Nu heeft de woning van die standaard 'slaapkamer' deuren, dus zonder slot, dat is er dus ook niet in te zetten, ik zat te denken aan een soort hangslotje ofzo.quote:Op maandag 9 mei 2005 12:30 schreef livEliveD het volgende:
Ik hoorde ooit dat het verplicht is dat je kamer op slot kan. Daarnaast kan de huisbaas toch een algemene sleutel nemen zodat ie wel naar binnen kan?
Jah in het contract staat eigenlijk alleen dat stroomafname voor normaal gebruik is.De huisbaasin stelde dat onder normaal verbruik een klein (draagbaar formaat) TVtje wordt verstaan, geen 42" plasma scherm.quote:Stroom zou ik nakijken in je contract. Als er niks over staat dan mag je een tv ophangen die je zelf wilt (lijkt me). Das normaal gebruik. Als je nu 6 tv's neerzet wordt het een ander verhaal.
Hmmm, dan is dat erg vervelend. Iets anders zoeken even geen optie, heb voor een jaar getekend.quote:Roken lijkt me idd wel te verbieden. Verder zou ik zoeken naar iets anders
Ok, maar kan ik de huisbaas dan dwingen dat ze een voorziening treft dat de deur op slot kan?quote:Ook al huur je het, het is wel JOUW kamer. Je huisbaas mag niet naar binnen wanneer jij dat niet wil.
Dat stelde ik ook voor, ik wilde de extra verbruikskosten gewoon betalen (en zoveel is dat nog niet eens), maar ze wilde het niet, het was per defenitie niet toegestaan :Squote:Als er echt teveel stroom verbruikt word mag ze je aan het einde van het jaar om extra geld vragen.
1. Ik zat opeens zonder woonruimte dus dan pak je alles wat je pakken kuntquote:waarom zit je eigenlijk op zo'n kutkamertje als je toch genoeg geld hebt om van die belachelijke dure dingen te kopen?
Net nog even (heel kort) met de basin gesproken, feitelijk wordt het mij onmogelijk gemaakt om de deur op slot te kunnen doen. Het zijn slotloze deuren, en de enigste manier om deze alsnog te kunnen afsluiten is met wat ijzerwerk en een hangslot, daarvoor moeten er wel de nodige schroeven in de deur en kozijn gedraait worden wat weer niet mag.quote:Zonder slot op je kamer kan je niet eens een inboedelverzekering afsluiten. Je huisbaas kan een slot op je deur niet verbieden, onder andere omdat ie daarmee onmogelijk maakt dat je een inboedelverzekering kan afsluiten.
Daar verwacht ik dan weer de nodige problemen mee, er wordt naar mijn weten niet per kamer gemeten wat het stroomverbruik is, bovendien heb ik maar 1 230v aansluiting die nog gedeeld wordt met mijn 'buurman' ook.quote:Aan het eind van het jaar hoor je service kosten overzicht te krijgen waarin dus gas, water, stroom, tv aansluiting en wat je allemaal extra bij kamer krijgt verrekent wordt tussen de huurders en dan krijg je dus geld terug of moet je bij betalen.
Eerst een verzoek tot het aanbrengen van dat slot (schriftelijk), en indien geen reactie de kosten van een eigen gekocht slot aftrekken van de huurpenningenquote:Op maandag 9 mei 2005 19:48 schreef Thisbe het volgende:
Pak boek 7 van het Burgerlijk wetboek er eens bij (titel 4 huur). Als huurder heb je oa het recht om je kamer op slot te kunnen doen! De beste dame heeft er ook geen flikker mee te maken wie er al dan niet bij jou blijft slapen. Stuur haar maar een brief met een kopietje van de huurwet, en zet een mooi slot op je kamerdeur!![]()
De meeste slaapkamerdeuren zijn hol, is een houten geraamte, met daarop spaanplaat. Daarin werkt fresen niet echtquote:Op maandag 9 mei 2005 19:53 schreef Dennis121 het volgende:
Maare euh nieuwe deuren enzo? Je kan in de huidige toch een slot laten fresen?
quote:Op maandag 9 mei 2005 12:27 schreef sonoferic het volgende:
voor de 375,- huur die ik per maand betaal voor 13m2
Mja dat snap ik dus ook niet... Ik heb alleen al een woonkamer van 27 m2 voor 300 euro excl. en dan krijg ik nog huursubsidie ook. Ik denk dat ik bij elkaar zo'n 55 m2 heb.quote:
volgens mij hangt dit ook wel van de huurovereenkomst af. ik weet het echt niet zeker, maar een hospita heeft volgens mij andere rechten dan een huurbaas. en zoals al eerder aangegeven lijkt dit meer op een 'hospita-overeenkomst', als dat al bestaat. glad ijs dus, maar misschien iemand die het beter weet. net als gemeubileerd wel degelijk fijner verhuren is voor de verhuurder.quote:Op maandag 9 mei 2005 19:48 schreef Thisbe het volgende:
Pak boek 7 van het Burgerlijk wetboek er eens bij (titel 4 huur). Als huurder heb je oa het recht om je kamer op slot te kunnen doen! De beste dame heeft er ook geen flikker mee te maken wie er al dan niet bij jou blijft slapen. Stuur haar maar een brief met een kopietje van de huurwet, en zet een mooi slot op je kamerdeur!![]()
Volgens mij kan dat ook met studentenkamers hoor, om exorbitante prijzen tegen te gaan.quote:Op maandag 9 mei 2005 19:58 schreef frederik het volgende:
is de huurcommissie trouwens niets? Om die huur naar beneden te krijgen?
Of werkt dat alleen met zelfstandige woonruimte?
Je staat hiermee volledig in je recht.quote:Op maandag 9 mei 2005 19:52 schreef frederik het volgende:
[..]
Eerst een verzoek tot het aanbrengen van dat slot (schriftelijk), en indien geen reactie de kosten van een eigen gekocht slot aftrekken van de huurpenningen
Bij een hospita- overeenkomst moet de hospita wel hospita zijn (in hetzelfde pand zitten).quote:Op maandag 9 mei 2005 19:59 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
volgens mij hangt dit ook wel van de huurovereenkomst af. ik weet het echt niet zeker, maar een hospita heeft volgens mij andere rechten dan een huurbaas. en zoals al eerder aangegeven lijkt dit meer op een 'hospita-overeenkomst', als dat al bestaat. glad ijs dus, maar misschien iemand die het beter weet.
blijf je bezig?quote:Op maandag 9 mei 2005 20:00 schreef XcUZ_Me het volgende:
[..]
Volgens mij kan dat ook met studentenkamers hoor, om exorbitante prijzen tegen te gaan.
Maar 't zou me niet verbazen als het allemaal hartstikke illegaal is. Dat was bij mijn hospita in Nijmegen ook en die stelde ook allemaal van die idiote regels.
ik weet niet in hoeverre het belendene pand gesplitst is of bij elkaar hoort.quote:Op maandag 9 mei 2005 20:02 schreef frederik het volgende:
[..]
Bij een hospita- overeenkomst moet de hospita wel hospita zijn (in hetzelfde pand zitten).
Hier woont de huurbaas niet in hetzelfde pand, en kan er geheel geen sprake zijn van de voordelen van hospita-huur (mindere huurbescherming bijvoorbeeld)
tenzij het gemeubileerd verhuurd wordt natuurlijk... we weten te weinig.quote:Op maandag 9 mei 2005 20:03 schreef Roellio het volgende:
Tevens is een verhuurder onderhevigd aan het zgn. 'puntensysteem'. Je start met een basis aantal punten, door middel van voorzieningen zoals ramen, een wasbak etc. komen er punten bij. Aan de hand hiervan kan er een maximaal huurbedrag worden vastgesteld. De wetswinkel in je woonplaats kan je hier meer over vertellen.
Volgens mij worden jullie alle 6 zwaar genaaid!
6 x 375 euro = 2250 euro in de maand.
Stel dat de hypotheek en vaste lasten e.d. op z'n HOOGST 1250 euro is.
Steekt die huisbaas elke maand een rug in z'n zak!
Ergens ( ik meen de OP) wordt gesproken over twee onder 1 kap, ene helft verhuur, andere wonen. Dan zijn het gewoon twee verschillende huizenquote:Op maandag 9 mei 2005 20:03 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
ik weet niet in hoeverre het belendene pand gesplitst is of bij elkaar hoort.
Zoveel meubels zet je niet in 13 m2quote:Op maandag 9 mei 2005 20:05 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
tenzij het gemeubileerd verhuurd wordt natuurlijk... we weten te weinig.
Tip: koop een LCD tv. Die verbruikt minder stroom dan een gewone tv, heeft een langere levensduur, en is kilo's lichter. Enige nadeel is dat hij niet zo groot is als een plasma.quote:Op maandag 9 mei 2005 12:27 schreef sonoferic het volgende:
En als laatste, 13m2 is niet veel. Vanwege ruimtegebrek ben ik aan het kijken voor een plasma TV, omdat ik later ooit eens naar een groter onderkomen gaat wil ik nu alvast een grote plasma aanschaffen. De 375,- huurprijs is all-in, maar de huisbaasin wil niet dat ik een 42" plasma TV ga kopen, die zou volgens haar te veel stroomverbruiken.![]()
quote:
dat hoeft volgens mij helemaal niet als het om één eigenaar gaat. en over je opvolgende opmerking: gemeubileerd is een juridische verhuurvormquote:Op maandag 9 mei 2005 20:07 schreef frederik het volgende:
[..]
Ergens ( ik meen de OP) wordt gesproken over twee onder 1 kap, ene helft verhuur, andere wonen. Dan zijn het gewoon twee verschillende huizen
we postten al twee keer bijna op hetzelfde moment iets over hospita, dat viel me op...sorry.quote:
Het is neem ik aan wel inclusief...dus exclusief kan het wel 200 zijn maar ze drukt er gewoon een stuk bij op voor andere kosten. Dus zo raar hoeft dat niet te zijn.quote:Op maandag 9 mei 2005 20:03 schreef Roellio het volgende:
Tevens is een verhuurder onderhevigd aan het zgn. 'puntensysteem'. Je start met een basis aantal punten, door middel van voorzieningen zoals ramen, een wasbak etc. komen er punten bij. Aan de hand hiervan kan er een maximaal huurbedrag worden vastgesteld. De wetswinkel in je woonplaats kan je hier meer over vertellen.
Volgens mij worden jullie alle 6 zwaar genaaid!
6 x 375 euro = 2250 euro in de maand.
Stel dat de hypotheek en vaste lasten e.d. op z'n HOOGST 1250 euro is.
Steekt die huisbaas elke maand een rug in z'n zak!
Ow hehehe 't was mij niet opgevallen. Maar gmta dan maar he?quote:Op maandag 9 mei 2005 20:13 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
we postten al twee keer bijna op hetzelfde moment iets over hospita, dat viel me op...sorry.
het lijkt me ook niet dat ze dat slot kan tegenhouden. misschien kan ze juridisch wel de sleutel eisenquote:Op maandag 9 mei 2005 20:12 schreef Noca het volgende:
Ik zou maar een slot nemen, want zonder slot op de deur van je kamer ben je niet verzekerd....en dat van die plasma tv is ook belachelijk.
quote:Op maandag 9 mei 2005 20:14 schreef XcUZ_Me het volgende:
[..]
Ow hehehe 't was mij niet opgevallen. Maar gmta dan maar he?![]()
Maar dan nog moet ze toestemming van je hebben wil ze de kamer zomaar betreden, tenzij het natuurlijk echt nood is.quote:Op maandag 9 mei 2005 20:14 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
het lijkt me ook niet dat ze dat slot kan tegenhouden. misschien kan ze juridisch wel de sleutel eisen![]()
zoals ik al eerder aangaf ken ik de huurovereenkomst niet. ik weet ook niet zeker hoe het zit met het hospitarecht. ik wacht dus op iemand die het écht weet.quote:Op maandag 9 mei 2005 20:15 schreef Noca het volgende:
[..]
Maar dan nog moet ze toestemming van je hebben wil ze de kamer zomaar betreden, tenzij het natuurlijk echt nood is.
Ik ken alleen maar 2 onder 1 kappen met 2 huisnmmers.quote:Op maandag 9 mei 2005 20:11 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
dat hoeft volgens mij helemaal niet als het om één eigenaar gaat. en over je opvolgende opmerking: gemeubileerd is een juridische verhuurvormkan je ook op 1m2 toepassen.
zoals ik al eerder aangaf... ik weet te weinig van hospitanten.quote:Op maandag 9 mei 2005 20:20 schreef frederik het volgende:
[..]
Ik ken alleen maar 2 onder 1 kappen met 2 huisnmmers.
Ik dacht zelfs dat een zelfstandige woonruimte (eigen ingang, met achter die ingang een keuken, kamer en wc en misschien woonkamer die onderling in verbinding staan zonder dat je in algemeen toegankelijke gedeelten komt) wettelijke status heeft van afzonderlijk huis.
En de hospita regeling heeft als medevoorwaarde dat de verhuurder in het pand woont waarin de huurder een kamer huurt. Wanneer de verhuurder daar niet woont maakt de afstand tot waar die wel woont opeens niets meer uit. (de hospita regeling is ter bevordering van het mensen op kamers nemen in je eigen woonhuis, het is niet een regeling om bepaalde type huisregels op te mogen leggen)
Geen idee waar de TS woont, maar kijk eens voor de grap naar de huidige prijzen van studentenkamers in Amsterdam. Dan zijn het opeens hele normale prijzen geworden..quote:Op maandag 9 mei 2005 14:13 schreef LaZZ het volgende:
TS, waar woon je eigenlijk en ben je nog student?
Anders zou ik toch gewoon gaan voor studentenhuisvesting.
Zowiezo is er voor een particulier voor dat bedrag wel meer te vinden dan 13m2!!
Volgens die logica kun je alle studentencomplexen ook wel sluiten.quote:Op maandag 9 mei 2005 21:22 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:
Volgens de huidige brandweervoorschriften mogen slaapkamers in woonhuizen namelijk niet afsluitbaar zijn.
Is het huis dus pas gerenoveerd (en moet het dus aan die voorwaarden voldoen) en staat een verhuurde kamer te boek als slaapkamer, dan kan dit best kloppen.
Probleem is dat de regelmakers vaak alleen hun eigen regels kennen (de brandweer dus de regel dat er geen slot mag, de huurman de regel dat er een slot moet).quote:Op maandag 9 mei 2005 21:38 schreef joshus_cat het volgende:
[..]
Volgens die logica kun je alle studentencomplexen ook wel sluiten.
Nee, want die staan te boek als een gebouw met de bestemming 'kamerverhuur', niet als 'woonhuis'.quote:Op maandag 9 mei 2005 21:38 schreef joshus_cat het volgende:
[..]
Volgens die logica kun je alle studentencomplexen ook wel sluiten.
Het word nooit per kamer gemeten het totaal verbruik word gewoon daar aantal bewoners gedeeld soms nog met verdeel sleutel waarbij grotere kamers iets meer betalen als de kleine.quote:Op maandag 9 mei 2005 13:51 schreef sonoferic het volgende:
Daar verwacht ik dan weer de nodige problemen mee, er wordt naar mijn weten niet per kamer gemeten wat het stroomverbruik is, bovendien heb ik maar 1 230v aansluiting die nog gedeeld wordt met mijn 'buurman' ook.
Wat gaat dan de bewijslast worden dat ik inderdaad meer verbruikt heb dan wat ik betaal?
Of toch maar voor de zekerheid een verbruiksmetertje kopen om die elende tegen het einde van de jaar te kunnen voorkomen? (heb namelijk zoiets al eens meegemaakt dat ik moest bijbetalen voor iets wat ik echt niet verbruikt had kunnen hebben)
Maanden zijn er (relatief) probleemloos verder gegaan, maar nu begint het lekker uit de hand te lopen. Zie Gestoorde huurbaas(in), wat tegen te doen??quote:Op dinsdag 10 mei 2005 09:55 schreef horney_dorney het volgende:
interessant topic, maar waar is TS gebleven? In z'n slaap gewurgd door gestoorde hospita?![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |