10-05-2005: RON VLAAR: “DIT IS EEN DROOM, IK STA TE SHAKEN”
ALKMAAR – Wat Ron Vlaar overkomt, is nauwelijks te bevatten. De 20-jarige verdediger uit Hensbroek heeft twee competitiewedstrijden voor AZ gespeeld en twee zinderende UEFA Cup-wedstrijden op zijn conto. En dan belt directeur voetbalzaken Martin van Geel om te vertellen dat je bij de voorselectie voor hét Nederlands elftal zit.
Ron Vlaar in een eerste reactie: “Ik dacht dat ik gek werd. Ik stond te springen en te dansen en te shaken! Dit is een droom die uitkomt. Dit is zo ongelooflijk!”
Zijn uitbundige reactie is zeer begrijpelijk, want zijn verhaal komt wel erg dicht in de buurt van dat van een goed geschreven jongensboek. Opeens moest hij er staan tegen Sporting Lissabon in verband met de blessuregolf die AZ teisterde. Alsof hij dagelijks in de halve finale staat, voetbalde hij frank en vrij voor 35.000 toeschouwers in het José Alvalade-stadion. De Braziliaan Liedson verbleekte bij de rust die Vlaar uitstraalde. In de zinderende thuiswedstrijd stond hij weer zijn mannetje en scoorde nog bijna uit een kiezelharde vrije trap. Zijn vuurdoop heeft hij nu achter de rug; Nederland heeft kennis gemaakt met Ron Vlaar.
Vlaar: “Ik had dit zo niet verwacht. Ik kan het nog nauwelijks bevatten, want het giert nog in mijn lichaam. Als ik het vrienden vertel, beginnen ze allemaal te lachen, maar ja het is ook wel apart.”
Zijn stage bij Oranje ziet hij als een volgende stap op nog een hoger niveau dan het UEFA Cup-toneel. “Dit is het allerhoogste niveau. Ik ga er heen om mijn uiterste best te doen en lering te trekken uit alles wat ik meekrijg. Ik ga nergens vanuit en ga ook een beetje genieten.”
Kan je je al voorstellen dat je straks tegenover Ruud van Nistelrooy staat te verdedigen? “Nee, dat zei mijn vader net ook al. Ongelooflijk. Nee, ik zal het allemaal nog maar even moeten laten bezinken!”
De centrale verdediger heeft nog even om het goede nieuws een plek te geven, want over twee weken wordt hij verwacht bij Huis ter Duin in Noordwijk voor de oefenstage met Oranje. Hij zal vergezeld worden door zijn collega’s Landzaat, Timmer, Lindenbergh en Opdam.
Belachelijk dat ie nu pas is geselecteerd. Maduro werd al na 2 wedstrijden opgeroepen.
Typisch van Basten met z'n Ajax verleden.
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !