quote:
Een 'oprecht christen' heeft bij de Reclame Code Commissie een klacht ingediend tegen de laatste campagne van telecombedrijf Versatel.
Versatel maakt sinds kort uitgebreid reclame voor zijn nieuwe dienst, waarbij adsl-abonnees toegang zullen krijgen tot de Nederlandse eredivisie. In de bewuste tv-spot wordt een hand van god gesuggereerd die een doelpoging van een Feyenoorder, die over het doel dreigt te gaan, toch in het doel doet belanden. Daarbij vraagt voetbalcommentator Hugo Walker zich af hoe het 'in godsnaam mogelijk is dat dit zo maar kan'.
Vervolgens verschijnt het computermenu in beeld met de nieuwe Versatel-mogelijkheden. Hierbij geeft Versatel aan dat de optie 'Hand van God' nog niet beschikbaar is. Voor voetbalfans een duidelijke verwijzing naar het beruchte doelpunt dat Maradona op het WK van 1996 scoorde.
Bernardo van Olst kan er echter niet om lachen. Van Olst heeft inmiddels een klacht ingediend bij de Reclame Code Commissie (RCC). "Als oprecht christen vind ik deze reclamespot smakeloos en beledigend voor christenen en mensen met een andere religie die ook in een God geloven", zo luidt de klacht.
'Ongepast'
"Dat Hugo Walker duidelijk zegt 'Hoe is het in godsnaam mogelijk?' nadat de vinger uit de hemel de bal in het doel heeft doen belanden, vind ik ongepast en godslasterlijk. Die combinatie trapt mij als rechtgeaard christen op de ziel", aldus Van Olst.
Verder vindt de klager dat Versatel met zijn keuzemenu suggereert dat God geen wonderen zou kunnen verrichten. "Mijn christelijke geloof wordt hiermee zeer belachelijk gemaakt." De klager zegt ook de Bond tegen het Vloeken en andere christenen te willen mobiliseren om de spot van de buis te krijgen.
bron:
WebwereldIk vind dat dergelijke knurften een belediging zijn voor de menselijke intelligentie. De 'hand van God' is in deze niets meer dan een uitdrukking, waar als zodanig gebruik van wordt gemaakt. Hoe belachelijk kun je jezelf maken als GGGRRRisten
![]()
.
quote:
Versatel heeft kennis genomen van de klacht en zegt de reactie van de Reclame Code Commissie af te wachten. Tot die tijd wordt de spot gewoon uitgezonden. Wouter de Kleyn van Versatel: "We hebben absoluut geen mensen willen beledigen. Voor elke voetballiefhebber is duidelijk dat de 'Hand van God' naar Maradona verwijst. Deze campagne heeft niets met religie te maken."
Zelfs mij als totale niet-voetballiefhebber was dat al duidelijk.
Ligt het aan mij, of worden mensen echt steeds kleinzeriger wanneer het gaat om hun religieuze sprookjeswereld?