DeForumgebruiker | woensdag 27 april 2005 @ 19:38 |
Goedenavond allemaal, Ik heb gisteren mijn aller aller eerste auto gekocht! Een Toyota Mr2 uit eind '92. Uiteraard ben ik zeer tevreden, alles ziet er prima uit, vooral als je je bedenkt dat het een auto van 13 jaar oud is... Het is een luxe variant, met leren stoelen en airco, iets wat volgens mij aardig schaars is in de MR2. Maarrr de airco is meteen een probleem. Die is leeg, en de vloeistof is nog van de oude variant (R12 heet het geloof ik) Dus vullen is niet zo 1 2 3 gedaan. Het spul is illegaal in NL, maar in België schijnt het wel verkrijgbaar te zijn. Mijn vraag is dan ook weet iemand een adresje waar ik aan die ouwe aircovloeistof kan komen? Enige hulp wordt zeer op prijs gesteld! Alvast bedankt! | |
ThaFreak | woensdag 27 april 2005 @ 19:47 |
is een alternatief goedje voor, weet de naam alleen even zo niet meer..... | |
KonnieKipke | woensdag 27 april 2005 @ 19:51 |
Het is niet verboden. Het mag alleen niet opnieuw ingekocht worden. Bestaande handelsvoorraden mogen worden gebruikt, zo is bij mijn volvo 850 uit 1993, vorig jaar verse R12 bijgevuld door Intensive Car Care in ijmuiden. Kosstte wel 200 euro, want systeem moest -ouderwets- gevacumeerd en opnieuw gevuld worden. Daarnaast kon mn systeem voor evt 700 euro omgebouwd worden. je krijgt dan nieuw koudemiddel + droger. | |
KonnieKipke | woensdag 27 april 2005 @ 19:54 |
R12 is een beter koudemiddel dan de huidige. Het bevriest sneller en kan ook kouder worden, zo komt er lucht van 4 graden uit mn uitblaasmonden als het buiten 20 graden is. | |
ThaFreak | woensdag 27 april 2005 @ 19:57 |
quote:zijn ze zeker fout bezig..... mag helemaal niet meer, er was eerst een koop/verkoop verbod, maar tijdje daarna is een algeheel verbod gekomen geldt ook voor restvoorraden, mag helemaal niet meer gebruikt worden! | |
KonnieKipke | woensdag 27 april 2005 @ 20:03 |
maakt mij niet uit.. Mijn airco'tje vriest weer ![]() | |
KonnieKipke | woensdag 27 april 2005 @ 20:04 |
ze hadden nog 1 cylindertje van Dupont R12 staan.. ![]() | |
DeForumgebruiker | woensdag 27 april 2005 @ 20:26 |
Ik zit zelf ook nog even verder te kijken, er schijnen nog wat zaken te zijn waar je R12 wel kan krijgen, maar een alternatief is R413A.. is geen ombouw voor nodig, alleen ietsjes duurder. Ik heb geen idee hoe moeilijk het is om het systeem om te bouwen naar de nieuwere variant (R134a), iemand ervaring? | |
Hyperdude | woensdag 27 april 2005 @ 20:48 |
Je moet je ff goed inlezen op internet.. De ene otoo kan je gewoon een paar nippels indraaien, nieuwe olie en filter/droger erin en R134A erin. Bij de ander moet er een nieuwe pomp/compressor in. Of nog meer onderdelen vervangen ![]() Ook moet je de oorzaak van de lekkage zoeken (en vinden ![]() R134a lekt nog meer dan r12; kleinere moleculen ofzo. Als je condensor of verdamper moet vervangen ben je niet blij qua totale kosten. | |
Jofunu-kun | woensdag 27 april 2005 @ 22:45 |
Koop dan ook een auto zonder airco, of als je airco wilt, niet zo'n verdomd oude! Heb je dat gezeik ook niet.. | |
KonnieKipke | woensdag 27 april 2005 @ 22:49 |
Eigenlijk heeft Jofunu gelijk. Een 13 jaar oude airco installatie lekt ip van alle kanten totdat het tegendeel bewezen is. Verdamper is een beruchte oorzaak. | |
KonnieKipke | woensdag 27 april 2005 @ 22:53 |
check dit eens: http://oldtimer.paginamarkt.nl/airco-ombouwen/36639.html allicht de moeite waard en dit gaat over R416A http://www.woutbouman.nl/band/airco.html | |
Spyronius | woensdag 27 april 2005 @ 23:10 |
Volgens mij is R12 nog niet verboden in Belgie, maar dit weet ik niet zeker in verband met die oh zo fijne europese wetgeving. Zou daar eens gaan zoeken als ik jouw was. Maar persoonlijk heb ik liever R12 dan die andere rotzooi, was tenminste veel sneller koud en werd veel kouder. | |
DeForumgebruiker | donderdag 28 april 2005 @ 01:56 |
Je hebt enigszins gelijk Jofunu, maar ik wilde een zwarte mr2, het interieur is zwart leer. Dat betekent dat ik dood ga zonder airco in de zomer. En een lekke airco repareren kost altijd nog minder dan een nieuwe airco installeren lijkt me. Hij hoeft ook niet lek te zijn, hij was gewoon leeg. Er stond ieder geval nog gewoon druk op enzo. Konniekipke, bedankt voor de links, is wel nuttige info! | |
Tjabbo | donderdag 28 april 2005 @ 08:50 |
quote:Sommige mensen willen voor weinig geld in een luxe bak rijden, of in een speciaal model of uitvoering. Of ze kunnen botweg geen jongere auto (in het betreffende model) betalen. Beetje bullshit vind ik je reply dus. ![]() Mijn supra heeft ook dat oude gas, moet ooit eens afgevuld worden idd. In Amerika schijn je het gewoon bij de supermarkt te kunnen kopen. Iemand wat laten opsturen perhaps? In Duitsland mocht het tot voor kort ook nog. Nu ook nog? | |
Spyronius | donderdag 28 april 2005 @ 10:12 |
quote:Ik heb ff gegoogled maar volgens mij kan je het ook nog laten bijvullen in belgie, kon alleen maar iets vinden over r12 dat niet meer in koelkasten mag worden gebruikt, maar dat is volgens mij in heel Europa, eigenlijk moet je gewoon zo'n airco boer in belgie opbellen of in duitsland. | |
junkiexp | donderdag 28 april 2005 @ 10:17 |
We hebben het hier toch over het goedje ''freon'' ? | |
DeForumgebruiker | donderdag 28 april 2005 @ 10:43 |
Dank u voor het bijspringen Tjabbo, ik dacht ik hou het netjes maar ik vind het ook een beetje onzin wat Jofunu zei. Ik wilde per se een mr2 van na de tussentijdse update (na juli '92) en er zat airco in als leuke bijkomstigheid. En als het erin zit mag het wel werken ook lijkt me. Voor mij was het trouwens nog aardig wat geld (7000 euro :S).. ik studeer nog dus het is een rib uit mn lijf. Maar ja tot nu toe heb ik het naar mn zin ermee... ik zal binnenkort even een project topic openen want ik wil wel een paar dingetjes aanpassen. Spyronius, belgië schijnt idd iets makkelijker te zijn, maar na wat googlen kwam ik erachter dat het daar ook verboden is, dus steeds moeilijker aan te komen. Verder biedt iemand op marktplaats R12 bijvullen aan, voor 125 euro. Junkie xp, idd freon geloof ik. | |
Ballebek | donderdag 28 april 2005 @ 10:55 |
R12 = Freon ja (merknaam).. Heb je misschien (beetje offtopic) foto's van je nieuwe auto? Vooral van het interieur wil ik het wel zien! | |
DeForumgebruiker | donderdag 28 april 2005 @ 13:37 |
Ballenbek, Ik heb wel een paar fotootjes gemaakt, moet ze nog ff van de digi cam afhalen en ik maak er ook wel een paar van het interieur.. Als ik dat heb gedaan maak ik er ff een apart topic voor aan, anders ziet niemand het voor de rest. Ik doe het om een uur of 10 denk ik, moet ook zo werken. Overigens heb ik een afspraak woensdag bij een airco bedrijf, voor 250 euro wordt het (mits er geen lekken zijn) omgezet naar R134.. dus dat valt mee. | |
BYM | donderdag 28 april 2005 @ 14:16 |
Terug vind post ![]() | |
Ballebek | donderdag 28 april 2005 @ 14:35 |
quote:Ondanks dat er een nieuwe spelling van kracht is voor 6000 woorden blijft dit woord geheel in ouwe spelling. ![]() Ben benieuwd! | |
DeForumgebruiker | donderdag 28 april 2005 @ 15:39 |
Hahaha sorry BallEbek, het zal niet meer gebeuren. Ik heb net nog ff wat stickertjes van de vorige eigenaar van de auto gehaald, ziet er weer wat 'cleaner' uit. Heb geen zin om te werken nu maar ja moet toch ergens benzine van betalen! | |
KonnieKipke | donderdag 28 april 2005 @ 23:26 |
Eerlijk gezegd vind ik 7000 euro heel veel geld voor een MR2. Daar koop je een Volvo 850 T5R voor uit 1994-1995 | |
DeForumgebruiker | vrijdag 29 april 2005 @ 01:07 |
Zit wat in KonnieKipke... maarrrr wacht mn auto-topic maar even af, dan zal je zien dat er wat dingen zijn die niet helemaal standaard in de auto zitten. Ook het feit dat ie van na de facelift is zeg maar, speelt erg mee want het overgrote deel van de mr2's in NL is van '90 of '91. En de mr2 is zeer waardevast.. zijn weinig auto's te bedenken met middenmotor / achterwielaandrijving, gecombineerd met toyota-betrouwbaarheid en verbruik van 1 op 12. Maar als je wil kan je het morgen zien, ik maak in de ochtend even een topicje aan, ben nu net thuis.. beetje moe. | |
PNG | vrijdag 29 april 2005 @ 02:03 |
Moet je in Frankrijk laten bijvullen als je keer op vakantie bent. Hint. | |
Alcyone | zaterdag 30 april 2005 @ 06:37 |
tvp Voor 150 een perfecte auto gekocht met automaat en airco. Jammer dat het vullen van de airco op z'n minst net zo veel als de auto gaat kosten. | |
DeForumgebruiker | zaterdag 30 april 2005 @ 10:43 |
Zit wat in PNG, maar ik wil het eigenlijk zsm geregeld hebben.. Alcyone, wat is dat voor wagen dan??? Overigens heb ik ook een topic voor mn auto aangemaakt: Topic van mn auto | |
Alcyone | zondag 1 mei 2005 @ 08:58 |
quote:ook ff offtopic dan. De auto is een prachtige BX 19 TRS uit 1987 zonder roest, APK gekeurd tot november. De garage dacht dat cilinder 2 geen compressie had. Verder liep het ding als een hok, komt gewoon door een Weber met het karakter van een italiaanse vrouw. | |
casejunkie | zondag 1 mei 2005 @ 22:58 |
Volgens mij kan je in België nog wel R12 laten vullen. Maar pin me hier niet op vast. | |
tommytheman | zondag 1 mei 2005 @ 23:19 |
Voor 100 euro excl, bouw ik hem om op R409A, excl garantie want hij kon welleens lek zijn (dat is nogal zeker, anders was het gas niet weg) | |
tommytheman | zondag 1 mei 2005 @ 23:20 |
R409A is de milieu vriendelijke variant op R12 met ongeveer dezelfde eigenschappen. Staat ook bekend als FX56. | |
KonnieKipke | maandag 2 mei 2005 @ 00:41 |
ombouwen?? 100 euro excl is een normale prijs voor een installatie vacumeren en vullen. Maar gelijk heb je, ik denk dat de verdamper van TS kaput is. | |
tommytheman | maandag 2 mei 2005 @ 01:02 |
Ja het moet toch wat lijken he? ![]() | |
tommytheman | maandag 2 mei 2005 @ 01:04 |
quote: | |
KonnieKipke | maandag 2 mei 2005 @ 01:13 |
tja, mijn deltamill systeem in mn volvo 850 functioneert al 13 jaar *klop klop* zonder problemen ![]() ![]() | |
PNG | maandag 2 mei 2005 @ 01:15 |
quote:Ik zie jouw dat niet doen hoor. Anders: Dus voor 100 euro fix jij ff me airco, coverteerd hem en hij is geheid lek deze keer. Moet ik dat zo zien ? Want dan heb je nu een klant. | |
KonnieKipke | maandag 2 mei 2005 @ 01:17 |
Ik denk dat als je de auto lang gaat houden, je hem beter kan ombouwen naar R134; kost je wsch alleen een nieuwe droger, ventielen + gas (500 euro). | |
tommytheman | maandag 2 mei 2005 @ 01:21 |
quote:Wat bedoel je nu precies? Ombouwen naar 134a levert wat andere problemen op, nl met de compressor olie, deze is nu mineraal en dan moet je naar synthetische.(esther-olie). Hiervoor moeten dan ook alle afdichtingen vervangen worden in de compressor. Maar met R409a is niks mis hoor | |
PNG | maandag 2 mei 2005 @ 01:23 |
quote:kwil nog wel keer typen: Dus voor 100 euro fix jij ff me airco, coverteerd hem en hij is geheid lek deze keer. Moet ik dat zo zien ? Want dan heb je nu een klant. | |
tommytheman | maandag 2 mei 2005 @ 01:26 |
coverteerd? Nooit van gehoord. Maar kan aan mij liggen. Ik kan hem op lekken testen, maar niet garanderen of ik het lek kan repareren. (Maar volgens mij blijven die garages ook rustig doorvullen eens in de zoveel jaar, dat terzijde) | |
KonnieKipke | maandag 2 mei 2005 @ 01:27 |
PNG zit de letters van je tekst letterlijk te nemen.. | |
PNG | maandag 2 mei 2005 @ 01:34 |
![]() ![]() | |
tommytheman | maandag 2 mei 2005 @ 01:35 |
![]() ![]() | |
DeForumgebruiker | woensdag 4 mei 2005 @ 12:40 |
Nou stront aan de knikker... Kreeg net een telefoontje dat de condensor helemaal naar de tyfus is. Hij kan er zelf niet meer aankomen dus moet het via de dealer gebeuren, en ik kon rekenen op een prijs van 4 tot 600 euro.. Dus ik ben niet blij. 850 euro om mn airco te fixen als het ff tegenzit | |
KonnieKipke | woensdag 4 mei 2005 @ 13:00 |
Jammer dat je dit niet bij de aankoop wist, had je wat van de prijs af kunnen halen. |