DOEK VALT VOOR ONDERWEG NAAR MORGEN
Een van de laatste scènes op de filmset van Onderweg naar Morgen."Ik weet niet eens waar je een uitkering moet aanvragen."
Een maand geleden nog werd er taart bezorgd op de set. Van Yorin. Met een kaartje tussen de slagroomtoeven: Jongens, gefeliciteerd, het gaat goed!
Een steuntje in de rug van de commerciële zender voor de cast van de soap die al 11 jaar af en aan op het fijne lijntje tussen stoppen en doorgaan balanceert. Afgelopen vrijdag diende diezelfde zender Onderweg naar Morgen (ONM) de nekslag toe: vanaf komend weekend, als de opnames van aflevering 2315 erop zitten, zijn de ruim 60 medewerkers aan de ziekenhuisserie werkloos. Of toch niet? Bettina Berger, alias Renée, durft zich er niet helemaal aan vast te klampen, maar toch: ze houdt hoop. Op SBS in dit geval, de meest serieuze gegadigde om ONM zijn abrupte einde te besparen. Dood is immers nooit écht dood in soapland. Want voor je het weet, is de doodgewaande op miraculeuze wijze herrezen.
Vanaf het allereerste begin (3 januari 1994) speelt Berger in ONM, dat destijds van start ging bij de TROS en het publieke Veronica. Amper vier dagen na wat onder de acteurs al D-Day is gaan heten, loopt ze nog wat onwennig rond in de gangen van de Aalsmeerse Endemol-studio's. Op haar vertrouwde zwart-wit gestippelde pluizige sloffen, dat wel, want de ziekenhuiswereld van bordkarton voelt inmiddels als haar eigen thuis.
Ze had D-Day, afgelopen vrijdag, niet echt serieus genomen. "Het gaat al 11 jaar lang elk seizoen zo. Gaan we door? Is er geld en zo ja, wie koopt ons? Ik ben vrijdag gewoon thuis in Antwerpen gebleven, bij m'n man en kinderen. 's Middags belde ik nog even met Annemieke Verdoorn (Joyce, red.) en we zagen het allebei nog heel erg zitten. 's Avonds om zeven uur belde ik haar weer, om via haar mobieltje mee te luisteren naar wat er gezegd ging worden. Ineens was er geschreeuw. RTL Boulevard stond op, Albert Verlinde vertelde dat het doek was gevallen. We hoorden het via de televisie omdat onze producent, die het nieuws zou brengen, vastzat in de file! Daar zat ik dan, alleen op m'n trap in de gang. In 1990 ben ik afgestudeerd aan de Toneelschool van Antwerpen en sindsdien ben ik nooit werkloos geweest. Ik weet niet eens waar je een uitkering aan moet vragen."
Jasmine Sendar wel. In de zogenaamde green room van de soap (een huiskamer vol foto's, computers, een X-Box om de tijd te doden en een dartbord met gaatjes van 11 jaar pijlen verstouwen) drinkt ze koffie in haar witte doktersjas van het imaginaire Academisch Ziekenhuis Beatrix. Nog precies drie dagen mag ze 'm dragen. Dan staat ze zonder pardon op straat. Een dejà-vu-gevoel, aldus Sendar. "Ik speelde anderhalf jaar in Goudkust toen het daar ineens gedaan was. Binnen een week stonden we op de keien. ONM is mijn tweede huis, al vier jaar, en nu gebeurt hier exact hetzelfde. Bij Goudkust kregen we ook op vrijdagavond zeven uur in de green room te horen dat het over was.
"Vorige week hebben we gehuild, met z'n allen. Het is verschrikkelijk en onmenselijk: er wordt alleen maar naar cijfers gekeken. Zo van: oké, binnen een week zijn we van jullie af en zoek het verder maar uit."
Tweeënhalf jaar was Robert de la Haye in ONM neuroloog Niels. Maar de hersenspinsels van de Yorin-leiding kan hij niet doorgronden. "Voorheen waren de kijkcijfers wel eens matig. Maar nu zijn we verjongd, trekken we 700.000 kijkers per aflevering, was de zender tevreden. We hadden aan alle eisen voldaan. Althans, dat dachten we." Wat rest, is een 'begrafenisstemming'. "En financieel de helft minder, mét vrouw, kind en hypotheek." Al te veel zorgen maakt De La Haye zich vooralsnog echter niet: "Onzekerheid over geld hebben alle acteurs, 24 uur per dag."
Wat overblijft, zijn de relikwieën: productiekantoor, make-upruimte, green room en gangen hangen vol met foto's van huidige en voormalige castleden. Chris Zegers op het Veronicablad, Jasmine Sendar op de Televizier en honderden andere covers met Marjolein Keuning, Tim Immers, Dominique van Hulst.
Uitvoerend producent Patrick Dierdorp wil álle portretten wel mee, ook van degenen die hij vorig jaar bij wijze van facelift de deur moest wijzen.
"Het gevoel is te vergelijken met een overlijden: je hebt de rouw en dan het verdelen van de erfenis. Iedereen wil iets meenemen wat hem dierbaar is."
Katarina Justic, Shirina in de serie, bewaart de laatste scripts - 'collector's items' - en schiet een fotorolletje vol. En dan? "Deze week SBS afwachten. En anders is er tijd zat om naar de sociale dienst te gaan."
BRON: Algemeen Dagblad