abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 5 mei 2005 @ 19:59:26 #1
25301 Gorro
Reject False Icons
pi_26761092
Voor het zesde achtereenvolgende jaar presenteert de publieke omroep een reeks telefilms. Ook dit jaar zijn er weer zes unieke films gemaakt in samenwerking met uiteenlopende filmmakers. Vanaf 7 mei tot en met 11 juni zijn de zes films elke zaterdagavond op Nederland 3 na NOVA te zien. Na elke uitzending is elke film hier op deze site een week lang online nog eens te bekijken.

7 mei: Gebroken Rood

Aan wie dit leest. Als iemand deze brief vindt, en ik ben er niet meer, of niet in staat om iets te zeggen: Weet dan dat niemand me heeft gedwongen om te doen wat ik heb gedaan. Het is mijn eigen vrije keuze, ikzelf ben als enige verantwoordelijk. Ik heb geprobeerd om iemand uit te schakelen die het naar mijn mening niet verdient om te leven. Ik hoop dat het helpt, al is het maar een klein beetje. En tegen mijn familie zeg ik: het was niet uit bitterheid of uit roekeloosheid, maar ik móest dit doen. De film vertelt het verhaal van Simon, gepensioneerd leraar Nederlands en tijdens de Tweede Wereldoorlog lid van een ondergrondse verzetsgroep. Wanneer anno 2004 één van de leden van de groep op brute wijze door twee jongeren wordt vermoord, treffen de anderen elkaar bij de begrafenis. Heden en verleden vloeien in elkaar over. De groep besluit in actie te komen om opnieuw het kwaad te gaan bestrijden...

14 mei: Staatsgevaarlijk

De 21-jarige Nicolette, is net in Rotterdam gaan samenwonen met de Marokkaanse Mohammed. De verhuisdozen zijn nauwelijks uitgepakt of er lijkt een zware aanslag plaats te vinden in de Rotterdamse haven. Na veel speculaties gebeurt het nu dan toch echt in Nederland: tientallen dodelijke slachtoffers, enorme paniek en chaos. De ramp blijkt voor Nicolette nog indringender gevolgen te hebben als Mohammed wordt gearresteerd op verdenking van medeplichtigheid. Volledig overtuigd van de onschuld van haar vriend trekt Nicolette ten strijde tegen de vooroordelen, chaos en rechteloosheid, die plots in Nederland heerst. Gaandeweg stapelen zich echter aanwijzingen op dat Mohammed wel degelijk bij de zaak betrokken zou kunnen zijn. Nicolette wordt gedwongen een keuze te maken tussen het geloof in de liefde en de harde realiteit...

21 mei: Stille nacht

Vijf studentes wonen in dezelfde Nederlandse studentenstad. Elke dag fietsen ze heen en weer tussen de universiteit en hun studentenkamers, waarbij ze door een park moeten waarin regelmatig een verkrachter actief is. Als er na een periode van relatieve rust opnieuw een studente verkracht wordt, richten de meiden een comité op om de veiligheid aan de orde te stellen. Ook spreken ze af om 's nachts voortaan in groepen door het park te fietsen. Op een avond neemt een van hen het noodlottige besluit om tóch alleen te gaan. Ze wordt een paar uur later door de anderen gevonden, verkracht. De meisjes zijn diep geschokt, vooral omdat de politie er maar niet in slaagt een stap verder te komen. Ieder heeft wel een idee wie het gedaan kan hebben en het draait erop uit dat ze zelf achter de verkrachter aan gaan.

28 mei: On stage

Vijf jonge veelbelovende performers worstelen met elkaar en hun ego's om een plek in de spotlights. In een deels gescripte, deels echte documentaire, waarbij feit en fictie niet van elkaar zijn te onderscheiden, zien we vijf talentvolle afgestudeerden aan de kleinkunst academi, die door een beginnende impresario de mogelijkheid krijgen voorgespiegeld om als groep de wereld te veroveren. Idealistisch zweren ze elkaar de eeuwige trouw, maar al snel blijkt dit een wankele basis: twee van hen kiezen alsnog voor zichzelf. Door onderlinge spanningen, intriges en liefdesperikelen valt de groep tenslotte helemaal uiteen en worden sommigen van de vijf zelfs concurrenten van elkaar. Ze realiseren zich pas wat ze aan het doen zijn, als een van hen het slachtoffer wordt van hun opgekropte ambieties.

4 juni: Gezocht man

Bas (9) en zijn moeder Rosalie (36), die sinds het vertrek van Bas z'n vader op elkaar zijn aangewezen, hebben een zeer hechte band. Overgevoelig als hij is, voelt Bas feilloos aan dat Rosalie verbergt dat ze verdriet heeft, wat voor hem moeilijk te verdragen is: hij voelt zich op zijn beurt verantwoordelijk voor het geluk van zijn moeder. In de overtuiging dat een Man het enige is dat aan haar geluk ontbreekt, gaat hij voor Rosalie op zoek naar de ware, net zo gedreven en bezeten als hij zijn records najaagt. Als Rosalie daarmee geconfronteerd wordt, maakt ze zichzelf wijs dat Bas zelf naar een vader verlangt. Ze gaat in zijn opzet mee, met als gevolg een paar forse teleurstellingen die ze niet kan delen met Bas. Dan gaat ze zelf op zoek naar een geschikte man; nu voor zichzelf. De verwijdering die daar eerst door ontstaat, is pijnlijk, maar levert uiteindelijk veel op: Rosalie wordt gedwongen haar verdriet over het verlies van haar eerste Grote Liefde te verwerken, en Bas leert zich over te geven aan de enige rol die hij echt aankan: die van het kind dat hij nog is. Wanneer ze zich weer verzoenen, heeft hun zoektocht dan ook niet geleid tot een modelgzien, integendeel. Maar het besef dat Rosalie behalve een liefhebbende moeder ook een vrouw is van vlees en bloed zal hen nooit meer verlaten. En dat draagt de belofte in zich van een happy end

11 juni: Off screen

1 Maart 2002. John R. gijzelt het personeel in de Rembrandttoren in Amsterdam. Politie en overheid zijn, exact een half jaar na 11 september, in grote paniek. De man protesteert tegen breedbeeld-TV en denkt dat de zwarte balken in breedbeelduitzendingen verborgen codes bevatten. Op het einde van de dag maakt John op dramatische wijze een einde aan zijn leven. Niemand heeft ooit achterhaald wat deze man dreef. Jarenlang voerde hij een kruistocht tegen breedbeeld-TV en andere moderne technologie. Het is echter te eenvoudig om John R. voor gek te verklaren. Achter deze man schuilt een persoonlijke tragedie, die de basis vormt voor een intrigerende psychologische thriller, waarbij de feiten grotendeels op de achtergrond zullen raken. Een film over een man die duidelijk wil maken dat de wereld gek aan het worden is, maar daarbij zelf het onderspit delft...

Wie gaat er naar kijken? Ik zal ze waarschijnlijk niet allemaal gaan kijken, maar Off screen wil ik in elk geval niet missen. Handig dat je ze via internet kan bekijken als je ze mist in elk geval.
pi_26761886
Toevallig heb ik vandaag Stille Nacht gezien en ik moet zeggen dat ik hem best goed vond. Goed verhaal en leuke actrices! Ik ben verder erg benieuwd naar Off Screen.
De andere telefilms kijk ik als ik daar toevallig tijd/zin in heb
pi_26762175
Die laaste 2 lijken me erg interessant.
  donderdag 5 mei 2005 @ 21:35:32 #4
76429 TuinSlang
Sproeiplicht
pi_26763411
Stille Nacht is al op dvd verschenen. Ik ben benieuwd hoe het met de rest zit.
I love the smell of wet grass in the morning.
  vrijdag 6 mei 2005 @ 16:20:12 #5
69957 Lonewolf2003
Cool. Cool, cool, cool
pi_26780772
Lijken me alle 6 erg leuk.
  vrijdag 6 mei 2005 @ 16:36:52 #6
27619 victorinox
Big, fuck-off shiny ones
pi_26781152
Ik er 3 kijken.

Staatsgevaarlijk
Stille Nacht
Off Screen.

Off Screen heeft hier in de bioscoop gedraaid, maar ik ben er toen niet naar toe gegaan.
The thoughts of others screech at them like the forced laughs of a billion art house movie patrons.
IMDb Vote History
pi_26807450
Stille Nacht en Offscreen ga ik zeker kijken .

Die van vanavond trekt me niet zo, maar ik zap er wel eventjes langs denk ik .
pi_26815024
Gebroken Rood was wel aardig.
Actueel thema hebben ze (vrijwel) allemaal hé?
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 8 mei 2005 @ 00:31:06 #9
862 Arcee
Look closer
pi_26815060
quote:
Op zaterdag 7 mei 2005 19:20 schreef Airelle het volgende:
Stille Nacht en Offscreen ga ik zeker kijken .
Same here.

Die van vanavond had ik geen zin in.

Telefilms.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 14 mei 2005 @ 17:31:48 #10
862 Arcee
Look closer
pi_27006970
quote:
Op donderdag 5 mei 2005 19:59 schreef Gorro het volgende:
14 mei: Staatsgevaarlijk
[afbeelding]
De 21-jarige Nicolette, is net in Rotterdam gaan samenwonen met de Marokkaanse Mohammed. De verhuisdozen zijn nauwelijks uitgepakt of er lijkt een zware aanslag plaats te vinden in de Rotterdamse haven. Na veel speculaties gebeurt het nu dan toch echt in Nederland: tientallen dodelijke slachtoffers, enorme paniek en chaos. De ramp blijkt voor Nicolette nog indringender gevolgen te hebben als Mohammed wordt gearresteerd op verdenking van medeplichtigheid. Volledig overtuigd van de onschuld van haar vriend trekt Nicolette ten strijde tegen de vooroordelen, chaos en rechteloosheid, die plots in Nederland heerst. Gaandeweg stapelen zich echter aanwijzingen op dat Mohammed wel degelijk bij de zaak betrokken zou kunnen zijn. Nicolette wordt gedwongen een keuze te maken tussen het geloof in de liefde en de harde realiteit...
Vanavond.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_27007152
quote:
Op zaterdag 14 mei 2005 17:31 schreef Arcee het volgende:

[..]

