abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_26477146
Hallo mensen,

Ik wil graag de een auto aanschaffen, maar ik heb nog geen rijbewijs!
Is het mogelijk om een auto op je eigen naam te laten zetten zonder rijbewijs?

Verder wil ik graag weten wat zo'n beetje de perodieke kosten (wegenbelasting en wa verzekering) zullen zijn voor deze auto:

Voertuigsoort Personenauto
Merk VOLVO
Handelsbenaming 440 K6
Kleur(en) Wit
Brandstof Benzine
Aantal cilinders 4
Cilinderinhoud 1721 cm3

Massa ledig voertuig 975 kg
Maximum massa voertuig 1.560 kg
Massa rijklaar i 0 kg
LaadveDatum eerste afgifte Nederland 6 mei 1991
Datum eerste toelating 6 mei 1991
Datum aanvang tenaamstelling 6 februari 2004
Vervaldatum APK 6 februari 2006
pi_26477175
Tvp zou het ook wel willen weten
pi_26477202
schopje naar PTA

>>>>>>
pi_26477728
en wat is hier de achterliggende gedachte dan van?

om mee te crossen ofzo?
ik heb geen antwoord op je vraag helaasch
"The guys from Mclaren kept saying: "sounds like a spitfire", and the guys from Mercedes went: "Nein, nein, nein, sounds like a Messerschmitt", they're both wrong actually, it sounds like the god of Thunder"
pi_26477794
Nee zonder het juiste rijbewijs is het tegenwoordig niet meer mogelijk een auto/bus/motor/vrachtwagen op je naam te registreren en hetzelfde geld voor het afsluiten van een verzekering ervoor.
Lazyness is an Art!
pi_26477888
Nee bij overschrijving van de auto moet je je rijbewijs laten zien.

Kan dus alleen op je ouders hun naam.
pi_26477950
zeg je gewoon dat je hem vergeten bent thuis, laat je ID of paspoort zien en het is zo geregeld.

ze hebben gewoon gegevens nodig zodat zij de wegenbelasting kunnen innen.
pi_26478029
quote:
Op zondag 24 april 2005 17:21 schreef Nec341i het volgende:
zeg je gewoon dat je hem vergeten bent thuis, laat je ID of paspoort zien en het is zo geregeld.

Tijdens het tenaam stellen word je rijbewijs nummer ingevoerd.
Dus dat gaat niet werken.
Knapen die varen willen moeten mannen met baarden zijn.
pi_26478041
quote:
Op zondag 24 april 2005 17:21 schreef Nec341i het volgende:

ze hebben gewoon gegevens nodig zodat zij de wegenbelasting kunnen innen.
No way, ze hebben ook nummers van je rijbewijs nodig op het postkantoor. En als je nog geen 18 bent kunnen ze dat ook zien op je ID...
e-students.nl handig voor studenten
  zondag 24 april 2005 @ 17:25:20 #10
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_26478054
quote:
zeg je gewoon dat je hem vergeten bent thuis
Dat heet valsheid in geschrifte!
censuur :O
pi_26478102
waarom zou je een auto kopen als je nog geen rijbewijs hebt?
je hebt geen rijervaring dus kunt niet beoordelen of het een auto voor jou is,
het kost je een hoop geld terwijl je niet kunt rijden,
als je wacht en wat pot tot je je rijbewijs hebt kun je beter kopen.
Motto: Eens is ook dit voorbij...
Red een boom - eet een bever!
pi_26478120
Haha.. wat is het nou dan WEL of GEEN rijbewijs nodig? Ik ben trouwens 21 de auto die ik krijg moet ik op mn eigen naam laten zetten. Heb pas over een maand of 2/3 mn rijbewijs!
pi_26478161
Het kan zeker NIET!
  Vis een optie? zondag 24 april 2005 @ 17:34:25 #14
70532 loveli
N
pi_26478282
http://www.rdw.nl/ned/01_(...)sp?pagina=inhoud.htm
Als je ouder bent dan 18 en je paspoort + "recent origineel afschrift persoonsgegevens uit de basisadministratie van uw gemeente dat niet ouder is dan drie maanden" meeneemt, mag het volgens mij. Er staat niet dat je per se in bezit moet zijn van een geldig rijbewijs. Iemand zonder rijbewijs maar met prive-chauffeur kan dus ook een auto op zijn naam hebben.
Of alle verzekeringen je toelaten is een tweede vraag.
crap in = crap out
  zondag 24 april 2005 @ 17:37:25 #15
61927 DaveM
uitgefokt
pi_26478349
quote:
Op zondag 24 april 2005 17:26 schreef mighty_myte het volgende:
waarom zou je een auto kopen als je nog geen rijbewijs hebt?
je hebt geen rijervaring dus kunt niet beoordelen of het een auto voor jou is,
het kost je een hoop geld terwijl je niet kunt rijden,
als je wacht en wat pot tot je je rijbewijs hebt kun je beter kopen.
Misschien heeft TS een mooi tweedehandsje gezien voor een aantrekkelijke prijs.
Die kan natuurlijk elk moment verkocht zijn.
pi_26478357
quote:
Op zondag 24 april 2005 17:29 schreef Cosworth het volgende:
Het kan zeker NIET!
Heb je misschien een bron voor mij?
  zondag 24 april 2005 @ 17:38:31 #17
6373 thaduck
!! nu Tha_Duck !!
pi_26478373
Wegenbelasting is afhankelijk van je woonplaats. Ik ben even uitgegaan van provincie Utrecht (een van de duurste) dan komt het op de volgende bedragen:

Per kwartaal ¤ 78,00
Per jaar ¤ 300,00
tegenwoordig bekend als Tha_Duck
  zondag 24 april 2005 @ 17:40:14 #18
6373 thaduck
!! nu Tha_Duck !!
pi_26478418
Waarom zou op naam zetten niet kunnen? Ik kan ook gerust 25 auto's op mijn naam zetten als ik daar zin in heb (ik heb een rijbewijs).

Volgens mij mag het wel gewoon, tevens moet je gewoon verzekering kunnen krijgen. Een rijbewijs geeft alleen recht op het rijden in een auto. De eigenaar moet voor de wegenbelasting en verzekering zorgen. De eigenaar hoeft zelf niet te rijden in zijn of haar auto zover ik weet. Ik mag toch ook gewoon in elke auto rijden die legaal is in Nederland met een verzekering (bestuurder is wel verantwoordelijk dacht ik in de 1e instantie bij aanhouding).
pi_26478427
Het kan gewoon niet, alle keren dat ik auto liet overschrijven moest ik rijbewijs laten zien.

Edit: Of toch wel?

U kunt een kenteken op uw naam laten zetten op het postkantoor. Neem een geldig en erkend legitimatiebewijs (bijvoorbeeld een geldig rijbewijs) mee.De tenaamstelling/overschrijving geschiedt in de verschillende situaties als volgt:
U koopt van een door de RDW erkende garage (herkenbaar aan een groen-wit gestreept bord):
de dealer mag overschrijven met de kentekendelen, een door u ondertekend overschrijvingsformulier en uw legitimatiebewijs.
U koopt van een particulier of een niet RDW erkende garage:
u moet zelf naar het postkantoor met een legitimatiebewijs, deel II kentekenbewijs en kopie deel III of overschrijvingsbewijs.
U verkoopt aan een RDW erkende garage:
u overhandigt het complete kentekenbewijs (deel I, II, III) en u krijgt een groen vrijwaringbewijs
Overlijden:
bij overlijden kentekenhouder moet het kenteken binnen 5 weken overgeschreven worden op naam van de nieuwe eigenaar.
pi_26478454
quote:
Op zondag 24 april 2005 17:37 schreef XaNaDu het volgende:

[..]

Heb je misschien een bron voor mij?
Nee. Geloof het maar gewoon of zoek het zelf uit.
  zondag 24 april 2005 @ 17:44:10 #21
6373 thaduck
!! nu Tha_Duck !!
pi_26478526
Wie mag een voertuig tenaamstellen?
* Particulieren (Natuurlijke personen, woonachtig in Nederland met een leeftijd van 18 jaar of ouder)
* Bedrijven (KvK ingeschreven Rechtspersonen)
* Publieksrechtelijk Rechtspersonen of Kerkelijke Instellingen (PuRK)

---

Aan welke legitimatie-eisen moet ik voldoen?

Bij alle diensten met betrekking tot de kentekenregistratie dient u zich te legitimeren. Let u hierbij goed op de gewenste legitimatie die per dienst vermeld is.

Geldige legitimatiebewijs particulieren
* Geldig Nederlands rijbewijs
* Geldig Nederlands of buitenlands paspoort (of gelijkgesteld document) + recent origineel afschrift persoonsgegevens uit de basisadministratie van uw gemeente dat niet ouder is dan drie maanden.
* Persoonlijk identiteitsbewijs van niet-Nederlandse NATO-militairen + certificaat van stationering.

---

1. Wanneer ben ik aansprakelijk voor een voertuig?
Iedereen met een voertuig op zijn/haar naam, staat geregistreerd bij de RDW. Volgens het kentekenreglement is deze persoon de kentekenhouder. De kentekenhouder is aansprakelijk voor alle wettelijke voertuigverplichtingen. Dit zijn: APK-keuringsplicht, verzekeringsplicht en motorrijtuigenbelasting.

Bron: RDW

Ofwel: kan gewoon.
pi_26478558
quote:
Op zondag 24 april 2005 17:40 schreef BaraCuda het volgende:
Het kan gewoon niet, alle keren dat ik auto liet overschrijven moest ik rijbewijs laten zien.
Oh.. Maar het kan natuurlijk ook zijn dat het rijbewijs dat je moest laten zien, dat ze 'm gebruiken om je te identificeren, en als identificatie middel is een paspoort of ID kaart ook geldig..
  zondag 24 april 2005 @ 17:46:23 #23
6373 thaduck
!! nu Tha_Duck !!
pi_26478579
Het kan zelfs nog krommer in Nederland trouwens.
Mijn vorige auto:
Kenteken: op mijn vaders naam
Verzekering: op mijn moeders naam

En ik was hoofd-bestuurder
  Vis een optie? zondag 24 april 2005 @ 17:46:43 #24
70532 loveli
N
pi_26478583
quote:
Op zondag 24 april 2005 17:38 schreef thaduck het volgende:
Wegenbelasting is afhankelijk van je woonplaats. Ik ben even uitgegaan van provincie Utrecht (een van de duurste) dan komt het op de volgende bedragen:

Per kwartaal ¤ 78,00
Per jaar ¤ 300,00
Probeer het nog een keer. Wegenbelasting is afhankelijk van gewicht en brandstof van je auto. De verzekering hangr meestal af van de nieuwwaarde van de auto en in tweede instantie de woonplaats.

Ontopic: ik had een motor op mijn naam staan voordat ik mijn motorrijbewijs had. Verzekeren lukte me niet bij alle maatschappijen. Dit is niet vergelijkbaar met bovenstaande situatie, want ik had wel een autorijbewijs.
crap in = crap out
pi_26478585
Als het al kan moet je het niet doen. Ik heb een aantal jaren geleden een auto op mijn naam gezet met alleen een ID-kaart, maar ik kon de auto niet verzekeren zonder rijbewijs.

Dus als het nu nog zou kunnen heeft het geen zin, want de auto moet verzekerd zijn wil je geen boete automatisch thuisgestuurd krijgen. En de boete voor een onverzekerd voertuig bezitten is niet mals.
Omdat ik het zeg!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')