abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_27146580
Ah, okay, trouwens is vaccinatie niet zomaar alsof je een vitamine c tabletje neemt.
Inenten tegen pokken kan hele nare bijwerkingen hebben bv.
  donderdag 19 mei 2005 @ 12:59:24 #52
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_27147307
I know
(Un)masking for the greater good.
  donderdag 19 mei 2005 @ 14:59:32 #53
10409 Alecks
Pakjespiet
pi_27151768
De Snaveldokter. is ook een topic over de pest in de middeleeuwen. Ik schreef daarin een behoorlijke lap tekst die ik hier niet wil herhalen of samenvatten over de drie vormen van de pest die europa toen teisterden. Overigens zijn de builenpest en de zwarte pest twee verschillende vormen, de TS heeft het op school dus niet helemaal juist geleerd...

Wat betreft de verspreiding van 5 mijl per dag: zo snel is dat nu ook weer niet. Niet als je ervan uitgaat dat de verspreiding door europa niet door de ratten of hun vlooien veroorzaakt werd, wel de besmetting zelf.

Als je buurman, overbuurman en de helft van het dorp waarin je woont al de pest heeft of er al overleden is is het een heel natuurlijke reactie om samen met je familie je spullen te pakken en er zo snel mogelijk vandoor te gaan, voordat je het zelf ook krijgt. Helaas kun je dan al besmet zijn, waardoor de bacterie mee kan liften naar een andere stad. Op de plaats van bestemming kunnen de vlooien die je nog meedraagd daar voor verdere besmetting zorgen, of je kunt besprongen worden door de plaatselijke vlooien, die daardoor besmet raken. Binnen die stad zorgen ze dan weer voor de verspreiding van de ziekte. Waarna er natuurlijk weer een paar slimmerikken zijn die de benen nemen, als ratten die het zinkende schip verlaten, zogezegd.

Waar horen de ratten trouwens in dit hele verhaal thuis: Net als nu het geval is vonden de middeleeuwse mensen het niet leuk dat ze door allerlei kleine beestjes zoals vlooien en luizen levend opgevreten werden. Ook de middeleeuwers deden aan persoonlijke hygiëne, wastten zich elke morgen en gingen regelmatig naar het badhuis. Afhankelijk van de mode schoren ze zich ook. Ze liepen dus niet continue rond met allerlei vlooien en andere beestjes, al zullen er in kleding en bedden genoeg verstopt liggen. Die hadden bij de ratten dus een 'permanente thuisbasis'. Ook zorgden de ratten voor de verspreiding van huis naar huis: de vlooien hoeven dus niet direct van mens naar mens te springen.
Time's fun when you're having flies - Kermit the Frog
  zaterdag 21 mei 2005 @ 20:17:02 #54
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_27224948
quote:
Op donderdag 19 mei 2005 14:59 schreef Alecks het volgende:
De Snaveldokter. is ook een topic over de pest in de middeleeuwen. Ik schreef daarin een behoorlijke lap tekst die ik hier niet wil herhalen of samenvatten over de drie vormen van de pest die europa toen teisterden. Overigens zijn de builenpest en de zwarte pest twee verschillende vormen, de TS heeft het op school dus niet helemaal juist geleerd...
Dacht ik al! Zoiets ga ik ook al eerder aan in dit topic. Meende -net als jij- dat builenpest en de zwarte dood van elkaar verschilden! Kreeg alleen geen reactie erop dus dacht even dat ik het dan zelf bij het verkeerde eind had.
pi_27226743
De zwarte dood is gewoon een de bijnaam voor de pest hoor, en zo wordt hij ook gebruikt in boeken van Sidney Painter, J. LeGoff, HPH janssen en B. Tuchman, die ik hier zo snel even voorhanden heb.
Septisch pest wordt ook wel zwarte pest genoemd, en niet de zwarte dood.
Helpt waar hij kan!
  zaterdag 21 mei 2005 @ 21:24:47 #56
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_27227357
De pest is alsnog iets anders dan de builenpest.

Daar gaat het me om.
quote:
Op zaterdag 21 mei 2005 21:09 schreef NoSigar het volgende:
De zwarte dood is gewoon een de bijnaam voor de pest hoor, en zo wordt hij ook gebruikt in boeken van Sidney Painter, J. LeGoff, HPH janssen en B. Tuchman, die ik hier zo snel even voorhanden heb.
Septisch pest wordt ook wel zwarte pest genoemd, en niet de zwarte dood.
Oke... hoe zit het nu precies? 'De zwarte dood' is een bijnaam voor de pest. De pest in zijn algemeenheid?

En Spetisch pest, wat is dit dan precies? De bijnaam daarvoor is dus 'zwarte pest'. Maar waarin verschilt dit van de 'zwarte dood', wat dus ook een bijnaam voor de pest is, volgens jouw tekst.

* Natalie ziet nu door de bomen het bos niet meer.

[ Bericht 17% gewijzigd door Natalie op 21-05-2005 21:31:41 ]
pi_27228660
Je er is een ziekte, pest genaamd.

In de middeleeuwen, maar niet alleen toen, heeft die ziekte flink huisgehouden in Europa. Men noemde de ziekte de zwarte dood. Dit kwam doordat bij de meest voorkomende variant, de builenpest, de builen donker gekleurd waren.
Wanneer men het nu in handboeken heeft over de zwarte dood,heeft men het in de regel over de grote middeleeuwse pestepidemieën van die in 1348 begonnen en waarbij zowel builenpest als longpest voorkwam.

Van de pest zijn drie varianten bekend: builenpest, longpest en de septische pest. De laatste variant heeft de bijnaam de zwarte pest (dus niet de zwarte dood!).

Het is een nare ziekte.

[ Bericht 6% gewijzigd door NoSigar op 21-05-2005 23:01:16 ]
Helpt waar hij kan!
  zaterdag 21 mei 2005 @ 22:53:41 #58
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_27230903
NoSigar
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop: