Microsoft zal zeker geen winst maken op z'n consoles. In ieder geval niet in de eerste paar maanden (jaren?) na de release. Hetzelfde geldt voor Sony en Nintendo. Het verkopen van consoles onder de kostprijs gebeurt al jaren en alle fabrikanten doen dit. Een manier om de kosten te drukken is dus door een afgeslankte versie van je console (zonder hdd bijvoorbeeld) op de markt te brengen, wat waarschijnlijk dus ook gaat gebeuren bij de "xbox 360".quote:Op dinsdag 26 april 2005 20:13 schreef DinoPK het volgende:
Ik moet het allemaal nog maar zien. Zoals er op het moment technische verwachtingen zijn van de nieuwste consoles, kan het niet anders dat mensen heel erg teleurgesteld gaan zijn. Allemaal leuk en aardig hoor 3 processoren, vet snel geheugen, wifi, rf joypads (en de communicator dan?), maar het lijkt wel alsof niemand naar het kosten plaatje kijkt.
Ik neem aan dat MS dit keer wel winst wil maken op het verkopen van hun console, en om al die technologie zometeen voor een nieuwprijs van 500 euro te kunnen kopen? Ik zie het nog niet gebeuren. Overigens heb ik ook mijn twijfels over het succes van de console qua verkoopscijfers. De mogelijkheid tot het ombouwen van de xbox heeft denk ik een grotere impact gehad op de verkopen dan overal te lezen is.
Kijk, het nadeel wat Microsoft heeft (en Nintendo ook in zekere mate), waar Sony véél minder last van heeft, is dat Microsoft geen hardwareproducent is. Oké het onwerpt van de xbox en de xbox 360 zijn natuurlijk van Microsoft zelf, maar ze moeten alle hardware uitbesteden aan andere fabrikanten. Hier heeft Sony een gróót voordeel, omdat Sony (bijna) alles zelf ontwerpt èn produceert! Het overgrote deel van de chips die in de PS3 gaan komen, worden geproduceert in fabrieken van Sony. Bijna alle hardware die erin gaat is ontworpen door Sony zelf, welliswaar met steeds meer hulp van andere bedrijven zoals Toshiba, IBM en Nvidia, maar Sony blijft er een grote rol in spelen en zet zelf de fabrieken op waarin alles geproduceerd gaat worden. En met de Cell hebben ze het helemaal slim aangepakt, want die gaat in ieder geval vele toepassingen krijgen (HDTV's en Homeservers zijn al officiëel aangekondigd).quote:Op dinsdag 26 april 2005 21:43 schreef twi het volgende:
Ik zie echter een harde schijf van 40 gig niet voor de grootste kosten zorgen in dit ding, wat dus ook zeg maar 't punt van DinoPK is, lijkt me. Het lijkt mij nou niet technologie die in de komende 2 jaar voor een aantrekkelijke prijs te koop zou zijn. Bovendien is dat op de langere termijn ook nog niet zo zeker, waar de Cell processor (als 'ie daadwerkelijk zo aanslaat en gebruikt gaat worden als ervan wordt verwacht) natuurlijk op gigantische schaal geproduceerd zal gaan worden. Bevat de PS3 eigenlijk een harddisk?
eRAM gaf de gamecube in elk spel zijn stabiele framerate van 60, dus dat betreft...quote:Op dinsdag 26 april 2005 20:56 schreef P-Style het volgende:
[..]
Ik denk haast dat dit betekent dat de min of meer (maar nog niet officiëel) aangekondige 256MB of 512MB RAM dan weer dezelfde rol gaat spelen als in de ouwe xbox. Dat dit dus gebruikt gaat worden voor zowel het systeem zelf als de voor de graphics, maar dat de GPU zelf dus ook nog die (waarschijnlijk) 10MB embedded RAM gaat gebuiken als framebuffer.
Wat typisch is aan dit hele gebeuren is dat de PS2 met z'n 4MB VRAM eingenlijk rond ditzelfde princiepe ontworpen was! Niet dat de PS2 GPU anti-aliasing en alpha-blending kan uitvoeren, maar wel dat z'n 4MB VRAM als framebuffer gebruikt wordt en dat de rest (textures en dergelijke) uit het gewone RAM kan komen (waar de ene developper beter gebruik van wist te maken dan de andere).
Ik wil dat patent van ATI wel eens wat beter omscheven zien staan, want het lijkt alsof het steeds makkelijker wordt om patenten aan te vragen.Neemt niet weg dat het een veelbelovende techniek is van ATI. Ik ben benieuwd!
ATI maakt dus wel meer gebruik van eRAM. Wat ik me afvraag of dat patent zich nou uit in het gebruik van eRAM, of het gebruik van eRAM voor het afhandelen van anti-aliasing en alpha-blending. Ik denk het laatste. Zou wel een vreemd patent zijn, aan de andere kant zal het wel voor het eerst zijn dat deze specifieke toepassing voor eRAM is geïmplementeerd en dat dáár het patent op rust. Maar ik geloof dat het in Amerika sowieso gemakkelijk is om patenten aan te vragen èn te krijgen!quote:Op dinsdag 26 april 2005 22:26 schreef Skull-splitter het volgende:
eRAM gaf de gamecube in elk spel zijn stabiele framerate van 60, dus dat betreft...
Volgens mij was Microsoft de eerste die dit deed met de Xbox.quote:Op dinsdag 26 april 2005 21:00 schreef P-Style het volgende:
Microsoft zal zeker geen winst maken op z'n consoles. In ieder geval niet in de eerste paar maanden (jaren?) na de release. Hetzelfde geldt voor Sony en Nintendo. Het verkopen van consoles onder de kostprijs gebeurt al jaren en alle fabrikanten doen dit.
Nou goed... ik wéét in ieder geval dat Sony de PS2 ook onder de kostprijs verkocht toen 'ie net gelanceerd was en dat nog een hele tijd deed en ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat de GameCube vlak na z'n release meteen winstgevend was.quote:Op dinsdag 26 april 2005 22:50 schreef chibibo het volgende:
Volgens mij was Microsoft de eerste die dit deed met de Xbox.
Gamecube had iets van 4 MB, puur en allee voor de buffer geloof ik, echter kan de rest nu gebruikt zijn voor AA en AF (alphablending zit er immers al sinds jaar voodoo-blok inquote:Op dinsdag 26 april 2005 22:39 schreef P-Style het volgende:
[..]
ATI maakt dus wel meer gebruik van eRAM. Wat ik me afvraag of dat patent zich nou uit in het gebruik van eRAM, of het gebruik van eRAM voor het afhandelen van anti-aliasing en alpha-blending. Ik denk het laatste. Zou wel een vreemd patent zijn, aan de andere kant zal het wel voor het eerst zijn dat deze specifieke toepassing voor eRAM is geïmplementeerd en dat dáár het patent op rust. Maar ik geloof dat het in Amerika sowieso gemakkelijk is om patenten aan te vragen èn te krijgen!
Think again, absoluut niet waar. Microsoft maakt alleen meer verlies dan bv Nintendo omdat M'soft veel meer investeert in hun console.quote:Op dinsdag 26 april 2005 22:50 schreef chibibo het volgende:
[..]
Volgens mij was Microsoft de eerste die dit deed met de Xbox.
Elke ontwikkelaar heeft kosten tot en met, en het is maar de vraag of zich dat terugbetaald puur en alleen op hardware. Bij MS hebben ze echter de prijs zo laag gedrukt dat ze wel meer units verkochten, onder het mom van klantenbinding.quote:Op dinsdag 26 april 2005 22:50 schreef chibibo het volgende:
[..]
Volgens mij was Microsoft de eerste die dit deed met de Xbox.
Ik zeg niet dat Microsoft de enige is, maar wel dat ze de eerste waren. Bij de introductie van de Xbox was het namelijk 'hot news' dat deze met verlies verkocht zou worden. De marges zullen altijd wel laag of zelfs nihil zijn geweest, maar volgens mij werd op de oudere consoles (8-, 16-, 32- en 64-bit) echt geen verlies geleden.quote:Op dinsdag 26 april 2005 23:13 schreef piet_pelle het volgende:
Think again, absoluut niet waar. Microsoft maakt alleen meer verlies dan bv Nintendo omdat M'soft veel meer investeert in hun console.
Ze zijn toch pas een tijdje geleden winst gaan maken (op jaar basis dan) volgens mij is de Xbox in zijn geheel nog steeds niet winstgevend hoor. En als ik dit zo allemaal lees zal hij dat verlopig ook nog niet zijn ook.quote:Op dinsdag 26 april 2005 23:13 schreef piet_pelle het volgende:
[..]
Think again, absoluut niet waar. Microsoft maakt alleen meer verlies dan bv Nintendo omdat M'soft veel meer investeert in hun console.
Wat veel mensen niet weten is dat M'soft de console industrie inging met het plan om halverwege de xbox 2 winst te gaan maken.
Inmiddels heeft M'soft hun break even point al bereikt enkele maanden geleden, het gaat dus beter dan verwacht.
Ja... maar zoals ik al zei, was de PS2 dus de eerste console die flink onder de kostprijs werd verkocht. Hoe het zat met de oudere consoles weet ik echter niet. Maar ik denk dat het toen wel meeviel.quote:Op dinsdag 26 april 2005 23:29 schreef chibibo het volgende:
Ik zeg niet dat Microsoft de enige is, maar wel dat ze de eerste waren. Bij de introductie van de Xbox was het namelijk 'hot news' dat deze met verlies verkocht zou worden. De marges zullen altijd wel laag of zelfs nihil zijn geweest, maar volgens mij werd op de oudere consoles (8-, 16-, 32- en 64-bit) echt geen verlies geleden.
Hmm... gebeurde dit niet pas nadat de Xbox te koop was, omdat deze werd gelanceerd tegen een veel lagere prijs dan die van de PS2?quote:Op dinsdag 26 april 2005 23:38 schreef P-Style het volgende:
Ja... maar zoals ik al zei, was de PS2 dus de eerste console die flink onder de kostprijs werd verkocht.
Nee, de xbox werd namelijk voor dezelfde prijs gelanceerd. En de PSX, Saturn en N-64 werden ook al onder kostprijs verkocht.quote:Op dinsdag 26 april 2005 23:55 schreef chibibo het volgende:
[..]
Hmm... gebeurde dit niet pas nadat de Xbox te koop was, omdat deze werd gelanceerd tegen een veel lagere prijs dan die van de PS2?
Ik gok dat de Europese prijs van de 360 hooguit ¤499,- en op z'n minst ¤399,- zal zijn. In de VS zal 'ie misschien maar $399,- Hier in Europa betalen we sowieso idioot veel meer dan aan de overkant van de oceaan als het neerkomt op consoles of games (of eigenlijk alle electronica).quote:Op woensdag 27 april 2005 00:02 schreef twi het volgende:
De PS2 werd gelanceerd voor 1149 gulden, de Xbox voor 479 euro. Da's dus niet zo gek veel minder voor een op zich minder geavanceerde console (immers zijn 't aangepaste PC componenten).
huh? volgens mij is deze post komen omhoog drijven uit een heel oud topic....quote:Op woensdag 27 april 2005 08:45 schreef Notorious_Roy het volgende:
Xbox? Dat kan toch nooit wat worden joh, een console van Microsoft![]()
zekers, ik koop hem ook wel gelijkquote:Op woensdag 27 april 2005 08:10 schreef Dr.Daggla het volgende:
Ik denk dat ie tussen de 500 en 650 gaat zitten.
Hoe dan ook, ik koop um bij de release..
ik denk dat dat ook wel de release-prijs gaat worden, maar net als de rest zijn dit gewoon geruchtenquote:Op woensdag 27 april 2005 11:27 schreef donald_dick het volgende:
nee, sorry, ik koop hem wel voor 399
Nee, hijs van Noot, das die homoquote:Op woensdag 27 april 2005 10:01 schreef Fliepke het volgende:
[..]
huh? volgens mij is deze post komen omhoog drijven uit een heel oud topic....
Mjah, ach, voor mij heeft het allemaal geen haast, ik game graag, maar wel met golven, ik denk dat ik hem na een half jaar ook nog prima kan vinden, plus dat het aanbod dan groter isquote:Op woensdag 27 april 2005 08:10 schreef Dr.Daggla het volgende:
Hoe dan ook, ik koop um bij de release..
Wat denk je? 360 natuurlijk. Koop een 360 voor 360. En straks Sony met een PS3 voor 3.quote:Op woensdag 27 april 2005 11:44 schreef kepler het volgende:
[..]
ik denk dat dat ook wel de release-prijs gaat worden, maar net als de rest zijn dit gewoon geruchten
meer is tie ook niet waardquote:Op woensdag 27 april 2005 15:44 schreef Thomper het volgende:
[..]
En straks Sony met een PS3 voor 3.
Sure,quote:Op donderdag 28 april 2005 09:28 schreef MMaRsu het volgende:
Ik ook niet, zeker als je weet dat het grafisch ook de minste van de 3 word.
We zitten nu ook wel op een punt dat we eventjes vooruit kunnen qua graphics, als je ziet wat de Xbox 1 er af en toe nog uitperst met Doom 3, Ninja Gaiden enzo dan lijkt me dat ze qua graphics met de Xbox 2 heel veel kunnen doen. Het grote verschil met een nog betere videokaart in een console zal echt in de kleine details gaan zitten en de hoeveelheid bewegende dingen in 1 schermquote:Op donderdag 28 april 2005 09:33 schreef Dr.Daggla het volgende:
[..]
Sure,.
Wat een onzin zeg, dat is allerminst zeker. Sowieso is er nada bekend over welke beter is.
Dat ie eerder komt wil niet zeggen dat ie het minst sterk is, of kom iig met een bron.
Sowieso moet ik nog maar zien of de andere een betere kaart zullen hebben. De XBOX 2 heeft een ATi kaart die nu nog niet eens op de markt is. Beetje voorbarig om dan al als zekerheidje aan te nemen dat de X2 het zwakst is.quote:Op donderdag 28 april 2005 09:43 schreef Tain het volgende:
[..]
We zitten nu ook wel op een punt dat we eventjes vooruit kunnen qua graphics, als je ziet wat de Xbox 1 er af en toe nog uitperst met Doom 3, Ninja Gaiden enzo dan lijkt me dat ze qua graphics met de Xbox 2 heel veel kunnen doen. Het grote verschil met een nog betere videokaart in een console zal echt in de kleine details gaan zitten en de hoeveelheid bewegende dingen in 1 scherm
was jij niet ooit een nintendo fanboy?quote:Op donderdag 28 april 2005 09:46 schreef Dr.Daggla het volgende:
[..]
Sowieso moet ik nog maar zien of de andere een betere kaart zullen hebben. De XBOX 2 heeft een ATi kaart die nu nog niet eens op de markt is. Beetje voorbarig om dan al als zekerheidje aan te nemen dat de X2 het zwakst is.
Typisch fanboygedrag wat we ook zagen bij de release van de XBOX,.
Ikke?quote:Op donderdag 28 april 2005 09:48 schreef kareltje_de_grote het volgende:
[..]
was jij niet ooit een nintendo fanboy?
Maar over graphics kunnen we indd nog weinig zeggen.
Je weet dat ik je haat he?quote:Op donderdag 28 april 2005 09:51 schreef Dr.Daggla het volgende:
[..]
Ikke?,
,
!
Integendeel, ben altijd een hardcore SEGA-fanboy geweest in m'n jeugdjaren..
Nu heb ik alle drie de next gens, echter geniet ik van m'n XBOX het meest. Gevolgd door de PS2 en daar ver achter de GC...
ahhhhhh, ok.quote:
Ik zie niemand zeuren over graphics, ik zie één iemand een opmerking maken dat hij verwacht dat de 360 minder krachtig wordt dan de PS3.quote:Op donderdag 28 april 2005 10:23 schreef twi het volgende:
Daarbij is wat Tain zegt ook waar, het is meer afhankelijk van wat de programmeurs ervan kunnen maken. 't Is wel typisch alleen dat een grote Nintendo fanboy hier nu komt zeuren over graphics, terwijl ze 4 jaar lang hebben volgehouden dat het niet om graphics maar gameplay gaat.
toch nog Backwards Compatible?quote:So far one of the biggest unanswered questions about the Xbox 360 is whether or not it’s going to be backwards compatible with games for the original Xbox. Other the past year or so we’ve gotten plenty of conflicting reports about backwards compatibility—it’s no secret that there are some emulation “issues” involved—but the Inq seems to think that Microsoft might have figured this one out. Their evidence? It’s not exactly much to go on, so don’t come crying to us when the Xbox 360 comes out and you can’t play your copy of Halo 2 on it, but they’re pointing to an online questionaire about Xbox Live which mentions that:
Xbox Live is an online gaming service that works across both the current Xbox system and the future Xbox 2. You will be able to play online and compete against others across both consoles. If you are playing an Xbox game on Live you will be able to compete against people playing that same game on Xbox 2.
The catch is that this doesn’t necessarily imply backwards compatiblity. It’s possible that this could mean that they’re simply going to rerelease Xbox 360 versions of current Xbox titles, sort of like how everyone bought Led Zeppelin IV all over again when it came out on CD. But to be honest, we won’t know for sure until the reveal all the gory details for the new console next month.
Hij verwacht het niet, hij zegt dat het zo is.quote:Op donderdag 28 april 2005 10:27 schreef Notorious_Roy het volgende:
[..]
Ik zie niemand zeuren over graphics, ik zie één iemand een opmerking maken dat hij verwacht dat de 360 minder krachtig wordt dan de PS3.
Ik vraag me tevens af waarom je nu ook weer begint over "Grote Nintendo fanboy" en "ze". Dat generaliseren siert je niet
Inderdaad, ik vroeg me ook al af hoe je er bij komt dat ie het slechts is (qua graphics)..quote:Op donderdag 28 april 2005 10:53 schreef twi het volgende:
Ok, my bad. Maar dan vraag ik me nog af waar dat contrast van posts tussen twee stukken hardware die qua specs vrijwel identiek zullen zijn vandaan komt.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |