abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_26527238
Burgemeester blijft Kamerlid om wachtgeld
Bron: Dagblad van het Noorden.

VVD-kamerlid Jan Rijpstra is al na enkele dagen als burgemeester van Tynaarlo in opspraak gekomen. Aanleiding hiervoor is zijn besluit om nog minstens twaalf weken lid van de Tweede Kamer te blijven om zo in aanmerking te komen voor de riante wachtgeldregeling tot zijn 65ste jaar.

Het besluit verraste de plaatselijke politiek onaangenaam. Gemeentebelangen en D66 spreken van een valse start en de Partij van de Arbeid wil in de eerste raadsvergadering uitleg van de burgervader. Het CDA wijst erop dat het moeilijk is twee heren te dienen.

Door de wachtgeldregeling kan Rijpstra na zijn vijftigste aanspraak maken op een uitkering van 60.000 euro per jaar als hij de komende vijftien jaar werkloos raakt. Naar eigen zeggen heeft hij deze zekerheid nodig, hoewel hij de kans klein acht dat hij als burgemeester mislukt. Volgens de nieuwe burgemeester zal zijn nieuwe gemeente niet lijden onder de twee banen.

Door de wet wordt de dubbelfunctie toegestaan. De Drentse commissaris van de koningin, Relus ter Beek, wilde gisteren niet reageren op de dubbele pet van Jan Rijpstra.

Einde bron.

Ik kan mij er wel iets bij voorstellen, hoewel het niet erg aardig overkomt is het een manier om zijn toekomst zeker te stellen.
WEL IS DE VERWACHTING DAT HIJ BLIJFT WERKEN, EN DAN IS ER NIETS AAN DE HAND WANT HET WORDT VERREKEND.
Het is dus niet dubbel inkomen, het is alleen zekerheid inbouwen.
Wel spreekt er weinig zelfvertrouwen uit.
pi_26527477
mja, overtrokken reacties weer van iedereen meteen. Als het om jezelf gaat had je exact hetzelfde gedaan, en wat zijn nu ffs 12 weken. Gemiep altijd van die kutNL'ers
pi_26527481
Ik vind het sowieso een belachelijke regel
No farewell could be the last one.
If you long to meet again...
  dinsdag 26 april 2005 @ 20:21:58 #4
16452 mhr-zip
Fien addict
pi_26527568
Ja, ze kunnen beter die regels, of diegene die die regels maakt aanpakken. Meneer Rijpstra doet niks wat niet mag.

Geldt ook voor die mannen van Eneco en essent.
Iemand Fien soms gezien?
  dinsdag 26 april 2005 @ 20:46:11 #5
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_26528283
Tsja, het is erg bekrompen om voor een riantere wachtgeldregeling dit op zo'n manier te doen. Maar je kan dit niet verbieden. Ja, of je moet het hebben van 2 banen verbieden, maar dat lijkt me niet gewenst.
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
pi_26530219
Als we hem nu eens een baangarantie in de tuinbouw zouden geven ipv 15 jaar wachtgeld.
Waarom moeten ambtenaren zoveel zekerheden krijgen ?
Burgemeester in Tynaarlo ? Dat is zwaar ! De laatste keer dat daar iets is gebeurt was in WO2 toen 2 duitse soldaten per abuis doorde dorpstraat reden

Ik denk niet dat de gemiddelde burger blij wordt van deze berichten, het vertouwen in de politiek zal nog verder omlaag gaan (als dit nog mogelijk is)
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_26531650
quote:
Op dinsdag 26 april 2005 20:10 schreef gtotep het volgende:
Het is dus niet dubbel inkomen, het is alleen zekerheid inbouwen.
Als hij nog die 12 weken Kamerlid blijft krijgt ie tot aan z'n pensioen wachtgeld. Dat is 70% van het salaris als Kamerlid. Hij mag die 70% zelf aanvullen tot 100% door een baantje te nemen. Bijvoorbeeld als burgervader van een gehucht in Drenthe.

Hij heeft er dus zeker wel veel voordeel bij om nog even te blijven plakken in het Haagse.
pi_26531728
quote:
Op dinsdag 26 april 2005 21:53 schreef Oud_student het volgende:
Waarom moeten ambtenaren zoveel zekerheden krijgen ?
De werkloosheid onder ex-Kamerleden is erg hoog, naar het schijnt. Waarbij je je wel kunt afvragen of dat niet juist dankzij het wachtgeld is. Kip en ei dus.

Deze regel geldt trouwens alleen voor Kamerleden die boven de 50 zijn en meer dan tien jaar Kamerlid zijn.
  dinsdag 26 april 2005 @ 22:49:05 #9
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_26531868
Rijpstra is toch al vanaf 1994 in de Kamer? Dan is hij de tien jaar toch al gepasseerd?
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
pi_26532095
quote:
Op dinsdag 26 april 2005 22:49 schreef Sidekick het volgende:
Rijpstra is toch al vanaf 1994 in de Kamer? Dan is hij de tien jaar toch al gepasseerd?
Ja, maar hij moet nog 50 worden.
pi_26532186
Makkelijk geld krijgen is nooit weg dat bezuinigen ze wel op mensen die het echt nodig hebben.
Dit bericht is goedgekeurd door de NSA en de NVD en andere opsporingsdiensten.
  dinsdag 26 april 2005 @ 23:14:06 #12
99433 Tup
Tupperwaar
pi_26532617
Het is blijkbaar allemaal toegestaan, voor een VVD-er had ik eigenlijk wat meer verantwoordelijkheid voor de eigen situatie verwacht. Hij parasiteert op de belastingbetaler.
Wasserwunderland
pi_26533084
hoe heet die mislukte D66 minister ook al weer.. zou die al een baantje hebben ?
  dinsdag 26 april 2005 @ 23:48:06 #14
41308 SG1
Stargate SG1
pi_26533599
quote:
Op dinsdag 26 april 2005 23:29 schreef Koos Voos het volgende:
hoe heet die mislukte D66 minister ook al weer.. zou die al een baantje hebben ?
Die wordt binnenkort ook aangewezen als burgemeester van een of ander gehucht.
Counselor Torun,"This jaffa threatend my life".
"I merely informed you that any further attempt to activate the stargate would result in physical injury", Teal'c.
  dinsdag 26 april 2005 @ 23:49:03 #15
41308 SG1
Stargate SG1
pi_26533624
Ik vind overigens dat Rijpstra groot gelijk heeft.

"Jullie willen dat ik burgemeester wordt? Prima, maar ik wil wel m'n eigen toekomst veilig stellen."
En anders wachten ze maar drie maanden met z'n benoeming.
"I merely informed you that any further attempt to activate the stargate would result in physical injury", Teal'c.
pi_26533714
quote:
Op dinsdag 26 april 2005 23:49 schreef SG1 het volgende:
Ik vind overigens dat Rijpstra groot gelijk heeft.

"Jullie willen dat ik burgemeester wordt? Prima, maar ik wil wel m'n eigen toekomst veilig stellen."
En anders wachten ze maar drie maanden met z'n benoeming.
Netter was het wellicht geweest als hij eerst zijn tijd tot zijn 50e had volgemaakt, en daarna pas had gesolliciteerd. Verder kun je hem eigenlijk niet zoveel verwijten. Het is meer de politiek die dit soort riante regelingen laat bestaan waar de fout ligt. Het is toch ongehoord, een politicus kan zonder werk komen te zitten, maar krijgt vervolgens tot zijn pensioen wel 60.000 euro uitgekeerd.
pi_26533769
Overigens was het vroeger (tot de jaren zeventig) heel gewoon dat burgemeesters en andere bestuurders het Kamerlidmaatschap ernaast deden. Parlementariėr werd toen ook niet gezien als fulltime functie. Ik neem wel aan dat de beloning destijds ook een stukje minder was.
  dinsdag 26 april 2005 @ 23:56:21 #18
41308 SG1
Stargate SG1
pi_26533819
quote:
Op dinsdag 26 april 2005 23:52 schreef Kozzmic het volgende:

[..]

Netter was het wellicht geweest als hij eerst zijn tijd tot zijn 50e had volgemaakt, en daarna pas had gesolliciteerd.
Dat zeker.
pi_26533933
Gelukkig is Tineke wel weer eventjes onder dak. Dat scheelt weer wat wachtgeld.
pi_26534505
Ik snap ook niet dat een werkloze ex-tweede kamer lid recht zou hebben op meer dan twee maal het bruto modaal inkomen.
pi_26535681
Wat een zakkenvuller!

De wachtgeldregeling heeft een hele duidelijke democratische bedoeling.

Het moet voorkomen dat een kabinet niet valt omdat mensen bang zijn hun inkomsten te verliezen. Of als een minister zelf vind dat hij moet opstappen maar blijft zitten omdat hij bang is zijn inkomsten te verliezen. In deze situatie blijft die minster dus zitten op oneigenlijke gronden. Dit wordt afgevangen door de wachtgeldregeling. Minsters/kamerleden kunnen zeggen en doen wat hen goed dunkt zonder zich om hun inkomsten zorgen te hoeven maken. Dat is goed voor de democratie.

Een aantal partijen zegt bij voorbaat geen gebruik te zullen maken van deze mogelijkheid en zeggen daarmee dat ze hun verantwoordelijkheid wel zullen nemen zonder de maatschappij op te zadelen met kosten.

Voor deze poepzak is het een heel ander verhaal. Deze zakkenvuller maakt misbruik van deze regeling om er gewoon rijker van te worden. Wij moeten belasting betalen voor een figuur die misbruik maakt van een min of meer sociaal vangnet. En als hij nu op straat kwam te staan had je nog kunnen zeggen, "dat is niet netjes" maar deze malloot heeft nu ook nog eens een goed betaalde baan! En als klap op de vuurpijl is het niet eens een democratisch benoemde functie!

Het is al de zoveelste keer in de afgelopen maanden dat een VVD'er wegens corruptie in het nieuws komt. Ik kots op zulke profiteurs
pi_26542103
Dat die man een bepaalde zekerheid wil, daar kan ik inkomen. Wat ik alleen NIET snap is dat het is toegestaan om een dubbelfunctie te vervullen. Je bent OF burgemeester, OF lid van de Tweede Kamer, niet allebei. Het kamerlidmaatschap moet niet tot een bijbaantje worden gedegradeerd.
pi_26549700
quote:
Op woensdag 27 april 2005 12:37 schreef dVTB het volgende:
Het kamerlidmaatschap moet niet tot een bijbaantje worden gedegradeerd.
Of het burgemeesterschap...
pi_26549808
Damn hadden we met de WW regelingen ook maar zulke uitgebreide zekerheden, nee deze zijn allemaal tot een minimum uitgekleed, alleen maar om mensen te stimuleren om weer aan de slag te gaan.

Waarom hebben ze geen wachtgeldregeling die gebaseerd is op 70% van het laatst genoten kamerinkomen? Dat stimuleerd de exbestuurders mischien nog om naar een baan te zoeken, ik zou met 60.000 euro in het jaar in ieder geval niets meer ondernemen om toch nog een baan te gaan vinden, trouwens met 70% van 60.000 = 46.200 euro per jaar ook niet.
pi_26550000
quote:
Op woensdag 27 april 2005 18:37 schreef Basp1 het volgende:
Damn hadden we met de WW regelingen ook maar zulke uitgebreide zekerheden, nee deze zijn allemaal tot een minimum uitgekleed, alleen maar om mensen te stimuleren om weer aan de slag te gaan.

Waarom hebben ze geen wachtgeldregeling die gebaseerd is op 70% van het laatst genoten kamerinkomen? Dat stimuleerd de exbestuurders mischien nog om naar een baan te zoeken, ik zou met 60.000 euro in het jaar in ieder geval niets meer ondernemen om toch nog een baan te gaan vinden, trouwens met 70% van 60.000 = 46.200 euro per jaar ook niet.
Heb jij het topic wel gelezen?

De wachtgeldregeling is voor Rijpstra 70% van z'n inkomen als Kamerlid.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')