bron: Webwereldquote:Een 'oprecht christen' heeft bij de Reclame Code Commissie een klacht ingediend tegen de laatste campagne van telecombedrijf Versatel.
Versatel maakt sinds kort uitgebreid reclame voor zijn nieuwe dienst, waarbij adsl-abonnees toegang zullen krijgen tot de Nederlandse eredivisie. In de bewuste tv-spot wordt een hand van god gesuggereerd die een doelpoging van een Feyenoorder, die over het doel dreigt te gaan, toch in het doel doet belanden. Daarbij vraagt voetbalcommentator Hugo Walker zich af hoe het 'in godsnaam mogelijk is dat dit zo maar kan'.
Vervolgens verschijnt het computermenu in beeld met de nieuwe Versatel-mogelijkheden. Hierbij geeft Versatel aan dat de optie 'Hand van God' nog niet beschikbaar is. Voor voetbalfans een duidelijke verwijzing naar het beruchte doelpunt dat Maradona op het WK van 1996 scoorde.
Bernardo van Olst kan er echter niet om lachen. Van Olst heeft inmiddels een klacht ingediend bij de Reclame Code Commissie (RCC). "Als oprecht christen vind ik deze reclamespot smakeloos en beledigend voor christenen en mensen met een andere religie die ook in een God geloven", zo luidt de klacht.
'Ongepast'
"Dat Hugo Walker duidelijk zegt 'Hoe is het in godsnaam mogelijk?' nadat de vinger uit de hemel de bal in het doel heeft doen belanden, vind ik ongepast en godslasterlijk. Die combinatie trapt mij als rechtgeaard christen op de ziel", aldus Van Olst.
Verder vindt de klager dat Versatel met zijn keuzemenu suggereert dat God geen wonderen zou kunnen verrichten. "Mijn christelijke geloof wordt hiermee zeer belachelijk gemaakt." De klager zegt ook de Bond tegen het Vloeken en andere christenen te willen mobiliseren om de spot van de buis te krijgen.
Zelfs mij als totale niet-voetballiefhebber was dat al duidelijk.quote:Versatel heeft kennis genomen van de klacht en zegt de reactie van de Reclame Code Commissie af te wachten. Tot die tijd wordt de spot gewoon uitgezonden. Wouter de Kleyn van Versatel: "We hebben absoluut geen mensen willen beledigen. Voor elke voetballiefhebber is duidelijk dat de 'Hand van God' naar Maradona verwijst. Deze campagne heeft niets met religie te maken."
Ik weet niet of drie klachten dat duidelijk maken.quote:Op woensdag 20 april 2005 15:58 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:
Ligt het aan mij, of worden mensen echt steeds kleinzeriger wanneer het gaat om hun religieuze sprookjeswereld?
Nou ja.. Ik zie bijvoorbeeld dat de Bond tegen het Godverdommen ook steeds nadukkelijker hun moraliserend gekwaak ten toon spreidt. Dat lijkt me in ieder geval lastig als daar niet een zekere mankracht (en geld) achter zit.quote:Op woensdag 20 april 2005 16:00 schreef Monidique het volgende:
[..]
Ik weet niet of drie klachten dat duidelijk maken.
Een atheïstische satanistquote:Op woensdag 20 april 2005 16:40 schreef nossio het volgende:
kan ik die christenhonden ook ter verantwoording roepen als de EO mijn belastingcenten uitgeeft om zieltjes te winnen?Als atheist voel ik me danig gepikeerd.
En danquote:Op woensdag 20 april 2005 16:57 schreef Oud_student het volgende:
Ik heb de oplossing:
"God" door "Allah" vervangen
Wat is er godslasterlijk aan het gebruik maken van de uitdrukking 'de hand van God'?quote:Op woensdag 20 april 2005 17:26 schreef FuifDuif het volgende:
Ik vind het een goede klacht. Dat de meeste domme ganzen aan de rand van de samenleving zich godslasterend uiten, ala, maar dat een commercieel bedrijf er ook al mee begint... meteen de kop indrukken.
Zeg arrogant mannetje, jij hebt niet te twijfelen aan Gods handelen en redenen! Ongelofelijk hoe de mens tegenwoordig de wijsheid in pacht denkt te hebben om God in twijfel te trekken. Maar wacht maar, de Openbaring van Johannes heeft dit allemaal voorspeld. Weldra breekt het Laatste Oordeel aan.quote:Op woensdag 20 april 2005 17:34 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:
[..]
Wat is er godslasterlijk aan het gebruik maken van de uitdrukking 'de hand van God'?
En dan nog. Als een god zich daardoor beledigd voelt, dan dient hij zelf maar een klacht in.
Ga eens snel je mond spoelen, stuk inquisitie.quote:Op woensdag 20 april 2005 17:37 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Zeg arrogant mannetje, jij hebt niet te twijfelen aan Gods handelen en redenen!
Inderdaad. Met de 'oprechte GGrristenen' voorop. Wie zijn zij dan wel niet om te bepalen wat hun god al dan niet welgevallig is?quote:Op woensdag 20 april 2005 17:37 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Zeg arrogant mannetje, jij hebt niet te twijfelen aan Gods handelen en redenen! Ongelofelijk hoe de mens tegenwoordig de wijsheid in pacht denkt te hebben om God in twijfel te trekken.
Tof. Bier & chips liggen al klaar.quote:Maar wacht maar, de Openbaring van Johannes heeft dit allemaal voorspeld. Weldra breekt het Laatste Oordeel aan.
Hoezo over een kam scheren.quote:Op woensdag 20 april 2005 15:58 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:
Hoe belachelijk kun je jezelf maken als GGGRRRisten.
Of je stelt je even aan. Ik heb het nergens over alle christenen gehad, alleen over de sub-set van zielige zeurkneuzen die over dit soort dingen vallen.quote:Op donderdag 21 april 2005 10:40 schreef Troel het volgende:
[..]
Hoezo over een kam scheren.
Dat er een aantal mensen zijn die er zo over denken wil nog niet zeggen dat iedereen er zo over denkt.
Maar wel jammer dat meteen alle christenen erop aangekeken worden
Hoe kom jij aan de wijsheid om God NIET in twijfel te trekken??quote:Op woensdag 20 april 2005 17:37 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Ongelofelijk hoe de mens tegenwoordig de wijsheid in pacht denkt te hebben om God in twijfel te trekken.
Joh we wachten wel,.. zolang het maar niet gebeurd als ik op Defqon ofzo sta,. dan breekt echt de pleuris uit,.. geloof mij maar,..quote:Maar wacht maar, de Openbaring van Johannes heeft dit allemaal voorspeld. Weldra breekt het Laatste Oordeel aan.
Of het christenen waren is neit bekent. dus dat in het midden gelaten.quote:Op donderdag 21 april 2005 13:41 schreef K-jozz het volgende:
Christenen...
quote:Op donderdag 21 april 2005 13:44 schreef het_ismij het volgende:
[..]
Of het christenen waren is neit bekent. dus dat in het midden gelaten.
Maar ze waren op zijn minst gelovig![]()
quote:"Mijn christelijke geloof wordt hiermee zeer belachelijk gemaakt."
Ik doelde eigelijk op de klachten, maar geeft niet. Leuk dat je meedenktquote:
Truth is a matter of perception.quote:Op donderdag 21 april 2005 14:10 schreef BansheeBoy het volgende:
Je kan zeggen wat je wilt, die man heeft wel gelijk
Inddquote:Op donderdag 21 april 2005 14:47 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Er is weer eens sprake van tenen met een lengte van 44 meter.Misschien kunnen atheïsten beginnen met het voeren van processen wegens de vele diep beledigende uitspraken over hen in verscheidene 'heilige' geschriften?
Even een verhaaltje die door de censuur van een christelijke weblog is gekomenquote:Op donderdag 21 april 2005 14:47 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Er is weer eens sprake van tenen met een lengte van 44 meter.Misschien kunnen atheïsten beginnen met het voeren van processen wegens de vele diep beledigende uitspraken over hen in verscheidene 'heilige' geschriften?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |