FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Airco onderhoud
spooky1234zaterdag 16 april 2005 @ 02:44
Vorige zomer deed mijn airco het uitstekend, nu koelt het niet echt super meer, het koelt wel een beetje maar niet meer zo goed als voor de winter.

Mijn vraag is ook een beetje algemeen;
moet je elk jaar je airco laten bijvullen of is dat om de 2 of 3 jaar?
Ook vraag ik me af wat zoiets kost en waar je op moet letten.
Kan je airco gewoon bijvullen of moet je alles laten reinigen en compleet nieuwe vloeistof inzetten?

Alvast bedankt voor de tips en info.
Devilnlzaterdag 16 april 2005 @ 03:44
quote:
Op zaterdag 16 april 2005 02:44 schreef spooky1234 het volgende:
Vorige zomer deed mijn airco het uitstekend, nu koelt het niet echt super meer, het koelt wel een beetje maar niet meer zo goed als voor de winter.

Mijn vraag is ook een beetje algemeen;
moet je elk jaar je airco laten bijvullen of is dat om de 2 of 3 jaar?
Ook vraag ik me af wat zoiets kost en waar je op moet letten.
Kan je airco gewoon bijvullen of moet je alles laten reinigen en compleet nieuwe vloeistof inzetten?

Alvast bedankt voor de tips en info.
voor zover ik weet.

airco doet het wel. of de Airco doet het niet
als ie zijn druk weg is (iig onder he minimum) kapt ie er mee.

specifieke info weet ik niet.. Maar er zit niet voor niks een druk sensor op
Oh en als een monteur er naar kijkt en repareerd..
houd ie altijd een temperatuur meter voor een lucht uitlaat van je "blazer" moet rond de 8c wezen (misschien kun je zelf ff kijken)
spooky1234zaterdag 16 april 2005 @ 04:11
Hm.. zover ik me herinner, vorige zomer was het inderdaad ergens rond 8 graden celsius. Ik heb geen thermometer maar ik denk wel dat het rond 8 graden was, het was in ieder geval "lekker" koud. Nu is het wel iets kouder dan de buitenlucht (geloof ik) maar niet echt 'lekker' koud. Paar dagen geleden was het rond 18 graden buiten en dat ding blies ergens rond 12-14 graden denk ik.

Ik heb geen idee wat je bedoelt met een druk-sensor.

Kijk, misschien is de druk nu weg en beeld ik me gewoon in dat ie het een beetje half doet. Misschien koelt ie helemaal niet de buitenlucht af, ik heb dat nog niet kunnen testen omdat de buitenlucht nog niet echt ver boven de 20 graden is geweest dit jaar.

Maar stel dan dat de druk idd weg is. Moet ik dan gewoon een flesje spul kopen en die bijvullen of werkt dat anders? Kan je me ook eventueel vertellen hoe vaak je moet bijvullen en wat zoiets kost.
Tjabbozaterdag 16 april 2005 @ 07:31
Je moet hem gewoon laten bijvullen. klaar.


En flesjes kopen kan alleen nog in america. Hier moet je ervoor naar een dealert bij het best van mijn weten.
(nieuw type gas)
Hyperdudezaterdag 16 april 2005 @ 08:19
a. Er zit geen koelvloeistof maar koelgas in je airco.
b. als je ieder jaar moet bijvullen is ie lek, dan moet ie eigenlijk gemaakt worden, maar dat is niet goedkoop.
Zal wel de een lekke condensor zijn oid. Bij lage druk werkt de airco idd gewoon minder goed, normale uitstroomtemperatuur moet ongeveer 6 graden zijn.
Vaak hoor je ook wat borrel geluiden in je dashboard. Waarschijnlijk stopt je airco er dan binnenkort mee; iig. volgend jaar.
spooky1234zaterdag 16 april 2005 @ 09:07
ik hoor helemaal geen borrelgeluiden.. en als ik een lekage heb., zou ik dat dan niet ergens aan moeten merken?

Bij wat voor bedrag moet ik tegen de dealer ok zeggen voor dat bijvullen en bij wat voor bedrag moet ik m vertellen dat ie maar lekker iemand anders moet gaan naaien. Ik heb namelijk geen flauw idee.
TheOneAndOnlyzaterdag 16 april 2005 @ 09:16
quote:
Op zaterdag 16 april 2005 09:07 schreef spooky1234 het volgende:
ik hoor helemaal geen borrelgeluiden.. en als ik een lekage heb., zou ik dat dan niet ergens aan moeten merken?

Bij wat voor bedrag moet ik tegen de dealer ok zeggen voor dat bijvullen en bij wat voor bedrag moet ik m vertellen dat ie maar lekker iemand anders moet gaan naaien. Ik heb namelijk geen flauw idee.
ik heb ooit een stukje leiding lek gehad en dat kostte me totaal 475 euri

er komt ook vacuumeren enzo bij, stuk leiding was niet eens ze duur....
was wel bij de dealer.

volgens mij zijn er ook airco services...
Caerbannogzaterdag 16 april 2005 @ 09:37
Kleine tip; bijvullen schijnt in Nederland moeilijk te zijn met wat oudere airco's.
Om deze reden heb ik een auto niet gekocht. Volgens de verkoper zou dit lastig zijn, en wist hij geen adres waar het mogelijk was. (het betrof een volvo 480 uit 1988 met airco)
Op vakantie was ik in België, nog geen kwartier over de grens, werd daar airco vullen aangeboden. Ik weet me nog te herinneren dat het niet overdreven duur was (iets in de orde van ¤60,- ofzo).
Misschien is dit een tip waar je iets aan hebt
Hyperdudezaterdag 16 april 2005 @ 09:41
quote:
Op zaterdag 16 april 2005 09:07 schreef spooky1234 het volgende:
ik hoor helemaal geen borrelgeluiden.. en als ik een lekage heb., zou ik dat dan niet ergens aan moeten merken?

Bij wat voor bedrag moet ik tegen de dealer ok zeggen voor dat bijvullen en bij wat voor bedrag moet ik m vertellen dat ie maar lekker iemand anders moet gaan naaien. Ik heb namelijk geen flauw idee.
Borrel en ander geruis hoeft niet kan wel (komt door expansieventiel)

Lekkage merk je eigenlijk maar aan 1 ding: afnemende/geen werking airco.

Ik zou gewoon met een niet al te niewe otoo naar een airco bedrijf stappen. Autotemp oid.
Kosten voor controle/vullen zijn snel 100-200 eur.
Vorig jaar nwe condensor/droger en controle en vullen 800 EUR (BMW )

adressen erkende bedrijven: http://www.stek.nl/content/informatie/docs/aa-erkend.xls
spooky1234zaterdag 16 april 2005 @ 09:46
60 euro vind ik nog een redelijk bedrag... 800 euro heb ik echt niet voor over... Voor een paar uurtjes afkoeling 800 euro betalen? Nou sorry, dan boek ik liever een weekje ijsland, goedkoper en leuker..

het is een golf uit 97 overigens. Ik vraag het even na bij de dealer en als ze over onderzoekskosten van 200 beginnen kunnen ze de tyfus krijgen, dan maar geen airco..
Hyperdudezaterdag 16 april 2005 @ 10:04
Ik woon een groot deel van het jaar aan de Italiaanse kant van Zwitserland; daar moet dat ding echt wel goed werken ;-)
Maar is idd veel geld.
spooky1234dinsdag 28 juni 2005 @ 20:52
even een subtiel kickje weer..

ik heb inmiddels gas bijgevuld en het werkte weer prima.. voor even.. nu is het weer zo goed als leeg

Waarschijnlijk is het condensor ofzo die na 8 jaar kennelijk gecorrodeerd is.. wordt een dure grap denk ik..
Cavemaniadinsdag 28 juni 2005 @ 21:05
Ja een condensor is idd een dure grap. Was bij onze auto ook kapot voor we hem kochten. De verkoper baalde er wel van dat ie ons de auto al had verkocht. Alleen had ik bij de koop bedongen dat de airco goed werkend en gecontroleerd moest zijn. Het geintje heeft hun iets van een ¤500,- gekost had ie het over.

@Tjabbo

Er zijn nog wel busjes met vulmiddel te koop hier en daar, de busjes met vulmiddel komen idd wel uit Amerika. Ik weet van een bekende die bij een automaterialenhandel werkt dat ze ze verkopen daar.
winterapfeldinsdag 28 juni 2005 @ 21:06
heb ik dan echt zoveel geluk gehad met mijn Honda Accord??

11 jaar oud.. 0.0 aan onderhoud gedaan, en nog steeds 6 graden inblaas temperatuur afgelopen week. meerrijs in 94 was 4999 gulden

maja.. auto is weg, wilde wat anders........
spooky1234dinsdag 28 juni 2005 @ 22:55
fokkin geluk gehad dan idd..

damnit
Tommy_Kuklinskidinsdag 28 juni 2005 @ 23:03
quote:
Op dinsdag 28 juni 2005 22:55 schreef spooky1234 het volgende:
fokkin geluk gehad dan idd..

damnit
nee hoor, dat is Japanse grundigkeit
Herr.Flickdinsdag 28 juni 2005 @ 23:25
quote:
Op dinsdag 28 juni 2005 23:03 schreef Tommy_Kuklinski het volgende:

[..]

nee hoor, dat is Japanse grundigkeit
Ik wil niet lullig doen maar VW monteert al jaaaren jappen-aircopompen....

made in janpan!
koffie54woensdag 29 juni 2005 @ 09:01
Ik had het zelfde met mijn auto
een volvo 460 uit 1994

airco deed wel iets maar daar was alles mee gezegt
tot ik een krantje las dat een of andere oto of sam dit gratis controleerde
De mijn scheen wel lek te zijn maar er is niks vervangen ik denk dat een klein lek was en dat ze er iets in gedan hebben dat het heeft afgesloten.
(blikje radiateur stop lek )
en bij gevuld dit koste mijn 99 euro
en het was elke euro waard
zo lekker airco zeker voor me dochter die nog erg jong is

En voor de mensen die geintreseerd zijn in en airco zit gas en vloeistof
dit was voor heen volgens mij r143 erg schadelijk voor de ozon laag

de vloeistof stroomt naar de verdamper en hier word het omgezet in gas (door dat de druk veel lager is)
En om van vloeistof naar gas te gaan is warmte nodig deze word uit de omgeving gehaald
en daarom word het kloel

Hier na word het door de compressor aan gezoggen en weer samen gedrukt
dit levert warmte op en dit word gekoelt door een extra radiator bij de motor radiator
De airco radiator staat voor die van de motor (en heel soms is het in 1)
door het samen persen word het gas weer vloeibaar
en begint het op nieuw

zo en nu eerst koffie
Hugsterwoensdag 29 juni 2005 @ 09:07
bij onze V70 is de compressorkop kapot van de airco o.i.d. en die wordt morgen vervangen voor ¤1000

dure geintjes die airco reparaties
spooky1234donderdag 30 juni 2005 @ 01:00
quote:
Op woensdag 29 juni 2005 09:07 schreef Hugster het volgende:
bij onze V70 is de compressorkop kapot van de airco o.i.d. en die wordt morgen vervangen voor ¤1000

dure geintjes die airco reparaties
is toch eigenlijk te gek voor woorden dat we dat soort prijzen maar pikken! Voor die paar warme dagen per jaar.. voor een beetje verkoeling.. voor die paar uurtjes die je in de auto zit! Voor dat geld kan je ook 2 wintersport vakanties houden en daar flink afkoelen! Of een slaaf uit india betalen die met een waaier op de passagiersstoel voor je verkoeling zorgt
Gluckskafermaandag 12 juni 2006 @ 12:48
quote:
Op donderdag 30 juni 2005 01:00 schreef spooky1234 het volgende:

[..]

is toch eigenlijk te gek voor woorden dat we dat soort prijzen maar pikken! Voor die paar warme dagen per jaar.. voor een beetje verkoeling.. voor die paar uurtjes die je in de auto zit! Voor dat geld kan je ook 2 wintersport vakanties houden en daar flink afkoelen! Of een slaaf uit india betalen die met een waaier op de passagiersstoel voor je verkoeling zorgt
Ik ben toch blij dat ik een airco heb, als we met 4 personen in de auto naar Italie rijden.
Dan zou ik hem niet willen missen, op zo'n lange rit!
Daar heb ik het geld wel voor over.
Ridocarmaandag 12 juni 2006 @ 16:08
Waarschijnlijk is de airco de hele winter niet gebruikt, kan de afdichting aan de as vast komen te zitten (dit is dus de ring die de draaiende as van de compressor afsluit), wordt de airco weer na lange tijd ingeschakeld, dan kan deze afdichting scheuren, en lekt 'ie freon.
quote:
Op woensdag 29 juni 2005 09:01 schreef koffie54 het volgende:
Ik had het zelfde met mijn auto
een volvo 460 uit 1994

airco deed wel iets maar daar was alles mee gezegt
tot ik een krantje las dat een of andere oto of sam dit gratis controleerde
De mijn scheen wel lek te zijn maar er is niks vervangen ik denk dat een klein lek was en dat ze er iets in gedan hebben dat het heeft afgesloten.
(blikje radiateur stop lek )
Als het zo'n blikje voor je radiateur was, zou 'ie het niet lang hebben uitgehouden. Een lek betekent gewoon hardsolderen (koperleidingen) of vervangen (slangen). Die kun je niet dichtkrijgen met een busje lekstopper, anders zou je compressor niet lang uithouden.
quote:
en bij gevuld dit koste mijn 99 euro
en het was elke euro waard
zo lekker airco zeker voor me dochter die nog erg jong is

En voor de mensen die geintreseerd zijn in en airco zit gas en vloeistof
dit was voor heen volgens mij r143 erg schadelijk voor de ozon laag
Eigenlijk is alle freon schadelijk (behalve butaangas en ammoniak, natuurlijke stoffen die ook in de vrije natuur voorkomen), vooral de oude typen R11 en R12, maar dat is nergens meer te koop (of je moet naar belgië gaan). R22 mag nog wel verkocht worden uit aanwezige voorraad. Al het nieuwe spul is R134a (nog steeds 1300 keer schadelijker voor het milieu dan kooldioxide, vandaar dat alleen STEK-erkende bedrijven aan koelsystemen mogen klooien). Er zijn nog meer typen freon, maar deze worden gebruikt in vriezers en diepkoelingen. Bijna alle (auto)airco's zijn uitgerust met R134a.
quote:
de vloeistof stroomt naar de verdamper en hier word het omgezet in gas (door dat de druk veel lager is)
En om van vloeistof naar gas te gaan is warmte nodig deze word uit de omgeving gehaald
en daarom word het kloel

Hier na word het door de compressor aan gezoggen en weer samen gedrukt
dit levert warmte op en dit word gekoelt door een extra radiator bij de motor radiator
De airco radiator staat voor die van de motor (en heel soms is het in 1)
door het samen persen word het gas weer vloeibaar
en begint het op nieuw

zo en nu eerst koffie
seninhamaandag 12 juni 2006 @ 18:29
Hier kun je zien dat ze in Amerika een spuitbus verkopen met druk meter er al ingebouwd.
http://www.id-usa.com/vid(...)indowsMedia-DSL).wmv

Weet niet wat het kost maar volgens mij goedkoper dan hier in Nederland je systeem laten bijvullen (mits je geen lekkage heb natuurlijk)
SRBvrijdag 8 juni 2007 @ 17:17
Beste mensen,

Ik heb een probleempje met mijn airco. ik heb deze van de week laten vullen. hartstikke mooi want, want nu zit ik in een koele auto. maar... onder het rijden schakelt de compressor zo af en toe uit, wanneer je extra vermogen vraagt om op te trekken om vervolgens weer aan te springen. echter met dit laatste heeft hij een beetje een probleem. dit doet hij 4 of 5 keer voor hij weer echt aanslaat. dit geeft een stoterig rijeffect. kan dit opgelost worden? en hoe?

Vriendelijke groet en alvast bedankt,
SRB