FOK!forum / Televisie / Telefilms 2005
Gorrodonderdag 5 mei 2005 @ 19:59
Voor het zesde achtereenvolgende jaar presenteert de publieke omroep een reeks telefilms. Ook dit jaar zijn er weer zes unieke films gemaakt in samenwerking met uiteenlopende filmmakers. Vanaf 7 mei tot en met 11 juni zijn de zes films elke zaterdagavond op Nederland 3 na NOVA te zien. Na elke uitzending is elke film hier op deze site een week lang online nog eens te bekijken.

7 mei: Gebroken Rood

Aan wie dit leest. Als iemand deze brief vindt, en ik ben er niet meer, of niet in staat om iets te zeggen: Weet dan dat niemand me heeft gedwongen om te doen wat ik heb gedaan. Het is mijn eigen vrije keuze, ikzelf ben als enige verantwoordelijk. Ik heb geprobeerd om iemand uit te schakelen die het naar mijn mening niet verdient om te leven. Ik hoop dat het helpt, al is het maar een klein beetje. En tegen mijn familie zeg ik: het was niet uit bitterheid of uit roekeloosheid, maar ik móest dit doen. De film vertelt het verhaal van Simon, gepensioneerd leraar Nederlands en tijdens de Tweede Wereldoorlog lid van een ondergrondse verzetsgroep. Wanneer anno 2004 één van de leden van de groep op brute wijze door twee jongeren wordt vermoord, treffen de anderen elkaar bij de begrafenis. Heden en verleden vloeien in elkaar over. De groep besluit in actie te komen om opnieuw het kwaad te gaan bestrijden...

14 mei: Staatsgevaarlijk

De 21-jarige Nicolette, is net in Rotterdam gaan samenwonen met de Marokkaanse Mohammed. De verhuisdozen zijn nauwelijks uitgepakt of er lijkt een zware aanslag plaats te vinden in de Rotterdamse haven. Na veel speculaties gebeurt het nu dan toch echt in Nederland: tientallen dodelijke slachtoffers, enorme paniek en chaos. De ramp blijkt voor Nicolette nog indringender gevolgen te hebben als Mohammed wordt gearresteerd op verdenking van medeplichtigheid. Volledig overtuigd van de onschuld van haar vriend trekt Nicolette ten strijde tegen de vooroordelen, chaos en rechteloosheid, die plots in Nederland heerst. Gaandeweg stapelen zich echter aanwijzingen op dat Mohammed wel degelijk bij de zaak betrokken zou kunnen zijn. Nicolette wordt gedwongen een keuze te maken tussen het geloof in de liefde en de harde realiteit...

21 mei: Stille nacht

Vijf studentes wonen in dezelfde Nederlandse studentenstad. Elke dag fietsen ze heen en weer tussen de universiteit en hun studentenkamers, waarbij ze door een park moeten waarin regelmatig een verkrachter actief is. Als er na een periode van relatieve rust opnieuw een studente verkracht wordt, richten de meiden een comité op om de veiligheid aan de orde te stellen. Ook spreken ze af om 's nachts voortaan in groepen door het park te fietsen. Op een avond neemt een van hen het noodlottige besluit om tóch alleen te gaan. Ze wordt een paar uur later door de anderen gevonden, verkracht. De meisjes zijn diep geschokt, vooral omdat de politie er maar niet in slaagt een stap verder te komen. Ieder heeft wel een idee wie het gedaan kan hebben en het draait erop uit dat ze zelf achter de verkrachter aan gaan.

28 mei: On stage

Vijf jonge veelbelovende performers worstelen met elkaar en hun ego's om een plek in de spotlights. In een deels gescripte, deels echte documentaire, waarbij feit en fictie niet van elkaar zijn te onderscheiden, zien we vijf talentvolle afgestudeerden aan de kleinkunst academi, die door een beginnende impresario de mogelijkheid krijgen voorgespiegeld om als groep de wereld te veroveren. Idealistisch zweren ze elkaar de eeuwige trouw, maar al snel blijkt dit een wankele basis: twee van hen kiezen alsnog voor zichzelf. Door onderlinge spanningen, intriges en liefdesperikelen valt de groep tenslotte helemaal uiteen en worden sommigen van de vijf zelfs concurrenten van elkaar. Ze realiseren zich pas wat ze aan het doen zijn, als een van hen het slachtoffer wordt van hun opgekropte ambieties.

4 juni: Gezocht man

Bas (9) en zijn moeder Rosalie (36), die sinds het vertrek van Bas z'n vader op elkaar zijn aangewezen, hebben een zeer hechte band. Overgevoelig als hij is, voelt Bas feilloos aan dat Rosalie verbergt dat ze verdriet heeft, wat voor hem moeilijk te verdragen is: hij voelt zich op zijn beurt verantwoordelijk voor het geluk van zijn moeder. In de overtuiging dat een Man het enige is dat aan haar geluk ontbreekt, gaat hij voor Rosalie op zoek naar de ware, net zo gedreven en bezeten als hij zijn records najaagt. Als Rosalie daarmee geconfronteerd wordt, maakt ze zichzelf wijs dat Bas zelf naar een vader verlangt. Ze gaat in zijn opzet mee, met als gevolg een paar forse teleurstellingen die ze niet kan delen met Bas. Dan gaat ze zelf op zoek naar een geschikte man; nu voor zichzelf. De verwijdering die daar eerst door ontstaat, is pijnlijk, maar levert uiteindelijk veel op: Rosalie wordt gedwongen haar verdriet over het verlies van haar eerste Grote Liefde te verwerken, en Bas leert zich over te geven aan de enige rol die hij echt aankan: die van het kind dat hij nog is. Wanneer ze zich weer verzoenen, heeft hun zoektocht dan ook niet geleid tot een modelgzien, integendeel. Maar het besef dat Rosalie behalve een liefhebbende moeder ook een vrouw is van vlees en bloed zal hen nooit meer verlaten. En dat draagt de belofte in zich van een happy end

11 juni: Off screen

1 Maart 2002. John R. gijzelt het personeel in de Rembrandttoren in Amsterdam. Politie en overheid zijn, exact een half jaar na 11 september, in grote paniek. De man protesteert tegen breedbeeld-TV en denkt dat de zwarte balken in breedbeelduitzendingen verborgen codes bevatten. Op het einde van de dag maakt John op dramatische wijze een einde aan zijn leven. Niemand heeft ooit achterhaald wat deze man dreef. Jarenlang voerde hij een kruistocht tegen breedbeeld-TV en andere moderne technologie. Het is echter te eenvoudig om John R. voor gek te verklaren. Achter deze man schuilt een persoonlijke tragedie, die de basis vormt voor een intrigerende psychologische thriller, waarbij de feiten grotendeels op de achtergrond zullen raken. Een film over een man die duidelijk wil maken dat de wereld gek aan het worden is, maar daarbij zelf het onderspit delft...

Wie gaat er naar kijken? Ik zal ze waarschijnlijk niet allemaal gaan kijken, maar Off screen wil ik in elk geval niet missen. Handig dat je ze via internet kan bekijken als je ze mist in elk geval.
marciemarcsdonderdag 5 mei 2005 @ 20:31
Toevallig heb ik vandaag Stille Nacht gezien en ik moet zeggen dat ik hem best goed vond. Goed verhaal en leuke actrices! Ik ben verder erg benieuwd naar Off Screen.
De andere telefilms kijk ik als ik daar toevallig tijd/zin in heb
PDOAdonderdag 5 mei 2005 @ 20:46
Die laaste 2 lijken me erg interessant.
TuinSlangdonderdag 5 mei 2005 @ 21:35
Stille Nacht is al op dvd verschenen. Ik ben benieuwd hoe het met de rest zit.
Lonewolf2003vrijdag 6 mei 2005 @ 16:20
Lijken me alle 6 erg leuk.
victorinoxvrijdag 6 mei 2005 @ 16:36
Ik er 3 kijken.

Staatsgevaarlijk
Stille Nacht
Off Screen.

Off Screen heeft hier in de bioscoop gedraaid, maar ik ben er toen niet naar toe gegaan.
Airellezaterdag 7 mei 2005 @ 19:20
Stille Nacht en Offscreen ga ik zeker kijken .

Die van vanavond trekt me niet zo, maar ik zap er wel eventjes langs denk ik .
Toadzondag 8 mei 2005 @ 00:28
Gebroken Rood was wel aardig.
Actueel thema hebben ze (vrijwel) allemaal hé?
Arceezondag 8 mei 2005 @ 00:31
quote:
Op zaterdag 7 mei 2005 19:20 schreef Airelle het volgende:
Stille Nacht en Offscreen ga ik zeker kijken .
Same here.

Die van vanavond had ik geen zin in.

Telefilms.
Arceezaterdag 14 mei 2005 @ 17:31
quote:
Op donderdag 5 mei 2005 19:59 schreef Gorro het volgende:
14 mei: Staatsgevaarlijk
[afbeelding]
De 21-jarige Nicolette, is net in Rotterdam gaan samenwonen met de Marokkaanse Mohammed. De verhuisdozen zijn nauwelijks uitgepakt of er lijkt een zware aanslag plaats te vinden in de Rotterdamse haven. Na veel speculaties gebeurt het nu dan toch echt in Nederland: tientallen dodelijke slachtoffers, enorme paniek en chaos. De ramp blijkt voor Nicolette nog indringender gevolgen te hebben als Mohammed wordt gearresteerd op verdenking van medeplichtigheid. Volledig overtuigd van de onschuld van haar vriend trekt Nicolette ten strijde tegen de vooroordelen, chaos en rechteloosheid, die plots in Nederland heerst. Gaandeweg stapelen zich echter aanwijzingen op dat Mohammed wel degelijk bij de zaak betrokken zou kunnen zijn. Nicolette wordt gedwongen een keuze te maken tussen het geloof in de liefde en de harde realiteit...
Vanavond.
Airellezaterdag 14 mei 2005 @ 17:40
quote:
Op zaterdag 14 mei 2005 17:31 schreef Arcee het volgende:

[..]

Vanavond.
Deze lijkt me zeker ook leuk.
Ik ga het opnemen .

Op Cinema.nl staat een heel dossier over de Telefilms.
--> hier
Toadzaterdag 14 mei 2005 @ 23:59
Deze film was dus niks.
Arceezondag 15 mei 2005 @ 00:07
Mja, op zich wel aardig, maar ik had er prima zonder gekund.

Dat meisje leek op Mena Suvari, trouwens.

Pittig tantetje.

Maar veel te dun.
Gorrozondag 15 mei 2005 @ 00:12
Vond hem inderdaad ook niet zo sterk. Zelfs Pierre Bokma vond ik niet overtuigend in z'n rol. Suf einde ook.
Elroybzondag 15 mei 2005 @ 00:12
quote:
Op zondag 15 mei 2005 00:07 schreef Arcee het volgende:
Mja, op zich wel aardig, maar ik had er prima zonder gekund.

Dat meisje leek op Mena Suvari, trouwens.

Pittig tantetje.

Maar veel te dun.
Inderdaad, haar broek zakt af omdat ze geen kont heeft.
Arceezondag 15 mei 2005 @ 00:13
quote:
Op zondag 15 mei 2005 00:12 schreef Gorro het volgende:
Suf einde ook.
SPOILER
Ja, er was geen enkele reden om hem op dat moment dood te schieten.
Arceezondag 15 mei 2005 @ 00:14
quote:
Op zondag 15 mei 2005 00:12 schreef Elroyb het volgende:
Inderdaad, haar broek zakt af omdat ze geen kont heeft.
Ja, doe mij die vriendin van haar maar, qua kont.
Toadzondag 15 mei 2005 @ 00:37
Die hoofdrol (Nicolette) was ook een beetje cliche: een naief meisje
SPOILER
wat naderhand nog gelijk heeft ook
.

Verder vond ik het taalgebruik hier en daar vreemd, met name van Nicolette.

En dat einde hé.
SPOILER
er was helemaal niks aan de hand , suffer kon ik het niet verzinnen
Overigens kon het best een aardige film worden.
Arceezondag 15 mei 2005 @ 00:41
Wat ik ook vreemd vond...
SPOILER
Ik vond het vreemd dat we nauwelijks iets over de ramp te horen kregen. Hoeveel doden er gevallen waren, bijvoorbeeld. Daardoor leek het echt een nepramp.
ozzietukkerzondag 15 mei 2005 @ 10:16
Tja ik had eerst het voorstukje op www.telefilm.nl gekeken, en was onder de indruk, van de aanslag en daarna met de muziek tijdens arrestatie en chaos met rampenalarm, dat gaf een goede weergave neer vond ik..
Ook leuk om te zien hoe er later een noodverordering van kracht was en overal zwaarbewapende coppers stonden...

Maar gaanderweg ergerde ik me toch aan dingen die in het echt niet kunnen, ten eerste als Mo echte als hoofdverdachte wordt beschouwd zou hij niet worden vastgehouden in die 'kooicellen' maar in een extra beveiligde plaats waar hij geen contact met de buitenwereld zou kunnen hebben. En zelfs al zou dit zo zijn (de kooicellen), is het niet mogelijk dat zij naar boven rent om hem te zien, dat wordt dan echt wel beter afgeschermd..

En dan in het ziekenhuis, als zo'n gevaarlijke (volgens de nederlandse staat dan), 'terrorist' daar ligt, wordt hij echt wel beter bewaakt, of beter in het gevangenenziekenhuis behandeld, en zit er niet maar 1 politieagentje zodat hij kan ontsnappen....

Ook het einde was jammer, ik bedoel ik snap dat er een politiek correct einde moet komen dat ie het niet gedaan heeft, maar het neerschieten was nergens voor nodig, hij stond daar en rende niet weg.... dus lijkt mij de kans klein dat er in het echt geschoten zou worden..

Al met al was het toch minder dan ik verwacht had...
StephanLmaandag 16 mei 2005 @ 10:22
Door dat ze zo weing kont had, had ze ook wel iets speciaals
-DailaLama-zondag 22 mei 2005 @ 16:21
Stille Nacht. Hoe ongeloofwaardig.
SPOILER
Een verkrachting voel je heus niet aankomen hoor. Niet ieder meisje die alleen fietst wordt verkracht.
Ik vond t eigenlijk gewoon een Baantjer-aflevering.
StephanLzondag 22 mei 2005 @ 17:43
Niet helemaal gezien helaas, maar was wel aardig weer. Ik hoop dat deze films ooit gezamelijk op DVD komen, lijkt mij wel top. Ik kijk uit naar de laaste, lijkt mij wel lachen
Reesezondag 22 mei 2005 @ 21:18
Hier nog een ander topic over Stille Nacht, de Telefilm van gisteren:

[Telefilm] Stille Nacht
Toadzondag 22 mei 2005 @ 21:55
Ik heb Stille Nacht gisteren voor de twee keer gezien. Dan is 'ie toch minder.

On Stage, de telefilm van BNN skip ik. 'Gezocht man' en 'off screen' natuurlijk niet.
Lonewolf2003zaterdag 28 mei 2005 @ 23:44
Zit nu een stukje van On Stage te kijken. Wat is dit verschrikkelijk slecht.
Leanazondag 29 mei 2005 @ 00:02
Ik ben toch wel zwaar onder de indruk. Viel er midden in, maar het verhaal op zich gaf de stemming wel heel duidelijk weer.

Van stille nacht heb ik een stukje gezien, wel ok. maar voor mij net ff te eng.
Arceezondag 29 mei 2005 @ 00:09
quote:
Op zaterdag 28 mei 2005 23:44 schreef Lonewolf2003 het volgende:
Zit nu een stukje van On Stage te kijken. Wat is dit verschrikkelijk slecht.
Ik zag een klein stukje en ben blij dat ik niet gekeken heb.
ozzietukkerzondag 29 mei 2005 @ 11:21
Ik heb Stille Nacht hier (Thailand) op BvN Tv gezien, tja het is opzich aardig, maar is ook weer niet super, ach vindt het allang grappig dat ik hier gewoon NOS nieuws kan zien..

ja ik weet, eigenlijk moet ik met biertje in de hand naar zonsondergang gaan kijken, laat ik dat maar gaan doen nu
Toadzondag 5 juni 2005 @ 01:45
quote:
Op donderdag 5 mei 2005 19:59 schreef Gorro het volgende:

4 juni: Gezocht man
Het viel heel erg tegen.
Arceezondag 5 juni 2005 @ 01:54
quote:
Op zondag 5 juni 2005 01:45 schreef Toad het volgende:
Het viel heel erg tegen.
Ik vond 'm wel aardig, maar dat was vooral dankzij Monic Hendrickx .
Toadzaterdag 11 juni 2005 @ 22:27
Zometeen (na NOVA) op NL3, de laatste telefilm van dit jaar: Offscreen.
BloodhoundFromHellzaterdag 11 juni 2005 @ 23:31
geweldige flm! Offscreen! Ik had niet gedacht dat ze zon goede film van dit verhaal konden maken!! briljant geacteerd en geweldige screenplay/script!
BloodhoundFromHellzaterdag 11 juni 2005 @ 23:33
de film wordt trouwens in breedbeeld uitgezonden
BloodhoundFromHellzaterdag 11 juni 2005 @ 23:42
de film is echt briljant!!!
BloodhoundFromHellzaterdag 11 juni 2005 @ 23:46
De rare (fantasie of niet?) zich ontwikkelende vriendschap die zich ontwikkelt tussen indrukwekkend gespeelde John Voerman en Philipstopman Gerard Kleisterlee.(gespeeld door Jeroen Krabbé)...De ontwikkelingen op Voermans werk.. De spanning wordt geniaal opgebouwd!!!

de schietbaan scene met astrid joosten, gerard kleijsterlee (die ,heel dubtiel getoond, een verhouding lijken te hebben) en John voerman en dan dat geheimzinnige "pandora" project van Philips.. en de emoitionele Kleisterlee die een pistool cadeau geeft aan John... John die langzaam gek wordt.. , Astrid Joosten , waar Voerman idolaat van is, die een heel merkwaardige rol speelt??

[ Bericht 19% gewijzigd door BloodhoundFromHell op 12-06-2005 00:18:04 ]
BloodhoundFromHellzondag 12 juni 2005 @ 00:04
een verschrikkelijk eind, met een enorm indrukwekkend stukje persoonlijk drama....

Veruit DE beste film van het jaar!!! Geniaal!!
-DailaLama-zondag 12 juni 2005 @ 00:07
Kleijsterlee!?
-DailaLama-zondag 12 juni 2005 @ 00:07
Goede film idd! Vooral wanneer Astrid Joosten opeens binnen komt!
BloodhoundFromHellzondag 12 juni 2005 @ 00:08
quote:
Op zondag 12 juni 2005 00:07 schreef -DailaLama- het volgende:
Kleijsterlee!?
Ze hebben in de film de naam maar even veranderd om problemen te voorkomen..

Dit is wel degelijk de man waar de film om draait
EricusMaximuszondag 12 juni 2005 @ 00:09
Inderdaad een goede film, geloof niet dat ik er zo enthousiast over ben als BhFH , maar hij was inderdaad veel beter dan verwacht.

-DailaLama-zondag 12 juni 2005 @ 00:10
quote:
Op zondag 12 juni 2005 00:09 schreef EricusMaximus het volgende:
geloof niet dat ik er zo enthousiast over ben als BhFH
Voor Nederland is dit een buitengewone thriller.
Arceezondag 12 juni 2005 @ 00:13
quote:
Op zondag 12 juni 2005 00:09 schreef EricusMaximus het volgende:
Inderdaad een goede film, geloof niet dat ik er zo enthousiast over ben als BhFH , maar hij was inderdaad veel beter dan verwacht.

Inderdaad, twijfelde of ik wel wilde kijken, maar blij dat ik toch gekeken heb. Boeiende film.
BloodhoundFromHellzondag 12 juni 2005 @ 00:14
quote:
DE TELEGRAAF (dutch newspaper) (in dutch

AMSTERDAM - Een 59-jarige verwarde inwoner van Uithoorn heeft gisteren urenlang personeelsleden van het kantorencomplex de Rembrandttoren aan het Amstelplein in Amsterdam onder bedreiging van twee vuurwapens gegijzeld. Hij maakte geen slachtoffers. Aan het eind van de dag kwam er een eind aan het drama toen de man zichzelf doodschoot. Buschauffeur John R. kwam bizar genoeg tot zijn daad uit protest tegen de "onzinnige invoering" van breedbeeldtelevisies. In een verklaring die hij onder meer aan deze krant faxte, viel te lezen dat "kopers van deze toestellen worden misleid en dat er geheimzinnige boodschappen in de zwarte balken zitten die met de uitzendingen gepaard gaan".

Hij ageerde al ongeveer een jaar tegen breedbeeldtelevisies, onder meer bij de Consumentenbond, maar kreeg steeds nul op het rekest. Volgens de politie had de man een strafblad, maar is hij nooit wegens geweld veroordeeld.

Vergissing


De dader heeft de gijzelaars gedwongen voor de ramen de tekst 'Wij misleiden' en 'Kleisterlee liegt' te plakken. (Foto: ANP)

De gijzelnemer heeft zich in het kantorencomplex vergist. Hij moet hebben gedacht dat breedbeeld-producent Philips in de Rembrandttoren was gevestigd, maar het bedrijf is sinds een half jaar verhuisd naar de naastgelegen Breitnertoren. Hij maakte echter geen aanstalten om naar de andere toren te gaan.

De Uithoornaar hield vanaf 09.30 uur bij de receptie achttien mensen onder schot met een pistoolmitrailleur en een handvuurwapen. Ook had hij een koffertje bij zich waarin naar eigen zeggen explosieven zaten.

De gijzeling in de hoogste toren van Amsterdam kwam exact een half jaar na de aanslagen in de Verenigde Staten. "Hij dwong ons op de grond te gaan zitten en rustig te blijven", vertelde een van de gijzelaars na afloop. "Hij dreigde het gebouw op te blazen als er iets gebeurde dat niet naar zijn zin was. Er zitten hier veel Amerikaanse bedrijven en je weet maar nooit met wie je te maken hebt. Je gedachten gaan toch terug naar 11 september." In de toren, die 36 etages telt, zijn ook Amerikaanse en Britse bedrijven gevestigd.

De gijzelnemer liet in het hele gebouw pamfletten voor de ramen hangen met daarop teksten die op Philips sloegen, zoals 'We mislead' (Wij misleiden) en 'Kleisterlee lies' (Kleisterlee liegt).

Hij verschanste zich bij de receptie, waar hij een uitstekend overzicht had op wat er buiten gebeurde. Ook kon hij op verschillende monitoren de beelden op de beveiligingscamera's volgen. Hij legde de portier geen strobreed in de weg; deze kon gewoon de telefoon opnemen of zelf bellen.


Een overzicht van de hulpdiensten die bij de Rembrandttoren aanwezig waren. (Foto: ANP)

Op het moment dat de gijzeling begon, bevonden zich enkele honderden mensen in de toren. Sommigen wisten via de brandtrappen het gebouw te verlaten, anderen, in totaal 237 mensen, bleven op de bovenverdiepingen. Zij liepen geen direct gevaar.

Een speciale onderhandelaar van de politie stond in nauw contact met de gijzelnemer. Mede door zijn inzet werden zes vrouwen en later nog eens twee mannen vrijgelaten.

De gijzelaars bleven vrij rustig onder de omstandigheden. Drie medewerkers van ING-directeur W. Jansen werden onder schot gehouden. "Af en toe heb ik telefonisch contact met hen", vertelde Jansen. "Ze houden zich sterk. Ik vind het vreselijk dat ik er zelf niet bij ben, ik voel me verantwoordelijk voor mijn mensen."

Rolf Geling van het energiebedrijf Minart kon op tijd wegkomen, maar enkele van zijn collega's waren minder fortuinlijk. "Ze maakten nog gebaren dat hij een pistool had. Ze leken niet in paniek."

De gehele dag waren de politie, GG&GD en brandweer waren met een enorme macht op de been, in totaal zo'n 200 mensen. De omgeving werd hermetisch afgesloten. Trein- en metroverkeer werden stilgelegd, afritten van de snelwegen gingen op slot. Leden van het arrestatieteam waren paraat en speciale calamiteitenteams werden opgeroepen. De traumahelikopter vloog af en aan. Nabij de Rembrandttoren, vlakbij het Amstelstation, stonden ambulances gereed om eventuele gewonden af te kunnen voeren.

De gesprekken met de gijzelnemer verliepen volgens de politie in een "open en ontspannen sfeer". Om 16.15 uur deelde hij dat hij even een pauze inlaste en naar het toilet ging om zich op zijn actie te bezinnen. Daar vuurde hij echter twee kogels door zijn hoofd, zo bleek even na half vijf. De man overleed in het ziekenhuis.

De gijzelaars werden in een speciale bus weggereden. Zij zullen professionele hulp krijgen. Philips heeft zijn medeleven met de betrokkenen getoond.
Even ter opfrissing het krantestukje over de gijzeling..
BloodhoundFromHellzondag 12 juni 2005 @ 00:17
quote:
Off screen

Thriller met allure

Bijna twee jaar geleden gijzelde een verwarde buschauffeur een aantal werknemers van de Amsterdamse Rembrandttoren uit protest tegen de Philips breedbeeldtv's. Off screen overtuigt als psychologisch drama en is ook nog eens met veel zwier gefilmd.

Pieter Kuijpers kijkt met een vergrootglas naar Nederland. Hij speurt naar nieuwsberichten die de media slechts korte tijd hebben beziggehouden, maar waar hij drama in ziet. En als hij zulke gebeurtenissen heeft gevonden, dan vergroot hij die uit tot films met on-Nederlandse, Hollywood-achtige allure. Zo vormde hij in zijn debuut Van God los de geschiedenis rond de bende van Venlo om tot een Goodfellas-achtige gangsterfilm. En voor zijn nieuwste film Off screen was de gijzeling van de Rembrandttoren de inspiratiebron van Kuijpers en scenarist Hugo Heinen. Ze maakten er een goed doortimmerd psychologisch drama van, over een man in de war.
Het voorval leende zich ook uitstekend voor een filmscript. Op 11 maart 2002 gijzelde een buschauffeur achttien mensen in de lobby van het Amsterdamse kantoorgebouw. Hij wilde Philips-topman Kleisterlee spreken om zich te beklagen over de breedbeeldtelevisies, waarmee volgens hem de consument wordt bedrogen.
Ongelukkigerwijze had de gijzelnemer zich in het gebouw verschanst waar Philips al enige tijd geleden niet meer in gehuisvest was. Nog tragischer was de afloop. Aan het einde van de dag schiet de man zich een kogel door de kop.

Verborgen codes
De man was verward, stond er later in alle kranten, en dat heeft de fantasie van Kuijpers en Heinen geprikkeld. Terwijl Off screen zich afspeelt op de gijzelingsdag, wordt in een groot aantal flashbacks een verklaring gegeven voor de wanhoopsdaad van John Voerman. We zien dan hoe deze buschauffeur kennismaakt met de directeur van de afdeling 'sound and vision' (hier Gerard Wesselinck geheten), die hem in vertrouwen neemt over allerlei absurde bedrijfsgeheimen: de breedbeeldtelevisie zou verborgen codes uitzenden.
De ontknoping van Off screen is niet verrassend, maar dankzij het scherpe samenspel van Jan Decleir en Jeroen Krabbé geeft dat niet. Decleir vertolkt de gijzelnemer ingetogen maar buitengewoon indringend. Hij maakt van hem een binnenvetter, met wie desondanks niet te spotten valt. Krabbé biedt goed tegenwicht door Wesselinck te spelen als een innemende zakenman die precies het charisma uitstraalt waardoor Voerman zich laat imponeren. Off screen overtuigt als psychologisch drama en is ook nog eens met veel zwier gefilmd. Pieter Kuijpers laat opnieuw zien dat hij niet vies is van pathos; en net als in Van God los vliegt Off screen daardoor een paar momenten uit de bocht. Wéér die slowmotions, wéér het 'Kyrie Eletson' en de bliksemflitsen.
Hoewel Kuijpers' stijl, aanpak en misschien ook ambities on-Nederlands zijn, blijven zijn films toch geheel geworteld in onze eigen samenleving. Zo gaf Van God los een treffend beeld van Noord-Limburgers, die slechts drie dagen per jaar - met carnaval - uit hun bol gaan. En Off screen is niet alleen een spannend gijzelingsdrama, maar ook een mooi tragisch portret van een Amsterdamse buschauffeur die steeds dieper wegzakt in het moeras van de eenzaamheid, en intussen blijft wegdromen bij Astrid Joosten.
-Mk-zondag 12 juni 2005 @ 00:19
Het was een boeiende film.
BloodhoundFromHellzondag 12 juni 2005 @ 00:29
Jazeker en je gaat je toch afvragen in hoeverre Voerman het fantaseerde. Philips is tenslotte een bedrijf waar wel meer rare geheimen omheen hangen (denk aan de zaak met Roel Pieper en van Sloot.) Philips is tenslotte het meest high tech bedrijf ter wereld... een bedrijf vol raadsels ! Ik geloof wel dat er meer achter die zaak Voerman zit dan een verwarde buschauffeur.
StephanLzondag 12 juni 2005 @ 11:41
Leuk om de nieuwsberichten weer te lezen, was ik ook van plan.
Lonewolf2003zondag 12 juni 2005 @ 11:56
Omdat ik de telefilms tot nu toe niks vond, heb ik niet gekeken. Maar na deze lovende reakties, ga Offscreen dan toch maar proberen.
Toadzondag 12 juni 2005 @ 12:35
Gisteravond was de laatste Telefilm van dit jaar: tijd om de balans op de maken.

1. Gebroken Rood (IKON) - 7.5
2. Stille Nacht (AVRO) - 7.0
3. Offscreen (VPRO) - 7.0
4. Staatsgevaarlijk (NPS) - 5.0
5. Gezocht man (TELEAC/NOT) - 4.0

Niet gezien:
6. On stage (BNN)
Arceezondag 12 juni 2005 @ 14:03
1. Off Screen - 7.5 (verrassend boeiend)
2. Gezocht: Man - 7.0 ( Monic )
3. Staatsgevaarlijk - 7.0 (begon goed, maar slap einde)

Stille Nacht ga ik nog zien.
T3rr0rzondag 12 juni 2005 @ 16:05
Hulde aan Offscreen, erg goede film
-Mk-zondag 12 juni 2005 @ 21:56
Op Uitzendinggemist zijn ze te bekijken .