abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 28 april 2005 @ 11:13:42 #176
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_26565074
Ik wil met mijn tegenstem slechts een signaal afgeven aan Den Haag en aan Brussel (en Straatsburg ).

Ben ik nu een leugenachtig, slecht mens
Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
"I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
pi_26565169
quote:
Op donderdag 28 april 2005 11:07 schreef Monidique het volgende:

Tevens liegt hij gewoon, volgens mij, want hoewel de Nederlandse Grondwet inderdaad niet verdwijnt, zegt de Europese grondwet wel dat Europese regels en wetten voorrang hebben boven de nationale. Althans, iets dergelijks, ik zou daar wel wat meer duidelijkheid over willen hebben. Acht Nederland een bepaalde regeling wel waardig voor het nationale parlement, maar Europa is het daar niet mee eens, dan kan Nederland kenbaar maken het daar niet mee eens te zijn. Maar dat is het dan ook.
Europese wetten hebben nu al voorrang daar verandert de grondwet helaas niks aan.
pi_26565223
quote:
Op donderdag 28 april 2005 11:17 schreef Chewie het volgende:

[..]

Europese wetten hebben nu al voorrang daar verandert de grondwet helaas niks aan.
Immer, altijd, toujours, always?

[ Bericht 1% gewijzigd door Monidique op 28-04-2005 11:20:01 (grapjas) ]
pi_26565235
Ik ben van mening dat de EU het subsidiariteitsbeginsel veel strikter moet hanteren maar hoe men daar in de grondwet over denkt weet ik niet. Zal me eens gaan inlezen binnenkort .
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  donderdag 28 april 2005 @ 11:22:09 #180
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_26565288
quote:
Op donderdag 28 april 2005 11:19 schreef Monidique het volgende:

[..]

Ja. Ja. Oui. Yes.
pi_26565317
quote:
Op donderdag 28 april 2005 11:19 schreef Monidique het volgende:

[..]

Ja als ik het goed gelezen heb wel, Nicolai verklaarde gisteren in BvD hetzelfde.
pi_26565373
Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd naar Balkenende's reactie op de uitspraken van Chirac.
  donderdag 28 april 2005 @ 11:39:07 #183
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_26565690
Balkenende, en ook Kamer & kabinet, zitten gewoon met de consequenties van het invoeren van een referendum. Nu komt naar voren waarom een referendum een waardeloos instrument is. De keuze tussen "ja" en "nee" kan nooit de lading dekken van een discussie met vele invalshoeken en nuances. Niemand kan bepalen wat de omvang en de consequenties van het referendum zijn.

De ene groep stelt dat de ja / nee-stem slechts dit pakketje papier betreft en niet gaat over tevredenheid over Europees functioneren in het algemeen. Voorstanders vinden het mooi dat het document de huidige verdragen samenvoegt en overzichtelijk maakt. Tegenstanders vinden het 'geen Grondwet' en een te dik pak papier en stemmen daarom tegen.

De andere groep haalt er van alles bij en ook dat is hun goed recht. Voorstemmers die zeggen dat je "ja" moet stemmen, alleen al vanuit de 'nooit meer Europese oorlog'-gedachte. Tegenstemmers die voor een 'nee' gaan, vanwege Turkije, de Euro en landbouwsubsidies.

Hiermee kun je de stemmers al grofweg in vier groepen verdelen:
-"ja", vanwege het goede document.
-"ja", vanwege tevredenheid over Europese samenwerking.
-"nee", vanwege het document.
-"nee", vanwege ontevredenheid over Europa.

Bij de uitslag zie je echter maar drie percentages: opkomst, ja en nee. Bij een meerderheid voor "ja" is dat niet zo'n probleem, hoewel ook dan wel interessant is om te weten voor welke belangen de mensen nou daadwerkelijk voor gestemd hebben. Maar welke conclusies moet de politiek in godsnaam trekken bij een "nee"? Heronderhandelen over het document? Of uit Europa stappen? Daarin benijd ik Balkenende en ook Chirac niet.
  donderdag 28 april 2005 @ 11:40:22 #184
111463 pikwik
slappe bak
pi_26565719
`de manier waarop de politiek meent het voor stemmen te moeten forceren is misselijkmakend (eerst donner nu jp) en alleen daarom al zal ik tegenstemmen
nog los van mijn inhoudelijke bezwarem
  donderdag 28 april 2005 @ 11:43:38 #185
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_26565792
quote:
Op donderdag 28 april 2005 11:40 schreef pikwik het volgende:
`de manier waarop de politiek meent het voor stemmen te moeten forceren is misselijkmakend (eerst donner nu jp) en alleen daarom al zal ik tegenstemmen
nog los van mijn inhoudelijke bezwarem
En daarmee kan ik dus een vijfde & zesde groep aan mijn lijstje van de vorige post toevoegen.

-Voorstemmers uit tevredenheid over dit kabinet
-Tegenstemmers die het kabinet willen beschadigen / afstraffen, eventueel voor haar houding in de campagna.
  donderdag 28 april 2005 @ 11:45:23 #186
111463 pikwik
slappe bak
pi_26565839
ja als je maar lang genoeg doorzanikt valt iedereen wel in een groepje ja
  donderdag 28 april 2005 @ 11:48:24 #187
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_26565914
Meerdere topics over de Europese grondwet is niet erg, maar een wildgroei met bijna dezelfde insteek is niet wenselijk.

Ik zal dit topic even laten samenvoegen met Donner vreest oorlog bij 'nee' EU-grondwet waar de discussie over eventueel 'paniekvoetbal' kan worden gesproken, en hoe de campagne gevoerd wordt door dit kabinet.
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
  donderdag 28 april 2005 @ 12:03:04 #188
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_26566360
quote:
Op donderdag 28 april 2005 11:48 schreef Sidekick het volgende:
Meerdere topics over de Europese grondwet is niet erg, maar een wildgroei met bijna dezelfde insteek is niet wenselijk.

Ik zal dit topic even laten samenvoegen met Donner vreest oorlog bij 'nee' EU-grondwet waar de discussie over eventueel 'paniekvoetbal' kan worden gesproken, en hoe de campagne gevoerd wordt door dit kabinet.
Ik dacht al even dat het hele topic verwijderd was!
Maar wel een goede merge.
  donderdag 28 april 2005 @ 12:04:36 #189
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_26566401
quote:
Op donderdag 28 april 2005 11:45 schreef pikwik het volgende:
ja als je maar lang genoeg doorzanikt valt iedereen wel in een groepje ja
En dat is dus het probleem. Dat je na de uitslag nog niet weet welke groepjes de overhand hebben gehad en wat 'de burgers' nu eigenlijk willen.
  donderdag 28 april 2005 @ 12:11:27 #190
111463 pikwik
slappe bak
pi_26566606
quote:
Op donderdag 28 april 2005 12:04 schreef Pool het volgende:

[..]

En dat is dus het probleem. Dat je na de uitslag nog niet weet welke groepjes de overhand hebben gehad en wat 'de burgers' nu eigenlijk willen.
als je zo redeneert kun je de hele democratie wel opheffen
  donderdag 28 april 2005 @ 12:19:47 #191
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_26566821
quote:
Op donderdag 28 april 2005 12:11 schreef pikwik het volgende:

[..]

als je zo redeneert kun je de hele democratie wel opheffen
Het is inderdaad een probleem dat sowieso bij de democratie bestaat, maar bij normale verkiezingen is dat wel in mindere mate. Mensen hoeven dan niet te kiezen tussen "ja" en "nee", maar hebben de keuze tussen een breed scala aan partijen met verschillende verkiezingsprogramma's.

Uit verkiezingsuitslagen kunnen daarom wel betere conclusies getrokken worden; een 'ruk naar rechts', een afkeuring van het beleid, etcetera. Uit slechts een ja / nee bij zo'n omvangrijk thema als Europa kun je bijna niets concluderen.
  donderdag 28 april 2005 @ 12:32:18 #192
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_26567175
Ik stem nee.... waarom zou ik willen dat landen als Spanje, Frankrijk en Duitsland meer invloed mogen uitoefenen op de regels die in ons land gelden? Wij zijn toch Nederland? En geen Europa.. ik vind dus dat wij als inwoners van Nederland zelf het recht hebben om te bepalen wat onze wetten zijn en niet een of andere Fransoos die bijv gaat zeggen dat overal in de EU softdrugs verboden moet worden Hij kan de pot op!!!
Cause I'd rather continue my trip to the top of the mountain then freeze to death in the valley.
pi_26567357
quote:
Op donderdag 28 april 2005 11:22 schreef Pool het volgende:

[..]

Ja. Ja. Oui. Yes.
Er zijn natuurlijk uitzonderingen. Bijvoorbeeld op de vrije verkeer van goederen. Lidstaten mogen, indien dat noodzakelijk is, inbreuk maken op dat recht.
pi_26568073
We werken al TIG jaar in Europees verband samen zonder Grondwet en er is nooit een oorlog geweest binnen deze samenwerkende landen. Donner zou eens wat meer oog moeten hebben voor de ECHTE problemen in de samenleving die WEL tot bepaalde escalaties kunnen leiden. Te denken valt aan fundamentalisten die geen strobreed in de weg wordt gelegd en plegers van geweldddadige misdrijven die door Donner steeds als 'incident' worden afgedaan. Laat Donner daar nou eens tegen optreden, zodat mensen niet overgaan tot het spelen van eigen rechter. Want dan heb je pas een probleem in Nederland.
pi_26568245
quote:
Op donderdag 28 april 2005 11:12 schreef Freeflyer het volgende:
ze waren mij al kwijt toen ik hoorde dat er alleen budget was voor campagnes die voor de grondwet zijn.
Vreemd....

http://www.geenstijl.nl/paginas/overzichttoegewezensubsidies.pdf
Band of Fok!kers Battlefield 2 Clan
84.244.162.88:16567 - Band of Fok!kkers Battlefield 2 Ranked Public Server
  donderdag 28 april 2005 @ 13:20:05 #196
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_26568390
quote:
Op donderdag 28 april 2005 12:40 schreef nikk het volgende:

[..]

Er zijn natuurlijk uitzonderingen. Bijvoorbeeld op de vrije verkeer van goederen. Lidstaten mogen, indien dat noodzakelijk is, inbreuk maken op dat recht.
Maar daar bieden de desbetreffende bepalingen uit het EG-verdrag dan ook de ruimte toe. Als ze die ruimte niet zouden toelaten, dan was die ruimte er ook niet geweest. Dit is dus geen beperking of uitzondering op het feit dat Europese regelgeving boven Nederlandse regelgeving staat.

Europees recht gaat zonder uitzondering boven Nederlands recht. Dat is op grond van o.a. artikel 92 van de Grondwet (de Nederlandse) en het Van Gend & Loos-arrest van het Europese Hof van Justitie.
  donderdag 28 april 2005 @ 13:22:22 #197
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_26568461
Ik heb de titel even veranderd van "Donner vreest oorlog bij 'nee' EU-grondwet" naar het meer algemene "Paniekvoetbal rondom EU-referendum" angezien het niet alleen meer gaat over Donner en zijn oorlog.
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
pi_26573293
quote:
Op donderdag 28 april 2005 13:20 schreef Pool het volgende:

[..]

Maar daar bieden de desbetreffende bepalingen uit het EG-verdrag dan ook de ruimte toe. Als ze die ruimte niet zouden toelaten, dan was die ruimte er ook niet geweest. Dit is dus geen beperking of uitzondering op het feit dat Europese regelgeving boven Nederlandse regelgeving staat.
Ik zie het als een uitzondering op de regel. Lidstaten mogen immers inbreuk maken op het vrije verkeer van goederen, zonder dat daar een directe wettelijke uitzondering voor is gesteld. Zonder de jurisprudentie zou er op dit gebied een leemte zijn.
quote:
Europees recht gaat zonder uitzondering boven Nederlands recht. Dat is op grond van o.a. artikel 92 van de Grondwet (de Nederlandse) en het Van Gend & Loos-arrest van het Europese Hof van Justitie.
In de regel heeft het Europese recht altijd voorrang inderdaad.
  donderdag 28 april 2005 @ 17:41:01 #199
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_26575149
quote:
Op donderdag 28 april 2005 16:28 schreef nikk het volgende:
Ik zie het als een uitzondering op de regel. Lidstaten mogen immers inbreuk maken op het vrije verkeer van goederen, zonder dat daar een directe wettelijke uitzondering voor is gesteld. Zonder de jurisprudentie zou er op dit gebied een leemte zijn.
Die grond voor uitzonderingen staat toch duidelijk beschreven in art. 30 van het EG-verdrag? Of bedoel je een extra jurisprudentiële regel?

De uitzonderingsgronden uit art. 30 voor kwantitatieve beperkingen:
Bescherming van
-openbare zedelijkheid
-openbare orde
-openbare veiligheid
-gezondheid en het leven personen, dieren of planten
-het nationaal artistiek, historisch en archelogisch bezit
-industriële en commerciële eigendom
pi_26576522
quote:
Op donderdag 28 april 2005 17:41 schreef Pool het volgende:

[..]

Die grond voor uitzonderingen staat toch duidelijk beschreven in art. 30 van het EG-verdrag? Of bedoel je een extra jurisprudentiële regel?

De uitzonderingsgronden uit art. 30 voor kwantitatieve beperkingen:
Bescherming van
-openbare zedelijkheid
-openbare orde
-openbare veiligheid
-gezondheid en het leven personen, dieren of planten
-het nationaal artistiek, historisch en archelogisch bezit
-industriële en commerciële eigendom
Die uitzonderingen staan dan weer in art 36 beschreven. Echter worden deze wel eens gebruikt als een vals excuus. Heb afgelopen blok European Law gehad (kwam dan nu eindelijk eens goed uit) en kreeg bijvoorbeeld te horen dat Engeland ooit zei dat de kalkoenen uit Frankrijk van te slechte kwaliteit waren, en dat daardoor er geen kalkoenen uit Frankrijk Engeland meer in mochten. Ook dit onder het mom van "public health". Echter was dat onzin, en zei Engeland dat alleen om de eigen kalkoenenmarkt te beschermen. Op Europees niveau werd er beslist dat Engeland fout zat en zodoende er gewoon weer kalkoenen naar Engeland mochten.

ps. weet niet of verhaal echt gebeurd is maar geeft wel een goede indicatie.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')