De cd was eerst uitgebracht op een label genaamd Nemesis/Cargo in 1989 hij zag er toen ook heel anders uit.
![]()
Later in 1995 werd het opnieuw uitgebracht op Nitro het label van Dexter en Greg dus. Met het bekendere zwart/grijs/groene hoesje.
In 1999 werd hij opnieuw uitgebracht in betere kwaliteit (re-release), het geluid werd dus opgeschoond, maar het werd niet opnieuw opgenomen.
Nog later 2001/2002 werd het laatste nummer Kill The President weggelaten.
In de film Idle Hands mocht The Offspring even op de achtergrond optreden ergens en toen wilden ze een oud nummer spelen maar dan wel met de nieuwere sound en toen mochten de fans op hun site stemmen welk oud nummer ze opnieuw moesten opnemen voor die film en Beheaded won.
De dingen waar ze over zingen zijn echt niet standaard trouwens op die eerste cd.
Er zit vaker een diepere betekenis achter ieder nummer, dan dat je zou denken.
Elders gaat over Adulthood, de hoofdpersoon voelt zich bedrogen omdat hij als jongere een hele andere verwachtingen van zijn toekomst had gehad.
Beheaded gaat gewoon over wat de naam zegt, Dexter heeft zelf ook wat verteld over dit nr. wel grappig
http://www.offspring.com/cgi-bin/WebObjects/Offspring.woa/wa/dexter?releaseName=The+Offspring&startingTrackNumber=6Het was dus bedoeld om te schockeren wat alle punkbands destijds deden.
Blackball gaat over ehm... (een moeilijke dit) de hoofdpersoon voelt zich uitgesloten van deelname aan de maatschappij. Er blijkt dat er ook een of andere vage bende was die deden stemmen wanneer er een nieuw lid bij kwam door een zwarte of witte bal in een zak te doen, en zo anoniem toestemden dat hij lid werd of juist niet. Vandaar die naam. Verder is de 8-ball bij pool zwart, en het nr is het 8ste nr op de cd, bewust gekozen of niet, hier zou ook weer een metafoor achter zitten. Als je het nummer voor de eerste keer hoort en er niet verder bij nadenkt zou je denken dat het over drugs gaat. Ik denk dat dit toch wel kwa lyrics een van de beste Offspring nrs is.
Teheran is een van de oudste nrs trouwens, het heette toen alleen nog Baghdad.
Het gaat over de golfoorlog, net als Out On Patrol, en A Thousand Days ook wel maar die is discutabel want daar heb ik ook eens andere verhalen over gelezen.
Jennifer lost The War is eigenlijk gebaseerd op het nr "Pieces of Jennifer's body" van Hole, het gaat ook ongeveer over hetzelfde, ook goeie tekst dit trouwens (van The Offspring dan). Achter die Little Miss 1565 zit ook nog een heel verhaal. Het heette eerst "What Are We Heading For?" Maar de echte titel hebben ze gekozen om naar het nr van Hole te verwijzen ofzo.
Crossroads en Demons heb ik nooit echt wat van begrepen....
De nummers van de andere albums hebben veel minder diepgang imho, de laatste albums doen me niet zo veel meer ook niet qua muziek, het is wel nog steeds (door de oude albums) een van mn favoriete bands.
Zo dat was mijn mening over Self-Titled.