abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_26592735
Gisteren ging het dus mis........

Heb al iets van 20 presentaties/toespraken gehouden op de universiteit en die gingen allemaal goed. Maar gisteravond was een 'major disaster'. Ik kwam totaal niet uit mn woorden en heb gewoon door de powerpoint heengeklikt met wat onsamenhangend commentaar. Zelfs het onderwerp kon ik niet uit mn strot krijgen, wat wel een tragikomisch effect had

Dit wil ik dus nooit meer meemaken! Ik zit me nu af te vragen hoe het komt.

Vroeger had ik nl bijna nooit last van stotteren, maar nu steeds meer.

Het is extreem lullig, ik durf soms niet eens meer mensen op te bellen. Of dan schrijf ik woorden van dingen waar ik het over wil hebben. Maar zelfs bij voorlezen uit een boek of tijdschrift heb ik nu problemen.

Nu vraag ik me af wat de oorzaak is en wat er aan te doen is. Aan de ene kant zou het psychologisch kunnen zijn: onzekerheid en zenuwen. Maar ik was gisteren eigenlijk helemaal niet zo zenuwachtig en ook met mensen opbellen ben ik dat niet.

Misschien zou het iets fysieks kunnen zijn, ik ben bijv. wel vaak snel buiten adem (niet in extreme zin dat ik lig te happen naar lucht maar een benauwd gevoel, nu bijv. ook). Dat zou misschien kunnen verklaren waarom ik sommige woorden gewoon fysiek niet uit mn strot kan krijgen.

Heeft iemand hier een idee over wat het zou kunnen zijn? Het ruineert op dit moment voor mij nl. mn sociale leven en studiecarriere steeds meer.
  vrijdag 29 april 2005 @ 11:35:09 #2
54845 clowncloon
Oppervlakkigheid troef
pi_26592793
Ik dacht dat het inderdaad met spanningen te maken heeft (volgens het postbus 51 spotje dan).
En er is een soort ademhalingscursus die het stotteren kan verminderen of geheel kan laten verdwijnen.
Antec P180 | Intel Core 2 Quad Q6600 | Asus Striker Extreme S775 | 4 GB DDR2 800 Mhz
Seagate 400 GB | 8800 GTX Ultra 768 MB | X-Fi Extreme Gamer | Logitech Z5500 | much more...
  vrijdag 29 april 2005 @ 11:36:36 #3
55086 Phenomenom
Met spelvout :{
pi_26592836
http://www.stotteren.nl

Misschien kan je daar wat info vinden?
  vrijdag 29 april 2005 @ 12:02:28 #4
42636 TheSeeker_NL
Damn fine coffee
pi_26593558
ik heb eigenlijk niet veel nuttigs te melden, maar ik wil je even succes wensen, want het lijkt me echt klote als dat je af en toe overkomt, onmacht sucks...
pi_26593587
wat die presentatie betreft, als je gewoon zorgt dat ie inhoudelijk erg goed is blijf je toch wel de aandacht houden en komt de boodschap echt wel over. pas als de luisteraars zich vervelen gaan ze over dat soort dingen vallen. anders zijn ze nl. toch alleen maar bezig met het begrijpen/volgen van wat je ze duidelijk probeert te maken. (til er dus niet altijd te zwaar aan)
People will forget what you said or what you did,
but they'll never forget how you made them feel
pi_26594177
Ik stotter zelf ook al jaren zo lang als ik me kan herrinneren. Niet zo heftig als je normaal hoort(zoals in dat Postbus 51 spotje) maar gewoon soms blijft er wel eens wat haken.
Raar bij mij is dat ik het soms helemaal niet heb zoals afgelopen maanden terwijl het net zo goed volgende week weer helemaal mis kan zijn en dat ik totaal niet uit mijn woorden kom.

Ik heb al vanalles geprobeerd om er vanaf te komen verschillende logopedisten en methodes. Maar daar kwam ook weer steeds het probleem naar boven dat het meestal een hele tijd goed gaat en dan denk ik ervan af te zijn maar dan komt het dus zo weer terug.

Wat betreft die methodes kan ik je vertellen dat je wel echt de motivatie moet hebben om er mee door te gaan het bestaat vooral uit veel ademhalingoefeningen en rustig proberen te praten. Bij mij hielp het helemaal niets maar het kan natuurlijk net zo goed zijn dat het bij jou uitstekend werkt. En wat ik heb gehoort over Del Ferro is dat dat zeker help dat er een kans van 95% is dat je er van af komt. Maar wat daar wel zo bij is, is dat het vooral is voor de "echte" stotteraars dus degene die echt totaal niet uit hun woorden komen en nog geen zin normaal kunnen zeggen.

En verder zou ik idd wat Logical zegt er niet te zwaar aan tillen. Waarschijnelijk vinden anderen het helemaal niet erg om te horen dat je een beetje stottert er is bij mij tenminste nog nooit een probleem van gemaakt. Al kan ik het natuurlijk wel voorstellen dat het heel erg lastig is als je echt voor een groep moet praten.
  vrijdag 29 april 2005 @ 13:35:01 #8
18917 Kiki
Honni soit qui mal y pense..
pi_26595904
quote:
Op vrijdag 29 april 2005 11:33 schreef AlexanderDeGrote het volgende:
knip
Ik stotter ook regelmatig, ik blijf niet op 1 letter hangen maar op 1 woord, zeg dat woord dan bv 10x terwijl ik mijn zin gewoon wil afmaken. Het is dan gewoon even 'te druk' in mijn hoofd, ik moet dan uitademen en dan gaat het weer.
Stotteren is vaak een ademhalings issue en in mijn geval dan omdat ik teveel tegelijkertijd wil zeggen. Ik heb er verder nooit problemen mee gehad, niemand heeft er ooit een vervelende opmerking overgemaakt, ik concludeer dan dat het probleem voor mezelf het ergste is, dat anderen het vaak niet eens in de gaten hebben.
Dus gewoon rustig blijven en als je boodschap inhoudelijk gewoon goed is, zal de aandacht daar naar uit gaan en niet naar je gehaper.
Succes!
Money talks, Bullshit walks!
pi_26596070
quote:
Op vrijdag 29 april 2005 12:26 schreef Remzz het volgende:
Ik stotter zelf ook al jaren zo lang als ik me kan herrinneren. Niet zo heftig als je normaal hoort(zoals in dat Postbus 51 spotje) maar gewoon soms blijft er wel eens wat haken.
Raar bij mij is dat ik het soms helemaal niet heb zoals afgelopen maanden terwijl het net zo goed volgende week weer helemaal mis kan zijn en dat ik totaal niet uit mijn woorden kom.

Ik heb al vanalles geprobeerd om er vanaf te komen verschillende logopedisten en methodes. Maar daar kwam ook weer steeds het probleem naar boven dat het meestal een hele tijd goed gaat en dan denk ik ervan af te zijn maar dan komt het dus zo weer terug.
Gek, ik heb precies hetzelfde! Al heb ik nooit serieus geprobeerd om er vanaf te komen door training of een cursus.

Meestal heb ik het ook alleen als ik vrij onzeker ben over iets anders en dat versterkt elkaar dan natuurlijk weer. Met andere woorden: het is een constant iets dat in tijden van stress af en toe naar boven komt. Deze week was ook erg turbulent, maandag kon ik zowat niet slapen van stress over iets anders.

Zo heb ik net voor mezelf een dialoog van Plato van een pagina of 8 in het Engels hardop voorgelezen en dan haper ik een paar keer op een naam maar niet serieus verder. Misschien is dat wel een goeie oefening om elke dag te doen (worden anderen ook lekker gek van dan, maarja).

Het is niet het einde van de wereld nee, alleen wel lastig als je voor iemand staat en je krijgt je eigen naam niet uit je strot............volgens mij komt dat heel dom over
pi_26596192
quote:
[b]Op vrijdag 29 april 2005 13:35 schreef Kiki het volgende:

Ik stotter ook regelmatig, ik blijf niet op 1 letter hangen maar op 1 woord, zeg dat woord dan bv 10x terwijl ik mijn zin gewoon wil afmaken. Het is dan gewoon even 'te druk' in mijn hoofd, ik moet dan uitademen en dan gaat het weer.
Komt zoooooooo bekend voor dit! Alleen gister was het een erg cruciaal woord.

Jij ook succes ermee!
pi_26597400
quote:
Op vrijdag 29 april 2005 12:04 schreef Roönaän het volgende:
http://www.delferro.nl/
check

2 juni ga ik daar heen!
en ze zeggen dat je binnen 10 dagen van je stotteren af kan zijn.
Ben heel erg benieuwd

Na 21 jaar stotteren ben ik het echt zat
Baby make your move !!!
  vrijdag 29 april 2005 @ 17:13:04 #12
58460 RicXDesign
^ Im with stupid ^
pi_26601699
Ik zou om te beginnen eerst even een afspraak maken met een logopedist, die kan je helpen je ademhaling e.d. te verbeteren.

Die cursus tegen het stotteren helpt wel heel erg goed, ik ken iemand die heel erg, maar dan ook echt heel erg stotterde en nu nauwelijks meer.

Spanning/stress zou het ook kunnen zijn. Bijv. dat je een presentatie aan het geven ben terwijl je in je hoofd eigenlijk met hele andere dingen bezig bent.
pi_26602317
quote:
Op vrijdag 29 april 2005 14:35 schreef Björk het volgende:

[..]

check

2 juni ga ik daar heen!
en ze zeggen dat je binnen 10 dagen van je stotteren af kan zijn.
Ben heel erg benieuwd

Na 21 jaar stotteren ben ik het echt zat
Ik zat daar ook sterk aan te denken. Maar aan de andere kant denk ik ook. 'Zo ben ik nou eenmaal'.
Ik heb er zelf geen probleem mee, als anderen dat wel hebben hebben ze pech.
Was ik maar rijk en niet zo gelukkig.
pi_26602347
quote:
Op vrijdag 29 april 2005 17:13 schreef RicXDesign het volgende:
Die cursus tegen het stotteren helpt wel heel erg goed, ik ken iemand die heel erg, maar dan ook echt heel erg stotterde en nu nauwelijks meer.
Dat is wel érg kort door de bocht kan ik je zeggen na bijna 19 jaar ervaring
pi_26602367
quote:
Op vrijdag 29 april 2005 17:38 schreef Kluupkluup het volgende:

[..]

Ik zat daar ook sterk aan te denken. Maar aan de andere kant denk ik ook. 'Zo ben ik nou eenmaal'.
Ik heb er zelf geen probleem mee, als anderen dat wel hebben hebben ze pech.
Dat is toch sowieso bij zulke dingen de argumentatie? Dat je het voor jezelf moet doen, of niet moet doen..
  vrijdag 29 april 2005 @ 17:43:41 #16
103993 AndreB.
fok is retecool
pi_26602479
Heb er ook last van en het nare is dat ik precies weer bij welke letterkombinaties ik zal blijven hangen, deze mijd ik dan ook zoveel mogelijk. Het komt ook in vlagen, soms heb ik echt nergens last van en soms kan ik nieteens m'n eigen naam normaal uitspreken. Heb het niet zo erg dat ik het nodig vind om hulp te gaan zoeken. Moet wel zeggen dat het soms erg genant is...
Wat is Fok?
pi_26616070
Ik stotter ook een beetje maa rhet is alleen met woorden die beginnen met een V of een W. Ik heb eens opgezocht dat ik een verborgen stotteraar ben, dus dat ik het voel aankomen dat ik een woord niet kan uitspreken tijdens een gesprek en dus heel snel een synoniem daarvoor zoek.

Ik heb soms ook het idee dat ik stotter bij mensen waar ik me minder op me gemak voel, thuis met me vriendin stotter ik nooit maar op school en bij me ouders moet ik vaak 10x bedenken hoe ik het ga zeggen.
pi_26619129
Een vriend van mij krijgt er een beetje last van, omdat hij de hele tijd samenwerkt met twee collega's die stotteren, zo gaat hij het ongemerkt overnemen
fan van Putin, Baudet, Jorge Lorenzo en Assad
  zaterdag 30 april 2005 @ 16:04:03 #19
17337 ook_gek
doet ie anders nooit
pi_26620226
k hoorde iemand vertellen van de week dat hij soms heel moeilijk uit zijn worden komt als hij niet gegeten of gedronken had. En ook wanneer er toch een lichte spanning is. Wat blijkt hij had suikerziekte. Op het moment dat je suikerbalans totaal verkeerd gaat lopen kan je dus het probleem krijgen dat je wat moeilijker uit je worden kan komen

Wie weet is dat een optie?
Alle hoeren kunnen vertrekken, zolang de man nog z'n handen heeft om zelf te kunnen trekken.
Never underestimate the power of stupid people in a large group
  zaterdag 30 april 2005 @ 16:06:24 #20
71115 Rnej
I walk the line
pi_26620269
quote:
Op vrijdag 29 april 2005 11:35 schreef clowncloon het volgende:
Ik dacht dat het inderdaad met spanningen te maken heeft (volgens het postbus 51 spotje dan).
En er is een soort ademhalingscursus die het stotteren kan verminderen of geheel kan laten verdwijnen.
moet de naam ff opzoeken, maat van me heeft die cursus gedaan.. is van ongelooflijk stotteren (minutenlang op een lettergreep blijven hangen...) naar totaal niet stotteren gegaan
  zaterdag 30 april 2005 @ 16:10:43 #21
106776 Nickthedick
Non-smokers die every day
pi_26620336
Als je het vroeger nooit had, kan het ook aan vermoeidheid liggen.

Ik heb nooit gestotterd maar als ik erg moe ben kan ik wel eens de juiste woorden niet vinden (maar dat is natuurlijk wel wat anders dan stotteren).
- It's always funny until someone gets hurt. Then it's just hilarious
- Digressions, objections, delight in mockery, carefree mistrust are signs of health; everything unconditional belongs in pathology.
pi_26620666
quote:
Op zaterdag 30 april 2005 16:04 schreef ook_gek het volgende:
k hoorde iemand vertellen van de week dat hij soms heel moeilijk uit zijn worden komt als hij niet gegeten of gedronken had. En ook wanneer er toch een lichte spanning is. Wat blijkt hij had suikerziekte. Op het moment dat je suikerbalans totaal verkeerd gaat lopen kan je dus het probleem krijgen dat je wat moeilijker uit je worden kan komen

Wie weet is dat een optie?
Zou kunnen, zou kunnen; had alleen ontbeten die dag; dagen ervoor telkens laat naar bed en veel stress plus veel alcohol op.
  zaterdag 30 april 2005 @ 17:07:33 #23
17337 ook_gek
doet ie anders nooit
pi_26621750
quote:
Op zaterdag 30 april 2005 16:27 schreef AlexanderDeGrote het volgende:

[..]

Zou kunnen, zou kunnen; had alleen ontbeten die dag; dagen ervoor telkens laat naar bed en veel stress plus veel alcohol op.
het kan te maken hebben met je suikerspiegel als die te laag of te hoog is 1 van de twee dan kan je spraak achteruit gaan en dat je dan opeens niet meer uit je worden kan komen.

Weet er eigelijk niet veel meer van. Anders moet je effe prikken op suiker is zo gedaan. Wie weet heb je het wel?
Alle hoeren kunnen vertrekken, zolang de man nog z'n handen heeft om zelf te kunnen trekken.
Never underestimate the power of stupid people in a large group
  zaterdag 30 april 2005 @ 19:01:35 #24
52513 whosvegas
The Trickster
pi_26624758
Als je voelt dat je gaat stotteren, ga eens heel bewust (expres) stotteren.
Klink misschien stom. Maar als je bang bent om te stotteren en je gaat allemaal trucjes verzinnen om het niet te laten merken, wordt het alleen maar erger.
Het boek van hausdorfer heeft mij heel veel inzicht in mijn stotteren gegeven. Je kan ook een therapie volgen:
http://www.natuurlijkspreken.nl/

Maar je moet zeker niet de verwachting hebben dat je er door het volgen van een cursus gelijk van af komt.
Are you nuts??
pi_26629724
quote:
Op zaterdag 30 april 2005 16:27 schreef AlexanderDeGrote het volgende:

[..]

Ik stotter niet meer als ik aangeschoten ben! Komt denk ik omdat de spanning die er op m'n mond zit er dan af is. Ik word letterlijk en figuurlijk 'wat losser'
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')