abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_26316749
Ja, op voorwaarde dat: rede, wetenschap, vrije en vrijmoedig denken boven koran en hadith worden gesteld. Dit gelijk ooit befaamde moslimdenkers deden in de tijd dat weetgierigheid, tolerantie en intellectuele vrijheid hoogtij vierden.

Ibn Khaldoun [14e eeuw]: was in zijn persoonlijk leven een vrome, naar mysticieme neigende,man. Door zijn stelling dat geschiedenis een wetenschap is betoont hij zich rationalist.
Ibn Roejd [13e eeuw] schrijver van Fasl al Maqal stelt in de paragrafen 19. 20, 21: " Studie in de logica is voor moslims toegestaan.. Niet alleen mogen moslims filosofie studeren, ze zijn het zelfs verplicht. Sterker nog: indien geloof en wetenschap met elkaar botsen dan dient voor het laatstgenoemde te worden gekozen.

Terug naar de wijsgerig gouden tijden van weleer? Of verstard bljiven in [f]rigide gehoorzaamheid aan koran en hadithuitspraken zoals nonsens opgetekend door, hedendaagse kromdenkers als
Khomeini en Boechari.

Khomeini: " De trommel slaan tijdens een sportwedstrijd is niet toegestaan. Het verdient aanbeveling zwakzinnigen, kinderen en personen die knoflook hebben gegeten de toegang tot de moskee te ontzeggen."
Boechari: " Anas zei ik ben pompoen altijd lekker blijven vinden, sinds ik de afgezant van God pompoen heb zien eten. Wanneer men zijn schoenen aantrekt dan dient met de rechtervoet worden begonnen. En als het misschien een probleem is hoe u uw schoenen weer moet uittrekken wel, het antwoord vindt u in het volgende hoofdstuk: er dient begonnen te worden
met de linkervoet."

Bron Vrij Nederland 16 - 04 - '05 essay van Fouad Laroui de teloorgang van de Arabische tradities.
Kernvraag: kunnen moslims denken. Laroui is schrijver en dichter. Voor zijn werk ontving hij de
E du Perronprijs 2002. Hij is als milieu - econoom werkzaam aan de
Vrije Universiteit van Amsterdam.
iedere engel heeft een duivelse kant.
pi_26317189
Hmm.. aan de titel te zien lijt dit een rel topic te worden, maar ik zal maar eens proberen een serieuze reactie te plaatsen. eigenlijk post je het antwoord zalf al in de OP: moslims kunnen wel (rationeel) denken. Mits ze het geloof een mindere invloed laten spelen dan wetenschap. Echter, door vele moslims, christenen en andergelovigen word wetenschap gezien als iets slechts, aangezien het niet over God gaat (of het de invloed van een God zou verminderen). Dit gewoon om de simpele reden: als alles bekend is.. waar is God dan?
For every fact, there is an equal and opposite opinion.
Twitch.tv/bensel15
pi_26317277
quote:
Op maandag 18 april 2005 10:44 schreef Bensel het volgende:
Hmm.. aan de titel te zien lijt dit een rel topic te worden, maar ik zal maar eens proberen een serieuze reactie te plaatsen. eigenlijk post je het antwoord zalf al in de OP: moslims kunnen wel (rationeel) denken. Mits ze het geloof een mindere invloed laten spelen dan wetenschap. Echter, door vele moslims, christenen en andergelovigen word wetenschap gezien als iets slechts, aangezien het niet over God gaat (of het de invloed van een God zou verminderen). Dit gewoon om de simpele reden: als alles bekend is.. waar is God dan?
Geloof beinvloedt het rationeel denken van iedere religiefanaat. Of dat nou moslim, christen, of weet ik wat voor geloof het ook is.
pi_26317285
Absolute bullshit. Het enige waar de gemiddelde nederlander aan denkt bij een moslim is iemand uit de noord-afrikaanse omgeving de middellandse zee volgens tot aan turkije. (in andere woorden de arabische wereld). In zoveel andere landen wonen zoveel moslims. Gebruik die dingen nu niet als synoniem. Niet elke moslim staat achter barbaarse taferelen enzo.
pi_26318132
quote:
Op maandag 18 april 2005 10:47 schreef snabbi het volgende:
Absolute bullshit. Het enige waar de gemiddelde nederlander aan denkt bij een moslim is iemand uit de noord-afrikaanse omgeving de middellandse zee volgens tot aan turkije. (in andere woorden de arabische wereld). In zoveel andere landen wonen zoveel moslims. Gebruik die dingen nu niet als synoniem. Niet elke moslim staat achter barbaarse taferelen enzo.
Mijn topic gaat niet over wat wij van hen denken. Het onderwerp is veeleer: kunnen en mogen moslims gebruik maken van het rationeel denken. Het kritisch beschouwen van koran en hadith. Of dienen zij [f]rigide vast te houden aan verstarde [geloofs]waarheden? Dient de islam haar geur van achterlijkheid te behouden? Wijs er op dat de Nederlandse Moslim Omroep een dergelijke islam niét voorstaat.
  maandag 18 april 2005 @ 13:10:53 #6
45563 Djaser
Holy monk yorp
pi_26320693
Heel veel moslims denken even onrationeel als een groot aantal christenen. Alleen door het cultuur verschil en de achterstand uit het land waar ze vandaan komen valt het veel meer op.
pi_26324056
quote:
Op maandag 18 april 2005 13:10 schreef Djaser het volgende:
Heel veel moslims denken even onrationeel als een groot aantal christenen. Alleen door het cultuur verschil en de achterstand uit het land waar ze vandaan komen valt het veel meer op.
Waarbij zij aangetekend dat christenen hun bijbel filosofisch/wetenschappelijk kunnen en mogen bestuderen. Of dit ook voor moslims geldt?
pi_26325352
quote:
Op maandag 18 april 2005 11:24 schreef Sater het volgende:
Mijn topic gaat niet over wat wij van hen denken. Het onderwerp is veeleer: kunnen en mogen moslims gebruik maken van het rationeel denken. Het kritisch beschouwen van koran en hadith. Of dienen zij [f]rigide vast te houden aan verstarde [geloofs]waarheden? Dient de islam haar geur van achterlijkheid te behouden? Wijs er op dat de Nederlandse Moslim Omroep een dergelijke islam niét voorstaat.
Wat ik er mee bedoel is dat wanneer je het over een moslim hebt je het niet alleen over de idioten hebt maar ook de normale gelovigen. Vorige week was er toevallig nog een vrouw in goedenmorgen nederland die de teksten van de koran kritisch bekeek en zij was ook moslim.

Het grootste deel van de christen bekijken hoe geloof ook niet kritisch. Hier in nederland is het allemaal wel ok maar in veel landen gaan ze gewoon nog de paus achterna. Ja ik loop weer weg van je punt, maar je punt slaat imo nergens op.
pi_26325859
@snabbi lieve, hoezo slaat mijn punt nergens op?
pi_26326498
Omdat er enorm grote groepen mensen over 1 kam geschoren wordt. Dat is bijna per definitie fout. Wellicht dat een zeer extreme moslim de teksten van de koran niet interpreteert zoals wij dat zouden doen, maar je hebt ook nog een hele grote groep gematigde. Een generaliserende stelling vind ik dus nergens op slaan.
pi_26340104
quote:
Op maandag 18 april 2005 17:09 schreef snabbi het volgende:
Omdat er enorm grote groepen mensen over 1 kam geschoren wordt. Dat is bijna per definitie fout. Wellicht dat een zeer extreme moslim de teksten van de koran niet interpreteert zoals wij dat zouden doen, maar je hebt ook nog een hele grote groep gematigde. Een generaliserende stelling vind ik dus nergens op slaan.
Goedemorgen snabbi: de waarden van onderscheiden koraninterpretaties is niet het subject.
Het topiconderwerp richt zich uitsluitend en alleen op: het loslaten van verstard denken.
Tijdens onze duistere middeleeuwen was het Arabisch dé wetenschapstaal. Bagdad en Córdoba dé culturele hoofdsteden van de wereld. Waarom? Vanwege het openstaan, in verdraagzaamheid vrije discussie voor de Ander.

Bron Vrij Nederland 16 - 04 - '05

dinsdag 19 april 2005 @ 07:28:15 #12
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_26340130
Op zich is idd het moslim extremisme iets van deze en de vorige eeuw. Leuk topic omdat men niet moet vergeten dat de moslim wereld eens heel tolerant was. En je kunt je afvragen waarom dat veranderd is.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  dinsdag 19 april 2005 @ 08:02:45 #13
117328 JanPoedel
XS4ALL CSS-02
pi_26340226
Ja.
Het verstand van degenen die op alles een materialistische visie hebben, zit in hun ogen. En de ogen zijn blind in de spiritualiteit.
- www.islamendialoog.nl
pi_26340953
Wat ik probeer te zeggen is dat je in een grote groep mensen altijd wel iemand hebt zitten die van de groep afwijkt. Ik woon zelf in Rotterdam en ik ken genoeg Turkse en Marokkaanse mensen die niet open staan voor iets anders, maar ik heb ook een Turkse buurtgenoot die dit duidelijk wel is. Hij heeft dan ook een nederlandse vriendin, waarvan niet verwacht wordt dat zij zich moet bekeren.

Ook heb ik een ben ik bevriend met een Surinamer die islamitisch is. Met hem praat ik regelmatig over zijn geloof, waardoor ik er ook zeer veel over geleerd heb. Hij vergelijkt ook de teksten die hij van verschillende imans die elkaar tegenspreken.

Mijn exuses als ik je topic wat makkelijk wilde wegwimpelen, maar ik vind dat je meer het algemene beeld moet bekijken en niet per definitie alle moslims moet noemen.
pi_26341043
quote:
Op dinsdag 19 april 2005 07:28 schreef Megumi het volgende:
Op zich is idd het moslim extremisme iets van deze en de vorige eeuw. Leuk topic omdat men niet moet vergeten dat de moslim wereld eens heel tolerant was. En je kunt je afvragen waarom dat veranderd is.
Ik denk dat wij hieraan de schuldig zijn. Wij als westerlingen (christenen) veroveren nog steeds de wereld. Vroeger in de konoliale tijd deden we het met geweld. Zoals we allemaal weten zal je iemands gedachte nooit echt veranderen met geweld, hij doet alleen alsof. Nu doen we het met onze technologien en een enorme massa aan bijvoorbeeld tv programma's die voor iedereen in die wereld ook te ontvangen is. Uit angst voor het overstappen naar atheisme of christendom en uit verwerpelijkheid dat wij in onze cultuur lust zeer centraal zetten grijpen zij terug naar extremere beleving van hun eigen geloof.
Waar zij absoluut dan zelf aan schuldig zijn is het willen hebben van macht, waardoor onderdukking van de vrouw en tiranie tov andersdenkenden ontstaat.
  dinsdag 19 april 2005 @ 10:01:23 #16
45563 Djaser
Holy monk yorp
pi_26341788
quote:
Op maandag 18 april 2005 15:24 schreef Sater het volgende:

[..]

Waarbij zij aangetekend dat christenen hun bijbel filosofisch/wetenschappelijk kunnen en mogen bestuderen. Of dit ook voor moslims geldt?
Ik dacht dat ergens in de Koran stond dat dat zelfs een verplichting voor moslims is. Ik heb geen koran dus misschien dat een moslim hier dat kan bevestigen/ontkennen?
pi_26344251
de moslim leider van Indonesië zei 2 jaar geleden dat ze een groot vijand hebben in het Joodse volk omdat het Joodse volk een volk is dat nadenkt en dat moslims niet nadenken

gelukkig eentje die het zelf toegaf
pi_26348134
quote:
Op dinsdag 19 april 2005 09:17 schreef snabbi het volgende:
Wat ik probeer te zeggen is dat je in een grote groep mensen altijd wel iemand hebt zitten die van de groep afwijkt. Ik woon zelf in Rotterdam en ik ken genoeg Turkse en Marokkaanse mensen die niet open staan voor iets anders, maar ik heb ook een Turkse buurtgenoot die dit duidelijk wel is. Hij heeft dan ook een nederlandse vriendin, waarvan niet verwacht wordt dat zij zich moet bekeren.

Ook heb ik een ben ik bevriend met een Surinamer die islamitisch is. Met hem praat ik regelmatig over zijn geloof, waardoor ik er ook zeer veel over geleerd heb. Hij vergelijkt ook de teksten die hij van verschillende imans die elkaar tegenspreken.

Mijn exuses als ik je topic wat makkelijk wilde wegwimpelen, maar ik vind dat je meer het algemene beeld moet bekijken en niet per definitie alle moslims moet noemen.
Excuses van harte en vanzelfsprekend aanvaard. Zou je je bedoeling willen toelichten aangaande algemene beelden en alle moslims? Meen te begrijpen dat je iets in mijn topicartikel mist? Wacht met interesse je toevoeging af.
pi_26358760
Moslims kunnen inderdaad rationeel denken, toch is het vooral het cultuur verschil, en de manier waarop de islam verspreid is totaal anders dan het christelijke, westerse denkbeeld. Het christendom kent een splitsing tussen kerk en staat bijvoorbeeld.

Na Descartes (Cognito Ergo Sum of was het nou Bibo Ergo Sum?) is het allemaal veranderd, wat ik wel betreur. De wetenschap claimd een losse tak te zijn, die niet met God gelinkt mag of kan worden, dat vind ik jammer. Vanuit de Bijbel zijn er ook dingen te bewijzen en te verklaren, maar het zei zo... laat een ieder kiezen wat voor hem het beste is..
En zij rockten en smookten en trokken op naar Jericho en luisterden metal zoveel ze wilden.
  dinsdag 19 april 2005 @ 22:06:43 #20
60090 Akkersloot
pro-islam is extreem-rechts !
pi_26359680
quote:
Op dinsdag 19 april 2005 07:28 schreef Megumi het volgende:
Op zich is idd het moslim extremisme iets van deze en de vorige eeuw.
Die stroming die Bin Laden vertegenwoordigt is van de 19e eeuw. Toen de arabieren moesten vechten tegen de ook islamitische Ottomaanse Turken.
quote:
Leuk topic omdat men niet moet vergeten dat de moslim wereld eens heel tolerant was. En je kunt je afvragen waarom dat veranderd is.
Je vergeet natuurlijk hoe moslims zich altijd al gedragen hebben tegen hindoes e.d.. En dat hun tolerantie tegen christenen en moslims wel in hield dat deze mede-"mensen van het boek" wel naar hun piijpen moesten dansen.

En. Waren die grote moslimdenkers nog wel moslims. Je kan in die wereld je afvalligheid immers maar beter geheim houden.
"Christenen en joden zijn ongelovig geworden omdat ze verzonnen hebben dat ze maar een paar dagen zullen branden in de hel" .
Mein Koran 3:23.
pi_26363199
quote:
Op dinsdag 19 april 2005 14:27 schreef Sater het volgende:

[..]

Excuses van harte en vanzelfsprekend aanvaard. Zou je je bedoeling willen toelichten aangaande algemene beelden en alle moslims? Meen te begrijpen dat je iets in mijn topicartikel mist? Wacht met interesse je toevoeging af.
Topic change naar "Kan de gemiddelde moslim nadenken". Dat er 1 is op de 0.5 miljard kan niet anders dan waar zijn. Ik snap dat je de zelfkritiek mist, maar er is er altijd wel 1 die het wel heeft. (Toevallig ken ik er dan ook nog een paar) Of wellicht ben je meer geinteresseerd in kan de gemiddelde moslim binnen de arabische moslim nadenken (zodat je een bijna onderdrukt volk kan beschouwen)
pi_26369491
quote:
Op woensdag 20 april 2005 00:01 schreef snabbi het volgende:

[..]

Topic change naar "Kan de gemiddelde moslim nadenken". Dat er 1 is op de 0.5 miljard kan niet anders dan waar zijn. Ik snap dat je de zelfkritiek mist, maar er is er altijd wel 1 die het wel heeft. (Toevallig ken ik er dan ook nog een paar) Of wellicht ben je meer geinteresseerd in kan de gemiddelde moslim binnen de arabische moslim nadenken (zodat je een bijna onderdrukt volk kan beschouwen)
Dank, had beter mijn oorspronkelijk idee mag de moslim nadenken. Teken hierbij meteen aan dat de koran nadenken verplicht [b]lijkt te stellen. Wacht op de opstand der kritisch nadenkende moslims tegen de verstarde mollahs.
pi_26370066
Ecce homo's Benedictus XVI en imam el Moumni broeders in de [f]rigide geloofsleer.
pi_37049690
Topic titel komt helaas erg generaliserend over.. Zal vast wel niet zo bedoeld zijn, maar goed. Het is bijna een eeuw geleden dat de islam is verloren geraakt. Men kan niet meer spreken over de Islam, omdat het een religie is die gebaseerd is op een profetische inspiratie. De ware islam heeft een leider, de kalief. Helaas zijn er tegenwoordig in elke land wel iedereen die meent te handelen in de islam terwijl ze zelf achter hun eigen belang aan hollen.

Moslims zijn er van overtuigd dat het Westen alles doet om de moslims ver te houden van de islam en dat hun bedrog eindeloos is om dat allemaal te kunnen bereiken. Na 11 september dufden veel moslims Bin laden niet te bekritiseren, waarom? Ze wisten niet beter pas na elf september is verkoop van de koran en verschillende islamitische boeken explosief gestegen en begon iedereen zich te verdiepen in de islam. Iedereen had een mening over de islam, columns schoten als paddestoelen uit de grond, iedereen was een islamitisch woordvoerder en Islamoloog. Men durfde amper tot niet kritiek te leveren op Bin laden, wie weet, misschien is hij wel goed bezig, en doet hij alles oprecht voor Allah. Tegenwoordig zie ik ook mensen uit mijn naaste omgeving die zich steeds meer sceptischer tegenover Usama opstellen en zich afvragen of hij uberhaupt wel een strijd voert tegen de islam vijanden of dat hij wel een moslim is, hoe dan ook buiten de islam is tegenwoordig de schuldige van alles dat misgaat lijkt het, geen een (misdaad) wordt zo vaak geassocieerd met de islam hetzij loverboys, dieven, terroristen etc.. Helaas kijkt meerderheid ook naar alleen die kant van de islam en niet naar de mooie kanten van de islam, die tevens door de meerderheid van moslims wordt belijdt..

Kunnen moslims na denken? Ja, alleen zal de media meer aandacht schenken aan 1 radicale imam dan 20 gematigde.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 17-04-2006 23:51:51 ]
pi_37049781
topic kick na een jaar
pi_37049820
quote:
Op maandag 17 april 2006 23:54 schreef snabbi het volgende:
topic kick na een jaar
las het nu pas
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar: