In Nederland word je met een persoonlijkheidsstoornis al snel als (gedeeltelijk) ontoerekeningsvatbaar gezien. Zelfs al was je voor je volle 100% bij je positieven toen je de misdaad pleegde. In de VS bijvoorbeeld word je als volledig toerekeningsvatbaar gezien als je het verschil tussen goed en kwaad weet. Psychopaten vallen daaronder -ze weten het verschil tussen goed en kwaad, alleen interesseert het ze niet- dus worden die daar bijna nooit onterekeningsvatbaar verklaard.quote:Op zaterdag 23 april 2005 11:23 schreef Roel_Jewel het volgende:
Overigens wil ik in de strafzaak tegen die kerel het woord 'ontoerekeningsvatbaar' niet horen. Dat schijnt (en blijkt?) in Nederland synoniem te zijn voor lagere straffen .... Ik zou zeggen dat iemand dan juist langer achter de tralies moet verdwijnen. Voor altijd bijvoorbeeld. Als iemand zoiets heeft gedaan, hoe kun je dan nog de hoop hebben dat hij daarna altijd een brave burger zal zijn????
Goede omschrijving.quote:
Weleens van acteren gehoord?quote:Op zaterdag 23 april 2005 11:50 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Ik wist niet dat tranen oproepbaar (op detacheringsbasis) waren. Je hebt ze of je hebt ze niet
Ik proef hier een beetje uit dat je de politie nietsnutten vindt die het niet aan zichzelf te danken hebben dat de dader nu bekend heeft. Ik vind dat erg kort door de bocht. Ik snap wel dat men niet direct na de vermissing vol in gaat zetten op de echtgenoot als belangrijkste verdachte. Als men daarmee de plank misslaat dan is de politie helemaal de gebeten hond. En meestal is het zo dat bij dit soort zaken de waarheid toch wel aan het licht komt. Maar ze zullen toch eerst een goede feitelijke aanwijzing moeten hebben dat ze het echt bij de man moeten zoeken.quote:Op zaterdag 23 april 2005 11:39 schreef TimmyAsd het volgende:
Als meneer geen tegenstrijdige verhalen had lopen ophangen, hadden ze hem waarschijnlijk definitief doorgestreept als verdachte
Daarom begrijpen we deze gruweldaden ook niet. We kunnen het niet begrijpen, omdat de dader een ander soort mens is.quote:Op zaterdag 23 april 2005 12:02 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
Goede omschrijving.
Meestal zijn ze ook behoorlijk intelligent en geweldig goed in het manipuleren van mensen en situaties. Geoefende controlfreaks.
Je ziet in dit soort gevallen ruwweg twee typen daders:quote:Op zaterdag 23 april 2005 11:34 schreef Dante_A het volgende:
[..]
Toch plegen moordenaars zelden nog een keer een moord en vinden in Nederland bijna alle moorden in de relationele sfeer plaats (afgezien van criminele afrekeningen). Dat er een onderliggende stoornis is die mensen helpt zo'n gruweldaad te plegen heb je gelijk in. Toch zijn partnermoorden meestal wanhoopsdaden. Mensen die (eventueel door een stoornis) geen andere uitweg zien.
Ik betwijfel het dus of het in de praktijk ook zo uitpakt dat mensen in dit soort gevallen het nog een keer doen.
Ik heb er toch een beetje moeite mee dat jij al besloten hebt dat hij psychopaat is, zonder hem onderzocht te hebben. Een aantal opties kunnen worden uitgesloten want dat doet een psychopaat niet, en hij is immers psychopaat. Een beetje een cirkelredenering als je het mij vraagt.quote:Op zaterdag 23 april 2005 11:40 schreef milagro het volgende:
Ik zie hier geen wanhoopsdaad in, maar een daad van iemand die zijn zin wilt hebben, en in komplete koelheid zijn zin tot in het extreme doorvoert.
Het komt bij bepaalde psychische stoornissen voor dat mensen een eigen werkelijkheid creeeren en daar zelf oprecht in geloven. Maar natuurlijk weten we in dit specifieke geval nog helemaal niet wat er precies is gebeurd...quote:Op zaterdag 23 april 2005 11:45 schreef milagro het volgende:
[..]
die tranen waren volgens mij gewoon voor hemzelf en daarom zo makkelijk op te roepen.
zou me niets verbazen als zo iemand zichzelf vooral als slachtoffer ziet van een vrouw die hem tot dit allemaal gedreven heeft, als ze nu gewoon had gedaan wat hij zei, dan was dit niet gebeurd...zoiets... en dan komen de tranen wel, hoor
Een moeder die ziet dat haar kinderen vermoord worden zal lawaai maken.. lijkt me..quote:Op zaterdag 23 april 2005 09:58 schreef Pippi het volgende:
[..]
Direkte buren hebben dus niets gehoord. Ze zijn in shock en weten zich met hun emoties geen raad. Behalve verdriet etc. is er ook boosheid omdat hen niets raars is opgevallen. De afgelopen week hebben een aantal buren hun medeleven aan Richard getoond en hem ook uitgenodigd voor koffie etc. maar daar had hij geen behoefte aan, hij had genoeg vrienden waar hij terecht kon...
Thanksquote:
Klopt. Het is bijvoorbeeld niet voor niets dat veel van dit soort lieden graag de eigen verdediging op zich neemt tijdens de rechtzaak, of voortdurend een nieuwe advocaat neemt omdat de oude niet precies deed wat hij/zij had opgedragen.quote:Meestal zijn ze ook behoorlijk intelligent en geweldig goed in het manipuleren van mensen en situaties. Geoefende controlfreaks.
Ja, ik heb dat al besloten, ja.quote:Op zaterdag 23 april 2005 12:13 schreef Dante_A het volgende:
[..]
Ik heb er toch een beetje moeite mee dat jij al besloten hebt dat hij psychopaat is, zonder hem onderzocht te hebben. Een aantal opties kunnen worden uitgesloten want dat doet een psychopaat niet, en hij is immers psychopaat. Een beetje een cirkelredenering als je het mij vraagt.
Ik heb nog geen bewijs gezien dat het een koele, berekenende daad was.
Ik heb nog geen bewijs gezien dat hij er geen spijt van had achteraf.
Ik heb nog geen bewijs gezien dat hij het gepland heeft.
Die typen ken ik ja. De vraag is nu wat zich hier heeft afgespeeld. Welk type deze man is. Dat zal het Pieter Baan Centrum waarschijnlijk gaan uitzoeken. Op voorhand weten wij als simpele-forumbezoekers-die-het-met-dubieuze-derdehands-info-van-de-pers-moeten-doen helemaal niets.quote:Op zaterdag 23 april 2005 12:11 schreef SeLang het volgende:
[..]
Je ziet in dit soort gevallen ruwweg twee typen daders:
1) Handelt uit 'verstandsverbijstering'.
[..]
2) Handelt als het gevolg van 'bewustzijnsvernauwing'.
[..]
Dit is in grote lijnen wat iemand van het Pieter Baan Centrum mij indertijd uitlegde.
Op zich wel een punt. Het kan natuurlijk zijn dat de man in een ruzie zijn vrouw heeft vermoord, en vervolgens vijf dagen zijn best heeft gedaan alle sporen uit te wissen (inclusief kinderen), waarna hij 'veilig' de vermissing kon melden.quote:Op zaterdag 23 april 2005 12:13 schreef Dante_A het volgende:
[..]
Ik heb nog geen bewijs gezien dat hij het gepland heeft.
Zijn koele, berekenende gedrag, inclusief 'oprechte' tranen, wijst wel aardig in die richting.quote:Op zaterdag 23 april 2005 12:13 schreef Dante_A het volgende:
Ik heb er toch een beetje moeite mee dat jij al besloten hebt dat hij psychopaat is, zonder hem onderzocht te hebben. Een aantal opties kunnen worden uitgesloten want dat doet een psychopaat niet, en hij is immers psychopaat. Een beetje een cirkelredenering als je het mij vraagt.
Ik heb nog geen bewijs gezien dat het een koele, berekenende daad was.
Als hij spijt had gehad, had hij zich wel eerder aangegeven (sommigen doen dat al meteen na een daad die impulsief was). Nu heeft hij de man gespeeld die zich zorgen maakte om de vermissing van vrouw en kinderen en zeer succesvol een tijd iedereen om de tuin geleid. Oprechte spijt ziet je dan meestal wel snel terug (niet te verwarren met gespeelde spijt).quote:Ik heb nog geen bewijs gezien dat hij er geen spijt van had achteraf.
Dat niet inderdaad. Maar daarna heeft hij de boel wel heel aardig gepland. Niet echt het gedrag van iemand in paniek.quote:Ik heb nog geen bewijs gezien dat hij het gepland heeft.
Zijn vrouw vermoorden in een vlaag van woede kan. Maar waarom dan ook de kids?quote:Op zaterdag 23 april 2005 12:21 schreef Kozzmic het volgende:
[..]
Op zich wel een punt. Het kan natuurlijk zijn dat de man in een ruzie zijn vrouw heeft vermoord, en vervolgens vijf dagen zijn best heeft gedaan alle sporen uit te wissen (inclusief kinderen), waarna hij 'veilig' de vermissing kon melden.
Ik denk toch dat het allemaal wat simpeler ligt.quote:Op zaterdag 23 april 2005 11:03 schreef Roel_Jewel het volgende:
[..]
Zie ook mijn posts in het vorige topic waarin ik me afvraag waarom het twee weken heeft geduurd voor dat Richard Harteveld als verdachte/dader werd ontmaskerd.
In een vlaag van woede is het niet gebeurd, volgens mij.quote:Op zaterdag 23 april 2005 12:28 schreef Charmian het volgende:
[..]
Zijn vrouw vermoorden in een vlaag van woede kan. Maar waarom dan ook de kids?
Op die manier zijn mensen dus al snel psychopaat terwijl daar wel degelijk scherpe criteria voor zijn. Dan raakt het begrip psychopaat wel heel erg aan inflatie onderhevig.quote:Op zaterdag 23 april 2005 12:18 schreef milagro het volgende:
[..]
Ja, ik heb dat al besloten, ja.
Iemand die zijn vrouw én kinderen vermoordt, hen vervolgens ziek meldt en dan zelf gewoon naar werk gaat, de maandag erop pas de politie informeert, met de moeder van zijn vrouw vervolgens de wanhopige schoonzoon gaat zitten uithangen, terwijl zijn gezin door zijn toedoen al dagenlang 3 meter onder de grond ligt, vind ik een psychopaat.
Prima, geen probleem. Ik zeg alleen dat je misschien een beetje moet oppassen om op basis van (op dit moment nog) 80% speculaties zo hard van stapel te lopen.quote:Mijn mening, klaar.
Of hij er geen moeite mee had weten wij niet. Misschien heeft hij het er wel heel erg moeilijk mee gehad, misschien heeft hij wel enorme spijt gehad, god weet wat er zich allemaal in zijn hoofd heeft afgespeeld de laatste weken. Dat weet ik niet, dat weet jij niet en dat weet zelfs de politie op dit moment waarschijnlijk nog niet.quote:Dat er ms later een ander labeltje aangehangen wordt, kan zijn, ik zie hier een berekend en kil persoon, die geen enkele moeite leek te hebben bijna een week lang compleet toneel te spelen.
Is dit hem?quote:Op zaterdag 23 april 2005 12:18 schreef LAA het volgende:
Wat een gast, levenslang en dan ook echt...
Nog even op de foto's gezocht
http://iplaza.hdh.nl/htmltonuke.php?filnavn=ictteam.html Foto's van een dagje Cart- racen van die griezel......check it out....![]()
Preciesquote:Op zaterdag 23 april 2005 12:19 schreef Dante_A het volgende:
[..]
Die typen ken ik ja. De vraag is nu wat zich hier heeft afgespeeld. Welk type deze man is. Dat zal het Pieter Baan Centrum waarschijnlijk gaan uitzoeken. Op voorhand weten wij als simpele-forumbezoekers-die-het-met-dubieuze-derdehands-info-van-de-pers-moeten-doen helemaal niets.
Jup.quote:
Lekkere plakjes leverworstquote:Op zaterdag 23 april 2005 12:45 schreef Toeps het volgende:
[..]
Jup.
Hier ook de rest van de pics. http://www.opendirviewer.nl/?url=http%3A%2F%2Fiplaza.hdh.nl%2Falbums%2Falbum07%2F&pagecount=25
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |