Een aantal jaren geleden kwam ik erachter dat ik veel gezonder/actiever in de bergen ben. Het bleek dat ik continue last heb van mijn astma in Nederland vanwege de vieze lucht. Ik kan heel goed normaal leven in Nederland; ik sport veel en heb op hoog niveau geschaatst, ik ben in de bergen alleen energierijker en gezonder. Dit heeft mij aan het denken gezet: ik kan lekker in NL blijven, iets met mijn HTS-diploma gaan doen en een zekere toekomst hebben. Ik kan er ook voor kiezen om naar de bergen te gaan, daar een leven op te bouwen en misschien ook wat met mijn HTS gaan doen.
Afgelopen zomer ben ik 10 weken in Noord-Italië als bergsportinstructeur geweest. Ook op lange termijn bleef ik het energierijke voelen. Toen ik terugkwam in Nederland ben ik een maand lang ziek geweest: ik had last van mijn astma. Ik heb toen de beslissing gemaakt om naar Noord-Italië te gaan verhuizen. Of het allemaal lukt is een tweede. Waarom Italië? Ik heb iets met Italië, ik vind het daar leuker dan bijvoorbeeld Oostenrijk of Zwitserland.
Ik zal eerst weer tot september aan het werk zijn als bergsportinstructeur in Noord-Italië. Vanaf begin september ga ik naar de stad Trento en daar ga ik werk en woning zoeken. Daar ben ik nu ook al mee bezig, maar het is vrij onmogelijk om dat op afstand te doen. Waarom Trento? Het ligt mooi in de bergen en het is een grote stad waardoor mijn kans op werk groter zijn. Trento is een stad van ongeveer 100.000 inwoners. Zodra ik na een paar jaar ben ingeburgerd zal ik in een één of ander bergdorp gaan wonen.
De kans dat dit plan slaagt is klein: ik heb geld bij me om mezelf een paar maanden te kunnen onderhouden, dus binnen die paar maanden moet ik werk hebben. Op dit moment spreek ik gevorderd Italiaans, maar zeker niet vloeiend. Dat moet ik daar leren. Ik denk daar een half jaar voor nodig te hebben, zodra ik enigszins vloeiend Italiaans spreek wil ik iets met mijn HTS-diploma gaan doen, al is dat een beetje moeilijk in de omgeving van Trento: dat soort werk zit voornamelijk in Milano en Torino maar daar wil ik niet zitten vanwege de smog: dan kan ik net zo goed in NL blijven...
Dus: tot ziens Nederland! Begin juni ga ik naar België en daarna ga ik door naar Italië. Om een indrukje te geven, hieronder een foto van de stad Trento