abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 8 mei 2005 @ 19:35:47 #1
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_26831701
Aangezien mijn lieve mamie tegenwoordig weer in Suriname woon, is er niemand in huis die dit heerlijke Surinaams gerecht kan klaarmaken.

Zijn er toevallig Fok!kers die dit kunnen maken? Zo ja, hoe precies?

-edit-
Ah gevonden!
quote:
Ingrediënten:

6 stuks Mixed Pickles
Faja Lobi Pom (roerbakmix)
1 Madam Jeanette peper
5 bouillonblokjes
2 uien
10 eetlepels olie
2 tomaten
1 bosje selderij
1 eetlepel tomatenpuree
50 gram doperwten
4 1/2 eetlepels suiker
250 gram boter
sap van 1 geperste sinaasappel
500 gram kipfilet
3 teentjes knoflook
1kg Kotomisi Pongtaya (pomtajer, geraspt uit diepvries)

Bereidingswijze:

Kip:
Olie verhitten en de kipfilet hierin bakken tot het gaar is; de tomatenpuree toevoegen en goed omscheppen.
8 eetlepels Pom (roerbakmix), de fijngesneden selderij, uien in ringen gesneden, tomaten in stukjes gesneden, knoflook, peper, doperwten en de Mixed Pickles in kleine stukjes gesneden, toevoegen en het geheel 5 minuten roerbakken.
Let op: de gember, die in de Mixed Pickles zit, niet gebruiken bij de bereiding van pom.

Pongtaya (pomtajer):
De pongtaya ontdooien en hieraan de suiker, bouillonblokjes, boter en het sinaasappelsap toevoegen en het geheel mengen tot een romige massa; hierna de reeds bereide kip hieraan toevoegen en het geheel goed mengen.

Oven:
Een vuurvaste schaal beboteren en de pongtayamengsel hierin overdoen; bak die in circa 1-1 ½ uur in een voorverwarmde oven op 200 graden of 22 minuten in de heteluchtoven; de pom is gaar als het een donkerbruine korst heeft en van binnen goudgeel is.

Serveertip:
Serveren met Kotomisi Rijst en/of Surinaams Puntje.

Variatietip:
Voeg eens 100 gram Masterbeef toe.

Menutip:
Stel uw eigen Surinaams menu samen, klik op Surinaams menu.

INFORMATIE : Pom is het meest populaire Creools gerecht in Suriname, als er pom is, is er feest in Suriname. Pom wordt gemaakt van een bijzondere tajer, die in het binnenland van Suriname groeit, die niet rauw gegeten kan worden; in de volksmond noemt men deze tajer pongtaya of pomtajer en het gerecht bereid met deze tajer noemt men pom. In Nederland is de kant en klare Kotomisi Pongtaya, geraspt uit diepvries verkrijgbaar.

MENU ONDERDEEL : Hoofdgerecht of Hapje Tussendoor met Surinaams Puntje.
HOEVEELHEID : Voor 4-6 personen.
BEREIDINGSTIJD : 22-90 minuten.
SMAAK : Mild.

http://www.webchef.nl/recept/suriname/pom
Ik ken het zelf overigens niet met tomanten en doperwten. Lijkt me ook niks persoonlijk. Dit is overigens zure pom vermoed ik. Stuk minder lekker zover ik weet.

Van de week even de ingredienten halen.

[ Bericht 40% gewijzigd door KreKkeR op 08-05-2005 19:57:44 ]
Krekker is de bom!
  zondag 8 mei 2005 @ 19:36:46 #2
3554 laffer
Ouwe LUL
pi_26831738
-Edit- Whahaha, grappig... (not)

[ Bericht 85% gewijzigd door BBQ-kip op 09-05-2005 09:36:06 ]
Zet `s nachts je prostaat op tenminste 16 graden, dan bevriezen je leidingen niet.
pi_26833130
Ik zal mijn moeder vragen, of ze zin heeft om alles te zeggen dan kijk ik wel of ik voor je typ
pi_26833344
Dat recept heb ik gemaakt alleen of er nu met vermengen dus fijn maken werd bedoeld daar kon ik niet helemaal achter komen dus heb ik de kipfilet in kleine stukjes gesneden en gebakken en de rest va het recept gevolgd.
De pomtayar met de boter vermengen was ook geen succes want de boter bleef brokkelig, ook hierzo wist ik neet of het nu gewoon met de mixer moest of in de keukenmachine, heb het met de mixer gedaan met bovenstaand resultaat.
Zuur was het trouwens niet
Het hele zaakie in een ovenschaal gedaan maar het bereidingstijd veschil tussen hetelucht en de oven (elektrisch neem ik aan) vond ik wel erg groot.
Zelf heb ik een hetelucht oven dus heb 1 uur aangehouden.
Halverwege de pom nog in een vergiet gegooid omdat ik hem wel erg vet vond van al die boter (daarna was de pom te droog)
Het smaakte voor de rest wel goed maar het resultaat was nog niet wat ik ervan verwacht had.
Volgende keer pak ik de keukenmachine.
  zondag 8 mei 2005 @ 23:34:15 #5
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_26839900
Kan je de gemaakte Pom ook invriezen?

Want het recept lijkt me wel erg lekker maar is te veel voor 2 man
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_26839925
je kan het invriezen
pi_26839939
Ah een madame Jeanette! Lekker pikant recept zeker?
#geen
  zondag 8 mei 2005 @ 23:36:37 #8
22497 Bioslock
we hope that you choke
pi_26839961
-Edit- Whahaha, grappig... (not)

[ Bericht 39% gewijzigd door BBQ-kip op 09-05-2005 09:35:47 ]
  maandag 9 mei 2005 @ 01:38:30 #9
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_26842808
quote:
Op zondag 8 mei 2005 23:35 schreef DuchessX het volgende:
Ah een madame Jeanette! Lekker pikant recept zeker?
Hoeft niet perse. Ik zelf hou daar totaal niet van.

De pom zoals ik het ken is nooit pittig gekruid. De pom van dit recept wel, maar ik zelf zou de madame Jeanette weglaten, maar goed, dat is mijn persoonlijke voorkeur.
Krekker is de bom!
pi_26947930
hmm als suri laat je de madame natuurlijk niet weg

en heb het recept ff doorgekeken, en vind het nogal..." ver bakra tiseerd"

KipFILET?????
dopertjes????, als ik jou was zou ik toch ff je moeder opbellen en haar het recept vragen
Heb je comentaar op mijn spelling/gramatica? hou het lekker voor je! mij boeit het niet
comentaar via email (ambong[@]gmail)
dit is een stupide tekstje, waar heel veel mensen 3 seconden van hun leven aan verspillen door het te lezen
pi_26948971
En zet het dan hier neer
  vrijdag 13 mei 2005 @ 11:17:25 #12
521 ruby
Hell yeah!
pi_26970168
Klik op onderstaande link en oordeel.
Om één of andere reden lukt het knippen en plakken niet vanaf m'n compie op werk. Dus dan maar even op deze manier.

http://www.sranangkukru.net/skphp/gerecht_ophaal.php?id=102&cat=hoofd

Goeie site overigens met zeer veel overheerlijke Surinaanse recepten.
Voetjes van de vloer en schud die heupen los!
pi_50621179
gewoon oefenen, pom maken is echt niet lastig. is ziet er alleen moeilijk uit. doe wel even een handschoentje aan als je met die madame sjenetjes aan de slag gaat. anders verbrand je je ogen of andere lichaamsdelen nog als je je ergens krapt...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')