Vanavond.
Deze lijkt me zeker ook leuk.
Ik ga het opnemen .

Op Cinema.nl staat een heel dossier over de Telefilms.
--> hier
pi_27016009
Deze film was dus niks.
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 15 mei 2005 @ 00:07:31 #13
862 Arcee
Look closer
pi_27016175
Mja, op zich wel aardig, maar ik had er prima zonder gekund.

Dat meisje leek op Mena Suvari, trouwens.

Pittig tantetje.

Maar veel te dun.
  zondag 15 mei 2005 @ 00:12:24 #14
25301 Gorro
Reject False Icons
pi_27016297
Vond hem inderdaad ook niet zo sterk. Zelfs Pierre Bokma vond ik niet overtuigend in z'n rol. Suf einde ook.
pi_27016308
quote:
Op zondag 15 mei 2005 00:07 schreef Arcee het volgende:
Mja, op zich wel aardig, maar ik had er prima zonder gekund.

Dat meisje leek op Mena Suvari, trouwens.

Pittig tantetje.

Maar veel te dun.
Inderdaad, haar broek zakt af omdat ze geen kont heeft.
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 15 mei 2005 @ 00:13:45 #16
862 Arcee
Look closer
pi_27016331
quote:
Op zondag 15 mei 2005 00:12 schreef Gorro het volgende:
Suf einde ook.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 15 mei 2005 @ 00:14:20 #17
862 Arcee
Look closer
pi_27016352
quote:
Op zondag 15 mei 2005 00:12 schreef Elroyb het volgende:
Inderdaad, haar broek zakt af omdat ze geen kont heeft.
Ja, doe mij die vriendin van haar maar, qua kont.
pi_27016862
Die hoofdrol (Nicolette) was ook een beetje cliche: een naief meisje
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
.

Verder vond ik het taalgebruik hier en daar vreemd, met name van Nicolette.

En dat einde hé.
SPOILER
Overigens kon het best een aardige film worden.
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 15 mei 2005 @ 00:41:13 #19
862 Arcee
Look closer
pi_27016957
Wat ik ook vreemd vond...
SPOILER
  zondag 15 mei 2005 @ 10:16:34 #20
64459 ozzietukker
no worries mate
pi_27020518
Tja ik had eerst het voorstukje op www.telefilm.nl gekeken, en was onder de indruk, van de aanslag en daarna met de muziek tijdens arrestatie en chaos met rampenalarm, dat gaf een goede weergave neer vond ik..
Ook leuk om te zien hoe er later een noodverordering van kracht was en overal zwaarbewapende coppers stonden...

Maar gaanderweg ergerde ik me toch aan dingen die in het echt niet kunnen, ten eerste als Mo echte als hoofdverdachte wordt beschouwd zou hij niet worden vastgehouden in die 'kooicellen' maar in een extra beveiligde plaats waar hij geen contact met de buitenwereld zou kunnen hebben. En zelfs al zou dit zo zijn (de kooicellen), is het niet mogelijk dat zij naar boven rent om hem te zien, dat wordt dan echt wel beter afgeschermd..

En dan in het ziekenhuis, als zo'n gevaarlijke (volgens de nederlandse staat dan), 'terrorist' daar ligt, wordt hij echt wel beter bewaakt, of beter in het gevangenenziekenhuis behandeld, en zit er niet maar 1 politieagentje zodat hij kan ontsnappen....

Ook het einde was jammer, ik bedoel ik snap dat er een politiek correct einde moet komen dat ie het niet gedaan heeft, maar het neerschieten was nergens voor nodig, hij stond daar en rende niet weg.... dus lijkt mij de kans klein dat er in het echt geschoten zou worden..

Al met al was het toch minder dan ik verwacht had...
RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
pi_27047508
Door dat ze zo weing kont had, had ze ook wel iets speciaals
  zondag 22 mei 2005 @ 16:21:51 #22
95998 -DailaLama-
Het is Dalai, niet Daila!
pi_27246925
Stille Nacht. Hoe ongeloofwaardig.
SPOILER
Ik vond t eigenlijk gewoon een Baantjer-aflevering.
pi_27249110
Niet helemaal gezien helaas, maar was wel aardig weer. Ik hoop dat deze films ooit gezamelijk op DVD komen, lijkt mij wel top. Ik kijk uit naar de laaste, lijkt mij wel lachen
pi_27255675
Hier nog een ander topic over Stille Nacht, de Telefilm van gisteren:

[Telefilm] Stille Nacht
Eeuwig vijfentwintig
pi_27257091
Ik heb Stille Nacht gisteren voor de twee keer gezien. Dan is 'ie toch minder.

On Stage, de telefilm van BNN skip ik. 'Gezocht man' en 'off screen' natuurlijk niet.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')