goede herinneringen aan over hebt gehouden.

Maar ook in besturing en feedback van de computer valt nog een hoop te veranderen. Spellen als The Sims hebben aangetoond dat er ook een grote vraag is naar spellen met menselijk gedrag, een soort surrogaat voor een sociale omgeving. Een voorbeeld van wat je 'next-gen gaming' kunt noemen slaat ook weer teurg op de filmwereld zoals net, maar dat zijn dus interactieve verhalen. Killer 7 die binnenkort uitkomt heeft dat al, waar de gebruiker een soort boek leest en zelf beslissingen kan nemen over het verloop van het verhaal. Maar zulke dingen bestaan al langer, interessanter wordt het wanneer er interactie met figuren bestaat die veel opener is dan je nu ooit ziet in RPGs, namelijk wanneer ze intelligent handelen naar de teksten die je ze aangeeft.

Een voorbeeld hiervan is het aankomende interactieve verhaal 'Façade', waarin de gebruiker een persoon is die op bezoek komt bij een man en een vrouw. Met tekst-commando's kun je praten (en tegelijkertijd met de muis rondlopen en dingen doen) en de andere twee personen geven dan 'intelligente' antwoorden. Het maakt voor de rest niet uit wat je zegt, de computer zal je tekst interpreteren en vervolgens het gedrag van de respondenten daarop aanpassen. Nu gaat dat nog met computer tekst invoer, en zo nu en dan kun je de computer best gek maken met vreemde dubbelzinnige uitspraken, maar voor mij zit hier wel een toekomst in. Zeker als je die tekstinvoer vervangt door betere spraakherkenning -en als we de reviews van nintendogs bijvoorbeeld moeten geloven, is er al hele goede spraakherkenning-, en de mogelijke input set aan woorden of emoties nog veel verder vergroot (nu is het een hobbyproject, maar wat als grote bedrijven erachter gaan zitten), dan kom je weer aan een heel nieuw soort gamen toe.
    They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
      donderdag 12 mei 2005 @ 16:00:19 #15
    8369 speknek
    Another day another slay
    pi_26947823
    Overigens is het grappig dat ik Killer7 noemde, want dat is in retrospect nog een soort speltype waar ik meer van ga verwachten de komende tijd. Het zal nooit echt populair worden, maar toch een trouw gevolg krijgen, net als in de film (en kunst) wereld: die van de hele obscure kunstwerkjes. Het gaat daarbij niet meer om standaard zaken zoals verhaal en besturing, maar om het opwekken van emoties, verwarring en toch interesse.

Uit een preview van Killer7:
    quote:
    It sounds relatively straightforward when you try and sum up the basics like we've just done, but it probably won't really seem like that to begin with, and here's why: from a control/camera perspective Capcom has pretty much ripped up the rule book, defying conventional wisdom about how you're supposed to do these things, and instead, as we said before, seems to have very much designed the game to look a certain way. First of all the graphic novel art style very much dictates the gameplay - simply by almost shoehorning the actual mechanics around it. It seems abundantly clear that directors Goichi Suda (Grasshopper Manufacture Inc.) and Shinji Mikami (Resident Evil) wanted to remove the camera control from the gamer, and in fact any real movement control at all.
    pi_26949689
    quote:
    Op donderdag 12 mei 2005 01:14 schreef P-Style het volgende:
    Nòg niet! Ik denk dat met de komst van de nieuwe consoles de HDTV markt in Europa eindelijk een boost gaat krijgen!
    Kom op man, de Nederlandse zenders hebben breedbeeld nog niet eens ontdekt.
    Heeft Fok! verlaten, jeweetoch.
    pi_26959901
    quote:
    Op donderdag 12 mei 2005 08:56 schreef speknek het volgende:
    Je verwacht dus eigenlijk gewoon meer van hetzelfde?
    Nou ja... wel meer dan dat natuurlijk!
    quote:
    Op donderdag 12 mei 2005 08:59 schreef Tware het volgende:
    ja idd, je vergeet de nieuwe aspecten die nog niet onthult zijn van alle consoles: Vooral de Revolution schijnt een nieuwe manier om games te ervaren te introduceren...
    Denk nou niet dat vooràl de Revolution nieuwe aspecten gaat krijgen. Maargoed ik heb deze topic geopend om jullie te vragen wat je verwacht van de nieuwe generatie. Dus bij deze, wat verwacht jij van deze nieuwe aspecten?
    quote:
    Op donderdag 12 mei 2005 16:55 schreef m021 het volgende:
    Kom op man, de Nederlandse zenders hebben breedbeeld nog niet eens ontdekt.
    De Nederlandse zenders moeten breedbeeld zoals het nu uitgezonden wordt (Pal-plus wat in principe nòg slechter is dan Pal) gewoon overslaan en meteen naar HDTV gaan!
    quote:
    Op donderdag 12 mei 2005 16:00 schreef speknek het volgende:
    Overigens is het grappig dat ik Killer7 noemde, want dat is in retrospect nog een soort speltype waar ik meer van ga verwachten de komende tijd. Het zal nooit echt populair worden, maar toch een trouw gevolg krijgen, net als in de film (en kunst) wereld: die van de hele obscure kunstwerkjes. Het gaat daarbij niet meer om standaard zaken zoals verhaal en besturing, maar om het opwekken van emoties, verwarring en toch interesse.

Uit een preview van Killer7:
    Ik ben benieuwd! Maar zoals je zelf al zegt... het zal niet erg populair worden.
    pi_26960168
    Ik zit niet te wachten op grotere werelden. Het probleem is dat ik altijd bang ben om iets te missen, belangrijk of onbelangrijk. Het wordt al gauw onoverzichtelijk. We spreken dan ook over een kwestie van smaak .

Edit - Ik kom later uitgebreid terug op mijn visie.
    Inderdaad gaat de waarde die wij aan de mening van anderen hechten (...) in de regel bijna elke redelijke bedoeling te boven, zodat het als een soort algemeen verbreide of veeleer aangeboren manie kan worden beschouwd - Schopenhauer
    pi_26960377
    Beter, hoef je niet twee aparte topics te volgen.
    Op zondag 6 mei 2012 16:24 schreef Tamashii het volgende:
    Dat kan niet. Dit stond in de Volkskrant. :'(
    pi_26961394
    quote:
    Op donderdag 12 mei 2005 22:49 schreef Steeven het volgende:
    Ik zit niet te wachten op grotere werelden. Het probleem is dat ik altijd bang ben om iets te missen, belangrijk of onbelangrijk. Het wordt al gauw onoverzichtelijk. We spreken dan ook over een kwestie van smaak .

Edit - Ik kom later uitgebreid terug op mijn visie.
    Ik ken het probleem wel een beetje. Bij grote games ben ik eerlijk gezegd ook altijd bang dat ik dingen mis! Toch zie ik grotere werelden wel als een voordeel, maar dan moeten er niet teveel secrets inzitten.
    pi_26961652
    quote:
    Op donderdag 12 mei 2005 22:57 schreef Cerbie het volgende:
    Beter, hoef je niet twee aparte topics te volgen.
    En wat verwacht jij van de nieuwe generatie, beste Cerbie?
      vrijdag 13 mei 2005 @ 00:06:42 #22
    83139 Alessandro
    Vivere ora dare
    pi_26962030
    Weet er iemand waar je gratis live video feeds kunt bekijken van de e3???
    Geloof in jezus. Dan zal hij je belonen
    pi_26975339
    quote:
    Op donderdag 12 mei 2005 22:39 schreef P-Style het volgende:
    De Nederlandse zenders moeten breedbeeld zoals het nu uitgezonden wordt (Pal-plus wat in principe nòg slechter is dan Pal) gewoon overslaan en meteen naar HDTV gaan!
    Nee, dát zou een slimme zet zijn. Heeft eindelijk de helft van de bevolking een (PAL) breedbeeld tv, gaan de omroepen in HDTV uitzenden, kan iedereen wéér een nieuwe tv aanschaffen.
    Heeft Fok! verlaten, jeweetoch.
      vrijdag 13 mei 2005 @ 14:06:00 #24
    46045 mikando18
    stop drop rofl
    pi_26975533
    Heeft iemand het gevoel dat Sony nu doet wat ze met de Dreamcast ook deden?

Hun nieuwste console zo proberen te hypen als het echte next-gen systeem door de xbox 360 xbox 1.5 te noemen, op deze manier wachtten mensen ook op de ps2 toendertijd en lieten ze de dreamcast vallen. Natuurlijk is MS wel heel anders dan SEGA toen was maar toch.
    push it to the limit
      Donald Duck held vrijdag 13 mei 2005 @ 15:39:12 #25
    46149 __Saviour__
    Superstapelsmoor op Kristel
    pi_26978957
    Ik denk niet dat Sony zoiets nu weer probeert. Zoals je al zegt, Sega was iets totaal anders dan MS. De DreamCast faalde door een groot gebrek aan goede marketing. En dat is nu juist iets wat Microsoft wel kan. Bovendien kan Microsoft er enorme bakken met geld tegenaan smijten.
    ❤ Rozen zijn rood ❤
    ❤ Viooltjes zijn blauw ❤
    ❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')