abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 30 april 2005 @ 08:25:46 #1
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_26613941
Van de voorpagina van het AD van vandaag:
quote:
29-04-2005

Hufterig gedrag in Irak
Door Allard Besse

Marechaussees hebben collega's en leidinggevenden aangeklaagd wegens wangedrag tijdens de Irak-missie.

Tijdens de eerste en de derde lichting zijn allochtone leden van de militaire politie door hun collega's gediscrimineerd, vernederd en gekwetst. Het kader greep niet in.

Het onderzoek van de klachtencommissie van Defensie naar de zaak uit SFIR1 (2003) heeft er toe geleid dat de leiding van de marechaussee de betrokkenen op het matje heeft geroepen. Daarbij is duidelijk gemaakt dat discriminatie 'absoluut niet wordt getolereerd'. De leidinggevenden is verweten dat zij te weinig aandacht aan de misstanden hebben besteed, bevestigt woordvoerder R. Hirs van de marechaussee.

De zaak van een wachtmeester uit SFIR3 (2004) is nog in behandeling bij de klachtencommissie. De wachtmeester zegt dat het wangedrag stelselmatig voorkwam. Uit het dossier blijkt dat zijn collega's hem uitmaakten voor oplichter, dief en heuler met de vijand.

Ze bezigden uitspraken als als 'gooi een bom op die Irakezen', 'brand die moskeeën maar plat', 'veeg die Arabieren van de aardbodem, het zijn stinkende, vieze mensen', 'die Marokkanen zijn niet te vertrouwen' en 'gooi de Arabieren de zee in, dump ze maar, dan heb je er ook geen last van'.

Bij de commissie hebben getuigen en enkele aangeklaagden bevestigd dat dergelijke teksten zijn geuit, soms uit frustratie.

De militairenvakbonden zijn des duivels over het wangedrag. Voorzitter Jean Debie van de VBM/NOV vindt het 'godgeklaagd' en vreest 'toestanden als in het Amerikaanse leger'. Wim van den Burg van de AFMP wil dat de schuldigen hard worden aangepakt.

Toen de wachtmeester in Irak geen aangifte wilde doen, kreeg hij opdracht zijn excuses aan het peloton aan te bieden. Blijkbaar had hij zijn collega's ten onrechte beschuldigd.

Vervolgens dreigden zijn superieuren hem voortijdig naar Nederland terug te sturen, blijkt uit de verklaringen voor de klachtencommissie. Daarna werd de marechaussee verboden het kamp te verlaten voor patrouilles of ander werk.

Eenmaal terug in Nederland, besloot de wachtmeester na overleg met vertrouwenspersonen van de marechaussee alsnog aangifte te doen. De sectie Interne Zaken van de marechaussee ontried hem dat. ,,De kapitein zei dat hij de aangifte wel wilde opnemen maar dat justitie de aanklacht toch niet in behandeling zou nemen. De collega's uit Irak zouden elkaar toch de hand boven het hoofd houden'', aldus de wachtmeester. Volgens woordvoerder Hirs van de marechaussee is de wachtmeester slechts een standaardverhaal over procedures voorgehouden en is er geen sprake geweest van sturing geweest.

Hirs erkent dat soms wel eens uitspraken gedaan die bij anderen in het verkeerde keelgat schieten, zonder dat degene die ze deed daar verkeerde bedoelingen mee had. ,,Niettemin nemen we dit soort zaken heel hoog op. Juist ook omdat we als marechaussee moeten toezien op andere krijgsmachtonderdelen, wordt van onze mensen verwacht dat ze uitermate professioneel omgaan met discriminatie. Ze mogen bij wijze van spreken nog geen wenkbrauw optrekken.''
bron

Nounou het is me allemaal wat .

Wat een notoire jankbal, die wachtmeester. En dat mag zich dan marechaussee noemen :').

