abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_27100182
Doe jezelf een lol en neem FreeBSD. En kom niet aan met 'Fedora is simpeler'. Ja, totdat er iets misgaat, X niet meer wil starten en je de console nodig hebt om iets op te lossen. Als je niet wil leren hoe het systeem intern werkt met de kernel, processen en bestandspermissies etc, en alleen met een GUI wilt werken, loop je geheid een keer vast, en dus kan je het maar meteen goed aanpakken. Ik heb een hekel aan die wildgroei van distributies die elk weer hun eigen 'wizards' en bestandslocaties hebben. Dat is het grote probleem van Linux.

De FreeBSD documentatie in de vorm van het FreeBSD Handbook is 1 van de beste die er is: http://www.freebsd.org/do(...)/handbook/index.html De eerste 5 hoofdstukken leiden je stapsgewijs door de installatie, de basiskennis van UNIX-systemen, het installeren van extra applicaties met de package manager, en het X window system (welke niet nodig is voor een pure server, commandline all the way ). De algemene tip: veel lezen en niet te snel opgeven. En zoveel mogelijk als normale user inloggen en dingen uitproberen... UNIX doet wat je t opdraagt en als root een vergissing maken heeft me in mijn beginnerstijd verschillende gehandicapte systemen opgeleverd.

Interactie met Windows-machines is geen probleem, hebben we Samba voor M'n FreeBSD server hier heeft een dikke harddisk die ik op die manier als Windows-share kan benaderen op alle PC's in m'n netwerk.

[ Bericht 4% gewijzigd door Fleischmeister op 17-05-2005 22:42:44 ]
Een dag zonder vlees is een dag niet geleefd
pi_27108918
Klein foutje in mijn post, alleen php5 is te downloaden via package manager, terwijl ik nog liever even bij php4 blijf.
  woensdag 18 mei 2005 @ 11:10:17 #53
98665 MrAli
A.K.A. 'Immortal Ali'
pi_27110505
# "Een niet opgeruimde kamer en bureau vol troep is het kenmerk van een genie!"
# "Winnen is belangrijker dan meedoen!"
# "Alles wat niet mag is leuk om wel te doen!"
# Hendrik Johannes Cruijff
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar: