alsof een kind iets dan nog een tweede keer inneemtquote:Op zondag 1 mei 2005 11:12 schreef achmet het volgende:
Een advies, je kan in plaats van capsules ook gewoon een fles met visolie kopen, bij de apotheek bijv. en daar zit ten eerste veeeeel meer in en het is iets van 7 euro (Dacht ik) maar je komt in elk geval uiteindelijk veel goedkoper uit. Alleen het verschil is dat je bij de capsules geen vieze smaak hebt... bij de fles wel... pure traanolioe
Eye-Q van Springfield. De eerste 2 maand kreeg Storm 2*daags een desertlepel, nu is dat nog een maal daags.quote:Op zondag 1 mei 2005 10:30 schreef lady-wrb het volgende:
welk merk gebruik jij (of eigenlijk storm) en wat is de dosering?
JA!quote:Op zondag 1 mei 2005 11:25 schreef moussy het volgende:
[..]
alsof een kind iets dan nog een tweede keer inneemt
Handig, dat wist ik niet! Dan zouden zwangeren dus ook de foliumzuurtabletjes en multivitaminen-voor-zwangere-vrouwen kunnen aftrekken? Scheelt weer.quote:Op zondag 1 mei 2005 16:28 schreef bastardhost het volgende:
Voor de huisapotheek geldt inderdaad een standaard aftrek, behalve wanneer je kunt aantonen meer kwijt te zijn geweest. Met die bonnetjes is dat niet zo heel moeilijk hoor.
is volgens mij gewoon bij de apotheek te koop, dus waarom zou je het online bestellen?quote:Op zondag 1 mei 2005 19:23 schreef Conflict het volgende:
ik wil het ook eens proberen, sta er sceptisch tegenover.
Kan je het ergens online bestellen?
Ik bestel vrijwel alles onlinequote:Op zondag 1 mei 2005 19:28 schreef lady-wrb het volgende:
[..]
is volgens mij gewoon bij de apotheek te koop, dus waarom zou je het online bestellen?
moet je nog wachten ook![]()
Dat zou ik ook wel willen wetenquote:Op zondag 1 mei 2005 19:39 schreef lady-wrb het volgende:
maar weer on-topic: zou die dure visolie van Eye-Q of Ameu vergelijkbaar zijn met de goedkope Etos en Kruitvat-variant?
ik vind 5 a 6 euro per potje of 18 euro per potje toch wel een heftig verschil
STORM?!quote:Op zondag 1 mei 2005 10:19 schreef bastardhost het volgende:
*Meldt*
Sinds 1 januari geven wij Storm visolie,
Geen grap, sommige dingen kun je van te voren geen rekening mee houden.quote:
Ik krijg dus nog een update met wat meer informatie.quote:Uit mijn blote hoofdje: op de site van de hartstichting raadden ze die van de DA aan. R. slikt ze ook, en het schijnt te helpen tegen allergien... Iets met stabiliseren membraan mestcel... Er is nog een preparaat dat word gepromoot i/h farmaceutisch weekblad, iets van artic nog wat, ik zal eens kijken wat ze kosten. Als ik tijd heb vandaag (zal wel niet ben nu al te laat opgestaan hihi,) kij ik nog ff. Oja er moet een bep. verhouding omega 3 en 6 vetzuren in zitten, en 1x per week vette vis eten werkt even goed...
Ja dat dacht ik ook meteen! Ik ben ook niet zo'n visfan.quote:Op dinsdag 3 mei 2005 10:38 schreef lady-wrb het volgende:
een keer per week vette vis.....
maar kan iemand dat ook even tegen luca vertellen?
die komt niet verder dan vissticks
ik heb het stuk hier.quote:Op woensdag 4 mei 2005 11:10 schreef achmet het volgende:
het was toevallig in de krant metro eergister dat ze zeiden dat 1 of 2 keer vis per week aangeraden word en dat er zelfs door een tekort men mogelijk psychisch kan worden en nog meer
Hey.. idd wordt het tegenwoordig toegepast op adhd kinderen e.d. Het schijnt beter te werken en het is niet zo slecht als Ritalin natuurlijk. Het schijnt ook goed te helpen voor haar en huid. Het zijn wel erg grote pillen en boeren moet je dan zeker niet doen.. bahquote:Op zondag 1 mei 2005 09:52 schreef lady-wrb het volgende:
ik heb gehoord dat bij gedragsproblemen wel eens visoliecapsules worden gegeven.
