Dat méén je toch niet, hè? Daan was erg laat met z'n tanden, dus wisselen zal hij voorlopig ook nog wel niet doen, maar hij leest al wel (daar heb ik ook weinig aan kunnen tegenhouden, zelfs als ik dat had willen doen).quote:Op maandag 2 mei 2005 12:53 schreef anneja het volgende:
Volgens mij verschilt het nogal tussen vrije scholen hoe goed ze omgaan met (cognitieve) verschillen tussen kinderen, de dochter van een vriendin van me mag bijvoorbeeld nog niet leren lezen (hoewel ze daar thuis de hele tijd mee bezig is) omdat ze nog niet wisselt (!).
heb je ook middelbaar vrijeschool onderwijs gevolgd in zuthpen?quote:Op woensdag 27 april 2005 06:50 schreef phileine het volgende:
Nou ik ben op de lagere school jarenlang vreselijk gepest, en die lieve vrije school kon daar toch echt niks mee. Dat werd echt volledig genegeerd, hoe vaak ik ook aangaf dat ik het niet meer trok (en zelfs doodziek werd). Dat lag dus echt aan die leerkracht. Pas toen mijn ouders er achter kwamen en zich ermee gingen bemoeien, werd het probleem opgelost. Maar toen was het al jaren verder. De theorie is mooi, maar het gaat dus om de praktijk. Dat bedoel ik met "je moet er wel bovenop blijven zitten".
ja en op zo'n vrije school letten ze ook op, met 25 kinderenquote:
ja.quote:Op maandag 30 mei 2005 20:41 schreef donald_dick het volgende:
[..]
ja en op zo'n vrije school letten ze ook op, met 25 kinderen
weet je wat ik niet snap, wat maakt het zo persoonsgebonden? zitten ze daar met zijn 5en in de klas? nee toch?quote:Op donderdag 12 mei 2005 18:03 schreef zoalshetis het volgende:
ok vers van mijn zus. haar zoontje zit op de lagere vrijeschool in x. nu is ze helemaal niet zo blij met die vrijeschool en gaat hij dus naar een vrijeschool in y.
ik was vergeten te zeggen dat het idd soms erg sterk scheelt per school hoe een kind zich daar kan ontwikkelen. in de basis zit het allemaal wel goed, maar juist omdat het zo persoonsgebonden is, kan het ook averechts werken op sommige kinderen. meestal gaat het goed, maar net als op elke andere school soms wat minder.
alles is persoonlijk op de vrijeschool. dat is de basis. misschien zou je het eens een keer moeten zien om het zelf te geloven, want anders ben ik zolang bezig. en ik ben iemand die er vanaf is gestuurd, dus zou je mijn 'reclame' als objectief kunnen zien.quote:Op maandag 30 mei 2005 20:45 schreef donald_dick het volgende:
[..]
weet je wat ik niet snap, wat maakt het zo persoonsgebonden? zitten ze daar met zijn 5en in de klas? nee toch?
ik vind het heel erg fijn voor je zoontje! kind kunnen zijn is het beste wat je je kind kan geven. kijk anders om 21.00 uur ff naar ned 1. alhoewel dat natuurlijk om de middelbare school gaat. ik zat in zutphen toen.quote:Op maandag 30 mei 2005 20:48 schreef Logician het volgende:
in de klas van mijn zoontje zitten 7 kinderen, wat voor een heel serieus stil kind dus heel fijn is omdat hij er zelfverzekerder en dus een ook weerbaarder door word
Dat is anders niet de basis van de door sommige scholen nogal star aangehouden filosofie van Steiner. Ze kijken wel naar de individuele ontwikkeling van kinderen, maar met meneer Steiner in het achterhoofd. Is je kind slimmer dan gemiddeld dan heb je op sommige scholen botte pech, mag het lekker wat meer weefwerkjes doen maar verdiepingsstof zal het niet krijgen. Idem dito als je kind niet goed meekomt. Want Steiner zegt daar niks over, en aangezien die man al jaren dood is staat de vrije school op pedagogisch gebied volkomen stil.quote:Op maandag 30 mei 2005 20:49 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
alles is persoonlijk op de vrijeschool. dat is de basis.
Dat doet mij ineens ergens aan denken: zowel de oudste (23) als de op één na oudste (8) wisselden al op 4 jarige leeftijd. Beiden zijn hoogbegaafd.quote:Op maandag 2 mei 2005 14:32 schreef Grijs het volgende:
[..]
Dat méén je toch niet, hè? Daan was erg laat met z'n tanden, dus wisselen zal hij voorlopig ook nog wel niet doen, maar hij leest al wel (daar heb ik ook weinig aan kunnen tegenhouden, zelfs als ik dat had willen doen).
Als het echt waar is (ik geloof je wel hoor, anneja, maar ik ken je vriendin niet), dan mag je toch hopen dat dat een uitzondering is.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |