abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 5 oktober 2005 @ 11:37:46 #101
105919 Pracissor
Semi-intellectueel
pi_31199649
quote:
Op woensdag 5 oktober 2005 08:18 schreef nokwanda het volgende:

[..]

Whehehhe, kijk even naar de houding van Nederlanders bijvoorbeeld. Die zien Surinamers en Antillianen, die toch een nederlandse achtergrond hebben, nog steeds niet als geaccepteerd en vinden dat alles en iedereen moet vernederlandsen. Maar wel de verontwaardiging als de suggestie gewekt zou worden dat die blanken in Zuid Afrika misschien ook wel eens een andere houding zouden mogen aannemen. Men moet daar dan ook maar es gaan integreren.

Ik kan je verzekeren dat diezelfde blanken met een open houding door de zwarte bevolking echt met open armen zou worden ontvangen. Maar niet als het niet gemeend en halfslachtig is.
Hoe kom je daarbij? Op criminele antilliaanse jongeren na, zijn Surinamers en Antillianen goed geintegreerd en uit recente onderzoeken is gebleken dat zij ook erg hoog scoren in de waardering van Nederlanders. Ook wordt er veel onderling getrouwd etc.
A little philosphy may inclineth a man's mind to atheism, but depth in philosophy shall bringeth men's minds about to religion.
Id legi modo hic modo illic. Vero, Latine loqui non est difficilissimum.
pi_31199871
Welk onderzoek? Linkje? Of iig een link naar het nieuwsartikel dat ernaar verwijst? Volgens mij ziet een groot deel van de Nederlanders geen verschil tussen welke gekleurde allochtonen dan ook. Indien je iets erover gaan onderzoeken, zullen de betreffende groepen ook altijd tot één groep worden benoemd/gezien. Ik heb iig nog nooit een onderzoek gezien over iets dergelijks. Is sowieso moeilijk door hetgeen ik al aangaf. Zo kun je ook niet echt spreken over 'Surinamers' omdat ook deze groep uit verschillende groepen bestaat, die alles behalve eenzelfde etniciteit hebben (-->Hindoestanen en Creoolen, bijv. zijn niet onder één groep te scharen).
B.S.U.R.
  woensdag 5 oktober 2005 @ 12:24:45 #103
105919 Pracissor
Semi-intellectueel
pi_31200800
quote:
Op woensdag 5 oktober 2005 11:46 schreef RaJitsu het volgende:
Welk onderzoek? Linkje? Of iig een link naar het nieuwsartikel dat ernaar verwijst? Volgens mij ziet een groot deel van de Nederlanders geen verschil tussen welke gekleurde allochtonen dan ook. Indien je iets erover gaan onderzoeken, zullen de betreffende groepen ook altijd tot één groep worden benoemd/gezien. Ik heb iig nog nooit een onderzoek gezien over iets dergelijks. Is sowieso moeilijk door hetgeen ik al aangaf. Zo kun je ook niet echt spreken over 'Surinamers' omdat ook deze groep uit verschillende groepen bestaat, die alles behalve eenzelfde etniciteit hebben (-->Hindoestanen en Creoolen, bijv. zijn niet onder één groep te scharen).
quote:
Turken en Marokkanen zoeken hun contacten veelvuldig binnen de eigen groep, terwijl Surinamers en Antillianen en ook de meeste vluchtelingen(met uitzondering van de Somaliërs) veel meer met autochtone Nederlanders omgaan.

Sociale afstand tussen allochtonen en autochtonen groot
Turken en Marokkanen zijn sterk op de eigen groep gericht. Dit geldt voor de grote meerderheid van de eerste generatie, maar ook bij bijna de helft van de tweede generatie ligt het zwaartepunt van de contacten meer bij de eigen groep dan bij autochtone Nederlanders. Bovendien neemt onder de tweede generatie de oriëntatie op de eigen landgenoten niet af. Surinamers en Antillianen hebben veel meer contact met autochtone Nederlanders. Dat blijkt ook uit de huwelijken die tussen 1997 en 2001 werden gesloten: Antillianen huwen in 60% van de gevallen met een Nederlandse partner, voor Surinamers geldt dit voor 40%. Onder Turken en Marokkanen is dit maar bij 10% het geval. Vluchtelingengroeperingen hebben vergeleken met Turken en Marokkanen veel vaker contacten met autochtone Nederlanders. Autochtonen houden allochtonen in veel gevallen zelf ook op afstand. Hooguit eenderde deel van de autochtonen heeft regelmatig contact met allochtonen.
De concentratie van minderheden in sommige wijken van de grote steden en de daardoor ontstane ruimtelijke segregatie zal de omgang tussen autochtonen en allochtonen ook in de toekomst belemmeren.
http://www.scp.nl/nieuws/persberichten/9037701590-hoofdstuk3.html

Ik vind dat ook altijd zo makkelijk generaliserend om te zeggen dat nederlanders geen verschil zouden zien in 'gekleurde allochtonen'.
quote:
Indien je iets erover gaan onderzoeken, zullen de betreffende groepen ook altijd tot één groep worden benoemd/gezien.
Is een leugen. Zo goed als elk onderzoek m.b.t. tot integratie etc. maakt onderscheid tussen de verschillende allochtone groeperingen. Maar geloof vooral in jezelf, gelukkig spreken de cijfers jou tegen.
A little philosphy may inclineth a man's mind to atheism, but depth in philosophy shall bringeth men's minds about to religion.
Id legi modo hic modo illic. Vero, Latine loqui non est difficilissimum.
pi_31203722
quote:
Op woensdag 5 oktober 2005 11:19 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Denk je niet dat de periode van onderdrukking hier ook een grote rol bij kan spelen?

Mensen die vanaf begins af aan zijn onderdrukt, hebben in hun leven dus nooit een eigen goed lopende samenleving 'gerund', nooit een volledig opzich-zelf-staand systeem van culturele normen en waarden kunnen ontwikkelen.

Met dat in het achterhoofd misschien niet eens zo gek dat een deel v/d arme ongeschoolde wanhopige zwarten na hun bevrijding de wreedheid van hun overheersers overneemt, ipv dat ze terugkeren naar het systeem dat zij voor de bezetting hadden. Want dat hebben die generaties nooit meegemaakt.
Dat is idd wat ik ook zie gebeuren. Niet in het algemeen. En ook niet in het overheidssysteem. Maar wel bij een relatief groter aantal mensen.
Umuntu Ngumuntu Ngabantu
"Those who look before they leap, never leap".
http://www.dierenthuis-naar-almere.nl
pi_31231726
quote:
Bedankt voor het artikel. Maar het zegt niets over de waardering van de Nederlanders.
quote:
Ik vind dat ook altijd zo makkelijk generaliserend om te zeggen dat nederlanders geen verschil zouden zien in 'gekleurde allochtonen'.
Nou, natuurlijk is het wel erg zwart-wit gesteld. Maar doorgaans wordt het verschil niet gemaakt, ne heeft me het over 'die allochtonen'. Of ze daarmee iedereen bedoelen, is een tweede, maar ze spreken wel alle allochtonen aan met hun uitspraak. Een blanke wordt sociaal sowieso anders tegen aan gekeken dan een gekleurde. Dat is gewoon zo.
quote:
Is een leugen. Zo goed als elk onderzoek m.b.t. tot integratie etc. maakt onderscheid tussen de verschillende allochtone groeperingen. Maar geloof vooral in jezelf, gelukkig spreken de cijfers jou tegen.
Je begreep niet waar ik het over had. Nogmaals, 'de Surinamers' zijn niet één groep met dezelfde etniciteit, de Marokanen eigenlijk ook niet (Berbers en overigen), de Turken (Turken en Koerden), Chinezen (kantonezen, Wengzaose, ed). Maar blijf vooral lezen wat je wil....(om maar effe jouw toon van posten vast te houden).
B.S.U.R.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')