Voor het zesde achtereenvolgende jaar presenteert de publieke omroep een reeks telefilms. Ook dit jaar zijn er weer zes unieke films gemaakt in samenwerking met uiteenlopende filmmakers. Vanaf 7 mei tot en met 11 juni zijn de zes films elke zaterdagavond op Nederland 3 na NOVA te zien. Na elke uitzending is elke film hier op
deze site een week lang online nog eens te bekijken.
7 mei: Gebroken Rood![]()
Aan wie dit leest. Als iemand deze brief vindt, en ik ben er niet meer, of niet in staat om iets te zeggen: Weet dan dat niemand me heeft gedwongen om te doen wat ik heb gedaan. Het is mijn eigen vrije keuze, ikzelf ben als enige verantwoordelijk. Ik heb geprobeerd om iemand uit te schakelen die het naar mijn mening niet verdient om te leven. Ik hoop dat het helpt, al is het maar een klein beetje. En tegen mijn familie zeg ik: het was niet uit bitterheid of uit roekeloosheid, maar ik móest dit doen. De film vertelt het verhaal van Simon, gepensioneerd leraar Nederlands en tijdens de Tweede Wereldoorlog lid van een ondergrondse verzetsgroep. Wanneer anno 2004 één van de leden van de groep op brute wijze door twee jongeren wordt vermoord, treffen de anderen elkaar bij de begrafenis. Heden en verleden vloeien in elkaar over. De groep besluit in actie te komen om opnieuw het kwaad te gaan bestrijden...
14 mei: Staatsgevaarlijk![]()
De 21-jarige Nicolette, is net in Rotterdam gaan samenwonen met de Marokkaanse Mohammed. De verhuisdozen zijn nauwelijks uitgepakt of er lijkt een zware aanslag plaats te vinden in de Rotterdamse haven. Na veel speculaties gebeurt het nu dan toch echt in Nederland: tientallen dodelijke slachtoffers, enorme paniek en chaos. De ramp blijkt voor Nicolette nog indringender gevolgen te hebben als Mohammed wordt gearresteerd op verdenking van medeplichtigheid. Volledig overtuigd van de onschuld van haar vriend trekt Nicolette ten strijde tegen de vooroordelen, chaos en rechteloosheid, die plots in Nederland heerst. Gaandeweg stapelen zich echter aanwijzingen op dat Mohammed wel degelijk bij de zaak betrokken zou kunnen zijn. Nicolette wordt gedwongen een keuze te maken tussen het geloof in de liefde en de harde realiteit...
21 mei: Stille nacht![]()
Vijf studentes wonen in dezelfde Nederlandse studentenstad. Elke dag fietsen ze heen en weer tussen de universiteit en hun studentenkamers, waarbij ze door een park moeten waarin regelmatig een verkrachter actief is. Als er na een periode van relatieve rust opnieuw een studente verkracht wordt, richten de meiden een comité op om de veiligheid aan de orde te stellen. Ook spreken ze af om 's nachts voortaan in groepen door het park te fietsen. Op een avond neemt een van hen het noodlottige besluit om tóch alleen te gaan. Ze wordt een paar uur later door de anderen gevonden, verkracht. De meisjes zijn diep geschokt, vooral omdat de politie er maar niet in slaagt een stap verder te komen. Ieder heeft wel een idee wie het gedaan kan hebben en het draait erop uit dat ze zelf achter de verkrachter aan gaan.
28 mei: On stage![]()
Vijf jonge veelbelovende performers worstelen met elkaar en hun ego's om een plek in de spotlights. In een deels gescripte, deels echte documentaire, waarbij feit en fictie niet van elkaar zijn te onderscheiden, zien we vijf talentvolle afgestudeerden aan de kleinkunst academi, die door een beginnende impresario de mogelijkheid krijgen voorgespiegeld om als groep de wereld te veroveren. Idealistisch zweren ze elkaar de eeuwige trouw, maar al snel blijkt dit een wankele basis: twee van hen kiezen alsnog voor zichzelf. Door onderlinge spanningen, intriges en liefdesperikelen valt de groep tenslotte helemaal uiteen en worden sommigen van de vijf zelfs concurrenten van elkaar. Ze realiseren zich pas wat ze aan het doen zijn, als een van hen het slachtoffer wordt van hun opgekropte ambieties.
4 juni: Gezocht man![]()
Bas (9) en zijn moeder Rosalie (36), die sinds het vertrek van Bas z'n vader op elkaar zijn aangewezen, hebben een zeer hechte band. Overgevoelig als hij is, voelt Bas feilloos aan dat Rosalie verbergt dat ze verdriet heeft, wat voor hem moeilijk te verdragen is: hij voelt zich op zijn beurt verantwoordelijk voor het geluk van zijn moeder. In de overtuiging dat een Man het enige is dat aan haar geluk ontbreekt, gaat hij voor Rosalie op zoek naar de ware, net zo gedreven en bezeten als hij zijn records najaagt. Als Rosalie daarmee geconfronteerd wordt, maakt ze zichzelf wijs dat Bas zelf naar een vader verlangt. Ze gaat in zijn opzet mee, met als gevolg een paar forse teleurstellingen die ze niet kan delen met Bas. Dan gaat ze zelf op zoek naar een geschikte man; nu voor zichzelf. De verwijdering die daar eerst door ontstaat, is pijnlijk, maar levert uiteindelijk veel op: Rosalie wordt gedwongen haar verdriet over het verlies van haar eerste Grote Liefde te verwerken, en Bas leert zich over te geven aan de enige rol die hij echt aankan: die van het kind dat hij nog is. Wanneer ze zich weer verzoenen, heeft hun zoektocht dan ook niet geleid tot een modelgzien, integendeel. Maar het besef dat Rosalie behalve een liefhebbende moeder ook een vrouw is van vlees en bloed zal hen nooit meer verlaten. En dat draagt de belofte in zich van een happy end
11 juni: Off screen![]()
1 Maart 2002. John R. gijzelt het personeel in de Rembrandttoren in Amsterdam. Politie en overheid zijn, exact een half jaar na 11 september, in grote paniek. De man protesteert tegen breedbeeld-TV en denkt dat de zwarte balken in breedbeelduitzendingen verborgen codes bevatten. Op het einde van de dag maakt John op dramatische wijze een einde aan zijn leven. Niemand heeft ooit achterhaald wat deze man dreef. Jarenlang voerde hij een kruistocht tegen breedbeeld-TV en andere moderne technologie. Het is echter te eenvoudig om John R. voor gek te verklaren. Achter deze man schuilt een persoonlijke tragedie, die de basis vormt voor een intrigerende psychologische thriller, waarbij de feiten grotendeels op de achtergrond zullen raken. Een film over een man die duidelijk wil maken dat de wereld gek aan het worden is, maar daarbij zelf het onderspit delft...
Wie gaat er naar kijken? Ik zal ze waarschijnlijk niet allemaal gaan kijken, maar
Off screen wil ik in elk geval niet missen. Handig dat je ze via internet kan bekijken als je ze mist in elk geval.