abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 2 mei 2005 @ 14:32:58 #51
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_26667290
quote:
Op maandag 2 mei 2005 12:53 schreef anneja het volgende:
Volgens mij verschilt het nogal tussen vrije scholen hoe goed ze omgaan met (cognitieve) verschillen tussen kinderen, de dochter van een vriendin van me mag bijvoorbeeld nog niet leren lezen (hoewel ze daar thuis de hele tijd mee bezig is) omdat ze nog niet wisselt (!).
Dat méén je toch niet, hè? Daan was erg laat met z'n tanden, dus wisselen zal hij voorlopig ook nog wel niet doen, maar hij leest al wel (daar heb ik ook weinig aan kunnen tegenhouden, zelfs als ik dat had willen doen).
Als het echt waar is (ik geloof je wel hoor, anneja, maar ik ken je vriendin niet ), dan mag je toch hopen dat dat een uitzondering is.
"Het meeste werk is onbegonnen werk
...eenmaal begonnen wordt het al snel minder"
- [i]Rikkert Zuiderveld[/i]
pi_26718674
Ik vind het moeilijk om dat te geloven van dat wisselen want mijn zoontje is nu 2,5 en mocht hij straks met 3jr naar groep 1 gaan dan wisselt hij nog lang niet! Ik heb trouwens wel van te voren een gesprek aangevraagd en daar duidelijk gemaakt wat ik wil en dat ik wil dat als mijn kind met lezen oid bezig dat ze hem daar dan ook vrij in laten, ze hebben gezegd dat te zullen doen en dus ik neem aan dat hij niet hoeft te wachten tot hij moet wisselen, ik zal het 12mei eens vragen maar het lijkt mij erg sterk
pi_26719132
Dat soort opvattingen verschillen inderdaad erg per divisie, zoals anneja ook zegt. Hoop niemand nu voor het hoofd te stoten, maar bijvoorbeeld de Vrije School uit Zuthpen stond lange tijd bekend om erg radicalisering van de antroposofische denkbeelden (daar kwamen ook die rassenrellen vandaan een paar jaar geleden). Ik kon ook al lezen toen ik 3 was en daar werd helemaal niet moeilijk over gedaan.

Ze lieten toen wel erg iedereen in hun eigen tempo de dingen doen, met als gevolg dat er een jongen in mijn klas was die op zijn 12e nog niet kon lezen en uiteraard zwaar dyslectisch bleek. Op die leeftijd is het veel moeilijker daar nog wat aan te doen, dus die ouders baalden wel flink. Inmiddels zijn ze -in ieder geval op de Haagse Vrije School- daar dus veel alerter op. O ja, en alle linkshandigen moesten leren rechts schrijven, terwijl nu dus blijkt dat dat helemaal niet goed is, maar ik geloof dat ze daar ook vanaf zijn gestapt.
mooi he, alles
pi_26720313
Ik zie gelukkig erg weinig van al dat zweverige terug op deze vrije school, en gelukkig is tom nog maar 2,5jr dus als het toch blijkt dat het zo extreem zou zijn zijn we er ieg nog op tijd bij
  woensdag 4 mei 2005 @ 11:58:44 #55
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_26722498
quote:
Op woensdag 27 april 2005 06:50 schreef phileine het volgende:
Nou ik ben op de lagere school jarenlang vreselijk gepest, en die lieve vrije school kon daar toch echt niks mee. Dat werd echt volledig genegeerd, hoe vaak ik ook aangaf dat ik het niet meer trok (en zelfs doodziek werd). Dat lag dus echt aan die leerkracht. Pas toen mijn ouders er achter kwamen en zich ermee gingen bemoeien, werd het probleem opgelost. Maar toen was het al jaren verder. De theorie is mooi, maar het gaat dus om de praktijk. Dat bedoel ik met "je moet er wel bovenop blijven zitten".
heb je ook middelbaar vrijeschool onderwijs gevolgd in zuthpen?
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
  donderdag 12 mei 2005 @ 18:03:43 #56
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_26951648
ok vers van mijn zus. haar zoontje zit op de lagere vrijeschool in x. nu is ze helemaal niet zo blij met die vrijeschool en gaat hij dus naar een vrijeschool in y.

ik was vergeten te zeggen dat het idd soms erg sterk scheelt per school hoe een kind zich daar kan ontwikkelen. in de basis zit het allemaal wel goed, maar juist omdat het zo persoonsgebonden is, kan het ook averechts werken op sommige kinderen. meestal gaat het goed, maar net als op elke andere school soms wat minder.
pi_27491476
update:
Tom is nu al 5x naar de vrijeschool geweest en we zien echt enorme veranderingen, hij was altijd een behoorlijk stil serieus jongentje op school altijd een beetje timide in de klas, de juf had hem zelfs nog nooit hoeven waarschuwen en hij kwam bijv, altijd heel stilletjes de klas uit lopen. Sinds de 2e dag op de vrijeschool komt hij luidkeels vrolijk mama roepend de klas uit rennen en krijg ik ineens standaart een knuffel en wil hij niet meer mee naar huis (dit tot huilends toe ) ook is hij plots in zijn peuterpubertijd aangekomen iets wat bij hem maar steeds niet op gang kwam, er zitten maar 7 kinderen in zijn klas en je ziet zijn zelfvertrouwen gewoon groeien. Bij deze dus allemaal erg positief het zal vast niet bij elk kind passen maar ik ben dolgelukkig met de keuze die wij gemaakt hebben.
  maandag 30 mei 2005 @ 20:23:25 #58
103793 kozakken
Living the life
pi_27491773
Logican, dat klinkt
Fijn hoor.

Hier hebben we natuurlijk nog geen keuze hoeven te maken. (beetje vroeg met 14 mnd )
Maar wel staat onze keuze eigenlijk al wel vast. Maar dat heeft meer te maken met het feit dat ik christelijk onderwijs ook belangrijk vind.
Deze school is bij ons geen vrije school, maar "gewoon".
Ik ben ervan overtuigd dat het zo van het kind afhangt wat bij hem of haar past. Wanneer blijkt dat onze puk ook beter op z'n plek is in montesori-onderwijs oid dat zou ik ook wel m'n keuze gaan aanpassen... denk ik....

Maar nogmaals, wat een goed nieuws Logican!
  maandag 30 mei 2005 @ 20:27:33 #59
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_27491885
om 21.00 uur is er een prog. op ned1! de reunie. wat tof dat iemand de moeite heeft gedaan dit topic op te zoeken op een dag dat het er toe doet. ik zat twee klassen hoger dan skadi (geloof ik)
laten we gaan kijken, heel erg leuk en heel erg bijzonder!!!!
pi_27491996
Ja ik vind het dus ook belangrijker om te kijken naar wat bij je kindje past, dan of de school in de buurt zit oid. het gaat nml toch om de basis voor de rest van je kindjes leven en wat is er nu fijner dan te zien hoe een kindje opleeft als het ergens helemaal op zijn plek zit.

(Ik moet wel bekennen dat ik in het begin nogal bezorgd was over het zweverige imago van de vrijeschool maar ik moet zeggen dat het me 100% mee valt.)
  Eindredactie Games maandag 30 mei 2005 @ 20:41:41 #61
19054 crew  Oscar.
ElitePauper
pi_27492317
quote:
Op dinsdag 26 april 2005 23:05 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

general speaking natuurlijk.
ja en op zo'n vrije school letten ze ook op, met 25 kinderen
0% vet, Geen suiker toegevoegd
Twitter: @BuikschuiverNL
Xbox Live: Buikschuiver
Oscar, jij mag mijn landgoed als ik kom te overlijden. - Monkyyy
  maandag 30 mei 2005 @ 20:43:37 #62
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_27492379
quote:
Op maandag 30 mei 2005 20:41 schreef donald_dick het volgende:

[..]

ja en op zo'n vrije school letten ze ook op, met 25 kinderen
ja.
  Eindredactie Games maandag 30 mei 2005 @ 20:45:26 #63
19054 crew  Oscar.
ElitePauper
pi_27492436
quote:
Op donderdag 12 mei 2005 18:03 schreef zoalshetis het volgende:
ok vers van mijn zus. haar zoontje zit op de lagere vrijeschool in x. nu is ze helemaal niet zo blij met die vrijeschool en gaat hij dus naar een vrijeschool in y.

ik was vergeten te zeggen dat het idd soms erg sterk scheelt per school hoe een kind zich daar kan ontwikkelen. in de basis zit het allemaal wel goed, maar juist omdat het zo persoonsgebonden is, kan het ook averechts werken op sommige kinderen. meestal gaat het goed, maar net als op elke andere school soms wat minder.
weet je wat ik niet snap, wat maakt het zo persoonsgebonden? zitten ze daar met zijn 5en in de klas? nee toch?
0% vet, Geen suiker toegevoegd
Twitter: @BuikschuiverNL
Xbox Live: Buikschuiver
Oscar, jij mag mijn landgoed als ik kom te overlijden. - Monkyyy
pi_27492532
in de klas van mijn zoontje zitten 7 kinderen, wat voor een heel serieus stil kind dus heel fijn is omdat hij er zelfverzekerder en dus een ook weerbaarder door word

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 30-05-2005 20:49:48 ]
  maandag 30 mei 2005 @ 20:49:16 #65
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_27492552
quote:
Op maandag 30 mei 2005 20:45 schreef donald_dick het volgende:

[..]

weet je wat ik niet snap, wat maakt het zo persoonsgebonden? zitten ze daar met zijn 5en in de klas? nee toch?
alles is persoonlijk op de vrijeschool. dat is de basis. misschien zou je het eens een keer moeten zien om het zelf te geloven, want anders ben ik zolang bezig. en ik ben iemand die er vanaf is gestuurd, dus zou je mijn 'reclame' als objectief kunnen zien.
  maandag 30 mei 2005 @ 20:51:54 #66
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_27492635
quote:
Op maandag 30 mei 2005 20:48 schreef Logician het volgende:
in de klas van mijn zoontje zitten 7 kinderen, wat voor een heel serieus stil kind dus heel fijn is omdat hij er zelfverzekerder en dus een ook weerbaarder door word
ik vind het heel erg fijn voor je zoontje! kind kunnen zijn is het beste wat je je kind kan geven. kijk anders om 21.00 uur ff naar ned 1. alhoewel dat natuurlijk om de middelbare school gaat. ik zat in zutphen toen.
pi_27492884
ik ga kijken
  maandag 30 mei 2005 @ 22:07:13 #68
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_27495325
ik heb het net gezien. er waren twee stromingen (dependances) de klas van skadi was er een. maar die thomas ken ik ook nog heel er goed.
pi_27503048
was een intressante aflevering ook wel een beetje verdrietig..
pi_27505152
quote:
Op maandag 30 mei 2005 20:49 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

alles is persoonlijk op de vrijeschool. dat is de basis.
Dat is anders niet de basis van de door sommige scholen nogal star aangehouden filosofie van Steiner. Ze kijken wel naar de individuele ontwikkeling van kinderen, maar met meneer Steiner in het achterhoofd. Is je kind slimmer dan gemiddeld dan heb je op sommige scholen botte pech, mag het lekker wat meer weefwerkjes doen maar verdiepingsstof zal het niet krijgen. Idem dito als je kind niet goed meekomt. Want Steiner zegt daar niks over, en aangezien die man al jaren dood is staat de vrije school op pedagogisch gebied volkomen stil.
Ahhhh, waren er maar scholen met die zachtmoedige sfeer van vrije scholen en een jenaplan of montessori achtig pedagogisch beleid. Ik zou het best leuk vinden als op de school van mijn zoon meer aandacht werd besteed aan muziek, of als hij ook leerde weven en metselen en houtsnijden. Maarja.
Ik heb twee vriendinnen wier kinderen op de vrije school zaten. Zaten, ja. Voor het kleuteren was het heerlijk, maar daarna sloot de school te weinig aan bij de ontwikkeling van de kinderen.
pi_27534868
Mijn oudste zoon (nu 23) heeft een deel van zijn lagere schooltijd op een geweldige Vrije School in Almere gezeten. Hij was hoogbegaafd en mocht (met moeite en onder protest van de school) als zes jarige naar de eerste klas. Hij heeft het altijd erg leuk gevonden, ging met plezier naar school. Vondt de "kabouters en elfjes" een beetje kinderachting maar toch ook wel leuk en heeft zich geen seconde verveeld omdat er veel meer gedaan werd dan leren "lezen en schrijven".
Door een verhuizing kwam hij daarna in Middelburg op de vrije school. Dat beviel absoluut niet. Een starre en dogmatische leraar en een onbuigzame school. Daarna kwam hij op de plaatselijk dorpsschool waar de juf klaagde dat hij zwaar onder het niveau werkte. Toen deze juf overspannen weg ging kwam er een meester en was hij binnen drie maanden de eerste van de klas. Schoolopleiding is daarna altijd goed gegaan. Zelf geeft hij aan dat hij juist op de vrije school geleerd heeft omzelfstandig te denken en te leren.

Ik heb nu twee jonge jongens (acht en zeven) op een (andere) plaatselijke dorpsschool. En ik zou er veel voor over hebben om deze weer naar een Vrije School te kunnen doen. De oudste is hoogbegaafd en heeft een lichte storing in het autistisch spectrum (nog niet verder onderzocht/wachtlijsten weet je wel) en de wijze van onderwijzen van een Vrije School (rust/structuur) zou hem geweldig helpen.

Wel weet ik dus uit ervaring dat het heel erg van belang is dat het tussen de school/leerkracht en de kinderen/ouders goed klikt. Verder moet je je erop instellen dat er héél véél inbreng/aanwezigheid van de ouders verwacht wordt op jaarfeesten (een heleboel/ maar wij vieren nog steeds st Jan hoewel de laatste keer op de vrije school wel 17 jaar geleden is) en als steun voor de leerkrachten (zo moesten de ouders om geld te besparen de school schoon houden) . Dat de eigen bijdrage fors kan zijn. En dat je een groot gehalte aan "zwevers" tegen zal komen op het schoolplein. Daar moet je tegen kunnen. (meisjes die niet met een pop met een paars jurk mogen spelen omdat paars een verkeerde kleur is op die leeftijd bijvoorbeeld).

Voor achter lopen na het verlaten va de school zou ik niet bang zijn, mocht dat zo wezen dan spijker je het snel genoeg bij. Een vrije school kind heeft wel een veel bredere opleiding. Wel heb ik gemerkt dat deze kinderen over het algemeen genomen niet veel drive hebben om in de "goed verdiendende "sexy" opleidingen terecht te komen" M.a.w als ze gaan studeren: dan liever filosofie dan rechten. En als het toch rechten wordt: dan worden ze een sociaal advocaat in plaats van een beroemd strafpleiter.

Maar of dat nou zo erg is ??
pi_27535078
quote:
Op maandag 2 mei 2005 14:32 schreef Grijs het volgende:

[..]

Dat méén je toch niet, hè? Daan was erg laat met z'n tanden, dus wisselen zal hij voorlopig ook nog wel niet doen, maar hij leest al wel (daar heb ik ook weinig aan kunnen tegenhouden, zelfs als ik dat had willen doen).
Als het echt waar is (ik geloof je wel hoor, anneja, maar ik ken je vriendin niet ), dan mag je toch hopen dat dat een uitzondering is.
Dat doet mij ineens ergens aan denken: zowel de oudste (23) als de op één na oudste (8) wisselden al op 4 jarige leeftijd. Beiden zijn hoogbegaafd.
Nooit eerder bij stilgestaan.
Zou het dan toch kloppen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')