abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_26267421
Over twee weken is het zover. We (mijn ouders, een wederzijdse vriendin en ik) gaan een reis maken naar Polen. We gaan met de auto en onze route zal er als volgt uitzien:

zaterdag 30 april
Leeuwarden - Berlijn
630 km

maandag 2 mei
Berlijn - Wroclaw
350 km

dinsdag 3 mei
Wroclaw - Oswiecim (Auschwitz)
216 km

woensdag 4 mei
Oswiecim - Warszawa
315 km

vrijdag 6 mei
Warszawa - Poznan
305 km

zaterdag 7 mei
Poznan - Hamburg
560 km

zondag 8 mei
Hamburg - Leeuwarden
355 km

Mijn vader is eerder in Polen geweest, de rest van het gezelschap nog nooit. Het idee om naar Polen te gaan begon met mijn vraag aan mijn vader of hij een keer met me naar Auschwitz wilde. Ik ben altijd geobsedeerd geweest door de Tweede Wereldoorlog en met name de Holocaust. Daarom wilde ik Auschwitz graag (niet echt het juiste woord in deze context) bezoeken. Mijn vader en ik zouden samen een weekend die kant opgaan, maar de reisplannen zijn steeds verder gegroeid. M'n moeder wilde ook wel mee en een wederzijdse vriendin van mijn ouders en mij ook.

Ik ben van plan om een reisdagboek te gaan bijhouden dat ik naderhand hier zal posten. Het zal wel in het Engels zijn, omdat ik het in de eerste plaats schrijf voor mijn penvriend Jamie, een terdoodveroordeelde uit Texas.

Misschien dat er hier mensen zijn die vaker naar Polen zijn geweest en die ons goeie tips kunnen geven. Met name de taal lijkt me een behoorlijke barrière daar, maar volgens mijn vader kun je je aardig redden met Duits. Mijn Duits is gelukkig prima.

Een aantal hotels hebben we al geboekt (Berlijn, Wroclaw, Hamburg), voor de overige plaatsen heb ik lijstjes met hotels gemaakt. De site http://www.polhotels.com is daarbij heel waardevol gebleken.
  zaterdag 16 april 2005 @ 12:21:22 #2
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_26267693
Met Duits kan je idd heeel ver komen daar

De data dat je niks doet staan er niet bij als ik het goed heb? (1 mei, 5 mei)

Veel plezier in Polen en dat het dan ook maar mooi weer mag zijn
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_26267728
quote:
Op zaterdag 16 april 2005 12:21 schreef qu63 het volgende:
De data dat je niks doet staan er niet bij als ik het goed heb? (1 mei, 5 mei)
Niksdoen is er niet bij hoor. We willen graag wat langer dan één nachtje in Berlijn en Warszawa verblijven, omdat dat echt grote steden zijn.
  zaterdag 16 april 2005 @ 12:27:07 #4
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_26267820
quote:
Op zaterdag 16 april 2005 12:23 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Niksdoen is er niet bij hoor. We willen graag wat langer dan één nachtje in Berlijn en Warszawa verblijven, omdat dat echt grote steden zijn.
Met niks doen bedoelde ik niet reizen van A naar B
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_26270410
Zojuist viel de Lonely Planet gids voor Polen in de brievenbus.
pi_26290179
In de resigids las ik dat er in Polen veel campings zijn die zeer goedkoop vakantiehuisjes verhuren, ook voor één nacht. Goed alternatief voor hotels.
pi_26290415
Leuk reisschema. Ben ook nog steeds van plan meer van Polen te gaan zien, tot nog toe alleen in Wroclaw geweest. Maar daardoor wel weer veel te weten gekomen over Polen en veel Poolse vrienden nu.

Als je nog iets kan veranderen in je schema zou ik in ieder geval een dagje korter in Warschau blijven en naar Gdansk gaan.
En ik neem aan dat je ook nog langs Krakau rijdt? Of heb je dat al genoeg op TV gezien de afgelopen dagen? Schijnt ook een erg bijzondere stad te zijn.

En op de terugweg niet vergeten om in Hamburg uit te gaan (http://www.grossefreiheit36.de/)

Veel plezier en we zijn natuurlijk allemaal benieuwd naar de reisverhalen!
pi_26290449
Mijn vader wil heel graag wat langer in Warschau blijven. Gdansk ziet er prachtig uit maar het ligt niet echt op onze route. Krakau ligt ook niet in de planning, althans niet om er te verblijven. Misschien dat we er een kort bezoek brengen.

Uitgaan is niet mijn ding, sorry. Ons reisgezelschap is meer van de musea, architectuur, kerken, begraafplaatsen...
pi_26290513
quote:
Op zondag 17 april 2005 10:22 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Uitgaan is niet mijn ding, sorry. Ons reisgezelschap is meer van de musea, architectuur, kerken, begraafplaatsen...
In dat geval: in Hamburg niet Hafencity, Speicherstadt en de Holländische Viertel vergeten:)

*vindt Hamburg één van de interessantere en meest ondergewaardeerde steden van Europa
En wat betreft architectuur en stedenbouw zit je in Wroclaw ook zeker goed.
pi_26290535
quote:
Op zondag 17 april 2005 10:28 schreef DutchTrain het volgende:
In dat geval: in Hamburg niet Hafencity, Speicherstadt en de Holländische Viertel vergeten:)

*vindt Hamburg één van de interessantere en meest ondergewaardeerde steden van Europa
En wat betreft architectuur en stedenbouw zit je in Wroclaw ook zeker goed.
Ben nog nooit in Hamburg geweest, dus ik ben benieuwd. Zal van tevoren nog even wat research doen op Internet. Maar ik zie ook erg uit naar Berlijn!
pi_26290627
quote:
Op zondag 17 april 2005 10:30 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Maar ik zie ook erg uit naar Berlijn!
Berlijn is ook zeer bijzonder.. maar ik zie dat je daar op 1 mei bent.. dan kan je beter niet in de stad zijn, met alle protesten die er te verwachten zijn (http://www.erstermai.dgb.de/)
Maar dan kun je natuurlijk naar Potsdam en de Einsteinturm, net buiten Berlijn.[
pi_26290705
quote:
Op zondag 17 april 2005 10:36 schreef DutchTrain het volgende:
Berlijn is ook zeer bijzonder.. maar ik zie dat je daar op 1 mei bent.. dan kan je beter niet in de stad zijn, met alle protesten die er te verwachten zijn (http://www.erstermai.dgb.de/)
Maar dan kun je natuurlijk naar Potsdam en de Einsteinturm, net buiten Berlijn.[
Da's wel handig om te weten. Is het echt een gekkenhuis dan...?
pi_26290732
Krakau vind ik persoonlijk nochtans een mooie stad. Valt veel te zien, dus als je de kans hebt om er een beetje rond te wandelen, zou ik het zeker doen. Ook al bestaat de kans nu wel dat het er superdruk zal zijn en dat maakt het uiteraard weer minder aangenaam.

Een aantal jaar terug ben ik met mijn school 9 dagen naar Polen geweest. Was zeker en vast de moeite waard 1 dag Warschau, 5 dagen Krakau (maar waarvan we vier dagen andere steden ook hebben bezocht, 's morgens vertrekken, in de namiddag terugkeren en dan nog wat in de stad blijven hangen), 2 dagen de bergen en dan nog Wroclaw.
pi_26290773
We kunnen best van ons schema afwijken indien gewenst, want we hebben niet alle hotels geboekt. We'll see. Ik geef vanmiddag de Lonely Planet gids aan m'n pa, misschien dat hij nog veranderingen wil aanbrengen.
pi_26290848
Mooie reis, ik ben bij alle genoemde plaatsen al geweest behalve Warschau...

Polen moet je van houden, maar voor de dingen die jij er zoekt komt het wel goed denk ik, tip: Zoek een leuk restaurantje op en niet de grotere internationale hotelrestaurants.
Want je kunt er wel lekker eten!
Ga eens naar www.thehungersite.com en klik elke dag een keer.
  Vis een optie? zondag 17 april 2005 @ 11:59:59 #16
70532 loveli
N
pi_26292176
Mijn ervaring is dat je je met duits niet overal kunt redden in Polen. Aan de grens misschien, maar verder in Polen hebben ze nogal een grafhekel aan duits, vanwege de oorlog. De jeugd spreekt vaak wel engels, verwacht niet te veel van de ouderen. Die spreken wel russisch, maar daar heb je weinig aan.
Daar kwam ik achter toen ik in Krakau met giga-hoofdpijn pijnstillers probeerde te kopen, wat uiteindelijk 2 winkels verder en een kwartier met handen en voeten praten later lukte.
We hebben ook nog een klein auto-ongeluk gehad (uiteindelijk geen schade), maar ook met de bestuurder konden we niet praten omdat hij alleen pools en russisch sprak.
In de plaatselijke 'snackbar' kun je ook de locale dagelijkse kost eten, voor nog geen euro (omgerekend) heb je een fatsoenlijke maaltijd.
We hadden als groep een goed en goedkoop restaurant gevonden, de derde keer dat we er kwamen was de prijslijst veranderd, de prijzen waren bijna verdubbeld. Een klein beetje oppassen dus.
Wroclaw vond ik wat grijs. In Krakau werd het centrum goed (toeristisch) onderhouden, in het toeristenseizoen werden bedelaars gewoon door de politie van de markt afgemept. Er was echt een groot verschil tussen wat de toerist mag zien en wat zich achter de schermen afspeelt.
Auschwitz is echt heel indrukwekkend. Je hebt echt minstens een dag nodig daar.
Al met al een aanrader, Polen. Je hebt een mooie reis uitgestippeld.
crap in = crap out
pi_26292239
quote:
Op zondag 17 april 2005 10:51 schreef vdo28 het volgende:
Mooie reis, ik ben bij alle genoemde plaatsen al geweest behalve Warschau...

Polen moet je van houden, maar voor de dingen die jij er zoekt komt het wel goed denk ik, tip: Zoek een leuk restaurantje op en niet de grotere internationale hotelrestaurants.
Want je kunt er wel lekker eten!
En erg goedkoop heb ik begrepen. En je kunt er zelfs goed terecht als je geen vlees eet, dat valt me erg mee! Ben wel benieuwd naar die zogenaamde 'milk bars' waar je voor heel weinig geld kunt eten.

En natuurlijk gaan we niet in de internationale hotels eten.
pi_26292284
quote:
Op zondag 17 april 2005 11:59 schreef loveli het volgende:
Mijn ervaring is dat je je met duits niet overal kunt redden in Polen. Aan de grens misschien, maar verder in Polen hebben ze nogal een grafhekel aan duits, vanwege de oorlog.
Volgens m'n pa is dat probleem grotendeels opgelost als je ze eerst in het Engels aanspreekt en dan pas in het Duits.
quote:
Auschwitz is echt heel indrukwekkend. Je hebt echt minstens een dag nodig daar.
En nog een dag om te herstellen.
  zondag 17 april 2005 @ 12:18:19 #19
23267 Roel_Jewel
Gobbledigook
pi_26292594
Ik ben vorig jaar zomer met de auto naar Polen geweest. Was prima te doen. Tot in Warschau (na 2 weken) waar werd ingebroken . Daarna ongepland doorgereden naar Praag waar we ons de laatste week toch nog vermaakt hebben .

Ik ben langs de kust (in het noorden dus ) naar Gdańsk en Sopot (party!) gereden. Van daaruit naar Bialowiezca (het laatste Europese oerbos; op de grens met Wit-Rusland). Het einde van de wereld. Erg gaaf om daar in een ongeschonden bos met unieke planten en diersoorten rond te lopen. Van daaruit richting Warschau en daarna dus ongepland naar Praag.

De wegen zijn niet zo goed als in Nederland (400 km snelweg voor een land dat 17 keer groter is dan Nederland ...), maar daaraan wordt met EU-gelden heel hard gewerkt.

Overigens zou ik voor Auschwitz een hele dag nemen. Je moet zowel naar Auschwitz (Auschwitz I) en Birkenau (Auschwitz Ii). Ligt een paar kilometer van elkaar. Auschwitz I is vooral interessant vanwege de tentoonstellingen per land in de barakken. Auschwitz II is haast onbeschrijflijk indrukwekkend. Dat merk je daar wel ...

Zie http://gallery.roelonline.net/Polen2004 voor een hele fotoreportage .
  zondag 17 april 2005 @ 12:19:40 #20
73888 DIA
die ja .....
pi_26292622
lijkt me leuk met de auto naar het oostblok ....... veel plezier
pi_26292685
Thanks Roel.
  zondag 17 april 2005 @ 12:25:49 #22
23267 Roel_Jewel
Gobbledigook
pi_26292720
quote:
Op zondag 17 april 2005 12:23 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Thanks Roel.
No problem .

Als je wat over die foto's wil weten, vraag maar . Ik kan wel herinneren waar dat was (of 't ff opzoeken) .

Overigens vind je hier nog foto's van een jaar eerder, toen ik met de auto naar Berlijn, Polen, Slowakije, Hongarije en Tsjechië ben geweest. Ook erg indrukwekkend.
pi_26292876
Jouw reizen waren alleen wel een stuk langer, of niet? Ik ben gebonden aan de schoolvakanties en in de zomervakantie ergens heen vind ik niks, het moet een beetje rustig zijn.
  zondag 17 april 2005 @ 12:39:29 #24
23267 Roel_Jewel
Gobbledigook
pi_26293031
quote:
Op zondag 17 april 2005 12:33 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Jouw reizen waren alleen wel een stuk langer, of niet? Ik ben gebonden aan de schoolvakanties en in de zomervakantie ergens heen vind ik niks, het moet een beetje rustig zijn.
Ik ben iedere keer drie weken gegaan. Dat scheelt dan idd . Iedere keer rijd je dan toch zo'n 4 - 5000 kilometer. En da's voor 1 - 1,5 week veel te veel.
pi_26293074
quote:
Op zondag 17 april 2005 12:39 schreef Roel_Jewel het volgende:
Ik ben iedere keer drie weken gegaan. Dat scheelt dan idd . Iedere keer rijd je dan toch zo'n 4 - 5000 kilometer. En da's voor 1 - 1,5 week veel te veel.
We zitten nu ook op ruim 2700, dus ook nog wel stevig.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')