Ik snap nog steeds niet dat er mensen zijn die dat níet onderschrijven.quote:Op maandag 18 april 2005 23:10 schreef Kaalhei het volgende:
In tegenstelling tot de mening van velen in de afgelopen decennia, ben ik van mening dat je Hitler juist niet als onmenselijk moet afschilderen. De kritiek op Der Untergang, dat het gevaarlijk zou zijn om AH als mens af te schilderen, deel ik dan ook absoluut niet. Indien men Hitler afschildert als onmens dan ontkent men dat de gruweldaden niet zouden kunnen ontstaan als gevolg van menselijk handelen. Ergo: Wij hoeven er niet van te leren, want wij zijn wel mensen. Wij moeten Hitler juist zien als mens die een een product van zijn tijd is en dus de gruwelen die hij (in)direct heeft veroorzaakt als menselijk.
Och nee, alleen mensen zijn tot zijn soort waanzin in staat. Alleen mensen zijn paranoide, alleen mensen kunnen zo in een waanvoorstelling geloven, alleen mensen zijn doof voor enige kritiek, alleen mensen zijn in staat om te 'inspireren' zoals hij dat kon.quote:Op maandag 18 april 2005 22:47 schreef Darth-Vader het volgende:
Hoe staan jullie hier tegenover. Is A. Hitler enkel onmenselijk? Hoe wil men hem dan leren 'begrijpen'?
Ach, het is een simpel recept hoor, start met een messias complex (ik weet alle antwoorden) en je neemt maatschappelijke (al dan niet terechte) onvrede en boosheid vermeerderd met maatschappelijke onzekerheid, gooi er een anti-******* boodschap in om de schuld te leggen bij een bepaalde groep om een duidelijke vijandsbeeld te hebben en hey presto, je hebt aanhang.quote:Op maandag 18 april 2005 23:12 schreef gekke_sandra het volgende:
Ik denk dat ook Hitler zeker een menselijke kant had. Ik heb mein kampf niet gelezen, maar dit wil ik wel nog een keer doen. Ik wil echt weten wat er in zijn hoofd omging om op zulk soort ideeën te komen.
Klinkt als de oprichting van de vakbond FNV.quote:Op maandag 18 april 2005 23:21 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ach, het is een simpel recept hoor, start met een messias complex (ik weet alle antwoorden) en je neemt maatschappelijke (al dan niet terechte) onvrede en boosheid vermeerderd met maatschappelijke onzekerheid, gooi er een anti-******* boodschap in om de schuld te leggen bij een bepaalde groep om een duidelijke vijandsbeeld te hebben en hey presto, je hebt aanhang.
Die aanhang moet uiteraard groeien en bloeien dus je gaat in conclaaf met rijke industrieleen die jou dolgraag van geld en nieuwe wapens willen voorzien (mits je de vakbonden onder controle brengt), je houdt wat leuke toespraken waarin je appeleert aan historische tijden waarin jouw land 'on top of the world' stond (hoeft niet waar te zijn, beeldspraak voldoet, zie Gouden Eeuw) en je aanhang groeit.
Uiteindelijk moet je al die hooggespannen verwachtingen wel waar maken natuurlijk en Hitler deed dat met verve...wat Hitler echter niet kon was de weg terug bewandelen, hij was zo overtuigd van zijn eigen messiaanse boodschap geraakt dat hij zichzelf als onfeilbaar ging zien en dat werd zijn ondergang.
Kortom, een heel menselijk iemand.
quote:Op maandag 18 april 2005 23:24 schreef Nickthedick het volgende:
Ik denk niet dat H. in en in slecht was maar dat zijn jeugd hem blijvend beschadigd hadden.
NJa, probleem met die verklaring is dat je totaal geen schuld bij hem en zijn (genetische afkomst) legt. Gedrag is altijd een combinatie van nature, nurture en eigen beslissingen in mijn visie.quote:Op maandag 18 april 2005 23:27 schreef Monidique het volgende:
[..]
Hij was een produkt van de samenleving.
Media was in die tijd beperkt.quote:Op maandag 18 april 2005 23:35 schreef FredvZ het volgende:
Hitler was een mens, netzoals Napolen Bonaparte, Karel de Groote en Julius Ceaser. Die allebei vrijwel hetzelfde hebben gedaan: landjes inpikken en alles wat in hun ogen de vijand was uitmoorden.
Alleen de laatste drie worden afgeschilderd als helden, maar Hitler als een beest. Hoezo hypocriet...
Ik denk dat genetische afkomst bij hem maar voor een klein deel verantwoordelijk is. Ik ben ervan overtuigd dat als H. in een normaal gezin was opgegroeid, hij modelburger was geweest.quote:Op maandag 18 april 2005 23:37 schreef Kaalhei het volgende:
[..]
NJa, probleem met die verklaring is dat je totaal geen schuld bij hem en zijn (genetische afkomst) legt. Gedrag is altijd een combinatie van nature, nurture en eigen beslissingen in mijn visie.
Hmm.. dus hij heeft wel wat klappen te verduren gekregen. Zouden "allochtoonse" personen hem niet ook wat geflikt hebben? nders krijg je toch niet zomaar zo'n haat naar anders uitziende mensen. Was hij niet in 1907 door zo iemand afgewezen? Dat het soort van de druppel was ofzo?quote:Op maandag 18 april 2005 23:24 schreef Nickthedick het volgende:
Het ontbreken van een vaderfiguur tijdens de pubertijd is wat ook vaak voorkomt bij wat men vroeger psychopaten noemde.
Hij wilde kunstschilder worden maar in 1907 werd hij afgewezen en kort daarop stierf z'n moeder.
Ik denk niet dat H. in en in slecht was maar dat zijn jeugd hem blijvend beschadigd hadden.
Ze worden niet afgeschilderd als helden, enkel hun naam en faam is groots. Overigens ben je Alexander vergeten.quote:Op maandag 18 april 2005 23:35 schreef FredvZ het volgende:
Hitler was een mens, netzoals Napolen Bonaparte, Karel de Groote en Julius Ceaser. Die allebei vrijwel hetzelfde hebben gedaan: landjes inpikken en alles wat in hun ogen de vijand was uitmoorden.
Alleen de laatste drie worden afgeschilderd als helden, maar Hitler als een beest. Hoezo hypocriet...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |