abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_26450918
quote:
Op zaterdag 23 april 2005 11:23 schreef Roel_Jewel het volgende:
Overigens wil ik in de strafzaak tegen die kerel het woord 'ontoerekeningsvatbaar' niet horen. Dat schijnt (en blijkt?) in Nederland synoniem te zijn voor lagere straffen .... Ik zou zeggen dat iemand dan juist langer achter de tralies moet verdwijnen. Voor altijd bijvoorbeeld. Als iemand zoiets heeft gedaan, hoe kun je dan nog de hoop hebben dat hij daarna altijd een brave burger zal zijn????
In Nederland word je met een persoonlijkheidsstoornis al snel als (gedeeltelijk) ontoerekeningsvatbaar gezien. Zelfs al was je voor je volle 100% bij je positieven toen je de misdaad pleegde. In de VS bijvoorbeeld word je als volledig toerekeningsvatbaar gezien als je het verschil tussen goed en kwaad weet. Psychopaten vallen daaronder -ze weten het verschil tussen goed en kwaad, alleen interesseert het ze niet- dus worden die daar bijna nooit onterekeningsvatbaar verklaard.
  † In Memoriam † zaterdag 23 april 2005 @ 12:02:59 #177
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_26450933
quote:
Op zaterdag 23 april 2005 11:54 schreef watchers het volgende:

[..]
Goede omschrijving.

Meestal zijn ze ook behoorlijk intelligent en geweldig goed in het manipuleren van mensen en situaties. Geoefende controlfreaks.
pi_26450978
quote:
Op zaterdag 23 april 2005 11:50 schreef BansheeBoy het volgende:

[..]

Ik wist niet dat tranen oproepbaar (op detacheringsbasis) waren. Je hebt ze of je hebt ze niet

Weleens van acteren gehoord?
pi_26451032
quote:
Op zaterdag 23 april 2005 11:39 schreef TimmyAsd het volgende:
Als meneer geen tegenstrijdige verhalen had lopen ophangen, hadden ze hem waarschijnlijk definitief doorgestreept als verdachte
Ik proef hier een beetje uit dat je de politie nietsnutten vindt die het niet aan zichzelf te danken hebben dat de dader nu bekend heeft. Ik vind dat erg kort door de bocht. Ik snap wel dat men niet direct na de vermissing vol in gaat zetten op de echtgenoot als belangrijkste verdachte. Als men daarmee de plank misslaat dan is de politie helemaal de gebeten hond. En meestal is het zo dat bij dit soort zaken de waarheid toch wel aan het licht komt. Maar ze zullen toch eerst een goede feitelijke aanwijzing moeten hebben dat ze het echt bij de man moeten zoeken.
  zaterdag 23 april 2005 @ 12:11:00 #180
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_26451059
quote:
Op zaterdag 23 april 2005 12:02 schreef NorthernStar het volgende:

[..]

Goede omschrijving.

Meestal zijn ze ook behoorlijk intelligent en geweldig goed in het manipuleren van mensen en situaties. Geoefende controlfreaks.
Daarom begrijpen we deze gruweldaden ook niet. We kunnen het niet begrijpen, omdat de dader een ander soort mens is.
  zaterdag 23 april 2005 @ 12:11:26 #181
78918 SeLang
Black swans matter
pi_26451067
quote:
Op zaterdag 23 april 2005 11:34 schreef Dante_A het volgende:

[..]

Toch plegen moordenaars zelden nog een keer een moord en vinden in Nederland bijna alle moorden in de relationele sfeer plaats (afgezien van criminele afrekeningen). Dat er een onderliggende stoornis is die mensen helpt zo'n gruweldaad te plegen heb je gelijk in. Toch zijn partnermoorden meestal wanhoopsdaden. Mensen die (eventueel door een stoornis) geen andere uitweg zien.

Ik betwijfel het dus of het in de praktijk ook zo uitpakt dat mensen in dit soort gevallen het nog een keer doen.
Je ziet in dit soort gevallen ruwweg twee typen daders:

1) Handelt uit 'verstandsverbijstering'. Voorbeeld: je vindt je vrouw in bed met een andere vent. In een impuls pak je een vaas die op het nachtkastje staat en mept ze alletwee dood. Dit soort daders werkt slordig en kan zich vaak achteraf niet goed meer herinneren hoe het precies gebeurde. Kans op herhaling is redelijk klein omdat het een unieke samenloop van omstandigheden is met een persoon die misschien (tijdelijk?) wat minder geestelijk stabiel is.

2) Handelt als het gevolg van 'bewustzijnsvernauwing'. Dit is een langdurig process waarbij mensen die problemen hebben een soort van tunnelvisie ontwikkelen. Het lijkt alsof de mogelijkheden tot een oplossing steeds kleiner worden, en uiteindelijk blijft er in hun perceptie nog maar één mogelijkheid over. De dader werkt gestructureerd volgens een opgezet plan en voert dat uit. Deze daders weten zich achteraf heel veel kleine details van het gebeuren te herinneren. Aangezien het hier vaak een echte onderliggende persoonlijkheidsstoring betreft is de kans op herhaling (ook in een ander soort situatie) zeker aanwezig als de persoon niet behandeld wordt. Sommigen worden nooit meer beter.

Dit is in grote lijnen wat iemand van het Pieter Baan Centrum mij indertijd uitlegde.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  zaterdag 23 april 2005 @ 12:13:27 #182
20435 Dante_A
Multidisciplinair
pi_26451114
quote:
Op zaterdag 23 april 2005 11:40 schreef milagro het volgende:

Ik zie hier geen wanhoopsdaad in, maar een daad van iemand die zijn zin wilt hebben, en in komplete koelheid zijn zin tot in het extreme doorvoert.
Ik heb er toch een beetje moeite mee dat jij al besloten hebt dat hij psychopaat is, zonder hem onderzocht te hebben. Een aantal opties kunnen worden uitgesloten want dat doet een psychopaat niet, en hij is immers psychopaat. Een beetje een cirkelredenering als je het mij vraagt.

Ik heb nog geen bewijs gezien dat het een koele, berekenende daad was.
Ik heb nog geen bewijs gezien dat hij er geen spijt van had achteraf.
Ik heb nog geen bewijs gezien dat hij het gepland heeft.
Liever elke anderhalve minuut een vliegtuig over mijn hoofd dan één keer in de week een draaiorgel in m'n straat.
Europeanen aller landen verenigt u.
Meten is weten, zolang je weet wat je meet.
Chanson du jour: Sonic Youth - Cross the Breeze
  zaterdag 23 april 2005 @ 12:15:17 #183
78918 SeLang
Black swans matter
pi_26451151
quote:
Op zaterdag 23 april 2005 11:45 schreef milagro het volgende:

[..]

die tranen waren volgens mij gewoon voor hemzelf en daarom zo makkelijk op te roepen.
zou me niets verbazen als zo iemand zichzelf vooral als slachtoffer ziet van een vrouw die hem tot dit allemaal gedreven heeft, als ze nu gewoon had gedaan wat hij zei, dan was dit niet gebeurd...zoiets... en dan komen de tranen wel, hoor
Het komt bij bepaalde psychische stoornissen voor dat mensen een eigen werkelijkheid creeeren en daar zelf oprecht in geloven. Maar natuurlijk weten we in dit specifieke geval nog helemaal niet wat er precies is gebeurd...
Mijn reisverslagen
pi_26451173
quote:
Op zaterdag 23 april 2005 09:58 schreef Pippi het volgende:

[..]

Direkte buren hebben dus niets gehoord. Ze zijn in shock en weten zich met hun emoties geen raad. Behalve verdriet etc. is er ook boosheid omdat hen niets raars is opgevallen. De afgelopen week hebben een aantal buren hun medeleven aan Richard getoond en hem ook uitgenodigd voor koffie etc. maar daar had hij geen behoefte aan, hij had genoeg vrienden waar hij terecht kon...
Een moeder die ziet dat haar kinderen vermoord worden zal lawaai maken.. lijkt me..
schreeuwen met of zonder bal in de mond...
stampen.. of wat dan ook..

maar goed ik kijk nergens meer van op..
pi_26451174
quote:
Op zaterdag 23 april 2005 12:02 schreef NorthernStar het volgende:
Goede omschrijving.
Thanks
quote:
Klopt. Het is bijvoorbeeld niet voor niets dat veel van dit soort lieden graag de eigen verdediging op zich neemt tijdens de rechtzaak, of voortdurend een nieuwe advocaat neemt omdat de oude niet precies deed wat hij/zij had opgedragen.

Dutroux is ook een goed voorbeeld: was ook voortdurend bezig om de boel naar zijn hand te zetten tijdens de rechtzaken, en zelfs nu nog tijdens zijn gevangenschap.

Het voordeel van deze eigenschap is wel dat ze zich er vaak uiteindelijk de das mee omdoen.
pi_26451210
quote:
Op zaterdag 23 april 2005 12:13 schreef Dante_A het volgende:

[..]

Ik heb er toch een beetje moeite mee dat jij al besloten hebt dat hij psychopaat is, zonder hem onderzocht te hebben. Een aantal opties kunnen worden uitgesloten want dat doet een psychopaat niet, en hij is immers psychopaat. Een beetje een cirkelredenering als je het mij vraagt.

Ja, ik heb dat al besloten, ja.
Iemand die zijn vrouw én kinderen vermoordt, hen vervolgens ziek meldt en dan zelf gewoon naar werk gaat, de maandag erop pas de politie informeert, met de moeder van zijn vrouw vervolgens de wanhopige schoonzoon gaat zitten uithangen, terwijl zijn gezin door zijn toedoen al dagenlang 3 meter onder de grond ligt, vind ik een psychopaat.

Mijn mening, klaar.
Dat er ms later een ander labeltje aangehangen wordt, kan zijn, ik zie hier een berekend en kil persoon, die geen enkele moeite leek te hebben bijna een week lang compleet toneel te spelen.
[i]"you left me standing here, a long long time ago"[/i]
  zaterdag 23 april 2005 @ 12:18:53 #187
119524 LAA
Wie wat waar waarom
pi_26451216
Wat een gast, levenslang en dan ook echt...
Nog even op de foto's gezocht
http://iplaza.hdh.nl/htmltonuke.php?filnavn=ictteam.html Foto's van een dagje Cart- racen van die griezel......check it out....
Zomaar lekker iets van je afschrijven is een groot goed
  zaterdag 23 april 2005 @ 12:19:05 #188
20435 Dante_A
Multidisciplinair
pi_26451219
quote:
Op zaterdag 23 april 2005 12:11 schreef SeLang het volgende:

[..]

Je ziet in dit soort gevallen ruwweg twee typen daders:

1) Handelt uit 'verstandsverbijstering'.

[..]

2) Handelt als het gevolg van 'bewustzijnsvernauwing'.

[..]

Dit is in grote lijnen wat iemand van het Pieter Baan Centrum mij indertijd uitlegde.
Die typen ken ik ja. De vraag is nu wat zich hier heeft afgespeeld. Welk type deze man is. Dat zal het Pieter Baan Centrum waarschijnlijk gaan uitzoeken. Op voorhand weten wij als simpele-forumbezoekers-die-het-met-dubieuze-derdehands-info-van-de-pers-moeten-doen helemaal niets.
Liever elke anderhalve minuut een vliegtuig over mijn hoofd dan één keer in de week een draaiorgel in m'n straat.
pi_26451273
quote:

[..]

Op zich wel een punt. Het kan natuurlijk zijn dat de man in een ruzie zijn vrouw heeft vermoord, en vervolgens vijf dagen zijn best heeft gedaan alle sporen uit te wissen (inclusief kinderen), waarna hij 'veilig' de vermissing kon melden.
pi_26451363
quote:

Zijn koele, berekenende gedrag, inclusief 'oprechte' tranen, wijst wel aardig in die richting.
quote:
Als hij spijt had gehad, had hij zich wel eerder aangegeven (sommigen doen dat al meteen na een daad die impulsief was). Nu heeft hij de man gespeeld die zich zorgen maakte om de vermissing van vrouw en kinderen en zeer succesvol een tijd iedereen om de tuin geleid. Oprechte spijt ziet je dan meestal wel snel terug (niet te verwarren met gespeelde spijt).
quote:
Dat niet inderdaad. Maar daarna heeft hij de boel wel heel aardig gepland. Niet echt het gedrag van iemand in paniek.

Laten we zeggen dat de kans vrij groot is, te zien aan zijn gedrag naderhand, dat hij psychopatisch is. Maar als je een betere verklaring hebt, is die welkom, natuurlijk...
  zaterdag 23 april 2005 @ 12:28:30 #191
111260 Charmian
a little joy
pi_26451409
quote:
Op zaterdag 23 april 2005 12:21 schreef Kozzmic het volgende:

[..]

Op zich wel een punt. Het kan natuurlijk zijn dat de man in een ruzie zijn vrouw heeft vermoord, en vervolgens vijf dagen zijn best heeft gedaan alle sporen uit te wissen (inclusief kinderen), waarna hij 'veilig' de vermissing kon melden.
Zijn vrouw vermoorden in een vlaag van woede kan. Maar waarom dan ook de kids?
The only true wisdom is in knowing you know nothing. -- [b]Socrates [/b]
I know nothing, I come from Barcelona. -- [b]Manuel[/b]
pi_26451466
quote:
Op zaterdag 23 april 2005 11:03 schreef Roel_Jewel het volgende:

[..]

Zie ook mijn posts in het vorige topic waarin ik me afvraag waarom het twee weken heeft geduurd voor dat Richard Harteveld als verdachte/dader werd ontmaskerd.
Ik denk toch dat het allemaal wat simpeler ligt.

De vrouw is als vermist opgegeven.. Er is een beperkt budget.
Dus worden alle rechercheurs erop uitgestuurd om haar te zoeken/vinden.
Er is waarschijnlijk met speurhonden gewerkt en daar is niks uitgekomen..
Niet in het huis zelf..

Vervolgens verstrijkt de tijd de kans op een misdrijf wordt steeds groter..
Tips dat mensen haar gezien hebben, blijken niet te kloppen.
De man komt overtuigend over.. Dat zal heus meespelen.

Er is dus geen enkele reden om de woning grondig te gaan onderzoeken.

De man legt verklaringen af.. die blijken niet helemaal overeen te komen..
dus de politie krijgt argwaan..
pakt de man op..
heeft dan wel een reden om de woning/auto.. enz te onderzoeken..
de man bekent..

ik vind echt dat ze het nog snel hebben opgelost..
pi_26451513
quote:
Op zaterdag 23 april 2005 12:28 schreef Charmian het volgende:

[..]

Zijn vrouw vermoorden in een vlaag van woede kan. Maar waarom dan ook de kids?
In een vlaag van woede is het niet gebeurd, volgens mij.
Hij heeft ze in hun bed vermoord, dus blijkbaar gewacht op het juiste moment.

Het is ms een niet weken of dagen van te voren geplande actie geweest, maar eenkwestie van 1 druppel die bij een zieke geest de logische redenatie oplevert dat het "nu maar eens moet gebeuren dan".

Als je zoiets in paniek doet of in een vlaag van, dan ga je niet op je dooie akkertje 5 dagen lang ieder spoor wissen (bijna ieder spoor dus) en een verhaal in elkaar flansen, hij wilde er mee weg komen en iemand die er mee weg wilt komen heeft m.i. dus geen echt berouw, immers het was de druppel , het is hem "aangedaan", hij moest wel....
  zaterdag 23 april 2005 @ 12:34:22 #194
119507 Demarest
Mission Phailed
pi_26451528
Al met al is het afkeurenswaardig.
Onopvallend doch zeer scherpzinnig...
  zaterdag 23 april 2005 @ 12:35:25 #195
20435 Dante_A
Multidisciplinair
pi_26451544
quote:
Op zaterdag 23 april 2005 12:18 schreef milagro het volgende:

[..]

Ja, ik heb dat al besloten, ja.
Iemand die zijn vrouw én kinderen vermoordt, hen vervolgens ziek meldt en dan zelf gewoon naar werk gaat, de maandag erop pas de politie informeert, met de moeder van zijn vrouw vervolgens de wanhopige schoonzoon gaat zitten uithangen, terwijl zijn gezin door zijn toedoen al dagenlang 3 meter onder de grond ligt, vind ik een psychopaat.
Op die manier zijn mensen dus al snel psychopaat terwijl daar wel degelijk scherpe criteria voor zijn. Dan raakt het begrip psychopaat wel heel erg aan inflatie onderhevig.
quote:
Mijn mening, klaar.
Prima, geen probleem. Ik zeg alleen dat je misschien een beetje moet oppassen om op basis van (op dit moment nog) 80% speculaties zo hard van stapel te lopen.
quote:
Dat er ms later een ander labeltje aangehangen wordt, kan zijn, ik zie hier een berekend en kil persoon, die geen enkele moeite leek te hebben bijna een week lang compleet toneel te spelen.
Of hij er geen moeite mee had weten wij niet. Misschien heeft hij het er wel heel erg moeilijk mee gehad, misschien heeft hij wel enorme spijt gehad, god weet wat er zich allemaal in zijn hoofd heeft afgespeeld de laatste weken. Dat weet ik niet, dat weet jij niet en dat weet zelfs de politie op dit moment waarschijnlijk nog niet.

Op een gegeven moment heeft dit drama zich afgespeeld. Hij zit daar met drie lichamen en kan de zaken niet meer terugdraaien, of hij dat nou wil of niet. Dan zijn er simpelweg twee keuzes:

1)
De Politie bellen en alles opbiechten. Minstens tien jaar cel en mogelijk een onbekende tijd TBS, woede alom, vervreemding van al je vrienden, familie, dierbaren. Een verwoest leven.

2)
Gezien de situatie er maar het beste van proberen te maken, ze worden nu niet meer ineens levend. Verzin een leugen (ziek) om tijd te winnen, speel mooi weer naar omgeving. Op een gegeven moment besef je dat je het niet vol kunt houden en ze moeten verdwijnen. Je moet een truc verzinnen voor de buitenwereld (vermissing). Je moet een verhaal in de lucht houden, kostte wat kost want je 'leven hang er vanaf'. Dat is voor vrijwel iedereen een hele goede reden om alles te geven. Het is een gok maar hij is het absoluut waard.

Als je het zo bekijkt vind ik zijn gedrag (voorzover we daar uberhaupt iets van weten) niet heel vreemd.
  zaterdag 23 april 2005 @ 12:40:36 #196
3123 Sanne
dat zure BB modje...
pi_26451655
quote:
Op zaterdag 23 april 2005 12:18 schreef LAA het volgende:
Wat een gast, levenslang en dan ook echt...
Nog even op de foto's gezocht
http://iplaza.hdh.nl/htmltonuke.php?filnavn=ictteam.html Foto's van een dagje Cart- racen van die griezel......check it out....
Is dit hem?

Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen. Dan dooft het licht.
I.M. mijn streamzusje Quenda© of Loedertje zoals jullie haar kennen. RIP lief. :*
  zaterdag 23 april 2005 @ 12:41:29 #197
78918 SeLang
Black swans matter
pi_26451676
quote:
Op zaterdag 23 april 2005 12:19 schreef Dante_A het volgende:

[..]

Die typen ken ik ja. De vraag is nu wat zich hier heeft afgespeeld. Welk type deze man is. Dat zal het Pieter Baan Centrum waarschijnlijk gaan uitzoeken. Op voorhand weten wij als simpele-forumbezoekers-die-het-met-dubieuze-derdehands-info-van-de-pers-moeten-doen helemaal niets.
Precies
Mijn reisverslagen
pi_26451690
Waarom moet ik oppassen, Dante? Met de man een psychopaat noemen doe ik hem onrecht aan of zo?
Ik ben niet de enige hier die hem dat label denkt te kunnen opplakken, trouwens.

Deze man wilde er mee weg komen, dat is toch wel duidelijk.
Een man die zoiets in een vlaag van weet ik wat doet, wilt dat toch over het algemeen niet.
Deze man heeft ALLE moeite gedaan óm er mee weg te komen en dat noem ik toch wel redelijk koelbloedig en vooral ziek.
We hebben het hier over zijn eigen vlees en bloed wat de man omgebracht heeft en dat heeft hij getracht achter zich te laten, is helaas voor hem dan niet gelukt.

Die vader en die moeder die hun eigen gezinnen ombrachten hebben ook de hand aan zichzelf geslagen, zij wilde er ws zélf een eind aan maken, en redeneerden dan in al hun wanhoop en depressiviteit dat hun gezin zonder hen geen kans zou maken, dus ook maar beter af was dood.

Deze man had zo lijkt het, totaal niet die intentie, hij ging gewoon naar zijn werk, hield een lulverhaal op aan familie en politie, heeft verdomme troost gekregen van iedereen uit zijn omgeving en heeft zich dat een week laten aanleunen.
pi_26451749
quote:
Op zaterdag 23 april 2005 12:40 schreef Sanne het volgende:

[..]

Is dit hem?

[afbeelding]
Jup.

Hier ook de rest van de pics. http://www.opendirviewer.nl/?url=http%3A%2F%2Fiplaza.hdh.nl%2Falbums%2Falbum07%2F&pagecount=25
  zaterdag 23 april 2005 @ 12:50:17 #200
78918 SeLang
Black swans matter
pi_26451836
quote:
Lekkere plakjes leverworst
Mijn reisverslagen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar: