quote:
Op dinsdag 10 mei 2005 16:57 schreef phileine het volgende:lady-wrb, ik neem aan dat je de geijkte gedrags-aanpassingen al hebt geprobeerd, zoals een uur voor het slapengaan niet meer tv kijken of computeren, een vast bedtijd-ritueel, glaasje warme melk etc? Ik had vroeger erg veel moeite om de dag los te laten, daardoor sliep ik ook moeilijk in. Een heel uitgebreid bedtijdritueel heeft me daar wel bij geholpen. (samen met mijn moeder de dag doorspreken, samen boekje lezen, evt nog even in bad, kopje kruidenthee).
Wat zegt de huisarts erover?
ons bedtijdritueel is nogal uitgebreid en nogal eenzijdig star: ik mag niets veranderen, luca doet er nog wel eens iets bij. (en als dat er eenmaal bij is, is het heel moeilijk er weer vanaf te halen)
het begint eigenlijk al met de aankondiging dat hij zo naar bed moet.
dan krijgt hij eerst een beker warme anijsmelk.
dan moet hij naar boven om zijn tanden te poetsen.
dan moet ik altijd beginnen te tellen (na 1 vliegt hij de trap al op hoor
![]()
)
dan roept hij als hij klaar is.
vervolgens kan ik hem dus niet vinden, want hij verstopt zich altijd. (overigens altijd op dezelfde plek)
dan moet ik zeggen: waar is mijn zoon nou? (een hoop gegiechel onder het dekbed tot gevolg hebbend)
dan moet ik dreigen weer weg te gaan, met een KIEKEBOE komt hij tevoorschijn.
we lezen een verhaal. (of twee, of drie, ligt eraan hoeveel zin ik heb en hoe laat het is)
dan moet sneeuwpop praten (ik doe het stemmetje voor sneeuwpop en zo kan hij vertellen hoe zijn dag was)
tegenwoordig moet nijntje meepraten (nijntje doet hij en is een stout konijntje)
dan volgt er nog uitgebreid geknuffel en we zeggen even dat we heel veel van elkaar houden.
dan gaat er een sesamstraat cd aan.
ik meld nog even dat ik NU wegga en niet terugkom als hij roept, omdat hij moet slapen.
we blazen nog even kushandjes naar elkaar, ik zeg welterusten en ik stap de kamer uit en doe de deur dicht.
heel vaak gaat daar trouwens nog een warm bad of een douche aan vooraf.
voor die melatonine ben ik niet bij de huisarts geweest. luca loopt al een jaar bij het riagg. na veel observaties en speltherapieėn verwacht ik eind van de maand te horen wat de uiteindelijke behandeling gaat worden. als er tenminste behandeld gaat worden.
het idee melatonine kwam vanochtend van een van de therapeuten. ik heb vanmiddag mijn licht opgestoken bij de apotheek en daar kwamen ze met die dosering.