quote:
Op donderdag 18 januari 2007 10:24 schreef UIO_AMS het volgende:Eindelijk lijkt het te gaan gebeuren. Ergens in april of mei. Het Massif Central, Parc des Volcans, de brug van Millau, Gorges de Tarn, Avignon, Gorges de Verdon en dan door naar Monaco of Italië.
[
afbeelding]
[
afbeelding]
Iemand nog tips van wat we daar in de buurt nog meer kunnen bezoeken? Of specifiek in bijvoorbeeld Parc des Volcans? Restaurants / herbergen / hotels / mooie routes / opvallende bouwwerken / noem het maar op.
Edit:
De Ardeche en de haute Provence slaan we over. Daar zijn we al vaak genoeg geweest.
![]()
och och, ik had een heel verhaal voor je klaar over de omgeving van de Verdon, alle ins en outs, een half uur zitten typen, valt hier de stroom uit door de storm
nog een keer dan maar, in het kort.
een aantal posts hierboven heb ik een aantal foto's staan van het gebied rond de Verdon. Onderandere deze foto:
![]()
Deze foto is gemaakt 10 minuutjes rijden vanaf Aups. Het is een leuke toeristische plek waar je kan kijken naar de 40 meter hoge waterval. Een leuk plekje om te zwemmen in het koude water. Denk wel om de drukte in het hoogseizoen. Een leuke tip is om even door te lopen. 5/10 minuutjes stroomafwaards lopen krijg je een ander poeltje, waar deze foto is gemaakt. Ik vind zelf dit poeltje 10x zo leuk dan de grote waterval. Omdat je hier alleen komt door een klein bospaadje te nemen en even te zoeken komt hier geen hond. Zoals je op de foto ziet is er een klein watervalletje van 3 meter hoog wat uitkomt in een poeltje van ongeveer 20 meter doorsnee. Koud maar helder water, en zeer privé. Heerlijke plek om even tot rust te komen of lekker te picknicken. Ik heb hier zelf een hele middag doorgebracht met zonnen, zwemmen in mijn prive bad en wat eten. Mocht je naar de waterval gaan kijken, zeker ff doorzoeken!
![]()
Mocht je wat langer blijven hangen in dit prachtige gebied, is het zeker een must om een wandeling te maken in de Gorges du verdon! Er zijn meerdere wandelingen mogelijk, en genoeg informatie te verkrijgen bij de lokale VVV's (OdeT).
Toch wil ik je sterk de wandeling naar de Imbut aanraden!
![]()
Voor een wat sportieve dag is dit zeer leuk en mooi om te doen. Voor zowel de beginnende vakantie wandelaar als de getrainde wandelaar is het goed te doen en is er een leuke uitdaging in te vinden. Je daalt af bij het startpunt (een soort herberg langs de weg) en met 20 minuten sta je beneden op rivier niveau. In totaal moet je 2 uur lopen tot dat je bij de Imbut bent. Een adembenemende wandeling door de prachtige natuur. Het leuk aan deze wandeling is dat het pad, dat aan de zuidkant van de Verdon ligt, verschilt in hoogte niveau. Je loopt op rivier niveau waar je een frisse plens water door je gezicht kan gooien, en 10 minuten later loop je ongemerkt met het pad mee en sta je opeens 20 meter boven het water. Zo gaat dit door en wisselt het pad zich af van bospaden naar uitgekalfte rotspaden. Na die 2 uur ben je dus in de Imbut waar veel mensen een pauze nemen. Het water is hier zeer koud, maar leuk om even een duik in te nemen.
hier op
images.google.nl kan je genoeg mooie plaatjes vinden over L'Imbut.
Imbut betekent letterlijk engte. Hier komt de rivier dus bij een rotsformatie en gaat hier ondergronds.
Vanuit hier heb je 2 keuzes. Nee, eigenlijk 3. De 3e is optioneel dus zal ik eerst vertellen. Achter de Imbut, als je over een meters hoge rotsformatie klimt, kom je bij De Baou Béni. Leuk extra'tje om er wat langer op uit te zijn.
De eigenlijke 2 opties die je hebt bij de Imbut zijn of het zelfde 2 uur durende pad terug te lopen, of de Vidal uitgang te pakken. De Vidal uitgang gaat in princiepe stijl omhoog. Je loopt dus vanuit de rivier omhoog naar de weg toe. Een zeer leuk, avontuurlijk pad. Maar LET OP, het is zwaar. Je loopt stijl omhoog, honderden meters, dus erg zwaar. Het is welliswaar goed te doen als je geen geoefende loper bent zoals ik (maar daar zometeen meer van in m'n eigen ervaring) maar verkijk je er niet op.
Toch wil ik het je wel aanraden. Het is zeer avontuurlijk, van uitgehakte stenen trappetjes, ga je naar boomstammen, ga je naar ladders en zelfs moet je 5 meter omhoog klimmen met als enige zekering een staaldraad.
Ik heb deze wandeling zelf 2 keer gelopen. De eerste keer met een groep van 7 mensen, verschillend van 16 tot 50 jaar. Het is een geweldige ervaring, maar de Vidal uitgang is erg zwaar. Ik liep hem in 20 minuten flink doorstappen uit (ieder liep z'n eigen tempo) maar moest boven ruim 3 kwartier wachten tot de laatste mensen er waren. Een goede tip: wij waren die dag met 2 auto's, hierbij hebben we op de heenweg de 1e auto bij de vidal uitgang gezet, alles in 1 auto gepropt en doorgereden naar het begin. TOen we uit de Vidal uitgang kwamen hebben we dus die 1e auto gepakt, en geloof me, je bent blij als je mag zitten
![]()
Dus als je de mogelijkheid ziet, zeker doen.
De 2e keer dat ik de wandeling liep was met 3 man, voor vakantie begrippen vroeg gaan lopen (9 uur) waardoor we een koel deel van de dag te pakken hadden. Met z'n 3e stevig doorgelopen en aan het einde ook weer die Vidal uitgang gepakt. Hierbij hadden we maar 1 auto en moesten we dus nog terug lopen naar het begin, 3,3 kilometer over de gewone asvaltweg. Goed te doen hoor, alleen je loopt dan een tandje langzamer
Na het lopen van de Vidal uitgang is het een ware voldoening als je dan terug kijkt tegen wat je op gelopen hebt
![]()
je voelt je goed daarna, en een mooie ervaring rijker!
![]()
Op deze foto loop je met de vidal uitgang tegen de linker rotswand op. Tot aan de bergweg, die ongeveer op de zelfde hoogte zit zoals je kan zien aan de Noordoever aan de rechtkant.
Voor meer informatie of foto's... roep maar. Ben 7 maal in het gebied geweest, en weet dus wel het één en ander.
Veel plezier met je vakantie
![]()
en zal kijken of ik nog een keer een aantrekkelijke foto kan posten
"Dude.. they can't get any better than that"