wie heeft ervaring hiermee (hetzij door eigen gebruik, hetzij gebruik door kinderen)
welk merk is aan te bevelen zijn er verschillen in kwaliteit bij diverse merken?
wordt het vergoed door het ziekenfonds?
idd.. en vis is echt belangrijk. probleem is dat vis vaak een stuk duurder is dan vlees. ik vind vis zelf heel erg lekker, maar thuis eten wij het ook niet elke week. vaak begint mijn moeder over die visoliecapsules (ze werkt in zo'n gezondheidswinkel), maar ik eet liever vis eigenlijk. ik eet dan ook liever fruit dan dat ik een vitamine pil inneem.quote:Op woensdag 4 mei 2005 17:00 schreef lady-wrb het volgende:
Nederlanders eten te weinig vis
Ik weet wel dat mijn autistje erg heftig kan reageren op dat soort uitstapjes, ruzie of andere eigenaardigheden, dus ik vind het een plausibele verklaring hoor.quote:Op zondag 8 mei 2005 20:00 schreef lady-wrb het volgende:
zou het mogelijk zijn dat visolie in eerste instantie het ongewenste gedrag verergert?
of zou het een reaktie kunnen zijn op zijn nogal hektisch verlopen logeerpartij bij oma?
we worden onderhand knettergek van het waarschuwen.
als ik dat eens wistquote:Op zondag 8 mei 2005 20:47 schreef Dark_Killah het volgende:
Ligt eraan wat er is gebeurd bij oma.
Krijg je die capsules niet heel naar binnen bij Luca? Scheelt een hoop vislucht lijkt mequote:Op dinsdag 10 mei 2005 13:34 schreef lady-wrb het volgende:
ik kan ondertussen wel een paar nadelen opnoemen hoor
- mijn handen stinken ondertussen continu naar vis (doordat ik die capsules open sloop)
- luca heeft een vis-adem
- luca loopt nogal te boeren
als je de capsules toch openmaakt zou ik persoonlijk gewoon voor de olievariant gaan. Scheelt je wel vieze handen denk ik!quote:Op dinsdag 10 mei 2005 13:34 schreef lady-wrb het volgende:
ik kan ondertussen wel een paar nadelen opnoemen hoor
- mijn handen stinken ondertussen continu naar vis (doordat ik die capsules open sloop)
- luca heeft een vis-adem
- luca loopt nogal te boeren
en welke is dat, troel?quote:Op dinsdag 10 mei 2005 14:06 schreef Troel het volgende:
[..]
als je de capsules toch openmaakt zou ik persoonlijk gewoon voor de olievariant gaan. Scheelt je wel vieze handen denk ik!
heee, dat is dus wat wij hier ook opmerkten.quote:Op dinsdag 10 mei 2005 14:18 schreef assepoes het volgende:
Mijn dochter werd helaas erg agressief en extra druk door de zalmoliecapsules van best choice die ik haar gaf. Ze kan zich slecht concentreren en ik hoopte dat dit een steuntje voor haar zou zijn. Niet dus. Ze vond ook de nasmaak en het geboer erg vervelend. Ik ben er dus maar weer mee gestopt.
quote:Op dinsdag 10 mei 2005 13:55 schreef Rewimo het volgende:
[..]
Krijg je die capsules niet heel naar binnen bij Luca? Scheelt een hoop vislucht lijkt me![]()
er zijn al meerdere olievarianten genoemd.quote:Op dinsdag 10 mei 2005 14:23 schreef lady-wrb het volgende:
[..]
en welke is dat, troel?
ik heb deze eigenlijk op proef gekocht onder het motto baat het niet dan schaadt het niet.
Lady-wrb, deze drinkolie haal ik gewoon bij de apotheek, heeft een beetje citroenachtig smaakje, maar zeker niet zuur en ik ga er niet van boeren, hij smaakt ook helemaal niet 'visserig', misschien is dat wel prettiger voor jou en Luca. Het heet dus gewoon Omega-3 drinkolie. Steeds die vislucht en dat boeren is niks hoor!quote:Op donderdag 5 mei 2005 13:20 schreef Saffier het volgende:
en Omega-3 drinkolie
visolie 1359 mg
epa 241 mg
dha 163 mg
Vertel?quote:Op woensdag 8 juni 2005 20:31 schreef marckvandijk het volgende:
Visolie is heilig!
Neuh, het is maar een voedingssupplement dus vreemde combinaties met medicijnen zul je niet krijgen. En als het niet helpt voor je ADHD klachten is het altijd nog goed voor je algehele gezondheid.quote:Op donderdag 15 juni 2006 22:47 schreef Robbiej het volgende:
Ik zelf heb ADHD. en ik wil het best eens proberen. maar dan hoef ik niet te stoppen met mijn concerta toch? aangezien ik daar erge kickbacks van krijg.
Dit soort capsules zijn sowieso niet dé oplossing, het is een onderdeel van een grote geheel. Ze werken ook niet ineens, het zal best even duren. Voor de rest kom je op zaken als structuur en regelmaat uit, maar die psycholoog heeft je toch vast niet alleen met het advies voor capsules naar huis gestuurdquote:Op dinsdag 20 juni 2006 10:23 schreef Claudje71 het volgende:
Maar ja, wat dan???
ipv capsules een drankje kopen?quote:Op dinsdag 20 juni 2006 10:23 schreef Claudje71 het volgende:
Volgens een vriendin, haar dochter slikt ze ook, moet je ze innemen met water.
Vanmorgen heb ik het geprobeerd met yochurt, maar volgens haar breekt dat de werking af??
Zo doorslikken lukt hem totaal niet, en uitgeknepen een halve dosis, enkel door die olievlek die boven op zijn drinken drijft.
Zal vanavond eens de tip met pindakaas proberen, hopelijk doet dat iets bij hem.
Vanmorgen was een ochtend om snel te vergeten, probeer een overstuur huilend kind maar eens zijn medicijn in te laten nemen....
Hij heeft deze ochtend een strenge leraar, i.v.m. de wisselochtend op school.
Verwacht dus niet veel goeds van deze dag, mede daarom heb ik toch best mijn hoop gevestigd op de visoliecapsules, en baal dan dubbel dat het innemen zo moeilijk gaat.
Als het aan vader lag stoppen we er direct mee, als het op deze manier moet.
Maar ja, wat dan???
Het omhulsel van de capsules wordt pas in de maag afgebroken, of er dan een lepel yoghurt bij zit zal echt niet veel uitmaken. Volgens mij breekt yoghurt het sowieso niet af.quote:Op dinsdag 20 juni 2006 10:23 schreef Claudje71 het volgende:
Volgens een vriendin, haar dochter slikt ze ook, moet je ze innemen met water.
Vanmorgen heb ik het geprobeerd met yochurt, maar volgens haar breekt dat de werking af??
volgens mij ook gewoon bij kruidvat. alleen niet van het huismerk.quote:Op dinsdag 20 juni 2006 22:55 schreef Claudje71 het volgende:
Bij de Kruidvat heb ik tot nu toe alleen maar capsules gevonden, waar zijn die drankjes verkrijgbaar?![]()
Misschien is het een volkswijsheid die ontstaan is omdat het met vitaminepillen wel kwaad kan. Bij visolie afaik niet.quote:Op dinsdag 20 juni 2006 12:45 schreef loveli het volgende:
[..]
Het omhulsel van de capsules wordt pas in de maag afgebroken, of er dan een lepel yoghurt bij zit zal echt niet veel uitmaken. Volgens mij breekt yoghurt het sowieso niet af.
Snap niet dat zoveel mensen daar last van hebben, ik heb nog nooit ook maar een vleugje vis of extra boeren bespeurd...quote:Op woensdag 21 juni 2006 13:51 schreef BDisOKE het volgende:
Heb ze ook gehad.
