Keer terug naar jezelf, zoveel als je kunt! Ga om met hen, die van plan zijn jou beter te maken. Laat hen toe, die jij beter kunt maken. Die dingen gebeuren wederzijds en mensen leren, terwijl ze onderijwzen. Eri s geen reden, dat eerzucht om je aard uit te dragen in de openbaarbaarheid brengt, om aan die mensen te willen voordragen of college te willen geven; er is niemand, die jou zou kunnen begrijpen. Iemand zal toevallig (bij jou) terechtkomen., een of twee, en deze zal dan nog zelf door jou gevormd en onderwezen moeten worden tot het niveau van jouw inzicht. 'Voor wie heb ik dus die dingen geleerd?' Er is geen reden dan je bang bent dat je moeite hebt verspeeld, als jke voor jezelf hebt geleerd.
Maar opdat ik niet voor mijzelf alleen iets gekeerd heb, zal ik met jou dir uitstekende uitspraken delen, die bij mij oopkomen, met ongeveer dezelfde betekenis, (en) waarvan deze brief één als schuld zal inlossen; ontvang twee als voorschot. Democritus zei: 'Eén mens is voor mij als een volk, en een volk is als één mens.' Op juiste wijze (sprak) ook hij, wie hij ook geweest is - men is het immers niet eens over de auteur -, toen hem gevraagd werd waartoe een zo grote toewijding in een wetenschap diende, die voorbestemd was was om maar zeer weinig mensen te bereiken. 'Voor mij zijn weinig mensen voldoende, is een voldoende, is geen voldoende.' Deze derde uitspraak deed Epicurus op uitstekende wijze toen hij aan een van de deelnerms van zijn colleges schreef: 'Deze dingen, zo zei hij, (schirjf) ik niet aan de massa, maar aan jou; wij zijn immers voor elkaar een groot publiek.'
(Seneca)
"MOLLUCK DU SCHEISS DRECKIGER BINGO SPIELER"