Je zou toch zeggen dat die training hem wel een dikkere huid opgeleverd zou hebben. Maar helaas pindakaas.
Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
"I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
  zaterdag 30 april 2005 @ 08:36:23 #2
54845 clowncloon
Oppervlakkigheid troef
pi_26613994
Als militair zou je een voorbeeld functie moeten hebben met 'goed gedrag' en daar hoort dit domme gedoe NIET bij imho.
Antec P180 | Intel Core 2 Quad Q6600 | Asus Striker Extreme S775 | 4 GB DDR2 800 Mhz
Seagate 400 GB | 8800 GTX Ultra 768 MB | X-Fi Extreme Gamer | Logitech Z5500 | much more...
  zaterdag 30 april 2005 @ 08:38:43 #3
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_26614007
quote:
Op zaterdag 30 april 2005 08:36 schreef clowncloon het volgende:
Als militair zou je een voorbeeld functie moeten hebben met 'goed gedrag' en daar hoort dit domme gedoe NIET bij imho.
Alsof die Irakezen er ook maar iets van kunnen verstaan .
Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
"I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
  zaterdag 30 april 2005 @ 09:17:54 #4
85299 HarigeKerel
Ontvacht dus Tabee
pi_26614243
quote:
De militairenvakbonden zijn des duivels over het wangedrag. Voorzitter Jean Debie van de VBM/NOV vindt het 'godgeklaagd' en vreest 'toestanden als in het Amerikaanse leger'.
Het lijkt mij eerder dat ze in het Amerikaanse leger bang moeten zijn voor dit soort toestanden die ze nu bij de Nederlandse krijgsmacht hebben, me dunkt
"Pim Fortuyn was een Cylon" - Theo van Gogh te Amsterdam 5-8-2005
  zaterdag 30 april 2005 @ 09:25:53 #5
28033 Pek
je moet wat
pi_26614297
En dan dit:
quote:
Lynndie England bekent schuld

SAN FRANCISCO - De Amerikaanse reserviste Lynddie England, die het gezicht werd van de mishandelingen van Iraakse gevangenen in de gevangenis van Abu Ghraib, zal schuld bekennen aan zeven van de negen aanklachten. Dat heeft haar advocaat vrijdag bekendgemaakt.

De 22-jarige England poseerde onder meer voor een groep gestapelde naakte gedetineerden. Foto's van het misbruik verschenen in de media en leidden tot internationale verontwaardiging. Haar vriend Charles Graner werd in verband met deze zaak eerder al tot tien jaar veroordeeld.

Overeenkomst

England is een overeenkomst met de aanklagers aangegaan, aldus haar raadsman kapitein Jonathan Crisp. Zij zal nu maandag in Fort Hood in Texas schuld bekennen. Zij kan dan maximaal elf jaar gevangenisstraf krijgen. Crisp sprak vrijdag in Fort Hood met de aanklagers.

Hij zei dat de aanklagers steeds inschikkelijker werden in de zaak. "Ik denk dat zij inzagen dat haar rol niet zo groot was zoals zij aanvankelijk dachten. Zij was een pion", zei Crisp. England wordt de zevende gevangenbewaarder die schuld bekent aan het misbruiken van gedetineerden.

Hoog niveau

Tot nu toe zijn alleen militairen van lage rang voor de zaak aangeklaagd. Officieren van hogere rang zijn tot op heden door het Amerikaanse leger van alle blaam gezuiverd. Op hoog niveau was wel besloten dat gevangenen stevig aangepakt mochten worden om informatie los te krijgen.

Crisp zei dat de aanklagers de twee zwaarste aanklachten laten vallen. Zijn cliënt zal schuld bekennen aan twee zaken van samenzwering, vier zaken van wreedheid en mishandeling en een zaak van onbehoorlijk gedrag. Volgens Crisp heeft England geestelijke gezondheidsproblemen.
Dat laatste viel me al op toen ik haar op TV zag...die blik van haar, daar zat werkelijk helemaal niets in. Typisch voorbeeld van een trailercamp white trash kutje dat gepiepeld wordt: "I wuzz just followink orduhhz"

Ik vind het gewoon zielig, het inteeltje gaat voor de bijl en de grootste klootzakken "zijn van alle blaam gezuiverd" bah
The difference between the three Abrahamic religions:
- Christianity mumbling to the ceiling,
- Judaism mumbling to the wall,
- Islam mumbling to the floor.
  Moderator zaterdag 30 april 2005 @ 13:17:43 #6
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_26617719
er zit wel een flink gat tussen het mishandelen van verdachten en het uitschelden van de militaire politie

zeker na dat gezeur met Erik O. had je dit wel kunnen verwachten denk ik
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_26618024
Allah Al Watan Al Malik
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')