Liep de hele dag vis te boeren...
dat zijn die van de kruidvat ook.quote:Op woensdag 21 juni 2006 08:59 schreef Rewimo het volgende:
De visoliecapsules van de Aldi (jaja, die heeft ze ook) zijn net kleine ronde knikkertjes. Misschien zijn die makkelijker in te nemen.
Die van Sunwell heb ik ook.quote:Op woensdag 21 juni 2006 18:49 schreef deedeetee het volgende:
Mijn zoon en ik slikken 't ook. Het merk is Sunwell en volgens mij heb ik ze bij 't kruidvat gehaald.
Grote capsules maar geen last van boeren ofsow![]()
Zoonlief slikt ze nu 2 weken en volgens hem werkt zijn geheugen nu beter, is dat ff boffen in de proefwerkweek![]()
Nou wij zijn er niet ziek van geworden. Jij denk ik ook niet, tenzij je allergies bent voor vis.quote:
Het lijkt me onzin dat je na 2 weken al effect merkt, waarschijnlijk wishfull thinking.quote:Op woensdag 21 juni 2006 18:49 schreef deedeetee het volgende:
Zoonlief slikt ze nu 2 weken en volgens hem werkt zijn geheugen nu beter, is dat ff boffen in de proefwerkweek![]()
Placebo-effectquote:Op woensdag 21 juni 2006 20:37 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Het lijkt me onzin dat je na 2 weken al effect merkt, waarschijnlijk wishfull thinking.
sssttttttquote:Op woensdag 21 juni 2006 20:37 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Het lijkt me onzin dat je na 2 weken al effect merkt, waarschijnlijk wishfull thinking.
Dat zijn toch ook twee verschillende dingen? Melatonine zorgt voor een goede nachtrust, maar doet weinig voor de concentratie.quote:Op woensdag 21 juni 2006 20:48 schreef lady-wrb het volgende:
ik heb luca weer op melatonine op het ogenblik. visolie doet hier niks.
klopt jaquote:Op woensdag 21 juni 2006 21:49 schreef loveli het volgende:
[..]
Dat zijn toch ook twee verschillende dingen? Melatonine zorgt voor een goede nachtrust, maar doet weinig voor de concentratie.
Dat is onzin. ik heb het zelf ook gebruikt. werkt voor geen mallemoer. puur placebo effect.quote:Op woensdag 21 juni 2006 21:57 schreef lady-wrb het volgende:
[..]
klopt ja
maar ik geef het hem om makkelijker in slaap te vallen.
wie ben jij dan wel dat je je met mij denkt te kunnen bemoeien?quote:Op donderdag 22 juni 2006 21:48 schreef Robbiej het volgende:
[..]
Dat is onzin. ik heb het zelf ook gebruikt. werkt voor geen mallemoer. puur placebo effect.
stop toch eens met dat kind vol te proppen met medicijnen joh![]()
quote:
Kinderen met ADHD hebben baat bij hormoon
Gepubliceerd op maandag 19 juni 2006
Het hormoon melatonine is een effectief middel om slaapstoornissen van kinderen met ADHD te verhelpen. Dit concludeert psycholoog Kristiaan van der Heijden in zijn proefschrift, waarop hij woensdag aan de Universiteit van Maastricht hoopt te promoveren.
Kinderen met ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder) zijn hyperactief en onrustig. Zij vallen vaak pas laat in slaap, waardoor hun problemen nog ernstiger worden. Van der Heijden toont aan dat niet een slechte slaaphygiëne (omstandigheden en activiteiten rondom het naar bed gaan), maar een te laat afgesteld ritme van de biologische klok oorzaak is van chronische inslaapproblemen bij deze kinderen. Na gebruik van melatonine bleken ADHD-kinderen eerder in te slapen.
Melatonine
Melatonine is een slaaphormoon dat ’s nachts door de pijnappelklier wordt gemaakt. Dat melatonine een slaaphormoon is, is al langer bekend. Tot nu toe werd het echter vooral voor ouderen gebruikt. Naarmate men ouder wordt, maakt men namelijk steeds minder melatonine aan. Dit kan tot slaapproblemen leiden. Tot nu toe werd altijd aangenomen dat kinderen voldoende melatonine aanmaken. Dat is ook waar. Echter, kinderen met ADHD hebben een verstoord dag- nachtritme.
Bij een normaal slaapritme wordt er bij het invallen van de avond als het donker wordt, een puls melatonine afgegeven. Deze zorgt ervoor dat je slaperig wordt en daardoor volgt er eigenlijk een natuurlijk proces tot inslapen als we naar bed gaan. Door kunstlicht, laat opblijven, TV kijken, druk gedrag en wisselende slaaptijden kan dit proces minder goed werken waardoor het inslapen niet optimaal is. Door ADHD-kinderen dit hormoon toe te dienen, wordt het dag-nacht ritme hersteld en de inslaapstoornis verbeterd.
Symptomen
Aan het onderzoek van Van der Heijden namen 87 kinderen met ADHD en problemen om in slaap te komen mee. Van kinderen met ADHD wordt gezegd dat ze erg druk zijn. Dat is deels het geval. ADHD wordt gekenmerkt door (een combinatie van) de volgende symptomen:
Hyperactiviteit: het kind is druk, kan moeilijk rustig spelen, kan moeilijk stil zitten, is altijd bezig, praat veel, rent veel rond.
Impulsiviteit: het kind kan moeilijk zijn/haar beurt afwachten, onderbreekt anderen vaak, flapt er vaak een antwoord uit zonder erover na te denken, dringt zich vaak op aan anderen, negeert opdrachten.
Aandachtstekort: het kind heeft problemen met het vasthouden van de aandacht en concentratie, lijkt niet te luisteren, is makkelijk afgeleid, maakt achteloze fouten, vindt het moeilijk taken te organiseren of af te maken, vermijdt taken die nadenken vereisen, verliest vaak spullen.
Het komt regelmatig voor dat kinderen van tijd tot tijd enkele van deze kenmerken vertonen. Dat betekent niet direct dat ze ADHD hebben. Kinderen met ADHD hebben vaak en in ernstige mate last van de genoemde symptomen en bovendien gedurende een lange periode in hun ontwikkeling.
Kanttekening
Neuroloog Marcel Smits van het ziekenhuis Gelderse Vallei in Ede, waar het onderzoek plaatsvond, maakt een kanttekening bij de resultaten van het onderzoek. De praktijk heeft volgens hem geleerd dat nogal wat artsen patiënten melatonine voorschrijven zonder dat ze tevoren hebben onderzocht hoeveel ze zelf van het hormoon aanmaken. Dat leidt in de praktijk tot grote problemen, vooral als de behandeling niet het gewenste effect heeft.
Het Ziekenhuis Gelderse Vallei beschikt als enige hospitaal in Nederland over een speciale polikliniek waar stoornissen van de biologische klok kunnen worden onderzocht en behandeld.
Van der Heijden heeft niet kunnen aantonen dat een verbetering van de slaap een heilzaam effect op kinderen met ADHD heeft. Daarvoor was de behandeling (vier weken) wellicht te kort.
Links:
Meer over melatonine
Wat is ADHD?
ADHD test voor volwassenen
© 2006 Planet Internet
Misschien een idee om ze zo bij Damian binnen te krijgen via een danoontje.quote:Op zaterdag 7 mei 2005 17:20 schreef lady-wrb het volgende:
de eerste keer had ik de kapsule opengemaakt en de olie door een danoontje geroerd en de tweede keer heb ik de olie door een halve beker yoki geroerd.
Je bent nu bijna anderhalve maand bezig, wat is nu het effect van de capsuels op Luca?quote:Op zaterdag 14 mei 2005 12:05 schreef lady-wrb het volgende:
we zijn nu ruim een week bezig met visolie en nu al kan ik zeggen dat het iets beter lijkt te gaan.
hij is nog steeds zijn heerlijke onstuimige zelf, maar het is beter in de hand te houden.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |