Inderdaad zoek je relatieve abundanties (isotoop / alle aanwezige isotopen). Maar die AMS opstelling in München schijnt een Ca-41/Ca ratio gemeten te hebben van (1.9 +/- 0.5)*10^-15, dus dat zou blijkbaar geen probleem moeten zijn. Maar dit schijnt nogal een uitzonderlijk resultaat te zijn, behaald door een erg groot en complex apparaat. Alleen al doordat het met de ATTA methode met een veel kleinere opstelling kan, is al mooi. Daarnaast hoeven zoals gezegd geen speciale moleculen gemaakt te worden.quote:Op dinsdag 3 mei 2005 23:02 schreef Yosomite het volgende:
De verhouding in concentratie is erg groot. Heeft dat er mee te maken?
Want je zoekt relatieve concentraties denk ik, geen absolute.
Daarom denk ik dat massa spectrometer afvalt.
De 40Ca overschaduwt de 41Ca vokomen. Dus je moet de 40Ca er helemaal uitgooien.
Maar je moet wel weten hoeveel je weggegooid hebt.
Of denk ik hier de verkeerde kant op?
En daar hangt natuurlijk ook een prijskaartje aan vast.quote:Op dinsdag 3 mei 2005 23:12 schreef Maethor het volgende:
[..]
Inderdaad zoek je relatieve abundanties (isotoop / alle aanwezige isotopen). Maar die AMS opstelling in München schijnt een Ca-41/Ca ratio gemeten te hebben van (1.9 +/- 0.5)*10^-15, dus dat zou blijkbaar geen probleem moeten zijn. Maar dit schijnt nogal een uitzonderlijk resultaat te zijn, behaald door een erg groot en complex apparaat. Alleen al doordat het met de ATTA methode met een veel kleinere opstelling kan, is al mooi. Daarnaast hoeven zoals gezegd geen speciale moleculen gemaakt te worden.
Om hier nog even op terug te komen:quote:
Het doel van het experiment is verschillend. Cruciaal voor mijn onderzoekje is echter dat beide opstellingen gebruik maken van zo'n magneto-optische val om atomen te vangen. Het was mijn taak de temperatuur van die atomen te meten, en daarbij was het niet relevant om wat voor soort atomen het ging (heeft wel invloed op de resultaten maar het principe blijft gelijk) en van wat voor soort opstelling de val deel uit maakte.quote:Op maandag 12 september 2005 13:00 schreef Alicey het volgende:
Die opstelling voor natrium werkt hetzelfde als die voor calcium, of zijn er verschillen tussen?
Dat is niet helemaal waar. Voor een stof die louter uit atomen bestaat (of éénatomige moleculen, zo je wilt) zoals ijzer, kan ook wel degelijk een temperatuur gedefinieerd worden.quote:Op maandag 12 september 2005 13:13 schreef Alicey het volgende:
Ik raak je nu geloof ik een beetje kwijt.
Temperatuur is toch de mate van trilling tussen moleculen? Hoe kan een atoom dan een eigenschap als temperatuur hebben?
Ah, op zo'm fiets.quote:Op maandag 12 september 2005 13:25 schreef Maethor het volgende:
[..]
Dat is niet helemaal waar. Voor een stof die louter uit atomen bestaat (of éénatomige moleculen, zo je wilt) zoals ijzer, kan ook wel degelijk een temperatuur gedefinieerd worden.
Natuurlijk is het wel een beetje vreemd om in het geval van 'enkele' atomen (het gaat om iets van een miljoen atomen, vergelijk dit met de ~10^23 moleculen in een kopje koffie) over een temperatuur te spreken. Eigenlijk mat ik de gemiddelde snelheid van de atomen, en vertaalde dat via kinetische energie naar een temperatuur.
Juist.quote:Op maandag 12 september 2005 13:31 schreef Alicey het volgende:
[..]
Ah, op zo'm fiets.Zeg maar de temperatuur die er zou zijn, als het atoom een boel broertjes en zusjes had gehad naast zich?
Jammer dat het misliep.quote:Op maandag 12 september 2005 12:59 schreef Maethor het volgende:
Ik bedenk me ineens dat dit topic nog open is...
Al in juli heb ik mijn Bacheloronderzoek afgesloten. Als gevolg van tegenslagen bij het oorspronkelijke calciumexperiment ben ik een vergelijkbare meting gaan doen aan een opstelling die met natriumatomen werkt. Binnenkort zal ik een aantal resultaten en conclusies posten.
De definitie van de temperatuur, die we dagelijks gebruiken vereist dat de verdeling van de snelheden van de moleculen gaussisch is, normaal verdeeld is, een "kerstklokvorm" heeft.quote:Op maandag 12 september 2005 13:31 schreef Alicey het volgende:
[..]
Ah, op zo'm fiets.Zeg maar de temperatuur die er zou zijn, als het atoom een boel broertjes en zusjes had gehad naast zich?
Ja, dat ging perfect. Overigens was het buiten mij om dat het calciumexperiment niet werkte. Die opstelling was nog niet helemaal klaar, en door slecht functionerende onderdelen zou het geheel pas werken als ik daar al weer vertrokken was.quote:Op dinsdag 13 september 2005 11:43 schreef Yosomite het volgende:
[..]
Jammer dat het misliep.
Is het met natrium makkelijker?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |