ThaFreak | zondag 8 mei 2005 @ 19:10 |
Het volgende, een vriend van me heeft nu sinds 3 maanden een corsa gsi uit 2000 (1.6 16v, motorcode is E16SE volgens mij).... Nu het volgende, dat ding moet normaal met gemak 190 op de teller kunnen krijgen maar dat gebeurt dus niet, in het begin liep die tegen de 200 aan op de teller..... Motor loopt verder helemaal perfect, electronica geeft geen storing niets, alles gereset door de dealer maar heeft niets geholpen..... Nou zei de dealer dat de auto dan een diagnose moest lopen aan de aparatuur, alles fijn en wel maar die vraagt daar flink wat geld voor.....zonder garantie dat ze de oplossing vinden! Dus eerst zo eens proberen als iemand een idee heeft wat het eventueel zou kunnen zijn en zo wat knaken te besparen..... De auto loopt met gemak en vrij snel naar de 170 heen en blijft vervolgens straks op de 170 hangen.... | |
hermandeperman | zondag 8 mei 2005 @ 19:15 |
![]() ![]() | |
ThaFreak | zondag 8 mei 2005 @ 19:16 |
quote:daar lijkt het idd verdomd op kwa gevoel...... | |
BazzoS | zondag 8 mei 2005 @ 19:17 |
klinkt vreemd ![]() ![]() | |
Lucille | zondag 8 mei 2005 @ 19:19 |
Mijn eerste reactie is dat de auto meer wrijving ondervind. Is de stroomlijn veranderd ergens mee? Of is er meer wrijving in de aandrijving (een lager die versleten is)? Is er een remblok dat net tegen een remschijf aanloopt? Dat soort dingen dus. | |
ThaFreak | zondag 8 mei 2005 @ 19:19 |
quote:ik ook niet..... ook omdat de electronica goed is en getest, motor loopt perfect in welke toeren dan ook..... geen rare geluid, geen rare rook uit de uitlaat niets, helemaal niets te merken aan die auto..... | |
ThaFreak | zondag 8 mei 2005 @ 19:21 |
quote:zit verder geen extra plastic op, volledig standaard......nieuwe remmen zitten er sinds aankoop op.... maar is idd een punt om toch even na te kijken, lagers zou je moeten horen en lijkt me niet dat die zo'n verschil maken.....maar alles kan op dit moment.... ![]() | |
MewBie | zondag 8 mei 2005 @ 19:28 |
Wat een probleem zeg, hij gaat niet harder dan 170 ![]() wees blij, ben je op een 120km'u snelweg ook je rijbewijs niet kwijt als je op topsnelheid rijdt ![]() | |
BazzoS | zondag 8 mei 2005 @ 19:28 |
quote:ja. jij rijdt altijd netjes 120. | |
Xtreem | zondag 8 mei 2005 @ 19:32 |
quote:Circuit, nordsleife, Duitsland (Newsflash: TS woont tegen de duitse grens aan).... Dus ja, wel een probleem. | |
Lucille | zondag 8 mei 2005 @ 19:33 |
Ik neem aan dat de bandenspanning ook wel goed is? | |
ThaFreak | zondag 8 mei 2005 @ 19:38 |
quote:dat zou ik niet weten, neem aan dat dat in orde is maar nog een nakijk punt erbij ![]() | |
Tjabbo | zondag 8 mei 2005 @ 19:42 |
Lijkt erop dat de motor niet meer voldoende brandstof oid ingespoten krijgt. Heeft de corsa een benzinefilter? is die al eens vervangen? Een andere gedachte is dat er één of meerdere injectoren vies zijn of iets dergelijks. | |
ThaFreak | zondag 8 mei 2005 @ 19:46 |
quote:iedere auto heeft volgens mij wel een benzine filter..... klinkt op zich logisch maar dan zou de motor wel beroerd van gaan lopen, en dat doet die echt totaal niet..... + zou je dan ook nog een storingscode moeten krijgen.... | |
Tjabbo | zondag 8 mei 2005 @ 19:48 |
quote:Okay bij benzinefilter vies misschien wel. Maar bij een vervuilde injector (of fuelrail hoewel dat weinig tot niet voorkomt) krijg je absoluut geen foutmelding | |
ThaFreak | zondag 8 mei 2005 @ 19:55 |
quote:wordt het mengsel minder goed van en zou moeten worden opgepakt door de lambda sensor als ik het goed heb..... | |
Tjabbo | zondag 8 mei 2005 @ 19:58 |
quote:De enige manier om te weten of je auto te arm loopt is een A/F meter volgens mij. Lambda sonde regelt toch alleen bij een te rijk mengsel? Anyway, er schijnt iig een soort restrictor te zitten ergens. Zit die niet bij de benzinetoevoer, dan bij de luchtaanvoer. Tenminste ik denk dat je het die kant op moet zoeken. | |
ThaFreak | zondag 8 mei 2005 @ 20:01 |
quote:volgens mij wel ook een te arm mengsel....maar injectoren kan ik wel via werk laten schoonmaken.... lijkt idd dat die ergens geblokkeerd wordt, maar tis gewoon raar dat je er niets van merkt niet in het rijden of electronisch.... | |
Tjabbo | zondag 8 mei 2005 @ 20:06 |
quote:Een A/F meter wordt (zeker bij turbo motoren, en dan wel gekietelde) zeker gebruikt om een te arm mengsel te kunnen detecteren. Gewoonweg omdat er geen lampje iets daarover aangeeft standaard en er geen enkel metertje of sonde is die daar iets aan doet. Vandaar dat ik dat denk/dacht. ![]() quote:Als alles electronisch (weer) als stock is ingesteld en het probleem is niet weg dan lijkt het me mechanisch. Of de computer zelf is kapot. ![]() | |
ThaFreak | zondag 8 mei 2005 @ 20:16 |
quote:weet het zelf ook niet 100% zeker van de lambda......injectoren worden morgen iig al bij werk schoongemaakt..... ecu kan het dan ook nog wel eens zijn, nog een aandacht punt erbij ![]() | |
Herr.Flick | zondag 8 mei 2005 @ 20:20 |
Gewoon je pik uit de uitlaat halen,scheelt een hoop! zie je eigen avatar ![]() Nu ff ontopic: Draai eens net na de kat ff de uitlaat los zodat ie daar wat lekt,en dan proberen,ik heb ooit met een mondeo me gek gezocht en het lag toen aan de achterdemper die verstopt zat. ![]() | |
PeuRac | zondag 8 mei 2005 @ 20:22 |
check het toerental bij 170 eens, en kijk eens hoever je in de 2e 3e of 4e versnelling kunt voordat hij in de begrenzer knalt. Misschien is de koppeling gewoon versleten, wat hij bij stevig accelereren ook zou moeten merken btw. | |
yup | zondag 8 mei 2005 @ 20:25 |
quote: ![]() | |
PeuRac | zondag 8 mei 2005 @ 20:31 |
quote:Nu ben ik heel benieuwd hoe je de uitlaat verstopt krijgt, bij normaal gebruik kan zoiets niet lijkt me, heeft de auto een poos stil gestaan en zat er toen een nest in ofso ![]() | |
Herr.Flick | zondag 8 mei 2005 @ 20:44 |
quote:Lasnaden die loslaten zodat een schotje verkeerd komt te zitten,uitlaten gevuld met een soort glaswol wat los laat,en ga zo maar even door. ![]() | |
PeuRac | zondag 8 mei 2005 @ 20:45 |
quote:vandaar ![]() | |
_V2 | zondag 8 mei 2005 @ 22:12 |
motortje starten op +- 1500 tpm laten draaien en dan de motor uitzetten. Iemand die er wel verstand van heeft even onder de kap laten luisteren. Hoor tie iets rammelen in het onderblok... Dan ben je fijn aan de beurt. btw. is dat ding niet gewoon in een paar maand lekker fijn afgetrapt, zo moeilijk is dat niet hoor. En een gsi koop je vast niet om je schoonmoeder rustig in weg te brengen. | |
ThaFreak | zondag 8 mei 2005 @ 22:34 |
@ PeuRac haalt in iedere versnelling de redline (behalve de 5de dan) , maar koppeling is nog goed had ik anders zeker gemerkt..... @ Herr.Flick zal dat morgen dan ook eens nakijken, klinkt op zich logisch dat die dan teveel tegendruk gaat krijgen.... @ _V2 Heb je het topic wel doorgelezen??? Dan had je gelezen dat het blok goed loopt zonder tikken of rare geluiden dan ook..... Ding is zeker niet afgetrapt dat is een ding wat zeker is, doorgereden is er wel mee daar is dat ding dan ook voor gemaakt! [ Bericht 2% gewijzigd door ThaFreak op 08-05-2005 22:41:50 ] | |
PeuRac | zondag 8 mei 2005 @ 22:39 |
Als de begrenzer in de 5 gelijk is aan die in de 2e, 3e en 4e versnelling is het toch de koppeling, anders kan de topsnelheid nl niet veranderen. OF de begrenzer is veranderd, iets wat ik me niet kan voorstellen. | |
ThaFreak | zondag 8 mei 2005 @ 22:41 |
quote: ![]() ![]() in de 5 kwam die tot 4000 toeren | |
MewBie | zondag 8 mei 2005 @ 23:11 |
quote:Neuh niet echt ![]() tenzij er anderen bij me in de auto zitten, dan meestal max snelheid gewoon [ Bericht 10% gewijzigd door MewBie op 08-05-2005 23:17:20 ] | |
MewBie | zondag 8 mei 2005 @ 23:12 |
quote:Dat wist ik niet ![]() ![]() | |
Herr.Flick | zondag 8 mei 2005 @ 23:21 |
quote:De koppeling kan het [/b]niet[/b] zijn, anders gaf de toerenteller wel maximale toeren aan(doorslippen!) ![]() Controleer: * Distributie!!!! kan zijn dat ie 1 tand versprongen is * Aanzuig en afvoer gedeelte,het lijkt erop dat ie te weinig lucht aan kan of z'n uitlaatgassen niet kwijt kan Maak schoon : * EGRklep(kutkarwei) * Carterventilatie ![]() | |
CiQNiZ | zondag 8 mei 2005 @ 23:23 |
Euhm... -slechte banden/rare bandenmaat? -Overhitting? Toevallig een aanhanger/caravan achterop over het hoofd gezien? ![]() | |
CiQNiZ | zondag 8 mei 2005 @ 23:24 |
quote:is het niet zo dat bij dit type blok (1.6 16v) het blok niet gelijk aan gort ligt als dit gebeurt? | |
yup | zondag 8 mei 2005 @ 23:27 |
Volgens mij gebeurt dat pas als de riem echt paar tanden is versprongen of de riem zelf geknapt/gemold is... | |
Tjabbo | zondag 8 mei 2005 @ 23:31 |
quote:en jij bent de expert zo onderhand ![]() | |
vannelle | zondag 8 mei 2005 @ 23:40 |
quote:Om deze reden denk ik aan vermogensverlies, niet aan de begrenzer en ook niet aan de koppeling. Om in de hoogste versnelling max. rpm te krijgen heb je veel vermogen nodig, in de lagere versnellingen gaat dat makkelijker omdat de versnellingsbakverhoudingen anders zijn. Verbruikt die bak olie? Is de compressie gemeten? Kleppen goed afgesteld? Ook eerder genoemde opties kunnen mee tellen: brandstoffilter, injectoren........is het luchtfilter al genoemd? | |
ThaFreak | zondag 8 mei 2005 @ 23:41 |
neem de crossa morgen zelf mee naar werk.... plan: benzine filter vervangen (you never know) injectoren laten reinigen uitlaat nakijken (filter en aanzuigbuis was al nagekeken) distributie nakijken/op tijd zetten als tijd over heb: egr klep carterontluchting @CiQNiZ alles is origineel, overhitting was niet het geval....... | |
tommytheman | zondag 8 mei 2005 @ 23:48 |
Tegenwind en hij loopt gewoon niet harder? Lijkt me toch gewoon logisch, auto's halen toch bijna nooit het rode gebied in de 5? Mss met rugwind en lichte afdaling. Een vermogenstest biedt uitsluitsel | |
ThaFreak | zondag 8 mei 2005 @ 23:58 |
quote:liep hiervoor net geen 200 op de teller en nu komt die niet verder dan 170......en het is vaker gedaan dan 1x dus tegenwind is het ook niet...... | |
tommytheman | maandag 9 mei 2005 @ 00:02 |
Dezelfde weg ook? Zal toch wel afstelling cq vervuiling zijn, je hebt er toch geen powerfilter oid op gezet? | |
LennyKravitz | maandag 9 mei 2005 @ 00:14 |
Heb opel corsa B - 1.4 (sport) Haalde in Duitsland max van 169 km/h (vlakke weg) en daar blijft het dan bij... Vond het btw snel zat... | |
ThaFreak | maandag 9 mei 2005 @ 00:16 |
quote:yupz hij rijd vrijwel iedere dag dezelfde weg...... powerfilter ![]() | |
tommytheman | maandag 9 mei 2005 @ 00:31 |
aanvoerbuis van de koude lucht naar het luchtfilter van het filter wegdraaien(dat ie warmere lucht aanzuigt), injectiereiniger bij de benzine doen (V_power).Dit kun je proberen voor weinig. En anders EGR defect, of temp sensor defect | |
Tommy_Kuklinski | maandag 9 mei 2005 @ 02:00 |
quote: ![]() temp sensor defect? Daardoor haal je je top niet? warme lucht aanzuigen? Dan weet je zeker dat je de 200 niet haalt.. V-Power reinigt de injectoren niet of nauwelijks, leuke marketingtruc van Shell, dat wel ![]() Het lijkt me stug dat de EGR defect is, vies kan wel, kwestie van schoonmaken dan.. | |
vannelle | maandag 9 mei 2005 @ 02:32 |
quote: | |
ThaFreak | maandag 9 mei 2005 @ 13:33 |
quote:doorgestreepte is gebeurd...... vanmiddag wordt de distributie nagekeken. daarna de uitlaat er geheel afgesloopt en dan eerst een testritje zonder uitlaat....... | |
ThaFreak | maandag 9 mei 2005 @ 13:35 |
quote:geen olie, kleppen zijn goed, compressie zou ik niet weten maar dat is merkbaar als er iets niet goed is....luchtfilter was goed, benzinefilter is net vervangen en eveneens zijn de injectoren gereinigd | |
mcintosh | maandag 9 mei 2005 @ 13:38 |
quote:Doe je oorkappen op ![]() | |
Youp | maandag 9 mei 2005 @ 13:58 |
quote:de KM teller is kapot ![]() snelheid went ![]() | |
nogeenmaarten | maandag 9 mei 2005 @ 14:03 |
kan je je gasbedaal wel volledig indrukken? loopt het pedaal ergens tegenaan? en hoe zit dat met de gaskabel? | |
PeuRac | maandag 9 mei 2005 @ 14:16 |
quote:Dat is idd een heel erg goed punt om naar te kijken ![]() ![]() | |
BoB75 | maandag 9 mei 2005 @ 15:22 |
Heb zelf geen verstand van auto's maar een oud collega had het zelfde met zijn vw bus met TDI motor. Na het vervangen van de massa meter of iets dergelijks was het probleem opgelost. Heb geen enkel idee of dat alleen in diesel motoren zit of niet. | |
yup | maandag 9 mei 2005 @ 15:33 |
Luchtmassameter (LMM) dus. Gaan wel vaker stuk bij TDi's... | |
PeuRac | maandag 9 mei 2005 @ 15:35 |
bij die TDI's ging de EGR klep toch vaak kapot/vastzitten?? (iets wat iemand hier ook noemde, maar zo'n GSI heeft niet eens een EGR klep ![]() | |
BoB75 | maandag 9 mei 2005 @ 15:36 |
Dat bedoel ik, toen die vervangen was liep de auto weer prima. scheelde zeker 30km/u. | |
BoB75 | maandag 9 mei 2005 @ 15:38 |
Die LMM dus en niet die EGR klep | |
yup | maandag 9 mei 2005 @ 15:39 |
quote:Volgens mij heeft die 1.6i 16v blok weldegelijk een EGR klep. EGR probleem is het ergst bij Opel's, bij TDi's is het vrijwel geen probleem... LMM is het grootste probleem bij TDi's/JTD's, die gaan vaak kapoet... EGR is ook een fucking teringzooi om te doen, we zouden het proberen bij me ooms Vectra 1.8i 16v '97 maar ja afgehaakt omdat je zo fucking veel dingen eruit moet halen ![]() | |
PeuRac | maandag 9 mei 2005 @ 15:47 |
quote:een EGR klep regelt voor zover ik weet de hoeveelheid (hete) uitlaat gassen welke de inlaat in gaan, zodat de lucht niet te koud is, omdat bij oude benzine motoren de carburateur dan kon bevriezen en bij diesels (nog steeds) de temperatuur niet hoog genoeg wordt om te ontbranden. Aangezien de Corsa GSI geen carburateur is en ook niet op diesel rijdt, lijkt me die klep overbodig? Maar misschien zit ik er ook helemaal naast, ik weet iig wel dat ik em in mijn Alfa 155 1.8 niet heb zitten. | |
Tommy_Kuklinski | maandag 9 mei 2005 @ 15:48 |
quote:dacht het wel.. weet je wel wat een EGR klep is/doet? | |
PeuRac | maandag 9 mei 2005 @ 15:52 |
quote:check de post boven je ![]() | |
PNG | maandag 9 mei 2005 @ 15:58 |
Hij weet dus idd niet wat een EGR klep is. | |
PNG | maandag 9 mei 2005 @ 16:05 |
EGR klep is Exhaust Gas Recirculation klep. Bij Opels bv vanaf de Ecotecs. Ouderen bv C20NEs/C20XEs hebben alleen een carterontluchtingslang, maar die je kun je ook los gooien. Heeft niks met carburateurs te maken, voornaamste reden is milieu. Uitlaatgassen nog een keer erdoorheen jagen en zodoende schonere uitstoot. Levert na verloop van tijd alleen idd vervuilde EGR klep op. Maar ze zijn ook te bypassen, kan zelfs bij de dealer. | |
Herr.Flick | maandag 9 mei 2005 @ 16:30 |
quote:Vind je 20 minuten teveel werk ![]() Bij een 1800 zit ie langs het blok, bij een 1600 erachter.... En daar zit nu juist het grote verschil qua tijd. | |
errorken | maandag 9 mei 2005 @ 16:35 |
quote:Huh ? ik dacht dat een TDI motor juist de lucht koelt alvorens die binnen te nemen (intercooler) of zie ik dat nu verkeerd. | |
PeuRac | maandag 9 mei 2005 @ 16:52 |
quote:Hij doet dus exact wat ik zeg, alleen geef jij een andere reden. Feit blijft dat lang niet alle auto's deze klep hebben. | |
1986-Link | maandag 9 mei 2005 @ 17:26 |
quote:dat hangt dus helemaal van de motor af, als de motor een intercooler heeft word de samengeperste lucht die uit de turbo komt gekoelt, niet alle lucht die de cyliinder binnen gaat.... | |
ThaFreak | maandag 9 mei 2005 @ 17:49 |
quote:injectoren waren een beetje vies maar die zijn ondertussen gereinigd.... voor de rest was alles oke.....maakt alleen een beetje herrie zonder uitlaat eronder...... maar loopt er niet sneller op 170 en thats it! morgen verder met de egr klep wel op dit type motor zit, en de carterontluchting..... | |
yup | maandag 9 mei 2005 @ 18:00 |
quote:ROFLMAOPIMP... En wij maar denken dat het ding achter het blok zit ![]() ![]() ![]() ![]() | |
PNG | dinsdag 10 mei 2005 @ 02:40 |
quote:Lul je der maar uit, Je snapt klep niet, en je snapt niet waarom die er zit, en waarom die er vanaf bepaald tijdsperk zit. | |
Den_Haag | dinsdag 10 mei 2005 @ 07:12 |
Lambda-sonde of luchtmassa-meter gaar? Zou eens kijken bij de sensoren. Dat kan je dat vermogen op de top kosten. | |
hermandeperman | dinsdag 10 mei 2005 @ 13:40 |
quote:Ik ben echt blij dat jij ongekend duidelijke teksten weet te brengen! ![]() | |
ThaFreak | dinsdag 10 mei 2005 @ 15:02 |
egr-klep was de boosdoener.....even pieren om erbij te komen maar toch hij is weer helemaal clean.... toch raar aangezien er dan meestal managementlampje gaat branden en de motor beroerd zou gaan moeten lopen.... nu het volgende, ding is gereinigd maar nu heb ik een beetje forums rondgelezen en gelezen dat dit vaker voorkomt. is er geen oplossing om dit probleem voorgoed op te lossen??? afdoppen was geen optie omdat de motor dan in de noodloop gaat draaien heb ik begrepen. iemand een andere oplossing | |
Metro2005 | dinsdag 10 mei 2005 @ 16:20 |
ZIt er geen electroniche begrenzer in die er per abuis in slaat ofzo? hoewel je dat bij het uitlezen ook zou moeten merken denk ik. Niet toevallig hele grote velgen eronder geknald ofzo? of is je toerenteller niet gewoon stuk of afwijkend? | |
Pulser | dinsdag 10 mei 2005 @ 16:20 |
quote:Heb je toevallig een idee waar dat ding zit bij een Opel Vectra A (bj. 1991)?? En is dit makkelijk te reinigen?? Mijne wil niet harder dan 165 kmh en tegen een heuvel op de autobaan loopt ie in snelheid terug.. | |
Herr.Flick | dinsdag 10 mei 2005 @ 17:28 |
quote: ![]() Gewoon elke 30.000 km schoonmaken, dan is er nix aan het handje! quote:Die heeft ie geen.... ![]() | |
Pr0nXXX | dinsdag 10 mei 2005 @ 17:43 |
Herr Flick, werk jij als automonteur? Je weet veel. | |
hermandeperman | dinsdag 10 mei 2005 @ 17:44 |
quote:je zou eventueel het topic door kunnen lezen | |
Herr.Flick | dinsdag 10 mei 2005 @ 18:22 |
quote:jep |