abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_26689939
Voor het lakken van hout, zoals bijvoorbeeld deuren, de trap en kozijnen heb je een paar dingen nodig:

- Verf, eventueel grondverf
- Terpentine (als de verf niet op waterbasis is)
- Afplakband
- Schuurmachine en schuurpapier
- Amoniac
- Kwast
- Roller en verfbakje
- Houtplamuur en/of vloeibaar hout
- Plamuurmessen, een grote en een kleine

Voorbereiding van het hout:

Kijk eerst wat je wil schilderen. Als je iets alleen in een andere kleur wil hebben volstaat een a twee keer lakken voor een goed resultaat. Ik ga er even vanuit dat we een lelijk kozijn en deur, met wat gaatjes en losse stukken, gaan opknappen.

Stap 1:
Verwijder alle losse delen van het hout. Hele grote losse delen kan je vaak vastzetten met wat houtlijm maar het beste is deze te verwijderen en op te vullen met vloeibaar hout.

Stap 2:
Schuren. Gebruik een grof schuurpapier en zorg dat de oude verflaag er dof uitziet. Het mooiste is om de hele oude laag weg te branden met een verfbrander en een krabber maar dat is wel extra werk. Zorg in ieder geval dat je een mooi glad oppervlak overhoudt. Als laatste nog met de hand met een fijn schuurpapiertje erover om de grootste oneffenheden weg te halen.

Stap 3:
Maar het oppervlak stofvrij, met een handveger of een droge doek. Met de stofzuiger kan ook, met zo’n borstel opzetmond. Maak een emmer warm water doe er een scheut amoniac in en neem het oppervlak af. Het mag best nat worden. Belangrijk is dat alle vet en stof weg is. Goed laten drogen dus!

Stap 4
Repareer de grote gaten met vloeibaar hout of plamuur. De kleine gaatjes komen later. Zorg wel dat je het vlak schuurt.

Stap 6:
Afplakken. Plak secuur alle randjes die je niet wil schilderen af. Probeer wel bij het schilderen het afplakband niet teveel te raken. De verf kan soms toch nog onder het afplakband. Zie het meer als een visueel hulpje.

Stap 7:
Grondverf. Wordt de deur donker? Gebruik dan donkere, meestal grijze, grondverf. Wordt het oppervlak licht van kleur, gebruik dan ook witte grondverf. Je mag het opbrengen met een roller of een kwast.

Stap 8:
Als de grondverf droog is schuur je het heel licht met fijn schuurpapier. Nu ga je plamuren. Waarom nu pas? Na de eerste laag grondverf zie je de oneffenheden en gaatjes heel goed. Let op: plamuur krimpt. Nadat het droog is moet je het ff nalopen of alles gelijk loopt met het hout. Deze stap mag je herhalen. Twee keer grondverf is altijd beter. Je kan dan ook nog eens plamuren voor een perfect resultaat.

Stap 9:
Aflakken. Probeer het niet in een keer te laten dekken, twee lagen is mooier en sterker dan een laag. Zorg ervoor dat je niet in een te stoffige ruimte gaat schilderen want dat is zonde van je lak. Hoekjes en randjes doe je met je kwast, de rest met het rollertje.

Wat het belangrijkste is bij schilderen: Na iedere laklaag, licht opschuren en afnemen met ammoniak en water en goed laten drogen. Ook is het belangrijk om te beginnen met houtwerk lakken en dan pas de muren, als die ook nog moeten. Als je een beetje uitschiet kan je dat wegwerken met latex. Latex kan je makkelijk van je schilderwerk wassen als dat mis gaat dus dat maakt niet uit.

Dit heb ik geschreven uit eigen ervaring, toevoegingen stel ik op prijs
pi_26691452
en wat adviseer jij op basis van je ervaring??

-dure verf (sikkens, sigma, flex, histor) of gewoon eigenmerk verf?

-verf op alkyd (terpentine verdunbaar) of acryl (water verdunbaar) basis?

mijn idee: dure verf op alkyd basis, het stinkt wel en is minder snel droog en kost beduidend meer, maar het resultaat is stukken mooier en kwalitatief beter
pi_26691870
Ik raad iedereen verf op waterbasis af. Voor dezelfde redenen als jouwe.

Nog belangrijker vind ik de duurzaamheid. Bij verf op waterbasis moet je goed uitkijken met het schoonmaken. Alkydverf was je er niet zomaar af, acryl wel.

Het beste vind ik merken als Flexa en Histor. Maar die is stukken duurder. Eigen merk van de Praxis is ook erg goed. Ik vind dat als je toch twee laklagen over elkaar heen zet, je best de goedkope eigen merk verf kan nemen.

Dure merken hebben gewoon meer en mooiere kleuren. Al kan je tegenwoordig alles laten mengen maar daar heb ik geen ervaring mee.
pi_26692142
als je wat duurdere verf neemt, is er ook nog zoiets van zoveel jaar garantie op de een goede kleur (das dan vooral nuttig met buitenverf)
pi_26692152
quote:
Op dinsdag 3 mei 2005 12:19 schreef Conflict het volgende:
Ik raad iedereen verf op waterbasis af. Voor dezelfde redenen als jouwe.

Nog belangrijker vind ik de duurzaamheid. Bij verf op waterbasis moet je goed uitkijken met het schoonmaken. Alkydverf was je er niet zomaar af, acryl wel.
spreek je jezelf nu tegen of heb je een tikfoutje?
quote:
Op dinsdag 3 mei 2005 12:19 schreef Conflict het volgende:
Dure merken hebben gewoon meer en mooiere kleuren. Al kan je tegenwoordig alles laten mengen maar daar heb ik geen ervaring mee.
mengen is best leuk, alleen wat een hoop mensen vergeten is dat de kleur die je op het voorbeeldstaaltje ziet, straks in een veel groter vlak te zien in, met een heel andere lichtval

en dat wil nog wel eens tegenvallen
pi_26692269
quote:
Op dinsdag 3 mei 2005 12:27 schreef Gurb het volgende:

[..]

[..]
Ik raad verf op waterbasis af omdat je dat er makkelijk af kan wassen. Ik bedoel dus bij het schoonhouden van je huis. Dan moet je niet met een schuurspons je kozijnen gaan poetsen, dan was je de verf eraf.

ik zie niet waar ik mezelf tegenspreek.
pi_26692309
quote:
Op dinsdag 3 mei 2005 12:27 schreef Gurb het volgende:

[..]

Als je een muur met verf op waterbasis schoonmaakt, heb je meer verf dan vuil op je doekje.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_26692335
oke, nu snap ik hem, ik dacht dat je het bedoelde tijdens het schilderen zelf, dan heb je met verf op waterbasis dat je het makkelijker ergens vanaf haalt dan verf op terpentinebasis

maar dan denken we hetzelfde, gewoon goede verf nemen, veel langer plezier van (en dan vergeet je snel dat het meer kost en stinkt tijdens het aanbrengen)
pi_26692396
quote:
Op dinsdag 3 mei 2005 12:33 schreef Gurb het volgende:
oke, nu snap ik hem, ik dacht dat je het bedoelde tijdens het schilderen zelf, dan heb je met verf op waterbasis dat je het makkelijker ergens vanaf haalt dan verf op terpentinebasis

maar dan denken we hetzelfde, gewoon goede verf nemen, veel langer plezier van (en dan vergeet je snel dat het meer kost en stinkt tijdens het aanbrengen)

Tijdens het schilderen zelf hoef je niets schoon te maken, als het goed is
pi_26692434
Er mag volgens mij toch alleen nog maar verf op waterbasis verkocht worden?
niet de vervaarlijke schaduw
met zijn dikke pens vol pistolen
beiden ingevet als een locomotief onder nul
pi_26692538
nee hoor, dat wil de overheid wel ivm de gezondheid van de schilders en de schadelijke stoffen die in het milieu terecht komen, maar dat is nog lang niet zo.

wel worden er tegenwoordig heel veel woningen gebouwd (duurzaam bouwen) waarbij alles binnen met verf op waterbasis wordt geverfd, alleen dit resultaat hiervan is beduidend minder als wanneer het is afgelakt met verf op terpentinebasis
pi_26692557
quote:
Op dinsdag 3 mei 2005 12:34 schreef Conflict het volgende:

[..]

Tijdens het schilderen zelf hoef je niets schoon te maken, als het goed is
als het goed is ja
pi_26692783
quote:
Op dinsdag 3 mei 2005 12:27 schreef kaashema het volgende:
als je wat duurdere verf neemt, is er ook nog zoiets van zoveel jaar garantie op de een goede kleur (das dan vooral nuttig met buitenverf)
een witte hoogglans verf zal langer goed blijven dan bijv. een zijdeglans donkerblauwe verf. Verder is de houdbaarheid (ook van de kleur dus) ook afhankelijk van of het weer erop staat. (verf aan de noordkant van het huis blijft iets langer goed), of je schoonmaakt met een hoge drukspuit of slechts afzemen (--> is beter)
Het is van zoveel factoren afhankelijk dat er nooit een garantie op gegeven kan worden.
pi_26693051
quote:
Op dinsdag 3 mei 2005 12:36 schreef LostFormat het volgende:
Er mag volgens mij toch alleen nog maar verf op waterbasis verkocht worden?
Het is verboden via de Arbowet om te schilderen met verf op terpentinebasis (alkyd). Dit komt door de zogenaamde schildersziekte. Als je veel boven blikken verf met die dampen hangt kan je een hersenbeschadiging krijgen. Wat die schildersziekte precies inhoudt:
quote:
Organisch Psycho syndroom

1. Inleiding

Iedereen weet wel wat het is om met gevaarlijke stoffen te werken en de meeste mensen hebben het wel eens ervaren. Het zweverige en soms misselijke gevoel na een dag schilderen. Vooral wanneer een slecht geventileerde ruimte met oplosmiddelhoudende stoffen wordt verfraaid, komen dergelijke klachten voor. Oplosmiddelen krijgen dan(terecht) de schuld. Als bijvoorbeeld een drukker, schilder of stoffeerder(en nog vele andere beroepsgroepen)op zijn veertigste of nog eerder na jarenlange blootstelling al geestelijke en/of lichamelijke ouderdomsverschijnselen vertoond, dan blijkt die relatie met oplosmiddelen voor de medische wereld, verzekeraars en werkgevers ineens minder duidelijk. In Nederland wordt chronische oplosmiddelvergiftiging dan ook uiterst zelden als beroepziekte erkend. Dit in tegenstelling tot een aantal landen om ons heen, zoals bijvoorbeeld de Scandinavische landen. Men zegt dan altijd: wetenschappelijk is het verband tussen blootstelling aan gevaarlijke stoffen en allerlei daarmee samenhangende klachten niet(of nog niet) bewezen. De wetenschappelijke benaming voor deze ziekte luidt Toxische Encephalopathie of te wel:
"ORGANISCH PSYCHO SYNDROOM"

1.1 WAT HOUDT HET ORGANISCH PSYCHOSYNDROOM IN?

Het is een chronische ziekte/handicap die door de patiënt en ook door zijn omgeving als zeerbelastend wordt ervaren. Aangezien er door de organische oplosmiddelen algehele aantasting aan het centraal zenuwstelsel ontstaat, komen er vele lichamelijke klachten voor. De meest voorkomende zijn:

* geestelijke en/of lichamelijke ouderdomsverschijnselen op jonge leeftijd

* concentratieproblemen, vergeetachtigheid, geiriteerdheid

* ernstige vermoeidheid, zware hoofdpijnen, depressies

* persoonlijkheidsstoornissen, agressiviteit

* duizelingen, slaapstoornissen

* pijnen in maag, borst en ledematen

* impotentie en onvruchtbaarheid

* kortademigheid en gebrek aan eetlust, enz

Deze klachten kunnen in veel gevallen niet d.m.v. lichamelijk onderzoek worden aangetoond en bevestigd. Dit betekent dus een extra mentale belasting, zowel voor degene die deze klachten heeft als voor zijn naaste omgeving.

bron: http://renerepp.tripod.com/schildersziekte_ops/index.html
Maar goed, omdat verf op waterbasis lang niet zo mooi is hebben alle schilders er lak ( ) aan en schilderen lekker door als altijd.
  dinsdag 3 mei 2005 @ 14:26:23 #15
1593 Perico
Serpent Rouge
pi_26696201
Ik raad iedereen aan, toch te gaan voor verven van Flexa en Histor. Die stellen me NOOIT teleur. Toegegeven, een gemengde kleur indigo die ik hier heb toegepast, op basis van Gamma verf in de Gamma mengmachine deed het ook goed, maar ik heb er ook al hele slechte ervaringen meegehad. Van hema verf bijvoorbeeld word je ronduit misselijk.

Dat wil niet zeggen dat je ook met Flexa en Histor niet 2, 3 keer moet rollen over wit behang of een bakstenen muur, voor een mooi resultaat, maar toch... die Baskisch Rood van Histor bijv. Subliem! Andere merken kunnen er niet aan tippen.. Voor muurverf prefereer ik Flexa couleur locale.
  FOK!fossiel dinsdag 3 mei 2005 @ 14:28:25 #16
8443 cptmarco
it's captain...
pi_26696269
ik moet nog wat gipsplaten van een likje verf voorzien. Kun je daar meteen verf tegen aan gooien of moet je het eerst met iets voor behandelen???
pi_26696332
beter even voorbehandelen met voorstrijk middel, die zorgt ervoor dat niet alle verf de plaat ingezogen wordt.

wordt verkocht in elke bouwmarkt
  FOK!fossiel dinsdag 3 mei 2005 @ 14:32:43 #18
8443 cptmarco
it's captain...
pi_26698999
Veel mensen raaden aan om latex te verdunnen en dat als eerste laag te doen, ipv voorstrijk.

Niet naar luisteren, voorstrijken moet!
pi_26713215
Ik heb vandaag Latex van de Gamma gebruikt. Ronduit kut.
Extra dekkend staat er dan op mooit niet dus. We zitten nu een beetje te twijfelen of we er nog een keer overheen gaan met dezelfde gamma-verf (met de kans dat 't nog steeds niet dekt) , of dat we de overgebleven potten inruilen voor een paar potten Flexa Latex.
Was ik maar rijk en niet zo gelukkig.
  dinsdag 3 mei 2005 @ 23:45:55 #21
51513 Foo_niks
'Weg weezze ! '
pi_26713991
ik zou de terpetine inruilen voor wasbenzine droogt veel sneller.

Hout binen plamuren gaat ook goed met staalplamuur buiten wat minder door dat hout werkt door vocht en warmte kans op loslaten.
Voordeel staalplamuur snelheid en geen krimp.

Wanneer je wit gaat aflakken opletten dat er geen oxiderode harder bijzit (bloedt door)

Als je helemaal klaar bent met schuren stofvrij maken en ontvetten kan je met een oude nylonkous nog alles napoetsen waar het nog niet glad is zal de kous trekken (ladder)

Kous is ook makkelijk om de verf te zeven vooral als hij al wat langer staat of wanneer je de vel er niet netjes uitgesneden kreeg (stopmesje)

[miereneukmodes]
De basis van de lak is nooit de verdunning zoals bv water/terpetine of wasbenzine
De basis is het bindmiddel zoals bv. alkyd, acrylaat, polyvinylacetaat, cloorrubber

Gronverf mag je ook aanlengen met 10% aflak zit je dichter bij je eindkleur.
Niet meer toevoegen kans op onthechting.

Verfrolletjes na gebruik in de verfbus bewaren .
Scheelt verdunning (milieu) en je hoeft hem niet droog te rollen of kans op kleurverschil door je verdunning.

Tweecomponenten vachtrolletjes (herkenbaar aan de banen die er overheen lopen diagonaal pluizen vele malen minder dan gewone goedkope vachtrolletjes.
Rolletjes slijten en laten haren kwijt daarom rollen ze de tweede dag altijd het mooiste .

Koop 3M plakband en geen rol van een euro strakker en de lijmlaag blijft niet achter.

Voor echt 100% strakke afscheiding van lak op lak eerst fineline tape gebruiken
Klaar?
Ik niet!
pi_26716491
Kwasten en rollers kan je ook goed in plastic inpakken en in de vriezer doe (zie tips en trucs in dit topic)
Als met verf op waterbasis werkt, kan je beter je afplakband vervangen, dan er dik overheen schilderen. Anders ben je bijna zeker dat met het afplakband, ook bladders verf meekomen.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
  † In Memoriam † woensdag 4 mei 2005 @ 08:06:21 #23
37843 lady-wrb
kortaf
pi_26718220
mijn mannetje is professioneel schilder. ik hoef lekker nooit meer te schilderen en te behangen thuis.
het enige waar ik me druk om hoef te maken is welke kleur
pi_26737682
quote:
Op woensdag 4 mei 2005 08:06 schreef lady-wrb het volgende:
mijn mannetje is professioneel schilder. ik hoef lekker nooit meer te schilderen en te behangen thuis.
het enige waar ik me druk om hoef te maken is welke kleur
Het huurhuis wat ik ooit betrok was ook van een prof. schilder geweest. Alles echt perfect in de verf! Super gewoon (en de kleuren waren nog echt mooi ook). Lekker zo'n vriend hoor.

Fijne tips in dit topic, dat kan ik wel gebruiken. Moet nog wat schilderen in huis namelijk.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_27146338
We hebben afgelopen weekend de kozijnen voor de deuren (binnen) gewoon met verf op acrylbasis gedaan. Aangezien we toch niet van glans houden, werkt dit prima. Het resultaat is mooi genoeg in ieder geval, lekker dof (zwarte verf). Het schoonmaken van de kozijnen die je natuurlijk ook niet elke dag
Tomdiedom!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')