Zoals ik een tijdje geleden al had gemeld was ik begonnen met Rennes in Frankrijk en inmiddels zit ik al begin maart.
Toen ik binnenkwam bij Rennes schrok ik me dood. 80% van de selectie was jonger dan 23 jaar en zogoed alles wat ouders was, was gewoonweg niet goed genoeg. Vooral in de verdediging maakte ik me zorgen: alleen Faty, 20 jaar, had daar niveau voor, maar moest nog groeien. De rest was niks. Uiteindelijk zijn de volgende spelers gekomen.
Zomer:
C. Andersson - De zweedse veelzijdige spelers. kan overal op de zijkanten spelen en is daarom voor elke ploeg een meerwaarde. Speelt bij mij vaak op links en rechtsbuiten en is veelal de 12e man.
L. Mokoena - Zuid-Afrikaans talent in de spits. Een natuurtalentje en kan denk ik in Frankrijk rustig groeien.
T. Gudjonsson - Deze 30jarige IJslander kwam voor 2 ton over van Bochum en moet de schakel worden die heel het elftal in evenwicht houdt. De bikkelaar die ervoor moet zorgen dat Kallstrom zal kunnen schitteren.
P. Luzi - Deze jonge doelman was uit de gratie bij Liverpool en mocht voor 70.000 naar Rennes komen. Een serieuze kandidaat als eerste doelman, nog voor Isaksson.
P. Braguti - Een 18-jarige Italiaanse middenvelder. Vooral fysiek zeer sterk en heeft het talent om een wereldtopper te worden.
S. Lamouchi - 32-jarige Franse verdedigende middenvelder die wat ervaring moet toevoegen aan het elftal. Zal zijn wedstrijden meepikken.
S. Perez - Transfervrije franse rechtsback die eigenlijk kwam als pure noodzaak omdat niemand anders wilde komen. Met zijn 31-jaar brengt hij ook ervaring mee.
Serafin Garcia - Uruguyaanse verdediger die op beide backposities uit de voeten kan. Zijn vliegtuigticket was duurder dan het transferbedrag en hij heeft alle essentiele punten in huis voor een back.
A. Vanden Borre - Deze jonge belg kent iedereen wel. Nuttige aankoop voor elke club en heeft ruimte om te groeien tot een zeer goede speler. Multifunctioneel ook.
S. Monsoreau - Vlak voor het sluiten van de deadline wist ik nog een goede verdediger aan de selectie toe te voegen. Monsoreau kwam van Sochaux en heeft alles van een keiharde mandekker. Is helaas alleen iets aan de langzame kant.
S. Squillaci - Nog korter voor de deadline kwam de beste aankoop van de zomer. Squillaci wilde weg bij Monaco na wat geruzie en met wat geld en wat toegevoegde opties had ik opeens een ontzettend goede verdediger binnen de gelederen.
Januari:
M. Ciurlizza - Deze peruaanse verdedigende middenvelder kwam transfervrij over. Daarom kon ik hem bijna niet laten liggen. Fysiek en mentaal zeeer sterk en heeft de mogelijkheden ook technisch nog iets te groeien. Een zekerdere factor dan de andere verdedigende middenvelders.
Naldo - Kwam over van RS Futebol. Fysiek zeer sterk, mentaal aardig en technisch moet er nog wat bijgeschaafd worden. Maar hij heeft alle mogelijkheden om een toppertje te worden.
Naast de aankopen had ik natuurlijk ook nog Kallstrom, Monterrubio, Maoulida, Frei en Mornar lopen. Frei begon als eerste spits, degradeerde naar de 2e plaats eerst toen het niet werkte met hem. Toen stond Mokoena in de spits en uiteindelijk toen dat ook niet bleek te werken werd Mornar de 1e spits die heel nuttig bleek te zijn en Frei de 3e.
Dit leverde de volgende opstelling op:
![]()
Ik sta nu in de kwartfinale van de beker en op de 2e plaats in de competite, waar het niet altijd even lekker loopt:
![]()
Kampioen worden lijkt onmogelijk, maar de CL lijkt eraan te kunnen komen.