Mja....veel mensen hebben wel door wat een matrix is: een array met getallen. Een tensor is ook een veld met objecten, op een soortgelijke manier als een matrix, maar met een extra structuur. Trouwens, een metriek kan prima een matrix zijn. In de speciale rel.theorie wordt bijvoorbeeld als metriek gab een diagonaalmatrix genomen, met 1,-1,-1,-1 op de diagonaal. Als je dan in je achterhoofd houdt dat het object transformeert op een bepaalde manier ( in dit geval via Lorentztransformaties) is er imo niks op tegen om dat ding als een matrix te zien. Zolang je maar weet hoe een metriek wiskundig is gedefinieerd.quote:Op woensdag 4 mei 2005 14:26 schreef thabit het volgende:
[..]
Zoals ik al aangaf is een metriek geen matrix en een tensor geen vierdimensionale matrix. De tekst wordt alleen maar onduidelijker als je dat wel zo zegt.
Da's waar. Maar dat zeg ik ook: van zulk soort dingen ben je je wel bewust als je zulke uitspraken doet.quote:Op woensdag 4 mei 2005 14:45 schreef thabit het volgende:
Ik vind toch wel dat er een essentieel verschil zit tussen een metriek en een matrix. Een matrix is namelijk afhankelijk van een basiskeuze, een metriek niet.
Als een student zoiets zou opschrijven bij een inleveropgave of tentamen, zet ondergetekende er toch echt een rode streep doorheen.quote:Op woensdag 4 mei 2005 14:51 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Da's waar. Maar dat zeg ik ook: van zulk soort dingen ben je je wel bewust als je zulke uitspraken doet.
En terechtquote:Op woensdag 4 mei 2005 14:55 schreef thabit het volgende:
[..]
Als een student zoiets zou opschrijven bij een inleveropgave of tentamen, zet ondergetekende er toch echt een rode streep doorheen.
Hoe kun je zo'n keuze als "natuurlijk" beschouwen als partiele afgeleiden afhankelijk zijn van coordinaatkeuzen?quote:Op woensdag 4 mei 2005 15:05 schreef Haushofer het volgende:
Nou, een natuurlijke keuze voor je basis van de raakruimte zijn de partiele afgeleiden tov het punt in je raakruimte. Je kunt overstappen op een andere basis, en dit doe je dan via zogenaamde "vielbeinen". Dit zijn dus de transformatiematrices van je ene basis naar je andere basis.
oops..verkeerde topicquote:Op vrijdag 6 mei 2005 23:04 schreef achtbaan het volgende:
een oud nieuw vraagje:
toon aan dat mx+wortel(1-m²)y-1=0 is de vezameling van raaklijnen aan een cirkel en bepaal die cirkel, -1=<m<=1 (dus bijv. centrum en straal)
het is wel een tijdje geleden..hoe moest dat nou weer aangepakt worden? graag de harde aanpak!
Natuurkunde op het VWO that isquote:Op woensdag 4 mei 2005 15:22 schreef Koewam het volgende:
[middelbare school modus]
Ik begrijp maar weinig van wiskunde, maar Natuurkunde (met hoofdletter natuurlijk) is een eitje
[../]
Mja, het is meer zo dat de theoretische natuurkunde met wiskundige modellen werkt waar je soms heel goed moet kijken waar de fysica nou precies zit.quote:Op zondag 8 mei 2005 22:46 schreef Koewam het volgende:
Euhhh, ik begrijp het niet..
Of ontgaat de humor me?.
Ik heb wel het idee dat de après VWO natuurkunde meer natuurkunde is en minder wiskunde.quote:Op maandag 9 mei 2005 10:34 schreef Maethor het volgende:
M.a.w., Natuurkunde na het VWO is geen eitje.
Ik voel weer een discussie opkomenquote:Op woensdag 11 mei 2005 09:58 schreef Yosomite het volgende:
[..]
En voor wiskundigen uiteraard het omgekeerde.
Wiskunde is het middel. Natuurkunde het doel.![]()
Ja, dat ben ik met je eens. Maar dat is ook niet zo gek; wiskunde is een gereedschap voor natuurkunde, omdat de werkelijkheid kennelijk aan wiskunde voldoet. Maar wiskunde is een hersenspinsel van de mens, en hoeft zich dus niet aan de realiteit te houden. Het beschrijft een wereld die theoretisch bestaat, maar fysisch vaak niet.quote:Op woensdag 11 mei 2005 11:36 schreef thabit het volgende:
Stelling. Om de natuurkunde naar een hoger niveau te tillen is het vereist om de daaraan gerelateerde wiskunde goed te beheersen. Om de wiskunde naar een hoger niveau te tillen is het niet vereist om ook maar iets van natuurkunde te snappen.
Als ik natuurkundigen vertel dat ik algebraische meetkunde doe, dan is de eerste vraag die ze stellen "In hoeveel dimensies is dat?". Als ik ze vertel dat je meetkunde kunt doen in elk willekeurig (nouja, vaak wel geheel en niet-negatief) aantal dimensies, dan kijken ze je aan alsof ze water zien branden.quote:Op woensdag 11 mei 2005 12:43 schreef Maethor het volgende:
Zo vertelde ik mijn vader laatst dat wiskundigen zich vaak niet door de realiteit laten weerhouden om te rekenen met meer dan 3 dimensies. Waarop mijn vader zich afvroeg wat die vierde, vijfde etc. dimensie dan wel niet voor mochten stellen. Dat het een abstractie is zonder directe realistische betekenis ging er niet zo makkelijk in. Mijn pa was een goede natuurkundige geweest.
Hm... dat is voor deze natuurkundige wel een heel overdreven reactie. Ik snap best dat het mooi is om theorieen te generaliseren en niet specifiek voor 3 dimensies te ontwerpen oid. Maar ik ben vooral geinteresseerd in toepassingen op de natuur, en dan houd je het toch snel bij 3 of 4 dimensies.quote:Op woensdag 11 mei 2005 12:49 schreef thabit het volgende:
dan kijken ze je aan alsof ze water zien branden.
Kijk, dat vind ik wel een beetje vreemd. Zelfs in de natuurkunde kun je toch voordeel doen met interpretaties in meer dimensies. Als je bijvoorbeeld 3 puntmassa's hebt in een driedimensionale ruimte, dan kun je dat zien als 3 punten in een driedimensionale ruimte, maar ook als 1 punt in een negendimensionale ruimte. Zo is in het algemeen de aanwezigheid van van elkaar onafhankelijke grootheden meetkundig te interpreteren als een meerdimensionale ruimte.quote:Op woensdag 11 mei 2005 12:51 schreef Maethor het volgende:
[..]
Hm... dat is voor deze natuurkundige wel een heel overdreven reactie. Ik snap best dat het mooi is om theorieen te generaliseren en niet specifiek voor 3 dimensies te ontwerpen oid. Maar ik ben vooral geinteresseerd in toepassingen op de natuur, en dan houd je het toch snel bij 3 of 4 dimensies.
Reageer dan nietquote:Op woensdag 11 mei 2005 14:02 schreef TrenTs het volgende:
Ah, het nerd-masturbatietopic.
Succes jongens. [afbeelding]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |