abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_26712850
quote:
Op dinsdag 3 mei 2005 23:02 schreef Yosomite het volgende:
De verhouding in concentratie is erg groot. Heeft dat er mee te maken?
Want je zoekt relatieve concentraties denk ik, geen absolute.
Daarom denk ik dat massa spectrometer afvalt.
De 40Ca overschaduwt de 41Ca vokomen. Dus je moet de 40Ca er helemaal uitgooien.
Maar je moet wel weten hoeveel je weggegooid hebt.
Of denk ik hier de verkeerde kant op?
Inderdaad zoek je relatieve abundanties (isotoop / alle aanwezige isotopen). Maar die AMS opstelling in München schijnt een Ca-41/Ca ratio gemeten te hebben van (1.9 +/- 0.5)*10^-15, dus dat zou blijkbaar geen probleem moeten zijn. Maar dit schijnt nogal een uitzonderlijk resultaat te zijn, behaald door een erg groot en complex apparaat. Alleen al doordat het met de ATTA methode met een veel kleinere opstelling kan, is al mooi. Daarnaast hoeven zoals gezegd geen speciale moleculen gemaakt te worden.
The vastness of the heavens stretches my imagination — stuck on this carousel my little eye can catch one-million-year-old light. A vast pattern — of which I am a part...
pi_26713038
quote:
Op dinsdag 3 mei 2005 23:12 schreef Maethor het volgende:

[..]

Inderdaad zoek je relatieve abundanties (isotoop / alle aanwezige isotopen). Maar die AMS opstelling in München schijnt een Ca-41/Ca ratio gemeten te hebben van (1.9 +/- 0.5)*10^-15, dus dat zou blijkbaar geen probleem moeten zijn. Maar dit schijnt nogal een uitzonderlijk resultaat te zijn, behaald door een erg groot en complex apparaat. Alleen al doordat het met de ATTA methode met een veel kleinere opstelling kan, is al mooi. Daarnaast hoeven zoals gezegd geen speciale moleculen gemaakt te worden.
En daar hangt natuurlijk ook een prijskaartje aan vast.
Als je dit in ziekenhuizen en/of laboratoria standaard wil gaan toepassen mag de apparatuur niet te duur en te complex zijn. Als je dat tenminste kunt voorkomen.
Voor hart-long machines bijvoorbeeld zijn al standaard hoog gekwalificeerde technici / fysici nodig om het apparaat te bedienen / onderhouden.
  woensdag 4 mei 2005 @ 19:14:02 #28
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_26954095
quote:
Op dinsdag 3 mei 2005 18:10 schreef Alicey het volgende:
Waarom wil je de temperatuur bepalen?
Om hier nog even op terug te komen:

Het had inderdaad te maken met wat ik hierboven al ergens aanstipte. Voor atomen in een magnetisch-optische val is een theoretische minimum temperatuur (de zgn. Dopplerlimiet) die afhankelijk is van het soort atomen dat er in zit. Nou blijkt dat voor experimenten waarin maar een deel van de oorspronkelijke deeltjesbundel in de val terechtkomt, zoals het onze 1, de temperatuur in die val hoger ligt dan die limiet. Waarom dit zo is is nog niet echt duidelijk.

En nu is het een betrekkelijk kleine moeite om bij ons experiment even die temperatuur te meten, en als dat bij alle experimenten met zo'n val gebeurt, kan men misschien een oorzaak vinden. Maar het is dus niet een meting die cruciaal is voor het uiteindelijke doel van het experiment, of waar ik een apart artikel aan zou kunnen wijden. helaas

1) Er zijn als ik het goed heb ook experimenten waar de deeltjesbundel min of meer regelrecht de magn. optische val in wordt geschoten, en waarbij dus alleen de deeltjes met een bepaalde snelheid worden ingevangen. In ons experiment wordt door middel van de Zeemanslower en andere technieken vooraf al meer geselecteerd en komt er dus maar een deel van de oorspronkelijke bundel in de val terecht.
The vastness of the heavens stretches my imagination — stuck on this carousel my little eye can catch one-million-year-old light. A vast pattern — of which I am a part...
pi_30511417
Ik bedenk me ineens dat dit topic nog open is...

Al in juli heb ik mijn Bacheloronderzoek afgesloten. Als gevolg van tegenslagen bij het oorspronkelijke calciumexperiment ben ik een vergelijkbare meting gaan doen aan een opstelling die met natriumatomen werkt. Binnenkort zal ik een aantal resultaten en conclusies posten.
pi_30511446
Die opstelling voor natrium werkt hetzelfde als die voor calcium, of zijn er verschillen tussen?
pi_30511541
quote:
Op maandag 12 september 2005 13:00 schreef Alicey het volgende:
Die opstelling voor natrium werkt hetzelfde als die voor calcium, of zijn er verschillen tussen?
Het doel van het experiment is verschillend. Cruciaal voor mijn onderzoekje is echter dat beide opstellingen gebruik maken van zo'n magneto-optische val om atomen te vangen. Het was mijn taak de temperatuur van die atomen te meten, en daarbij was het niet relevant om wat voor soort atomen het ging (heeft wel invloed op de resultaten maar het principe blijft gelijk) en van wat voor soort opstelling de val deel uit maakte.
pi_30511793
Ik raak je nu geloof ik een beetje kwijt.

Temperatuur is toch de mate van trilling tussen moleculen? Hoe kan een atoom dan een eigenschap als temperatuur hebben?
pi_30512103
quote:
Op maandag 12 september 2005 13:13 schreef Alicey het volgende:
Ik raak je nu geloof ik een beetje kwijt.

Temperatuur is toch de mate van trilling tussen moleculen? Hoe kan een atoom dan een eigenschap als temperatuur hebben?
Dat is niet helemaal waar. Voor een stof die louter uit atomen bestaat (of éénatomige moleculen, zo je wilt) zoals ijzer, kan ook wel degelijk een temperatuur gedefinieerd worden.

Natuurlijk is het wel een beetje vreemd om in het geval van 'enkele' atomen (het gaat om iets van een miljoen atomen, vergelijk dit met de ~10^23 moleculen in een kopje koffie) over een temperatuur te spreken. Eigenlijk mat ik de gemiddelde snelheid van de atomen, en vertaalde dat via kinetische energie naar een temperatuur.
pi_30512313
quote:
Op maandag 12 september 2005 13:25 schreef Maethor het volgende:

[..]

Dat is niet helemaal waar. Voor een stof die louter uit atomen bestaat (of éénatomige moleculen, zo je wilt) zoals ijzer, kan ook wel degelijk een temperatuur gedefinieerd worden.

Natuurlijk is het wel een beetje vreemd om in het geval van 'enkele' atomen (het gaat om iets van een miljoen atomen, vergelijk dit met de ~10^23 moleculen in een kopje koffie) over een temperatuur te spreken. Eigenlijk mat ik de gemiddelde snelheid van de atomen, en vertaalde dat via kinetische energie naar een temperatuur.
Ah, op zo'm fiets. Zeg maar de temperatuur die er zou zijn, als het atoom een boel broertjes en zusjes had gehad naast zich?
pi_30515320
quote:
Op maandag 12 september 2005 13:31 schreef Alicey het volgende:

[..]

Ah, op zo'm fiets. Zeg maar de temperatuur die er zou zijn, als het atoom een boel broertjes en zusjes had gehad naast zich?
Juist. Overigens praat iedereen gewoon over temperatuur, maar je moet goed in je achterhoofd houden hoe je het definieert. Als je dat doet is er niks aan de hand. Maar je moet bijv. niet verwachten dat als je een thermometer in het wolkje atomen steekt, je precies die temperatuur meet. Denk ik.
pi_30536509
quote:
Op maandag 12 september 2005 12:59 schreef Maethor het volgende:
Ik bedenk me ineens dat dit topic nog open is...

Al in juli heb ik mijn Bacheloronderzoek afgesloten. Als gevolg van tegenslagen bij het oorspronkelijke calciumexperiment ben ik een vergelijkbare meting gaan doen aan een opstelling die met natriumatomen werkt. Binnenkort zal ik een aantal resultaten en conclusies posten.
Jammer dat het misliep.
Is het met natrium makkelijker?
pi_30537170
quote:
Op maandag 12 september 2005 13:31 schreef Alicey het volgende:

[..]

De definitie van de temperatuur, die we dagelijks gebruiken vereist dat de verdeling van de snelheden van de moleculen gaussisch is, normaal verdeeld is, een "kerstklokvorm" heeft.
En dan kun je de gemiddelde kinetische energie koppelen aan de temperatuur.
Om die verdeling te krijgen heb je heel veel broertjes en zusjes nodig.

In andere gevallen is het beter om te praten van energie, gemiddelde energie of zo.
Anders krijg je rare situaties die snel onbegrijpelijk worden.
Als je bv een vonk krijgt bij je stopcontact van 220 V, noem het kortsluiting, dan gaan de electronen met een energie van 220 electronVolt van het ene pinnetje via de lucht naar het andere pinnetje.

1 electronvolt komt overeen met 11.600 Kelvin.
Dus die electronen hebben een temperatuur van 2,5 miljoen Kelvin
( het binnenste van de zon is 15 miljoen Kelvin).
En dat klinkt een beetje vreemd, dat je zulke temperaturen in je huis hebt.
Daarom spreekt men liever van equivalente temperatuur.

De deeljesversnellers, of kernfusiereactoren geven de deeltjes gigantische snelheden, en dus equivalente temperaturen die heel hoog zijn.
Maar de energie inhoud stelt nauwelijks wat voor, omdat er zo weinig deeltjes bij betrokken zijn.
Van de recente experimenten met kernfusieractoren weet ik dat de energie inhoud net voldoende is om een eitje van te bakken.
pi_30630299
quote:
Op dinsdag 13 september 2005 11:43 schreef Yosomite het volgende:

[..]

Jammer dat het misliep.
Is het met natrium makkelijker?
Ja, dat ging perfect. Overigens was het buiten mij om dat het calciumexperiment niet werkte. Die opstelling was nog niet helemaal klaar, en door slecht functionerende onderdelen zou het geheel pas werken als ik daar al weer vertrokken was.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')