FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / [help] Opel corsa GSI haalt topsnelheid niet meer
ThaFreakzondag 8 mei 2005 @ 19:10
Het volgende, een vriend van me heeft nu sinds 3 maanden een corsa gsi uit 2000 (1.6 16v, motorcode is E16SE volgens mij)....
Nu het volgende, dat ding moet normaal met gemak 190 op de teller kunnen krijgen maar dat gebeurt dus niet, in het begin liep die tegen de 200 aan op de teller.....

Motor loopt verder helemaal perfect, electronica geeft geen storing niets, alles gereset door de dealer maar heeft niets geholpen.....
Nou zei de dealer dat de auto dan een diagnose moest lopen aan de aparatuur, alles fijn en wel maar die vraagt daar flink wat geld voor.....zonder garantie dat ze de oplossing vinden!
Dus eerst zo eens proberen als iemand een idee heeft wat het eventueel zou kunnen zijn en zo wat knaken te besparen.....

De auto loopt met gemak en vrij snel naar de 170 heen en blijft vervolgens straks op de 170 hangen....
hermandepermanzondag 8 mei 2005 @ 19:15
klapt hij er ook een soort in of niet? Dus alsof je tegen een soort begrenzer aanrijdt ofzo
ThaFreakzondag 8 mei 2005 @ 19:16
quote:
Op zondag 8 mei 2005 19:15 schreef hermandeperman het volgende:
klapt hij er ook een soort in of niet? Dus alsof je tegen een soort begrenzer aanrijdt ofzo
daar lijkt het idd verdomd op kwa gevoel......
BazzoSzondag 8 mei 2005 @ 19:17
klinkt vreemd Ik kan t iig niet logisch verklaren
Lucillezondag 8 mei 2005 @ 19:19
Mijn eerste reactie is dat de auto meer wrijving ondervind. Is de stroomlijn veranderd ergens mee? Of is er meer wrijving in de aandrijving (een lager die versleten is)? Is er een remblok dat net tegen een remschijf aanloopt? Dat soort dingen dus.
ThaFreakzondag 8 mei 2005 @ 19:19
quote:
Op zondag 8 mei 2005 19:17 schreef BazzoS het volgende:
klinkt vreemd Ik kan t iig niet logisch verklaren
ik ook niet.....
ook omdat de electronica goed is en getest, motor loopt perfect in welke toeren dan ook.....
geen rare geluid, geen rare rook uit de uitlaat niets, helemaal niets te merken aan die auto.....
ThaFreakzondag 8 mei 2005 @ 19:21
quote:
Op zondag 8 mei 2005 19:19 schreef Lucille het volgende:
Mijn eerste reactie is dat de auto meer wrijving ondervind. Is de stroomlijn veranderd ergens mee? Of is er meer wrijving in de aandrijving (een lager die versleten is)? Is er een remblok dat net tegen een remschijf aanloopt? Dat soort dingen dus.
zit verder geen extra plastic op, volledig standaard......nieuwe remmen zitten er sinds aankoop op....
maar is idd een punt om toch even na te kijken, lagers zou je moeten horen en lijkt me niet dat die zo'n verschil maken.....maar alles kan op dit moment....
MewBiezondag 8 mei 2005 @ 19:28
Wat een probleem zeg, hij gaat niet harder dan 170
wees blij, ben je op een 120km'u snelweg ook je rijbewijs niet kwijt als je op topsnelheid rijdt
BazzoSzondag 8 mei 2005 @ 19:28
quote:
Op zondag 8 mei 2005 19:28 schreef MewBie het volgende:
Wat een probleem zeg, hij gaat niet harder dan 170
wees blij, ben je op een 120km'u snelweg ook je rijbewijs niet kwijt als je op topsnelheid rijdt
ja. jij rijdt altijd netjes 120.
Xtreemzondag 8 mei 2005 @ 19:32
quote:
Op zondag 8 mei 2005 19:28 schreef MewBie het volgende:
Wat een probleem zeg, hij gaat niet harder dan 170
wees blij, ben je op een 120km'u snelweg ook je rijbewijs niet kwijt als je op topsnelheid rijdt
Circuit, nordsleife, Duitsland (Newsflash: TS woont tegen de duitse grens aan).... Dus ja, wel een probleem.
Lucillezondag 8 mei 2005 @ 19:33
Ik neem aan dat de bandenspanning ook wel goed is?
ThaFreakzondag 8 mei 2005 @ 19:38
quote:
Op zondag 8 mei 2005 19:33 schreef Lucille het volgende:
Ik neem aan dat de bandenspanning ook wel goed is?
dat zou ik niet weten, neem aan dat dat in orde is maar nog een nakijk punt erbij
Tjabbozondag 8 mei 2005 @ 19:42
Lijkt erop dat de motor niet meer voldoende brandstof oid ingespoten krijgt.
Heeft de corsa een benzinefilter? is die al eens vervangen?
Een andere gedachte is dat er één of meerdere injectoren vies zijn of iets dergelijks.
ThaFreakzondag 8 mei 2005 @ 19:46
quote:
Op zondag 8 mei 2005 19:42 schreef Tjabbo het volgende:
Lijkt erop dat de motor niet meer voldoende brandstof oid ingespoten krijgt.
Heeft de corsa een benzinefilter? is die al eens vervangen?
Een andere gedachte is dat er één of meerdere injectoren vies zijn of iets dergelijks.
iedere auto heeft volgens mij wel een benzine filter.....
klinkt op zich logisch maar dan zou de motor wel beroerd van gaan lopen, en dat doet die echt totaal niet..... + zou je dan ook nog een storingscode moeten krijgen....
Tjabbozondag 8 mei 2005 @ 19:48
quote:
Op zondag 8 mei 2005 19:46 schreef ThaFreak het volgende:

[..]

iedere auto heeft volgens mij wel een benzine filter.....
klinkt op zich logisch maar dan zou de motor wel beroerd van gaan lopen, en dat doet die echt totaal niet..... + zou je dan ook nog een storingscode moeten krijgen....
Okay bij benzinefilter vies misschien wel. Maar bij een vervuilde injector (of fuelrail hoewel dat weinig tot niet voorkomt) krijg je absoluut geen foutmelding
ThaFreakzondag 8 mei 2005 @ 19:55
quote:
Op zondag 8 mei 2005 19:48 schreef Tjabbo het volgende:

[..]

Okay bij benzinefilter vies misschien wel. Maar bij een vervuilde injector (of fuelrail hoewel dat weinig tot niet voorkomt) krijg je absoluut geen foutmelding
wordt het mengsel minder goed van en zou moeten worden opgepakt door de lambda sensor als ik het goed heb.....
Tjabbozondag 8 mei 2005 @ 19:58
quote:
Op zondag 8 mei 2005 19:55 schreef ThaFreak het volgende:

[..]

wordt het mengsel minder goed van en zou moeten worden opgepakt door de lambda sensor als ik het goed heb.....
De enige manier om te weten of je auto te arm loopt is een A/F meter volgens mij.
Lambda sonde regelt toch alleen bij een te rijk mengsel?


Anyway, er schijnt iig een soort restrictor te zitten ergens. Zit die niet bij de benzinetoevoer, dan bij de luchtaanvoer.
Tenminste ik denk dat je het die kant op moet zoeken.
ThaFreakzondag 8 mei 2005 @ 20:01
quote:
Op zondag 8 mei 2005 19:58 schreef Tjabbo het volgende:

[..]

De enige manier om te weten of je auto te arm loopt is een A/F meter volgens mij.
Lambda sonde regelt toch alleen bij een te rijk mengsel?


Anyway, er schijnt iig een soort restrictor te zitten ergens. Zit die niet bij de benzinetoevoer, dan bij de luchtaanvoer.
Tenminste ik denk dat je het die kant op moet zoeken.
volgens mij wel ook een te arm mengsel....maar injectoren kan ik wel via werk laten schoonmaken....

lijkt idd dat die ergens geblokkeerd wordt, maar tis gewoon raar dat je er niets van merkt niet in het rijden of electronisch....
Tjabbozondag 8 mei 2005 @ 20:06
quote:
Op zondag 8 mei 2005 20:01 schreef ThaFreak het volgende:

[..]

volgens mij wel ook een te arm mengsel....maar injectoren kan ik wel via werk laten schoonmaken....
Een A/F meter wordt (zeker bij turbo motoren, en dan wel gekietelde) zeker gebruikt om een te arm mengsel te kunnen detecteren. Gewoonweg omdat er geen lampje iets daarover aangeeft standaard en er geen enkel metertje of sonde is die daar iets aan doet.

Vandaar dat ik dat denk/dacht.
quote:
lijkt idd dat die ergens geblokkeerd wordt, maar tis gewoon raar dat je er niets van merkt niet in het rijden of electronisch....
Als alles electronisch (weer) als stock is ingesteld en het probleem is niet weg dan lijkt het me mechanisch. Of de computer zelf is kapot.
ThaFreakzondag 8 mei 2005 @ 20:16
quote:
Op zondag 8 mei 2005 20:06 schreef Tjabbo het volgende:

[..]

Een A/F meter wordt (zeker bij turbo motoren, en dan wel gekietelde) zeker gebruikt om een te arm mengsel te kunnen detecteren. Gewoonweg omdat er geen lampje iets daarover aangeeft standaard en er geen enkel metertje of sonde is die daar iets aan doet.

Vandaar dat ik dat denk/dacht.
[..]

Als alles electronisch (weer) als stock is ingesteld en het probleem is niet weg dan lijkt het me mechanisch. Of de computer zelf is kapot.
weet het zelf ook niet 100% zeker van de lambda......injectoren worden morgen iig al bij werk schoongemaakt.....

ecu kan het dan ook nog wel eens zijn, nog een aandacht punt erbij
Herr.Flickzondag 8 mei 2005 @ 20:20
Gewoon je pik uit de uitlaat halen,scheelt een hoop!


zie je eigen avatar




Nu ff ontopic:

Draai eens net na de kat ff de uitlaat los zodat ie daar wat lekt,en dan proberen,ik heb ooit met een mondeo me gek gezocht en het lag toen aan de achterdemper die verstopt zat.

PeuRaczondag 8 mei 2005 @ 20:22
check het toerental bij 170 eens, en kijk eens hoever je in de 2e 3e of 4e versnelling kunt voordat hij in de begrenzer knalt. Misschien is de koppeling gewoon versleten, wat hij bij stevig accelereren ook zou moeten merken btw.
yupzondag 8 mei 2005 @ 20:25
quote:
Op zondag 8 mei 2005 20:22 schreef PeuRac het volgende:
check het toerental bij 170 eens, en kijk eens hoever je in de 2e 3e of 4e versnelling kunt voordat hij in de begrenzer knalt. Misschien is de koppeling gewoon versleten, wat hij bij stevig accelereren ook zou moeten merken btw.
PeuRaczondag 8 mei 2005 @ 20:31
quote:
Op zondag 8 mei 2005 20:20 schreef Herr.Flick het volgende:
Gewoon je pik uit de uitlaat halen,scheelt een hoop!


zie je eigen avatar




Nu ff ontopic:

Draai eens net na de kat ff de uitlaat los zodat ie daar wat lekt,en dan proberen,ik heb ooit met een mondeo me gek gezocht en het lag toen aan de achterdemper die verstopt zat.

Nu ben ik heel benieuwd hoe je de uitlaat verstopt krijgt, bij normaal gebruik kan zoiets niet lijkt me, heeft de auto een poos stil gestaan en zat er toen een nest in ofso
Herr.Flickzondag 8 mei 2005 @ 20:44
quote:
Op zondag 8 mei 2005 20:31 schreef PeuRac het volgende:

[..]

Nu ben ik heel benieuwd hoe je de uitlaat verstopt krijgt, bij normaal gebruik kan zoiets niet lijkt me, heeft de auto een poos stil gestaan en zat er toen een nest in ofso
Lasnaden die loslaten zodat een schotje verkeerd komt te zitten,uitlaten gevuld met een soort glaswol wat los laat,en ga zo maar even door.

PeuRaczondag 8 mei 2005 @ 20:45
quote:
Op zondag 8 mei 2005 20:44 schreef Herr.Flick het volgende:

[..]

Lasnaden die loslaten zodat een schotje verkeerd komt te zitten,uitlaten gevuld met een soort glaswol wat los laat,en ga zo maar even door.

vandaar
_V2zondag 8 mei 2005 @ 22:12
motortje starten op +- 1500 tpm laten draaien en dan de motor uitzetten. Iemand die er wel verstand van heeft even onder de kap laten luisteren. Hoor tie iets rammelen in het onderblok... Dan ben je fijn aan de beurt.

btw. is dat ding niet gewoon in een paar maand lekker fijn afgetrapt, zo moeilijk is dat niet hoor. En een gsi koop je vast niet om je schoonmoeder rustig in weg te brengen.
ThaFreakzondag 8 mei 2005 @ 22:34
@ PeuRac
haalt in iedere versnelling de redline (behalve de 5de dan) , maar koppeling is nog goed had ik anders zeker gemerkt.....

@ Herr.Flick
zal dat morgen dan ook eens nakijken, klinkt op zich logisch dat die dan teveel tegendruk gaat krijgen....

@ _V2
Heb je het topic wel doorgelezen??? Dan had je gelezen dat het blok goed loopt zonder tikken of rare geluiden dan ook.....
Ding is zeker niet afgetrapt dat is een ding wat zeker is, doorgereden is er wel mee daar is dat ding dan ook voor gemaakt!

[ Bericht 2% gewijzigd door ThaFreak op 08-05-2005 22:41:50 ]
PeuRaczondag 8 mei 2005 @ 22:39
Als de begrenzer in de 5 gelijk is aan die in de 2e, 3e en 4e versnelling is het toch de koppeling, anders kan de topsnelheid nl niet veranderen.

OF de begrenzer is veranderd, iets wat ik me niet kan voorstellen.
ThaFreakzondag 8 mei 2005 @ 22:41
quote:
Op zondag 8 mei 2005 22:39 schreef PeuRac het volgende:
Als de begrenzer in de 5 gelijk is aan die in de 2e, 3e en 4e versnelling is het toch de koppeling, anders kan de topsnelheid nl niet veranderen.

OF de begrenzer is veranderd, iets wat ik me niet kan voorstellen.
was ik "behalve in de 5" vergeten in de tekst te zetten
in de 5 kwam die tot 4000 toeren
MewBiezondag 8 mei 2005 @ 23:11
quote:
Op zondag 8 mei 2005 19:28 schreef BazzoS het volgende:

[..]

ja. jij rijdt altijd netjes 120.
Neuh niet echt standaard ongeveer 10km/u te hard
tenzij er anderen bij me in de auto zitten, dan meestal max snelheid gewoon

[ Bericht 10% gewijzigd door MewBie op 08-05-2005 23:17:20 ]
MewBiezondag 8 mei 2005 @ 23:12
quote:
Op zondag 8 mei 2005 19:32 schreef Xtreem het volgende:

[..]

Circuit, nordsleife, Duitsland (Newsflash: TS woont tegen de duitse grens aan).... Dus ja, wel een probleem.
Dat wist ik niet maar het ging toch om een auto van een vriend
Herr.Flickzondag 8 mei 2005 @ 23:21
quote:
Op zondag 8 mei 2005 22:39 schreef PeuRac het volgende:
Als de begrenzer in de 5 gelijk is aan die in de 2e, 3e en 4e versnelling is het toch de koppeling, anders kan de topsnelheid nl niet veranderen.

OF de begrenzer is veranderd, iets wat ik me niet kan voorstellen.
De koppeling kan het [/b]niet[/b] zijn, anders gaf de toerenteller wel maximale toeren aan(doorslippen!)



Controleer:

* Distributie!!!! kan zijn dat ie 1 tand versprongen is
* Aanzuig en afvoer gedeelte,het lijkt erop dat ie te weinig lucht aan kan of z'n uitlaatgassen niet kwijt kan

Maak schoon :

* EGRklep(kutkarwei)
* Carterventilatie


CiQNiZzondag 8 mei 2005 @ 23:23
Euhm...
-slechte banden/rare bandenmaat?
-Overhitting?

Toevallig een aanhanger/caravan achterop over het hoofd gezien?
CiQNiZzondag 8 mei 2005 @ 23:24
quote:
Op zondag 8 mei 2005 23:21 schreef Herr.Flick het volgende:
* Distributie!!!! kan zijn dat ie 1 tand versprongen is
is het niet zo dat bij dit type blok (1.6 16v) het blok niet gelijk aan gort ligt als dit gebeurt?
yupzondag 8 mei 2005 @ 23:27
Volgens mij gebeurt dat pas als de riem echt paar tanden is versprongen of de riem zelf geknapt/gemold is...
Tjabbozondag 8 mei 2005 @ 23:31
quote:
Op zondag 8 mei 2005 23:27 schreef yup het volgende:
Volgens mij gebeurt dat pas als de riem echt paar tanden is versprongen of de riem zelf geknapt/gemold is...
en jij bent de expert zo onderhand
vannellezondag 8 mei 2005 @ 23:40
quote:
Op zondag 8 mei 2005 22:39 schreef PeuRac het volgende:
Als de begrenzer in de 5 gelijk is aan die in de 2e, 3e en 4e versnelling is het toch de koppeling, anders kan de topsnelheid nl niet veranderen.

OF de begrenzer is veranderd, iets wat ik me niet kan voorstellen.
Om deze reden denk ik aan vermogensverlies, niet aan de begrenzer en ook niet aan de koppeling.
Om in de hoogste versnelling max. rpm te krijgen heb je veel vermogen nodig, in de lagere versnellingen gaat dat makkelijker omdat de versnellingsbakverhoudingen anders zijn.

Verbruikt die bak olie? Is de compressie gemeten? Kleppen goed afgesteld?
Ook eerder genoemde opties kunnen mee tellen: brandstoffilter, injectoren........is het luchtfilter al genoemd?
ThaFreakzondag 8 mei 2005 @ 23:41
neem de crossa morgen zelf mee naar werk....
plan:
benzine filter vervangen (you never know)
injectoren laten reinigen
uitlaat nakijken (filter en aanzuigbuis was al nagekeken)
distributie nakijken/op tijd zetten

als tijd over heb:
egr klep
carterontluchting

@CiQNiZ

alles is origineel, overhitting was niet het geval.......
tommythemanzondag 8 mei 2005 @ 23:48
Tegenwind en hij loopt gewoon niet harder? Lijkt me toch gewoon logisch, auto's halen toch bijna nooit het rode gebied in de 5? Mss met rugwind en lichte afdaling.

Een vermogenstest biedt uitsluitsel
ThaFreakzondag 8 mei 2005 @ 23:58
quote:
Op zondag 8 mei 2005 23:48 schreef tommytheman het volgende:
Tegenwind en hij loopt gewoon niet harder? Lijkt me toch gewoon logisch, auto's halen toch bijna nooit het rode gebied in de 5? Mss met rugwind en lichte afdaling.

Een vermogenstest biedt uitsluitsel
liep hiervoor net geen 200 op de teller en nu komt die niet verder dan 170......en het is vaker gedaan dan 1x dus tegenwind is het ook niet......
tommythemanmaandag 9 mei 2005 @ 00:02
Dezelfde weg ook? Zal toch wel afstelling cq vervuiling zijn, je hebt er toch geen powerfilter oid op gezet?
LennyKravitzmaandag 9 mei 2005 @ 00:14
Heb opel corsa B - 1.4 (sport)

Haalde in Duitsland max van 169 km/h (vlakke weg) en daar blijft het dan bij...

Vond het btw snel zat...
ThaFreakmaandag 9 mei 2005 @ 00:16
quote:
Op maandag 9 mei 2005 00:02 schreef tommytheman het volgende:
Dezelfde weg ook? Zal toch wel afstelling cq vervuiling zijn, je hebt er toch geen powerfilter oid op gezet?
yupz hij rijd vrijwel iedere dag dezelfde weg......
powerfilter hij is helemaal origineel
tommythemanmaandag 9 mei 2005 @ 00:31
aanvoerbuis van de koude lucht naar het luchtfilter van het filter wegdraaien(dat ie warmere lucht aanzuigt), injectiereiniger bij de benzine doen (V_power).Dit kun je proberen voor weinig.

En anders EGR defect, of temp sensor defect
Tommy_Kuklinskimaandag 9 mei 2005 @ 02:00
quote:
Op maandag 9 mei 2005 00:31 schreef tommytheman het volgende:
aanvoerbuis van de koude lucht naar het luchtfilter van het filter wegdraaien(dat ie warmere lucht aanzuigt), injectiereiniger bij de benzine doen (V_power).Dit kun je proberen voor weinig.

En anders EGR defect, of temp sensor defect


temp sensor defect? Daardoor haal je je top niet?
warme lucht aanzuigen? Dan weet je zeker dat je de 200 niet haalt..
V-Power reinigt de injectoren niet of nauwelijks, leuke marketingtruc van Shell, dat wel
Het lijkt me stug dat de EGR defect is, vies kan wel, kwestie van schoonmaken dan..
vannellemaandag 9 mei 2005 @ 02:32
quote:
Op zondag 8 mei 2005 23:40 schreef vannelle het volgende:

Verbruikt die bak olie? Is de compressie gemeten? Kleppen goed afgesteld?
Ook eerder genoemde opties kunnen mee tellen: brandstoffilter, injectoren........is het luchtfilter al genoemd?
ThaFreakmaandag 9 mei 2005 @ 13:33
quote:
Op zondag 8 mei 2005 23:41 schreef ThaFreak het volgende:
neem de crossa morgen zelf mee naar werk....
plan:
benzine filter vervangen (you never know)
injectoren laten reinigen
uitlaat nakijken (filter en aanzuigbuis was al nagekeken)
distributie nakijken/op tijd zetten

als tijd over heb:
egr klep
carterontluchting

@CiQNiZ

alles is origineel, overhitting was niet het geval.......
doorgestreepte is gebeurd......
vanmiddag wordt de distributie nagekeken. daarna de uitlaat er geheel afgesloopt en dan eerst een testritje zonder uitlaat.......
ThaFreakmaandag 9 mei 2005 @ 13:35
quote:
Op maandag 9 mei 2005 02:32 schreef vannelle het volgende:

[..]
geen olie, kleppen zijn goed, compressie zou ik niet weten maar dat is merkbaar als er iets niet goed is....luchtfilter was goed, benzinefilter is net vervangen en eveneens zijn de injectoren gereinigd
mcintoshmaandag 9 mei 2005 @ 13:38
quote:
Op maandag 9 mei 2005 13:33 schreef ThaFreak het volgende:

daarna de uitlaat er geheel afgesloopt en dan eerst een testritje zonder uitlaat.......
Doe je oorkappen op
Youpmaandag 9 mei 2005 @ 13:58
quote:
Op zondag 8 mei 2005 23:58 schreef ThaFreak het volgende:

[..]

liep hiervoor net geen 200 op de teller en nu komt die niet verder dan 170......en het is vaker gedaan dan 1x dus tegenwind is het ook niet......
de KM teller is kapot

snelheid went
nogeenmaartenmaandag 9 mei 2005 @ 14:03
kan je je gasbedaal wel volledig indrukken? loopt het pedaal ergens tegenaan? en hoe zit dat met de gaskabel?
PeuRacmaandag 9 mei 2005 @ 14:16
quote:
Op maandag 9 mei 2005 14:03 schreef nogeenmaarten het volgende:
kan je je gasbedaal wel volledig indrukken? loopt het pedaal ergens tegenaan? en hoe zit dat met de gaskabel?
Dat is idd een heel erg goed punt om naar te kijken
BoB75maandag 9 mei 2005 @ 15:22
Heb zelf geen verstand van auto's maar een oud collega had het zelfde met zijn vw bus met TDI motor. Na het vervangen van de massa meter of iets dergelijks was het probleem opgelost. Heb geen enkel idee of dat alleen in diesel motoren zit of niet.
yupmaandag 9 mei 2005 @ 15:33
Luchtmassameter (LMM) dus. Gaan wel vaker stuk bij TDi's...
PeuRacmaandag 9 mei 2005 @ 15:35
bij die TDI's ging de EGR klep toch vaak kapot/vastzitten?? (iets wat iemand hier ook noemde, maar zo'n GSI heeft niet eens een EGR klep
BoB75maandag 9 mei 2005 @ 15:36
Dat bedoel ik, toen die vervangen was liep de auto weer prima. scheelde zeker 30km/u.
BoB75maandag 9 mei 2005 @ 15:38
Die LMM dus en niet die EGR klep
yupmaandag 9 mei 2005 @ 15:39
quote:
Op maandag 9 mei 2005 15:35 schreef PeuRac het volgende:
bij die TDI's ging de EGR klep toch vaak kapot/vastzitten?? (iets wat iemand hier ook noemde, maar zo'n GSI heeft niet eens een EGR klep
Volgens mij heeft die 1.6i 16v blok weldegelijk een EGR klep.

EGR probleem is het ergst bij Opel's, bij TDi's is het vrijwel geen probleem...

LMM is het grootste probleem bij TDi's/JTD's, die gaan vaak kapoet...

EGR is ook een fucking teringzooi om te doen, we zouden het proberen bij me ooms Vectra 1.8i 16v '97 maar ja afgehaakt omdat je zo fucking veel dingen eruit moet halen
PeuRacmaandag 9 mei 2005 @ 15:47
quote:
Op maandag 9 mei 2005 15:39 schreef yup het volgende:

[..]

Volgens mij heeft die 1.6i 16v blok weldegelijk een EGR klep.

EGR probleem is het ergst bij Opel's, bij TDi's is het vrijwel geen probleem...

LMM is het grootste probleem bij TDi's/JTD's, die gaan vaak kapoet...

EGR is ook een fucking teringzooi om te doen, we zouden het proberen bij me ooms Vectra 1.8i 16v '97 maar ja afgehaakt omdat je zo fucking veel dingen eruit moet halen
een EGR klep regelt voor zover ik weet de hoeveelheid (hete) uitlaat gassen welke de inlaat in gaan, zodat de lucht niet te koud is, omdat bij oude benzine motoren de carburateur dan kon bevriezen en bij diesels (nog steeds) de temperatuur niet hoog genoeg wordt om te ontbranden. Aangezien de Corsa GSI geen carburateur is en ook niet op diesel rijdt, lijkt me die klep overbodig?

Maar misschien zit ik er ook helemaal naast, ik weet iig wel dat ik em in mijn Alfa 155 1.8 niet heb zitten.
Tommy_Kuklinskimaandag 9 mei 2005 @ 15:48
quote:
Op maandag 9 mei 2005 15:35 schreef PeuRac het volgende:
bij die TDI's ging de EGR klep toch vaak kapot/vastzitten?? (iets wat iemand hier ook noemde, maar zo'n GSI heeft niet eens een EGR klep
dacht het wel..
weet je wel wat een EGR klep is/doet?
PeuRacmaandag 9 mei 2005 @ 15:52
quote:
Op maandag 9 mei 2005 15:48 schreef Tommy_Kuklinski het volgende:

[..]

dacht het wel..
weet je wel wat een EGR klep is/doet?
check de post boven je
PNGmaandag 9 mei 2005 @ 15:58
Hij weet dus idd niet wat een EGR klep is.
PNGmaandag 9 mei 2005 @ 16:05
EGR klep is Exhaust Gas Recirculation klep. Bij Opels bv vanaf de Ecotecs. Ouderen bv C20NEs/C20XEs hebben alleen een carterontluchtingslang, maar die je kun je ook los gooien. Heeft niks met carburateurs te maken, voornaamste reden is milieu. Uitlaatgassen nog een keer erdoorheen jagen en zodoende schonere uitstoot. Levert na verloop van tijd alleen idd vervuilde EGR klep op. Maar ze zijn ook te bypassen, kan zelfs bij de dealer.
Herr.Flickmaandag 9 mei 2005 @ 16:30
quote:
Op maandag 9 mei 2005 15:39 schreef yup het volgende:


EGR is ook een fucking teringzooi om te doen, we zouden het proberen bij me ooms Vectra 1.8i 16v '97 maar ja afgehaakt omdat je zo fucking veel dingen eruit moet halen
Vind je 20 minuten teveel werk

Bij een 1800 zit ie langs het blok, bij een 1600 erachter....
En daar zit nu juist het grote verschil qua tijd.
errorkenmaandag 9 mei 2005 @ 16:35
quote:
Op maandag 9 mei 2005 15:47 schreef PeuRac het volgende:

[..]

een EGR klep regelt voor zover ik weet de hoeveelheid (hete) uitlaat gassen welke de inlaat in gaan, zodat de lucht niet te koud is, omdat bij oude benzine motoren de carburateur dan kon bevriezen en bij diesels (nog steeds) de temperatuur niet hoog genoeg wordt om te ontbranden. Aangezien de Corsa GSI geen carburateur is en ook niet op diesel rijdt, lijkt me die klep overbodig?

Maar misschien zit ik er ook helemaal naast, ik weet iig wel dat ik em in mijn Alfa 155 1.8 niet heb zitten.
Huh ? ik dacht dat een TDI motor juist de lucht koelt alvorens die binnen te nemen (intercooler) of zie ik dat nu verkeerd.
PeuRacmaandag 9 mei 2005 @ 16:52
quote:
Op maandag 9 mei 2005 16:05 schreef PNG het volgende:
EGR klep is Exhaust Gas Recirculation klep. Bij Opels bv vanaf de Ecotecs. Ouderen bv C20NEs/C20XEs hebben alleen een carterontluchtingslang, maar die je kun je ook los gooien. Heeft niks met carburateurs te maken, voornaamste reden is milieu. Uitlaatgassen nog een keer erdoorheen jagen en zodoende schonere uitstoot. Levert na verloop van tijd alleen idd vervuilde EGR klep op. Maar ze zijn ook te bypassen, kan zelfs bij de dealer.
Hij doet dus exact wat ik zeg, alleen geef jij een andere reden. Feit blijft dat lang niet alle auto's deze klep hebben.
1986-Linkmaandag 9 mei 2005 @ 17:26
quote:
Op maandag 9 mei 2005 16:35 schreef errorken het volgende:

[..]

Huh ? ik dacht dat een TDI motor juist de lucht koelt alvorens die binnen te nemen (intercooler) of zie ik dat nu verkeerd.
dat hangt dus helemaal van de motor af, als de motor een intercooler heeft word de samengeperste lucht die uit de turbo komt gekoelt, niet alle lucht die de cyliinder binnen gaat....
ThaFreakmaandag 9 mei 2005 @ 17:49
quote:
Op zondag 8 mei 2005 23:41 schreef ThaFreak het volgende:
neem de crossa morgen zelf mee naar werk....
plan:
benzine filter vervangen (you never know)
injectoren laten reinigen
uitlaat nakijken (filter en aanzuigbuis was al nagekeken)
distributie nakijken/op tijd zetten

als tijd over heb:
egr klep
carterontluchting
injectoren waren een beetje vies maar die zijn ondertussen gereinigd....
voor de rest was alles oke.....maakt alleen een beetje herrie zonder uitlaat eronder......
maar loopt er niet sneller op 170 en thats it!

morgen verder met de egr klep wel op dit type motor zit, en de carterontluchting.....
yupmaandag 9 mei 2005 @ 18:00
quote:
Op maandag 9 mei 2005 16:30 schreef Herr.Flick het volgende:

[..]

Vind je 20 minuten teveel werk

Bij een 1800 zit ie langs het blok, bij een 1600 erachter....
En daar zit nu juist het grote verschil qua tijd.
ROFLMAOPIMP...

En wij maar denken dat het ding achter het blok zit
PNGdinsdag 10 mei 2005 @ 02:40
quote:
Op maandag 9 mei 2005 16:52 schreef PeuRac het volgende:

[..]

Hij doet dus exact wat ik zeg, alleen geef jij een andere reden. Feit blijft dat lang niet alle auto's deze klep hebben.
Lul je der maar uit, Je snapt klep niet, en je snapt niet waarom die er zit, en waarom die er vanaf bepaald tijdsperk zit.
Den_Haagdinsdag 10 mei 2005 @ 07:12
Lambda-sonde of luchtmassa-meter gaar? Zou eens kijken bij de sensoren. Dat kan je dat vermogen op de top kosten.
hermandepermandinsdag 10 mei 2005 @ 13:40
quote:
Op dinsdag 10 mei 2005 02:40 schreef PNG het volgende:

[..]

Lul je der maar uit, Je snapt klep niet, en je snapt niet waarom die er zit, en waarom die er vanaf bepaald tijdsperk zit.
Ik ben echt blij dat jij ongekend duidelijke teksten weet te brengen!
ThaFreakdinsdag 10 mei 2005 @ 15:02
egr-klep was de boosdoener.....even pieren om erbij te komen maar toch hij is weer helemaal clean....
toch raar aangezien er dan meestal managementlampje gaat branden en de motor beroerd zou gaan moeten lopen....

nu het volgende, ding is gereinigd maar nu heb ik een beetje forums rondgelezen en gelezen dat dit vaker voorkomt.
is er geen oplossing om dit probleem voorgoed op te lossen???
afdoppen was geen optie omdat de motor dan in de noodloop gaat draaien heb ik begrepen.

iemand een andere oplossing
Metro2005dinsdag 10 mei 2005 @ 16:20
ZIt er geen electroniche begrenzer in die er per abuis in slaat ofzo?
hoewel je dat bij het uitlezen ook zou moeten merken denk ik.
Niet toevallig hele grote velgen eronder geknald ofzo? of is je toerenteller niet gewoon stuk of afwijkend?
Pulserdinsdag 10 mei 2005 @ 16:20
quote:
Op dinsdag 10 mei 2005 15:02 schreef ThaFreak het volgende:
egr-klep was de boosdoener.....even pieren om erbij te komen maar toch hij is weer helemaal clean....
toch raar aangezien er dan meestal managementlampje gaat branden en de motor beroerd zou gaan moeten lopen....

nu het volgende, ding is gereinigd maar nu heb ik een beetje forums rondgelezen en gelezen dat dit vaker voorkomt.
is er geen oplossing om dit probleem voorgoed op te lossen???
afdoppen was geen optie omdat de motor dan in de noodloop gaat draaien heb ik begrepen.

iemand een andere oplossing
Heb je toevallig een idee waar dat ding zit bij een Opel Vectra A (bj. 1991)?? En is dit makkelijk te reinigen??
Mijne wil niet harder dan 165 kmh en tegen een heuvel op de autobaan loopt ie in snelheid terug..
Herr.Flickdinsdag 10 mei 2005 @ 17:28
quote:
Op dinsdag 10 mei 2005 15:02 schreef ThaFreak het volgende:
egr-klep was de boosdoener.....even pieren om erbij te komen maar toch hij is weer helemaal clean....
toch raar aangezien er dan meestal managementlampje gaat branden en de motor beroerd zou gaan moeten lopen....

nu het volgende, ding is gereinigd maar nu heb ik een beetje forums rondgelezen en gelezen dat dit vaker voorkomt.
is er geen oplossing om dit probleem voorgoed op te lossen???
afdoppen was geen optie omdat de motor dan in de noodloop gaat draaien heb ik begrepen.

iemand een andere oplossing


Gewoon elke 30.000 km schoonmaken, dan is er nix aan het handje!
quote:
Op dinsdag 10 mei 2005 16:20 schreef Pulser het volgende:

[..]

Heb je toevallig een idee waar dat ding zit bij een Opel Vectra A (bj. 1991)?? En is dit makkelijk te reinigen??
Mijne wil niet harder dan 165 kmh en tegen een heuvel op de autobaan loopt ie in snelheid terug..
Die heeft ie geen....

Pr0nXXXdinsdag 10 mei 2005 @ 17:43
Herr Flick, werk jij als automonteur? Je weet veel.
hermandepermandinsdag 10 mei 2005 @ 17:44
quote:
Op dinsdag 10 mei 2005 16:20 schreef Metro2005 het volgende:
ZIt er geen electroniche begrenzer in die er per abuis in slaat ofzo?
hoewel je dat bij het uitlezen ook zou moeten merken denk ik.
Niet toevallig hele grote velgen eronder geknald ofzo? of is je toerenteller niet gewoon stuk of afwijkend?
je zou eventueel het topic door kunnen lezen
Herr.Flickdinsdag 10 mei 2005 @ 18:22
quote:
Op dinsdag 10 mei 2005 17:43 schreef Pr0nXXX het volgende:
Herr Flick, werk jij als automonteur? Je weet veel.
jep