zo onduidelijk is het toch niet mag ik hopen.quote:Op dinsdag 10 mei 2005 08:17 schreef SCH het volgende:
[..]
Ik snap niet wat je bedoelt met 'zo kan het niet'. De krijgsraad was ook bij lange na niet perfect. Dit is het minst slechte systeem waarbij zoals in ieder systeem fouten kunnen worden gemaakt.
ja dat lijkt me een puik plan! kennis van zaken en toch objectief genoeg.quote:Op dinsdag 10 mei 2005 09:14 schreef CANARIS het volgende:
Ik brgrijp wel , dat je geen complete krijgsraad in het het leven wilt houden voor 2 of 3 gevalletjes per jaar, maar een separate militaire stafsectie binnen het OM , zou wel eens het antwoord kunnen zijn op de momentane verwarring.
Niemand staat hoger of lager. Alleen burger zijn geen militairen, en militairen zijn geen burgers.quote:Op maandag 9 mei 2005 20:48 schreef SCH het volgende:
[..]
Tuurlijk, mensen bij defensie zijn immers een slag apart, een treetje hoger dan de gewone burger die maar dom is en er niks van snapt. De arrogantie
dat moet volgens mij in het plan zitten om goede kennis van zaken te hebben. ik hoop behalve kennis van zaken ook dat bij volgende 'fouten' er wat minder snel en vooral en plein public naar één persoon wordt gewezen. dat doet zowel de voorstander als de tegenstander van onze hulp aan irak geen goed.quote:Op dinsdag 10 mei 2005 11:19 schreef sp3c het volgende:
ja daar ben ik ook voor of gewoon een aantal figuren bij het OM een AMO geven en beperkt (zeg 2 tot 4 weken) uitzenden zodat ze zich wat beter in kunnen leven en toch beschikken over de juridische achtergrond die bij militairen over het algemeen niet aanwezig is
Mensen bij defensie zijn een slag apart. De gewone burger is dom en snapt er niets van. Journalisten al zeker niet. Maar ik heb niet de arrogantie om te denken dat militairen boven de rest van het land staan. Ze staan met één been in de "normale" maatschappij, en met één been in een wereld die voor de meeste westerlingen volslagen vreemd is. Een wereld die vaak in de hitte van de strijd volslagen anarchistisch is. Een wereld die geen mededogen kent. Een wereld die je als je niet oppast letterlijk de kop kan kosten (zeker in landen als Irak). Je hebt dan om te overleven (en dat is je enige opdracht op zo'n moment) maar één ding om op terug te vallen: de training als militair. Die zou er (als het goed is althans) voor moeten zorgen dat je heelhuids terugkomt.quote:Op maandag 9 mei 2005 20:48 schreef SCH het volgende:
[..]
Tuurlijk, mensen bij defensie zijn immers een slag apart, een treetje hoger dan de gewone burger die maar dom is en er niks van snapt. De arrogantie
christenen en oorlog gaat niet samen. overigens komt de mislukt sneer van het om nou niet direct van de regering af.quote:Op dinsdag 10 mei 2005 12:31 schreef sp3c het volgende:
het treurige hoogtepunt is toch echt het huidige kabinet Balkenende en het volgende kabinet zal het nog wel gekker maken.
wat dat betreft deden de kabinetten van Kok het een stuk beter als nu, men was iig niet zo doodsbenauwd om risico's te nemen als Balkenende zijn kameraden.
mjah ik heb het niet over de hele Eric O. zaak (tijdens het kabinet Kok deed het OM immers ook niet zijn best) maar meer over de manier waarop. Balkenende en co zijn wat krampachtig alles moet zo veilig mogelijk en dat is ook het eerste waar hij over begint als er een nieuwe missie wordt aangekondigd daardoor krijgt het OM ook het idee dat die figuren meer op oefening zijn dan dat het om een ernstuitzending gaat volgens mij.quote:Op dinsdag 10 mei 2005 12:38 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
christenen en oorlog gaat niet samen. overigens komt de mislukt sneer van het om nou niet direct van de regering af.
Is het het gedrag van het kabinet Balkenende niet juist een gevolg van het gedrag van de kabinetten Kok? Zijn de blunders die gemaakt zijn onder Kok in Bosnie niet dé reden dat 'we' tegenwoordig erg voorzichtig zijn met het sturen van militairen?quote:Op dinsdag 10 mei 2005 12:44 schreef sp3c het volgende:
[..]
mjah ik heb het niet over de hele Eric O. zaak (tijdens het kabinet Kok deed het OM immers ook niet zijn best) maar meer over de manier waarop. Balkenende en co zijn wat krampachtig alles moet zo veilig mogelijk en dat is ook het eerste waar hij over begint als er een nieuwe missie wordt aangekondigd daardoor krijgt het OM ook het idee dat die figuren meer op oefening zijn dan dat het om een ernstuitzending gaat volgens mij.
ik bedoel, aan de oorlog heeft Balkenende niet meegedaan en voor de missie in Irak heeft Balkenende zijn uiterste best gedaan om in het veiligste gebied terecht te komen.
UNMIL in Liberia was te gevaarlijk, Congo wordt niet eens over gesproken en mbt Darfur doen we gewoon of onze neus bloed.
het kabinet van premier Kok heeft toch echt meer risico genomen wat buitenlandse uitzendingen betreft
I don't think so ... welke blunders hebben we het precies over?quote:Op dinsdag 10 mei 2005 13:08 schreef nikk het volgende:
[..]
Is het het gedrag van het kabinet Balkenende niet juist een gevolg van het gedrag van de kabinetten Kok? Zijn de blunders die gemaakt zijn onder Kok in Bosnie niet dé reden dat 'we' tegenwoordig erg voorzichtig zijn met het sturen van militairen?
Balkenende is een ei, maar dat terzijde. Srebenica heeft er wel voor gezorgd dat politiek Den Haag erg voorzichtig is geworden met het (openlijk) sturen van militairen. Geweldsinstructies, garanties van bondgenoten, uitgebreidere exit-strategieen, etc. Het is allemaal net iets belangrijker geworden dan onder Kok.quote:Op dinsdag 10 mei 2005 13:13 schreef sp3c het volgende:
[..]
I don't think so ... welke blunders hebben we het precies over?
Srebrenica is het enige wat ik me in kan denken, enige wat Kok imo had kunnen doen om dit te voorkomen was geen militairen erheen te sturen, maar dan was iemand anders gegaan en was de enclave alsnog gevallen ... een zwaardere bewapening had met het toenmalige mandaat ook weinig uitgemaakt en het is mede dankzij druk van het toenmalige kabinet dat er een zwaarder mandaat (chapter 7) is gekomen voor peace enforcing operaties.
Balkenende is erg voorzichtig omdat hij een zachtgekookt ei is
mjah het is toch meer iets van het kabinet Balkenende hoorquote:Op dinsdag 10 mei 2005 13:16 schreef nikk het volgende:
[..]
Balkenende is een ei, maar dat terzijde. Srebenica heeft er wel voor gezorgd dat politiek Den Haag erg voorzichtig is geworden met het (openlijk) sturen van militairen. Geweldsinstructies, garanties van bondgenoten, uitgebreidere exit-strategieen, etc. Het is allemaal net iets belangrijker geworden dan onder Kok.
We deden best veel inderdaad. Maar aangezien alles goed verliep was er ook geen reden om aan de rem te trekken.quote:Op dinsdag 10 mei 2005 13:24 schreef sp3c het volgende:
[..]
mjah het is toch meer iets van het kabinet Balkenende hoor
Na Srebrenica heeft Nederland onder Premier Kok aan 2 grote luchtoorlogen meegedaan, waarvan 1 (deliberate force) met grondtroepen, speciale eenheden gestuurd om oorlogsmisdadigers op te pakken, KFOR, tanks en howitzers uitgezonden, luchtmobiele brigade gestuurd om Albaniers te ontwapenen, UNMEE geleid (viel achteraf overigens reuze mee) en ongetwijfeld nog wat shit.
Balkenende heeft nooit geweigerd mee te doen aan de oorlog in Irak. Er was alleen op dat moment een formatie aan de gang met de PvdA. En aangezien PvdA tegen de oorlog was kwamen de heren Bos en Balkenende na een week onderhandelen met de fijna constructie "we steunen de oorlog wel politiek, maar niet militair".quote:vervolgens komt Balkenende aan bod en het eerste wat hij doet is weigeren aan de Irak oorlog mee te doen, weigeren UNMIL mee te doen (mjah hrms Rotterdam mocht mee) en een zo vredig mogelijk plekje zoeken voor een Bataljon SFIR, voornamelijk met jeeps.
Het valt me echt mee dat de commando's zonder problemen naar Afghanistan zijn gestuurd.
Klopt, maar kennelijk waren die garanties dus niet helemaal in orde. 'We' vertrouwden er wel op. En dat willen we nu dus voorkomen.quote:Op dinsdag 10 mei 2005 13:24 schreef sp3c het volgende:
[..]
edit: en dan die garanties van bondgenoten, dat is ook zoiets .. Nederland doet tegenwoordig geen missie's meer zonder op zijn minst 1 van de grote bondgenoten in de buurt. volgens Balkenende is dit vanwege Srebrenica maar hij vergeet er bij te zeggen dat daar zowel Fransen als Engelsen op de grond aanwezig waren en de Amerikanen garanties voor luchtsteun hebben gekregen.
Het zou op zich kunnen, maar waarom niet gebruik maken van bondgenoten als ze er zijn?quote:een betere conclusie zou zijn dat Nederland nooit meer afhankelijk van bondgenoten ergens heen moet gaan en zelf de eigen boontjes moet doppen, met de huidige krijgsmacht is dit zeker mogelijk maar het kost wat euro's
ja dat was belachelijk ... ik ben voor maar eigenlijk ben ik tegen.quote:Op dinsdag 10 mei 2005 13:31 schreef nikk het volgende:
[..]
We deden best veel inderdaad. Maar aangezien alles goed verliep was er ook geen reden om aan de rem te trekken.
[..]
Balkenende heeft nooit geweigerd mee te doen aan de oorlog in Irak. Er was alleen op dat moment een formatie aan de gang met de PvdA. En aangezien PvdA tegen de oorlog was kwamen de heren Bos en Balkenende na een week onderhandelen met de fijna constructie "we steunen de oorlog wel politiek, maar niet militair".![]()
zoveel nieuws stond er nu ook weer niet in dat rapport.quote:Maar zoals ik al eerder zei, als alles goed gaat is er geen reden in te grijpen. Maar toen kwam Srebrenica en het NIOD rapport in 2002, en alles veranderde.
Lijkt mij dat NIKK Hier een goed argument heeft.quote:Op dinsdag 10 mei 2005 13:08 schreef nikk het volgende:
[..]
Is het het gedrag van het kabinet Balkenende niet juist een gevolg van het gedrag van de kabinetten Kok? Zijn de blunders die gemaakt zijn onder Kok in Bosnie niet dé reden dat 'we' tegenwoordig erg voorzichtig zijn met het sturen van militairen?
de reden dat balkenende een halfslachtige houding aannam heeft wel geresulteerd in een relatief zeer overzichtelijke vredesmissie in irak en een kabinet zonder die blaataap bos. niet gaan miepen. het was heel erg slim van hem, je onderschat zijn intelligentie vind ik.quote:Op dinsdag 10 mei 2005 13:40 schreef sp3c het volgende:
[..]
ja dat was belachelijk ... ik ben voor maar eigenlijk ben ik tegen.
En dat alles om Wouter Bos te plezieren om vervolgens later de onderhandelingen op slot te gooien ... had dan meteen gezegd ik ben voor en ik zet een tankbataljon in, dan had meneer Bos de onderhandelingen stop moeten zetten (of plotseling zijn mening moeten veranderen) dus dat was politiek nog beter ook.
nee Balkenende wilde niet, want hij is een zachtgekookt ei en dit was een mooi excuus
en hij heeft wel geweigerd, in de aanloop naar de oorlog vroegen de Britten of de Rotterdam mee wilde doen aan een grote amphibische oefening in Oman oid en dat wilde Balkenende niet want dat leek op voorbereidingen voor de Irak oorlog
over zijn intelligentie heb ik het nietquote:Op dinsdag 10 mei 2005 13:44 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
de reden dat balkenende een halfslachtige houding aannam heeft wel geresulteerd in een relatief zeer overzichtelijke vredesmissie in irak en een kabinet zonder die blaataap bos. niet gaan miepen. het was heel erg slim van hem, je onderschat zijn intelligentie vind ik.
ik vond onze inmenging eigenlijk wel genoeg, voor een miniscule stip op de wereldkaart als nederland is, dankzij het halfslachtige beleid van balkenende. maak je geen zorgen man, er komen echt nog oorlogen genoeg de komende decennia.quote:Op dinsdag 10 mei 2005 13:49 schreef sp3c het volgende:
[..]
over zijn intelligentie heb ik het niet
ik vind het een halfzacht standpunt, die vredesmissie had ook wel overzichtelijk geweest als er een Nederlands tankbataljon mee was gereden naar Bagdad, kijk maar naar de Britten die doen het ook heel goed.
je moet ja of nee durven zeggen, niet allebei
mjah dan had hij nee moeten zeggen, geen troepen, geen peacekeepers ... stuur die maar naar Afghanistan of Afrika als er per se wat meot gebeuren maar nee dat kon niet. Nu krijgt Nederland het imago dat we graag meevechten als de oorlog voorbij is ofzo (dat we halve zachte eieren zijn) ... en dan nog de vredesmissie ergens halverwege opschorten ookquote:Op dinsdag 10 mei 2005 13:51 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
ik vond onze inmenging eigenlijk wel genoeg, voor een miniscule stip op de wereldkaart als nederland is, dankzij het halfslachtige beleid van balkenende. maak je geen zorgen man, er komen echt nog oorlogen genoeg de komende decennia.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |