abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_26560824






Jaguar X-TYPE
Karakterkwestie

Jaguar is een merk dat een deel van haar succes aan een goede naam te danken heeft. Dus toen het vorige test-exemplaar van de X-TYPE werd geretourneerd met als commentaar dat een sneller exemplaar nog leuker was geweest, werd onmiddellijk de 3-liter variant aangeboden. Bovendien is dit topmodel rijkelijk voorzien van extra's, zodat de beslissing snel was gemaakt om opnieuw op stap te gaan met de X-TYPE.

Het verschil tussen het 2,5-liter en 3,0-liter model bedraagt 37 pk en 40 Nm, waarmee dit meest gespierde model uit de X-TYPE serie in totaal 231 pk en een koppel van 284 Newtonmeter op de schaal brengt. Dat lijkt misschien een klein verschil op dergelijke grote getallen, maar het is wel een complete stadsauto meer of minder. Dat verschil is direct merkbaar. De 3-liter variant toont zich in de stad goedmoediger. Het toerental kan schandalig laag worden gehouden zonder dat de motor op enige wijze protesteert. Bovendien is de kracht nu sneller voor handen. Terwijl de 2,5-liter motor op toeren moet worden gebracht om prestaties neer te zetten, is de 3-liter variant vrijwel direct bij de les. Dan zet de X-TYPE nog betere prestaties neer en combineert dat met een motorgeluid dat (vooral met raampje open!) zelfs de meest verwende automobilist even stil krijgt.


Extra's

Het interieur van de X-TYPE is om de bestuurder heen gebouwd. De diverse houtaccenten en smaakvol gebruik van chroom en leder, maken het interieur comfortabel en heel luxueus. Centraal in het dashboard is een beeldscherm te vinden dat de functies van het klimaatcontrolesysteem, het audiosysteem, de telefoon en het navigatiesysteem combineert. Op die manier kon een groot aantal knoppen in het dashboard worden bespaard.

Het (optionele) DVD-gebaseerde navigatiesysteem weet in heel Europa de weg zonder onderweg te hoeven stoppen om een disc te wisselen. Heel handig is de scroll functie, waarbij de gebruiker de vinger over het scherm beweegt en op die manier de kaart verschuift. Omdat het beeldscherm relatief laag in het dashboard is geplaatst, verschijnen de navigatie-instructies voor de veiligheid ook in een klein display onder de snelheidsmeter.


Een andere extra van de testauto is het Jaguar Premium Sound systeem, bestaande uit een cd-wisselaar, versterker (180 watt) en 10 luidsprekers inclusief een subwoofer. Het geluid van dit Premium Sound systeem is helder en detailrijk waarbij alle tonen van het laagste laag tot sprankelend hoog goed zijn vertegenwoordigd. De versterker is conservatief gekozen met als gevolg een bescheiden maximum volume, maar de zekerheid dat ook het meest veeleisende muziekstuk probleemloos zal worden weergegeven. Toch is het systeem niet perfect, want het klankbeeld ligt laag voorin de auto en concentreert zich op de linker hoek bij de bestuurder. Gezien de prijs die Jaguar voor dit systeem rekent is het echter wel de moeite waard.

Op gebied van vormgeving zijn het vooral de scherpe dubbele koplampen en de welvingen in de motorkap die de auto het sportieve karakter geven. De kleur emerald groen metallic geeft de X-TYPE een fascinerend tintje, want de auto lijkt afhankelijk van de invalshoek donkerblauw of juist donkergroen. Bovendien komen de gespierde en gestrekte lijnen dankzij deze kleur beter uit dan in het vorige testexemplaar. Daarbij is deze Sport-uitvoering gemakkelijk te herkennen. Terwijl bij andere modellen veel chroom is verwerkt om het nobele karakter te onderstrepen, zijn bij de Sport-versie de bumpers, grille en andere details in de lakkleur gespoten. De extra brede, op het sportonderstel afgestemde, banden en de subtiele spoiler op de achterklep maken het geheel af.


Conclusie

Welke is de betere auto? De Jaguar X-TYPE met 2,5-liter of die met 3,0-liter motor? Er kan geen twijfel over bestaan dat de 3,0-liter variant soepeler, sterker en gretiger is dan de 2,5-liter. Daarmee is de auto rustiger in de stad terwijl de prestaties op de buitenweg duidelijk beter zijn. Daar staat tegenover dat de X-TYPE met 2,5-liter motor een levendiger karakter heeft. Beide uitvoeringen blijven dankzij de goede naam van Jaguar, de smaakvolle vormgeving, de uitstekende wegligging en het riante uitrustingsniveau absolute aanraders voor wie een exclusieve en comfortabele reisauto zoekt. Welke uitvoering daarbij beter is, is een karakterkwestie.

Afmetingen

Lengte 467 cm
Breedte 179 cm
Hoogte 139 cm

Gewicht 1.555 kg
Aanhanger 750 kg
Aanhanger geremd 1.500 k

pi_26560845
Fipo denk ik
pi_26560850
nu slapen
  donderdag 28 april 2005 @ 06:28:20 #4
28280 Fugie
Porsche _O_
pi_26561640
tripo

vroeg naar school zuigt
pi_26561699
wat een weertje voor een op en neertje
pi_26561883
quote:
Op donderdag 28 april 2005 07:15 schreef BoJo het volgende:
wat een weertje voor een op en neertje
Mooi weer, voor de heideneukers
  donderdag 28 april 2005 @ 08:44:27 #7
26458 Tjabbo
2.5 TwinTurbo
pi_26562204
Alweer een nieuwe chat ?

pi_26562349
pffff als er ook 1 vandaag gaat tegenspreken dan heeft ie onmiddelijk ruzie met me.
  donderdag 28 april 2005 @ 08:59:11 #9
26458 Tjabbo
2.5 TwinTurbo
pi_26562353
quote:
Op donderdag 28 april 2005 08:58 schreef BoJo het volgende:
pffff als er ook 1 vandaag gaat tegenspreken dan heeft ie onmiddelijk ruzie met me.
Nee.
pi_26562426
quote:
Op donderdag 28 april 2005 08:59 schreef Tjabbo het volgende:

[..]

Nee.
RUZIE!!!!!!!!!!!!!
  donderdag 28 april 2005 @ 09:05:35 #11
26458 Tjabbo
2.5 TwinTurbo
pi_26562450
quote:
Op donderdag 28 april 2005 09:03 schreef BoJo het volgende:

[..]

RUZIE!!!!!!!!!!!!!
pi_26562937
pfff ik heb geen zin.
  donderdag 28 april 2005 @ 09:48:02 #13
28280 Fugie
Porsche _O_
pi_26563101
deze les zuigt
pi_26563211
quote:
Op donderdag 28 april 2005 09:37 schreef BoJo het volgende:
pfff ik heb geen zin.
pi_26563367
TF is stom
pi_26563594
kutbak.
pi_26563607
wie dit leest is gek.
  donderdag 28 april 2005 @ 10:15:03 #18
77352 Hugster
Mandarijntje
pi_26563639
wat een negativiteit allemaal

IK BEN WEER DE HELE DAG VRIJJJJJJ
  donderdag 28 april 2005 @ 10:15:52 #19
12646 Oom_Agent
 Heee.......stop es ff......!!
pi_26563659
korte auto........... 4,67 m
Wat zijn we aan het doen ???
  donderdag 28 april 2005 @ 10:18:48 #20
77352 Hugster
Mandarijntje
pi_26563734
quote:
Op donderdag 28 april 2005 10:15 schreef Oom_Agent het volgende:
korte auto........... 4,67 m
bedankt voor je constatering
pi_26564185
Hier in Rotterdam is het niet zo'n mooi weertje, daarom ga ik vandaag alleen heen, en zaterdag weer terug ofzo, om zondag weer weg te gaan.. Life is hard..
Door GvsE: "Je bent een geweldig jong!"
pi_26564797
Jaguar
"Do me a favor, try not to think, you're going to hurt yourself"
"You go to heaven for the climate and hell for the company"
pi_26565178
alfa toch?
pi_26565498
quote:
Op donderdag 28 april 2005 11:17 schreef BazzoS het volgende:
alfa toch?
Dat ook, maar zo'n X-type is ook relax (vooral met dat R-performance pakket zoals op de 1e foto)
"Do me a favor, try not to think, you're going to hurt yourself"
"You go to heaven for the climate and hell for the company"
  donderdag 28 april 2005 @ 11:53:08 #25
65351 B_BOY
De kater komt later.
pi_26566061
ik ben ook weer de hele dag vrij
Remlof is een Spellings Nsb'er
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')